murkkuikäisen uhittelu

meikäläine

Mitä tehdä kun meijä murkkuikäinen uroskoira uhittelee miehelleni ja joskus vieraille?Minulle ei tätä tee. Uhittelu alkaa jos joku muu kieltää koiraamme. Onko kellään vastaavia ongelmia/neuvoja tilanteeseen?

22

1995

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikea tuollaisen kuvauksen perusteella antaa mitään fiksua neuvoa tai ymmärrystä tilanteelle. Mikä mahtaa olla sen kieltämisen tyyli? Mitä tämä uhittelu pitää sisällään?

• On

Murkkuikäisen koiran tuleekin aina välillä potkia yli aisan. Tärkein neuvo minkä voit saada: Älä pelkää ja tämä koskee kaikkia jotka koiran kanssa ovat tekemisissä. Rauhallinen ja määrätietoinen kielto, sen toisto kerran ja toisen. Sitten kiellon toteutus manuaalisesti. Jos/kun hälväsee tai yrittää sitä, salamannopea sieppaus niskavilloihin ja siitä nurin kyljelleen maahan. Siellä pito kunnes uho rauhoittuu. Pieni löysäys jolla tunnustellaan onko rauhoittuminen todellista vai näyteltyä ja takaisin mikäli jatkuu. Tämän toimenpiteen aikana oltava itse äärettömän rauhallinen ja määrätietoinen. Kun tilanne on ohi, mikäli siihen asti on jouduttu, yhtä tärkeää on sen oikeaoppinen purkaminen. Se tapahtuu tekemällä välittömästi koiran kanssa jotain maan perusteellisen kivaa. Siis täsmennän vielä: Ei mitään hermoilua, kiukuttelua, hyvittelyä, paapomista, vaan sen jälkeen elämä jatkuu kuin välikohtausta ei olisi koskaan tapahtunutkaan, mukavan yhdessä tekemisen merkeissä.

• Liipasinsormi

toimii liian nopeasti ja tehokkaasti joten jatkan vielä kun aivot ei pysyneet äsken tekemisten mukana. Jotta tuohon uhittelutilanteeseen ei jouduta, kannattaa aina pyrkiä hämäämään koiraa kun se vain on mahdollista. Sanotaan vaikka että koira menossa sohvalle ja siitä tulee riita, silloin ei sanotakaan alas, vaan "hei, tules kattomaan tänne, mikäs täällä on" ja näytetään koiralle vaikka jotain lelua tai muuta kivaa. Ulkona taas jos koira kesken lenkin häröilee eikä usko kun sanotaan että lopettaisi, silloin voi kaivaa taskusta namin ja heittä sen kauas itsestä. Saman asian ajaa joku pieni lelu tai vaikka hanska tai keppi tai risu. Myös "katso, kani, tuolla" voi ajaa saman asian, eli hämätä huomion pois ei-toivotusta.

• canis.familiaris
        Liipasinsormi kirjoitti:

toimii liian nopeasti ja tehokkaasti joten jatkan vielä kun aivot ei pysyneet äsken tekemisten mukana. Jotta tuohon uhittelutilanteeseen ei jouduta, kannattaa aina pyrkiä hämäämään koiraa kun se vain on mahdollista. Sanotaan vaikka että koira menossa sohvalle ja siitä tulee riita, silloin ei sanotakaan alas, vaan "hei, tules kattomaan tänne, mikäs täällä on" ja näytetään koiralle vaikka jotain lelua tai muuta kivaa. Ulkona taas jos koira kesken lenkin häröilee eikä usko kun sanotaan että lopettaisi, silloin voi kaivaa taskusta namin ja heittä sen kauas itsestä. Saman asian ajaa joku pieni lelu tai vaikka hanska tai keppi tai risu. Myös "katso, kani, tuolla" voi ajaa saman asian, eli hämätä huomion pois ei-toivotusta.

Yksi vaihtoehto olisi koulutus...joku ei ole nyt tehnyt osaansa paletissa ja se ei ole tässä koira. Tapakasvatus aika puutteellinen ja nyt ollaan nippelinappeli linjalla, missä paikkaillaan tekemätöntä.

