Merelle mieli

Onko kukaan tullut käyttäneeksi iPadia navigointiin?
Jos on, niin mitä ohjelmaa on tullut käytettyä.
Minusta iSailor vaikuttaa niin hyvältä että kannattaako niitä kalliimpia edes kokeilla. Tuohon lähes ilmaiseen ohjelmaan ku saa suomen merialueet parilla kympillä.

5

176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onko...

      ipad:in gps miten tarkka? Vesillä ei voi montaa metriä heittää. muutenhan se olisi melko näppärä navigointiinkin.

      • Mitä olen sitä vähän maantieliikenteessä kerennyt kokeilla, niin ei se tarkkuudessa häviä muille navigaattoreille, mutta minua kiinnostaa, miten se säilyttää yhteydet satelliitteihin.
        Nokia-puhelimessa ainakin on gps-vastaanottimen teho minimalisoitu (siksi niissä juuri sitä "assistenttia" tarvitaankin) akun säästö syistä.
        Ja sitä olen, en vain kokeillut, vaan jopa käyttänyt sekä Suomessa että ulkomailla, ja olenpa istunut tovin jos toisenkin puiston penkillä odottelemassa yllättäen kadonneen satellittiyhteyden palautumista; assistanssin käyttäminen nim. saattaa ulkomailla tulla hintoihinsa, ainakin siitä varoitellaan.
        iPadin akkuhan kyllä kestää normaalikäytössä sen luvatut 10 h, mutta en ole tullut kokeilleeksi, miten kauan kestää jos pitää navigaattoria päällä.
        No, eipä sitä keppien välissä seilatessa kokoaikaa tarttekkaan, sitä vartenhan ne kepit ovat :)
        Mutta sormian syyhyää päästä näkemään mitä tapahtuu tuolla ulapalla 3G verkon ulkopuolella, missä keppejä ei ole.
        Tosin sekin riittää että kartta on ja pysyy riippumatta satellitiyhteyksistä, sen ja kompassin avulla pääsee kyllä jonkun maan gps:n piiriin. Ja maan tunnistaa siitä kun kysyy paiakallisilta asuikkailta :s


      • 1stMacFinn
        JU1PP1 kirjoitti:

        Mitä olen sitä vähän maantieliikenteessä kerennyt kokeilla, niin ei se tarkkuudessa häviä muille navigaattoreille, mutta minua kiinnostaa, miten se säilyttää yhteydet satelliitteihin.
        Nokia-puhelimessa ainakin on gps-vastaanottimen teho minimalisoitu (siksi niissä juuri sitä "assistenttia" tarvitaankin) akun säästö syistä.
        Ja sitä olen, en vain kokeillut, vaan jopa käyttänyt sekä Suomessa että ulkomailla, ja olenpa istunut tovin jos toisenkin puiston penkillä odottelemassa yllättäen kadonneen satellittiyhteyden palautumista; assistanssin käyttäminen nim. saattaa ulkomailla tulla hintoihinsa, ainakin siitä varoitellaan.
        iPadin akkuhan kyllä kestää normaalikäytössä sen luvatut 10 h, mutta en ole tullut kokeilleeksi, miten kauan kestää jos pitää navigaattoria päällä.
        No, eipä sitä keppien välissä seilatessa kokoaikaa tarttekkaan, sitä vartenhan ne kepit ovat :)
        Mutta sormian syyhyää päästä näkemään mitä tapahtuu tuolla ulapalla 3G verkon ulkopuolella, missä keppejä ei ole.
        Tosin sekin riittää että kartta on ja pysyy riippumatta satellitiyhteyksistä, sen ja kompassin avulla pääsee kyllä jonkun maan gps:n piiriin. Ja maan tunnistaa siitä kun kysyy paiakallisilta asuikkailta :s

        Navigaattori ei paljoa akkua kuluta, varsinkin jos 3G ei ole päällä. Ja ainoa navigaattori merelle on oikea navigaattorisovellus, jossa on ne kartat mukana, ei niitä reissussa netistä ladata.

        Ja noita GPS:ssiä ei ole joka maalla omaansa, vain USA:n laivastolla taitaa ylipäätään olla. Ja Venäjällä (ainakin rakenteilla).


      • koomailpo
        1stMacFinn kirjoitti:

        Navigaattori ei paljoa akkua kuluta, varsinkin jos 3G ei ole päällä. Ja ainoa navigaattori merelle on oikea navigaattorisovellus, jossa on ne kartat mukana, ei niitä reissussa netistä ladata.

        Ja noita GPS:ssiä ei ole joka maalla omaansa, vain USA:n laivastolla taitaa ylipäätään olla. Ja Venäjällä (ainakin rakenteilla).

        Juu, mulla on iPhonessa Navionics merikortti ja siihen ladataan haluttu vesialue etukäteen. Se on todella näppärä, ja sillä voi tehdä reittisuunnitelmat kivasti.
        Näyttää myös järvien pohjakäppyrät. Maksoin muistaakseni kympin appstoressa.

        Ei ollenkaan paha vs. Northstar kartta=1000€ ja siinä on pienempi näyttö.

        Vielä kun joku paja kehittäisi lisälaitteena kaiun, niin kiesus soikoon!


      • 1stMacFinn kirjoitti:

        Navigaattori ei paljoa akkua kuluta, varsinkin jos 3G ei ole päällä. Ja ainoa navigaattori merelle on oikea navigaattorisovellus, jossa on ne kartat mukana, ei niitä reissussa netistä ladata.

        Ja noita GPS:ssiä ei ole joka maalla omaansa, vain USA:n laivastolla taitaa ylipäätään olla. Ja Venäjällä (ainakin rakenteilla).

        "ainoa navigaattori merelle on oikea navigaattorisovellus, jossa on ne kartat mukana, ei niitä reissussa netistä ladata."

        Kyllä tähän iSailoriin saa ladattua ihan riittävän ison kartaston valmiiksi, esmes tuo kahdenkympin hintainen minkä mainitsin kattaa Itämerta lahtineen aina Torniosta ja Pietarista Rigaan saakka, katson sen riittävän itselleni yhden kesän tarpeiksi.
        Ja jos siitä huolimatta putoan lehdeltä, niin en totisesti ymmärrä mikä minua estäisi lataamasta uutta aluetta matkan varrella.
        Niin että jos sinulla ei muuta ole tuon "ainoa oikea" mielipiteesi tueksi, niin en olisi sen perusteella vielä tilaamassa mitään hintavaa systeemiä. Sen verran hyvältä näytti reitinsuunnittelutoiminta ym tehtynä eräällä harjoittelukartalla jonka saa ilmaiseksi. Taisi olla Cookin salmen kartta New Zelandista.

        "Ja noita GPS:ssiä ei ole joka maalla omaansa, vain USA:n laivastolla taitaa ylipäätään olla."

        öööö.. Tarkoitin tietysti GSMää, siis puhelinverkkoa. Noita kirjainyhdistelmiä on tässä viimevuosina ilmaantunut sitä vauhtia ettei vanha meinaa pysyä perässä, vaan varsinkin kaikki G:llä alkavat pakkaavat sekoittumaan :(


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4839
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1326
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1000
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe