Vuosia olen miettinyt, miksi kalastusta ja kalan hintaa kompensoida niin että kalan ostaminen ei tuntuisi aina ylellisyydeltä.
Eikö hintapolitiikassamme olisi tässä kohtaa korjaamisen paikka? Kalastus on kallista ja kaikenlaiset rajoitukset vähentävät saaliin määrää. Kuluttaja ei jaksa maksaa paistin hintaa raa´asta kalasta, sillikin alkaa tuntua ylellisyystuotteelta.
Olemme oppineet syömään norjalaista kassilohta kalan asemesta.
Kalan hinta
16
267
Vastaukset
- hei haloooo
Norjan lohi maksaa alle 5 euroo ja silakka fileet noin 7. Ilmaistako sen kalan pitäis olla ?
- katleija
Minulle tulevat ilmaisen kalan päivät, sillä nuorin poikani on kova kalastamaan heitto-ongella. Ei ne kalansaaliit tietysti hänelle ilmaisia ole, mutta hyvää mieltä ja ulkoilmassa oloa meren rannoilla, siitä jo maksaakin.
Näin keväällä onkeen tarttuu jopa kuhia, mutta hauki on kuitenkin pääsaalis. Kyllä tuore kala on aina tuore.
Minä en enää osta norjalaista lohta juuri sen vuoksi koska se ei ole äsken merestä nostettua. Ahvenanmaalaista kirjolohta haen kaupasta silloin kun siitä lehdessä ilmoitetaan, heti ensimmäisenä päivänä, se o silloinn vielä hyvää ja tuoretta.
Kannattaa ostaa kokonainen kala, sehän on kokonaan käytetävissä, ei siitä mitään hukkaan mene. - vain.minä
Norjalainen lohi "käy kylässä" Thaimaassa, ennen meille saapumistaan.
Ihmetyttää itseänikin, ettei lähikaupoissa ole kotimaista kalaa, vaikka meren rannalla asummekin.
Kalapuikot lienevät tuoreinta lajissaan.
http://www.mtv3.fi/makuja/uutiset.shtml/onko-tassa-jarkea-norjalainen-lohi-kaytetaan-thaimaassa-ennen-suomea?1353419- Makriina ek
...ja se on sitten se halpa kala 5 euroo kilo!
Silakkafilee on koneella perattu. Ei maistu silakkapihivi enää samalta kuin ennen. - Juissi
Pitää erotella paria asiaa toisistaan. Pakkasesta löytyy Aasiassa käyneitä tuotteita. Tuoretta merilohta ajetaan tänne tullitilaston mukaan lähes päivittäin ja viime vuonna n 29 miljoonaa kiloa. Jos tästä rallista ei riitä kauppoihin tuoretta filukkaa niin johan on kumma.
AInakin meidän kaupassa on jo keskiviikkoisin iltapäivällä samalla viikolla perattua ja leikattua kalaa.
Jos verrataan mihin tahansa Euroopan maahan niin olemme onnekkaita sillä Suomessa lohijalosteet ovat jopa 3x edullisempia kuin muualla. Tämä johtuu siitä, että keskusliikkeet käyttävät lohifileitä sisäänvetotuotteina ja tukevat hintaa omilla promoillaan.
Proteiinilähteenä kala yleisesti on mómaa luokkaansa. Verratkaa nyt vaikka kanafileeseen tai jauhelihaan niin siitäkö voi sitten mielellään maksaa yli kympin kilo.
Kun ostaa lohifileen tietää ainakin mitä saa.
Liekö asennekysymys vai mikä lie tämän silakkafilen kaa, ei maistu samalta kuin kokonaisen silakan maku pannulta suoraan lautaselle.
Kaupan muuseista Felix kelpaa kyllä, vaikka silakoiden tai lihapullien kanssa.- Katleija
Jaa-a, on silakalla ja silakalla ero. Naapuri toi viime syksyn tuoretta silakkaa minulle. Oli litkaamalla saanut ämpärillisen ja jakeli niitä ovikelloa soitellen.
Silakat olivat hopeisia ja jänteviä. Silakassakin tuoreus merkkaa ja vähäinen käsittely.
Silakkafileet ovat helppoja, mutta toki käsittely rankkaa eikä ne ihan heti kauppaan ehdi merestä nostettuina. - ja mul kans
En nyt tarkkaan tiedä ison, kokonaisen tynnyrisillin kilohintaa, mutta siinä se 10€ paikkeilla lie. Silliä sanovat terveellisimmäksi kalaksi eräät.