• Nuo olivat
        canis.familiaris kirjoitti:

Yksi vaihtoehto olisi koulutus...joku ei ole nyt tehnyt osaansa paletissa ja se ei ole tässä koira. Tapakasvatus aika puutteellinen ja nyt ollaan nippelinappeli linjalla, missä paikkaillaan tekemätöntä.

tarkoitettu ensiavuksi. Muistathan että koulutuksesta huolimatta nuori koira kokeilee rajojaan? Joku enemmän, joku vähemmän. Omani aikanaan enemmän ja siksi neuvoni lähti tietysti siitä päästä...

• ..............

Kyllä se aika normalia on että koiralle tulee tietyssä iässä uhoamista, ja rajojen kokeilua. Mielestäni on turha lähteä lähteä syylistämään "tapakasvatusta"....

Mutta kuten yllä jo mainittiin, määrätietoisesti näytät koiran paikan.

• canis.familiaris

Miksi aina koetaan että syyllistetään jos asiasta sanoo? Mitä "vinkissäni" oli väärin? Eikö kyse ole koulutuksesta ja siitä, että koira käyttäytyy niin kun sen annetaan käyttäytyä..ei sen kummempaa...Koulutus ja hallinta asia joka tapauksessa..halusi tai ei.

• canis.familiaris

P.s tuo kaapin paikan näyttökö poistaa ongelman?..ei minusta. Sanon rehellisesti miten asia on..

• ..............

Toki, koulutus on tärkeää, mutta on silti täysin luonnollista koiralle sen rajojen kokeilu tietyssä iässä. En minä yritä tässä koulutusta vastaan väittää, mutta koulutuskaan ei poista koiran murrosikää, vaikka sen kuinka määrätietoisesti olisi suorittanut - tulee silti aika jolloin koira yrittää päästä niskan päälle. Silloin on oltava määrätietoinen. Me emme tiedä kuinka aktiivisesti aloittaja on koiraansa kouluttanut, mutta sinä itse annoit viestissäsi ymmärtää että vika olisi KOKONAAN omistajan.

• Suffeli_

Jos koira ei tottele ei-sanaa, voisit kokeilla murahdusta. Omalle nuorelle urokselle murahdus on paljon tehokkaampi kuin ei. Lisäksi miehen kannattaa antaa huomiota koiralle vain silloin, kun itse kutsuu koiran vaikka rapsutettavaksi. Ei koskaan silloin kuin koira itse hakee huomiota. Muutenkin vähentäisin huomion ihan minimiin, niin alkaa kiellot mennä paremmin perille.

Nuoren uroksen kokeilut on varmasti ihan normaaleja, mutta koira ei saa koskaan saada tahtoaan läpi, vaan kielto täytyy saada perille.

• JepJep

Kaapin paikan näyttö ei poista ehkä ongelmaa, mutta sen vaivan se poistaa että koiran on asiasta tehtävä tilanne että kukas täällä onkaan pomo =) Kun kaapille on löydetty paikkansa, on aikas helppoa sitten opettaa koiralle että mitäs siitä kaapin nurkan kaluamisesta onkaan sanottu... itse olen toiminut koirien kanssa niin, ja eipä niiden kanssa nyt ole isompia ongelmia ollut.
      Meillä on myös pennusta asti koiran kanssa leikitty paljon, ja vatvottu ja vaivattu vaikka miten päin. Koirat ovat tottuneet siinä samalla siihen ettei kellistämisessä mitään uhkaa ole, eikä tassujen puristelussa, eikä nenästä puristelusta tai korviin koskemisessa. Niistä on tullut sellaisia lällly kynnysmattoja, jotka ei pienestä hetkahda.

• No en kyllä ehdottaisi nurin heittämistä,kun ei tiedä mikä rotu on kyseessä...
      Voi tulla pipi,jos menee tietyntyyppisiä noin kohtelemaan,kun ei tiedetä,mikä suhde on muuten.
      Vielä vähemmän kannattaa vieraitten tehdä.Jos ei tiedä mitä tehdään,niin mennään aika riskaabeleilleurille.
      Myöskin se,että tuolla tavalla annetaan koiralle huonoja muistikuvia vieraista/muista ihmisistä,mikä ei myöskään ole kovinkaan järkevää(vielä vähemmän,kun ei rotua tiedetä).Voi meinaan käydä niin,että jos on tietyntyyppinen rotu/koira,niin aikuisena voi alkaa katsoa kieroon muita ihmisiä,kun muistista pukkaa,että nuorena on härskisti vieraat kohdelleet.

