veriryhmät

siiri

onko näin jos naisella on miinus merkkinen veri ja miehellä plussa merkkinen, nii he eivät voi saada lapsia? ja jos voivat niin onko niin lapsen veri pitää vaihtaa?
kiitos jos joku tietäisi enemmän, olisin kiitollinen!

kiitos!!

9

3632

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ninni

Hei,

Veriryhmiä ovat A,B,AB ja O.
      Kaikki veriryhmät voivat saada keskenään lapsia.
      Jos tarkoitus rhesus-tekijöitä, niin näitä on kaksi ( plus ja miinus).
      Lastentekoon näilläkään ei ole merkitystä.
      Synnytyksessä ja sen jälkeen taas pieniä ongelmia voitulla, jos äidin ja lapsen veret sekoittuvat.

• tietoa

Tässä oma mutu-tietoni:

Rhesus /- on vasta-ainetekijä. Jos äidin veriryhmä on negatiivinen, voi äidin elimistö hylkiä sikiötä, josta seuraa keskenmeno. Ongelmia voi ilmetä vasta toisessa tai kolmannessa raskaudessa. Verta ei kaiketi nykyään vaihdeta, mutta äiti otetaan erityistarkkailuun raskauden aikana. Joku voisi kertoa lisää...

• Tyttö24
        tietoa kirjoitti:

Tässä oma mutu-tietoni:

Rhesus /- on vasta-ainetekijä. Jos äidin veriryhmä on negatiivinen, voi äidin elimistö hylkiä sikiötä, josta seuraa keskenmeno. Ongelmia voi ilmetä vasta toisessa tai kolmannessa raskaudessa. Verta ei kaiketi nykyään vaihdeta, mutta äiti otetaan erityistarkkailuun raskauden aikana. Joku voisi kertoa lisää...

Olin ymmärtäväni että jos tulee tapaus että äitin veri on neg. ja sikiön pos. niin siihen saadaan joku kumma lääkitys joka sitten estää jatkossa ongelmat??
        Muistaakseni eka synnytys menee raskauksineen kivasti, mutta synnytys saattaa tehä myöhempien raskauksien kanssa ongelmaa, kun veret sekottuu.. Kait?? En uskalla vannoo.. ;))

• Mam

Tarkoitat varmaankin rh-tekijää. Jos äiti on rh- (D-antigeeni) ja lapsi rh , voivat äidin ja lapsen veret sekoittua siten, että muodostuu vasta-aineita, jotka voivat aiheuttaa vastasyntyneen hemolyyttisen taudin eli anemian. Jos näin pääsee käymään (kuten minulla E-antigeenin takia), joudutaan lapsen veri vaihtamaan, tarvittaessa jo kohdussa. D-antigeenia (rh-) vastaan annetaan ensimmäisen lapsen syntymän tai keskenmenon jälkeen rokote, joka ehkäisee seuraavissa raskauksissa vasta-aineen muodostumisen.

Jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä otetaan verikoe, josta tutkitaan äidin veriryhmä. Minulla havaittiin neljännessä raskaudessa tämä E-antigeeni, jonka takia alkoi raskauden aikana muodostua vasta-aineita vereen. Jouduin käymään kerran kuussa verikokeessa, josta seurattiin vasta-ainetason kehitystä, ja äitipolilla tutkittiin tiuhaan, onko vauva immunisoitumassa. Syntymän jälkeen hänelle tuli paha anemia, punasolut alkoivat tuhoutua, ja veri jouduttiin vaihtamaan. Seuraavassa raskaudessa vasta-ainetaso pysyi matalana, eikä lapsi sairastunut.

Ei kannata pelätä, oli veriryhmä mikä hyvänsä. Nykyään osataan hoitaa vauvat tosiaan jo vaikka kohdussa, jos tarve vaatii. Tällaiset tapaukset kuin omani ovat äärimmäisen harvinaisia, eikä siltikään ole mitään pelättävää. D-antigeeni on ehdottomasti yleisin, mutta siis muitakin hemolyyttisen taudin aiheuttajia on olemassa.

• äippä

Hei!