Sillejä pitää liottaa ainakin vuorokauden, että siitä voi tehda vaikkapa lasimestarin silliä. Marinadiainekset keitetään hiljaisella lämmöllä.
Jäähdytyksen jälkeen sen voi kaataa liotettujen kalanpalojen päälle. Tekeydyttyään päivän, kelpais sullekin Oletko serannut keskustelua roskakalasta? Järviä tyhjennetään särjistä ynnä muista kaloista. Olisi varmaan halpaa ostettavaa ja MTV 3:ssa tehtiin särjen mädistä? herkulliseksi kehuttuja kalahampurilaisia.
- kala-eemel
Kala on aina hintansa väärti useimmille. Kuitenkin kala-allergikkojakin on kaikkialla maailmassa harvakseltaan.
Kalan nauttimisen mielihalu kulkee kai suvuittain. Avovesikautena yli 100.000 suomalaista kalastaa omiksi tarpeiksi.
- *Kukkahame*
Onhan se norjalainen lohi halpaa, mutta maku on eri kuin tuoreessa.
Norjassa kalastetaa, pakastetaan ja lennätetään itään, sulatetaan käsitellään ja taas pakastetaan lentomatkaa varten.
Ostin sitä halpaa norjalaista ja eipä paljon veistä tarvitannut se suorastataan mureni soppakattilaan.
Soppana maku oli lohta, vaan paistettuna minusta siinä ei olut, oli mautonta olisi kai pitänyt paistaa sittenkin voissa.
Särki on hyvää suolakalana, äidiltäni olen sen oppinut ja hyvää tulee.- vain.minä
Meille taas eräs sukulainen usein lahjoittaa tekemäänsä purkitettua särkisäilykettä.
Ja maukasta on.
Paljolla tillillä ryyditetty lohisoppa on herkullista.
Toisaalta pidän eniten lohesta graavisuolattuna.
Silti silmissä siintää mehevät silakkapihvit, tillitetyt, ruisjauhoissa leivitetyt ja runsaassa voissa paistetut.
Suussa sulavat, kuin mummoni tekemät aikoinaan.
Kaupan koneperatut, jollain lailla epäkokoiset, eivät oikein miellytä.
Mutta kun lähimpään kalahalliin on pitkä matka.
Joo, purkitettu Kuusamon savusärki on tosi hyvää! Ruodot on pehmenneet ja maku aivan ihana. Vävypoika toi joskus tuliaisina niitä purkkeja, kaupoissa en ole nähnyt täällä.
- vain.minä
Jeps, särkisäilyke on maittavaa, vaikka meille sitä rahdataan paljon etelämpää. :))
Kuusamon Kitkan viisaat, suolatut pikkukalat.
Tiedätkös, mitä kaloja ne ovat, ja miksi niitä kutsutaan "Kitkan viisaiksi"?
- kassu'
Eipä tuo kala kallista ole vaikka moista syön paljon. Rannassani n.30 m päässä on kuusi koukkua. Juuri tulin ja saaliina kaksi haukea ja kaksi madetta. Ystävilleni ylimääräiset lahjoitan, mutta iltasella nautin itse madekeittoa. Tuo järveni antaa saaliiksi ahventa, muikkua, siikaa, madetta, haukea jne. viitseliäisyyden mukaan.....
- *Kukkahame*
Kuusamon savumuikkua saa hyvin varustetuista liikkeistä, onpa hyvää,
Hyviä ovat ja varmasti puhtaista vesistä, muikku ei viihdy mutapohjaisessa järvessä.
Lohjalla oli muikkurikas järvi ja eräänä kesänä ei muikkua ollut, on EUn suojeluksessa ja määrättiin hapetukseen.
Parin vuoden päästä hapetus lopetettiin, onkohan palannut muikku juurilleen.
Kalaa on niukasti meressäkin, Välimerellä lomaillessa oli vaikeaa löytää kalaravintolaa ja jos löytyi oli se kalliimpaa kuin liha.
Voikohan syynä olla kalastajille annetut ohjeet ja kiristetty verotusta, Suomessa ainakin on ollut muutama kerta mainintaa kalastuksen kalleudesta ja vaikeudesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 591578
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu671541Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1631346Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle661227Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1061171Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu2781155- 601039
Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä591018KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin88953Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä57940