Kyllä tuo on omistajan tehtävä,jos fyysisesti ollaan puuttumassa.
      Kyllä minäkin sanoisin,että koulutuksen tehostamista,suhteen tarkastamista ja riittävästi aktiviteettejä.
      Jos noilla eväillä ei homma tule kuntoon,niin sitten joku ulkopuolinen pätevä tarkastamaan tilanne.

• Joobax

Järjestäisin asiat niin, ettei kenenkään vieraan tarvitse koiraa ojentaa. Eli silmät takaraivoon ja jos koira tekee jotain kiellettyä, olen siellä itse kieltämässä. Tietty koiraa voi vieraatkin kieltää sanallisesti tai blokkaamalla, jos koira on esim viemässä jotain pöydältä... Miehellesi opettaisin, miten koiraa kuuluu komentaa. Muutenkin mies enemmän lenkittämään ja tekemään koiran kanssa hommia, jolloin yhteispeli selkeytyy ja koira oppii kunnioittamaan myös miestäsi.

Rotua et tosiaan tuossa mainitse, mikä on näissä aikalailla olennainen asia. Joiltain roduilta se kunnioitus pitää ansaita pitkällä juoksulla eikä vierailla ole siinä kohtaa mitään arvoa koiran silmissä.

• meikäläine

Labradorinnoutaja on kyseessä. Selvät rajat sill on ollu iha pienen ikänsä. Minä oon kieltämättä kouluttanut ja touhunnut sen kans enemmän, mut on miehenikin ollu kyll suht aktiivisesti sen kans. Tilanne voi siis esim. olla tällainen:mieheni kieltää sanallisesti koiraani, jonka jälkeen koira voi alkaa hyppimään ja hyökkäilee mieheni päälle. Sama voi tapahtua myös jos mieheni pitää kauan aikaa koiraa pannasta kiinni(pitääkseen koiraa paikallaan).Muuten tällaista ei tapahdu ja minulle koira ei tosiaan tuollaisia merkkejä osoita. En tiiä voiko syynä sit olla se et minä oon yleensä ohjannut koiraani vieraissa tilanteissa(luottamuspula mieheeni?)?Vai onko se sit "vaan" murkkuiän uhittelua?Koira kokeilee mite mieheni reagoi sen käytökseen?

• Sun miehen energia voi olla niin paljon heikompi ettei koira pysty ottamaan sitä kieltoa vastaan. Onko miehesi ahdistunut, turhautunut tai vihainen kieltäessä koiraa?

• cesar.millan.jr kirjoitti:

Sun miehen energia voi olla niin paljon heikompi ettei koira pysty ottamaan sitä kieltoa vastaan. Onko miehesi ahdistunut, turhautunut tai vihainen kieltäessä koiraa?

kaulapannasta kiinnipitäminen lisää jännitettä joka helposti turhauttaa koiraa kun koiraa hallitaan vain fyysisesti. Mieli siis haluaa olla aivan muualla

• Joobax

Mitä miehesi tekee sitten, kun hänen sanansa ei mene perille oikein? Ainakaan siitä tilanteesta ei saa perääntyä millin murto-osaa, eikä hyppimisellä taikka pokkuroinnilla saa antaa koiralle yhtään jalansijaa. Kiinnitä huomiota miehen asentoon, onko selkä suorassa ja itsevarma asento? Kieltäessä ei itsellä saisi olla mitään kovaa tunnelatausta päällä, kun siitä voi seurata juuri kuvaamasi reaktio...olen syyllistynyt tähän :D Pitäisi olla itse rauhallinen, päättäväinen ja itsevarma. Koiraa kannattaa lukea tarkkaan tuossa kohtaa, fyysistä kosketusta harkita, koska koira voi myös näykätä.

Aika varmasti tasaa, jos vaan jaksaa olla periksiantamaton. Mies hallinnoimaan ruokaa -> sillä ansaitsee koiran kunnioitusta aikast vaivatta. Eli mies laittaa koiran istumaan tai makuulle, asettaa kupin koiran eteen (tai taakse) ja erimittaisten aikojen jälkeen antaa luvan syödä. Koiraa voi lopulta makuuttaa siinä jopa 15 min (tokossa paikallaanmakuu-liike, jota voi esim näin harjoitella kotonakin).

