Lentovarauksesta!

tyhmä

Varasin Tjäreborgilta matkan Turkkiin (finnairin lento) ja kirjoitin matkavaraukseen ainoastaan ensimmäisen etunimeni (minulla on kolme etunimeä yhteensä, esim. Saara Tytti Marjaana) ja sukunimeni muut tiedot. Olisiko kaikki etunimet pitänyt kirjoittaa varaukseen, vai riittääkö pelkkä ensimmäinen nimi, eli tässä tapauksessa Saara?

ja toinen kysymys..
Varasin flybeltä kotimaanlennon ja sukunimessäni esiintyy ä-kirjain. Otetaan esimerkiksi vaikka Mäkelä.. Flyben järjestelmä ei hyväksynyt ä kirjainta, joten kirjoitin näin: Makela. Voiko tästä seurata ongelmia koneeseenpääsyn suhteen? Joissakin paikoissa neuvotaan että ä= ae, eli Maekelae..

9

1055

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kooäläm

Turkkiin!?! Huh, mikä idiootti!!!

• eesti maa...

Parempi sekin kun sun joka vuotinen reissu Tallinnaan...

• nailla mennaan

Minä olen varmuuden vuoksi kirjoittanut kaikki etunimet jos varausjärjestelmä sitä pyytää. Yhdellä etunimellä olen kuitenkin aina pärjännyt myös. Jostain lueskelin että tuo kaikkien etunimien vaatiminen on yksi amerikkalaisten (yhdysvaltalaisten) lukuisista keksinnöistä hankaloittaa koko maailman ihmisten matkustamista heidän kultamaahansa.

Ääkkösistä ei ole kokemusta joskin jotkut järjestelmät tiputtavat nimestä vain pilkut pois eivätkä lisää mitään e-kirjaimia perään. Useissa kielissä on jonkinlaista vänkyrää kirjaimien päälle joten uskon että tuo perusbukstaavi riittää tiedoissasi.

• 12+15

Ensimmäinen nimi riittää, ja ä:t a:ksi. Toimit siis ihan oikein.

• nailla mennaan

Toinenkin nimi käy. Jos puhuttelunimesi on toinen tai kolmas etunimesi niin sekin käy. Nimen pitää kuitenkin olla yksi virallisista passiin kirjoitetuista nimistä.

• Neuvo, kas

Ei syytä huoleen, ensimmäinen etunimi riittää. Mutta vastaisen varalle: kannattaa kirjoittaa kaikki nimet. (Tosin järjestelmissä on nimen pituudelle yläraja, ja jos se tulee vastaan, pitää tietysti pudottaa nimiä pois tai kirjoittaa esimerkiksi toisesta etunimestä vain alkukirjain.)

On nimittäin pieni mahdollisuus, että samalle lennolle osuu kaksi ihmistä, joilla on sama sukunimi ja sama ensimmäinen etunimi. Jos kumpikin varaa nimellä Ville Virtanen, niin toinen varauksista peruuntuu, ja koneeseen otetaan se Ville Virtanen, joka ilmestyy paikalle. Jos toinenkin tulee, ihmetellään ja sitten yritetään saada hänetkin mahtumaan, mutta siinä voi olla kaikenlaista sumplimista maksun kanssa ja muuten. Jos sen sijaan edes toinen heistä kirjoittaa myös toisen etunimen, ongelmaa ei synny. (Jos ihmiset ovat täyskaimoja kaikkia nimiään myöten, sitten voi syntyä ongelma, mutta suomalaisille nimille se on äärimmäisen harvinaista.)

Varausjärjestelmissä ei sisäisesti ole lainkaan ä-kirjaimia. Vaikka käyttäjä voisi kirjoittaa ä:n, järjestelmä sisäisesti muuttaa sen a:ksi tai ae:ksi (riippuu yhtiöstä ym.). Tämän kaikki alalla toimivat (mm. lentokenttävirkailijat) tietävät, joten MAKELA ja MAEKELAE toimivat vaikka passissa lukee Mäkelä. (Järjestelmissä ei sisäisesti ole edes pieniä kirjaimia.)

• Sinulle: Neuvo, kas

"On nimittäin pieni mahdollisuus, että samalle lennolle osuu kaksi ihmistä, joilla on sama sukunimi ja sama ensimmäinen etunimi. Jos kumpikin varaa nimellä Ville Virtanen, niin toinen varauksista peruuntuu, ja koneeseen otetaan se Ville Virtanen, joka ilmestyy paikalle."
        No tällainen tilanne tulossa omalle kohdalle kotimaan lennolla. Meitä siis 2 saman nimistä, jotka teimme erikseen varauksen ebookersin kautta. Kummallekin on kuitenkin istumapaikka koneessa varattu, jopa vierekkäiset. Eli mihin tietosi perustuu?

• Anne;);)

Yleensä, jos pitää ehdottomasti olla nimi kuten passissa, se myöskin sanotaan. Kotimaanlennolla tuskin on mitään väliä, lukeeko Mäkelä vai Makela. Ei ole välttämättä väliä ulkomaillakaan, Air Canadalla piti laittaa "täsmälleen kuten passissa", eikä järjestelmä hyväksynyt ääkkösiä. Laitoin siis ilman, pelkän a:n, eikä kukaan kysellyt mitään.

• ihanelma aallotar

onko jossain helppoa selvitystä miten wizzairilla varataan lento kun englanti on huono??? voiko joku auttaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      720
      2740
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      347
      2387
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      26
      2182
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      34
      2136
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1768
    6. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1292
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1289
    8. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      66
      1145
    9. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      55
      1140
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      4
      1105
    Aihe