• meikäläine

Jos kielto ei mene perille mieheni ottaa leuasta kiinni ja katsoo silmiin nii kauan et koira kääntää katseensa pois. On joskus joutunut ihan selättämään,mutta senkin hyvin rauhallisesti ja määrätietoisesti. Tämä on yleensä auttanut hyvin.Myös eristäminen on tehonnut hyvin, mut paikasta riippuen sitäkää ei aina voi tehdä.

Tänään oli taas "kiva" tapahtuma. Oltiin mieheni vanhemmilla ja koirallamme on aikaisemminki ollu uhittelua apelleni ja näin myös tänään. Appiukko ei siis huomioinut koiraa, josta alkoi tämä uhittelu. Appi kielsi, ei tehonnut. Tästä sitten minä kielsin, josta perääntyi hetken ja taas alko alusta. Tästä sit kielsin uudestaan ja otin sit pannasta kiinni ja rauhotin tilanteen. Koira pääsi irti kun oli täysin rauhottunut.

Oon miettiny et vieraiden kohalla, koira tosiaan kohdistaa erityisesti appiukkooni tämän uhittelun. Muille vieraille se ei oikeastaan uhittele. Appiukko on kuulemma(mieheni mukaan) joskus ottanut koiraamme niskasta kiinni kun se on riekkunut. Ite en ole tällöin ollut paikalla. Voisko se olla syynä siihen et se just sille uhittelee vieraista ihmisistä? Vai voiko tämä liittyä jotenkin miessukupuoleen yleensä kun vissii pitää minua enemmän johtajanaan?

• meikäläine

ja ettei vaa kellään tule virhekäsitystä asiasta: siis yleensä toki minä kiellän jos koira tekee jotain väärin vieraita kohtaan. Appiukko vaan automaattisesti kielsi itse ennen minua tuossa tilanteessa.

• Sinun koirasi.
        meikäläine kirjoitti:

ja ettei vaa kellään tule virhekäsitystä asiasta: siis yleensä toki minä kiellän jos koira tekee jotain väärin vieraita kohtaan. Appiukko vaan automaattisesti kielsi itse ennen minua tuossa tilanteessa.

Älä syyytä koiraa tai appiukkoa

• meikäläine
        Sinun koirasi. kirjoitti:

Älä syyytä koiraa tai appiukkoa

En syyttänyt ketään vaan kysyin ihmisten mielipidettä voisiko tuollainen negatiivinen kokemus jotenki vaikuttaa sen käyttäytymiseen kun se kohdentaa sitä selvästi juuri tiettyyn vieraaseen ihmiseen. Enkä ole koiraakaan missään vaiheessa syyttänyt mistään vaan miettinyt sen käyttäytymistä kyseisessä tilanteessa. Ihan asiallisesti ilman ketään syyllistämästä. Ja olisi myös mukavaa jos asiallisesti voisi ihmiset vastata jos nyt aikovat jotain vastata. Liikaa vaadittu?

• juupasjoopas
        meikäläine kirjoitti:

En syyttänyt ketään vaan kysyin ihmisten mielipidettä voisiko tuollainen negatiivinen kokemus jotenki vaikuttaa sen käyttäytymiseen kun se kohdentaa sitä selvästi juuri tiettyyn vieraaseen ihmiseen. Enkä ole koiraakaan missään vaiheessa syyttänyt mistään vaan miettinyt sen käyttäytymistä kyseisessä tilanteessa. Ihan asiallisesti ilman ketään syyllistämästä. Ja olisi myös mukavaa jos asiallisesti voisi ihmiset vastata jos nyt aikovat jotain vastata. Liikaa vaadittu?

Voisiko tilannetta kokeilla leivittää positiivisuuden kautta. Kun näet, että koiralla on aikomukset ruveta uhittelemaan vieraalle, heität vaikka lelun tai namin kauas ja kutsut koiraa nimeltä ja pyyfät etsimään. Näin tilanne laukeaisi enen kuin edes pääsee kunnolla alkuunkaan. En tiedä auttaako, mut? Vaikea kyllä sanoa, miksi koira kohdistaa uhittelun vain tiettyihin ihmisiin..Koirien aivoitukset ja koulutus tuntuu kyll välillä niin tähtitieteeltä et huhhuh! =D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      113
      4782
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3483
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2410
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1538
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1473
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      39
      1299
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1192
    8. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      22
      1154
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1078
    10. 165
      1069
    Aihe