Minun veriryhmäni on o- ja mieheni B . Saimme esikoisemme noin kolme kk etuajassa. Veriryhmäni takia lapselle vaihdettiin veri kaksi kertaa, koska hän oli perinyt veriryhmän isältään. Minä sain synnytyksen jälkeen pistoksen takapuoleen, tämä helpottaa seuraavia raskauksia.

• siiri

kiitos teille kaikkille vastanneille!
      siksi kysyin tätä kun mun tilanne on seuraava...
      olin 10 viikolla raskaana kun raskaus todettiin tuulimunaksi.
      toimenpiteen yhteydessä minulta otettiin verikokeita joissa todettiin minun kuuluvan Rh(D)- negatiiviseen veriryhmään.
      ja sain piikin tamukseeni.
      mutta nyt huolettaa se kun mieheni on plussa ja minä miinus.... onko tästä haittaa raskaaksi tulemisessa tai raskaudessa? vai vasta synnyksen yhteydessä vai vasta sen jälkeen? minkälaisia "haittoja" tästä voi olla?
      johtuiko tuulimuna juuri tästä seikasta vai mistä?

kiitos kaikkille jotka osaavat vastata, tämän kun niin mieltä painaa..

• Mam

Tuulimuna ei johdu veriryhmävasta-aineista, vaikka itsellänikin on yksi tuulimuna ollut. Sinulla ei nyt pitäisi olla ongelmia, kun olet piikin saanut. Sen tehtävä on ehkäistä lapsen hemolyyttistä tautia. Myöskään raskaaksi tulemiseen eivät veriryhmävasta-aineet vaikuta. Raskaana ollessasi veriryhmäsi tutkitaan useammin kuin muilla; minulla se tutkittiin alkuun kerran kuussa, loppuraskaudessa kerran viikossa ja ihan lasketun ajan tuntumassa joka toinen päivä. Mutta jos vasta-aineita ei ala muodostua, niin vähempikin tutkiminen riittää. Meidän lapsemme veri jouduttiin vaihtamaan synnytyksen jälkeen, mutta joskus se joudutaan vaihtamaan jo kohtuun.

• ToistaiseksiLapseton
        Mam kirjoitti:

Tuulimuna ei johdu veriryhmävasta-aineista, vaikka itsellänikin on yksi tuulimuna ollut. Sinulla ei nyt pitäisi olla ongelmia, kun olet piikin saanut. Sen tehtävä on ehkäistä lapsen hemolyyttistä tautia. Myöskään raskaaksi tulemiseen eivät veriryhmävasta-aineet vaikuta. Raskaana ollessasi veriryhmäsi tutkitaan useammin kuin muilla; minulla se tutkittiin alkuun kerran kuussa, loppuraskaudessa kerran viikossa ja ihan lasketun ajan tuntumassa joka toinen päivä. Mutta jos vasta-aineita ei ala muodostua, niin vähempikin tutkiminen riittää. Meidän lapsemme veri jouduttiin vaihtamaan synnytyksen jälkeen, mutta joskus se joudutaan vaihtamaan jo kohtuun.

Apua! Mä en oo koskaan kuullutkaan mistään tommosista verenvaihtojutuista. Kuullostaa tosi pelottavalta... :(

• Ammattilainen

Hei! Pitää nyt laittaa tähän muutama rivi jos vaikka helpottaisi tuskianne... MAM tässä aikaisekmmin selittikin jo aika hyvin mitä tämä D-antigeeni voi saada aikaan. Mutta äidille keskenmenon/synnytyksen jälkeen annettava ruisku (Rh-profylaksi) suojaa äitiä!!! Eli silloin äidin keho ei ala tuottamaan omia vasta-aineita D-antigeenia vastaan vaan rokote hoitaa homman (säilyy veressä n.puoli vuotta). Tämä jälkeen äidin ja lapsen mahdollisesti sekoittunut veri on jo poistunut kehosta tai siis punasolut jo kuolleet (punasolut elävät n.4 kk.)
      Ja yksi asia mikä rh-negatiivisten äitien tulee muistaa ennen kuin turhia hätäilee on että vaikka miehenne olisi rh-pos, niin hänen vanhempansa voivat olla pos ja miinus ja näin ollen miehen perimä on myös - ja lapsellanne on 50% mahdollisuus olla veriyhmältään negatiivinen. Ja kun nämä perimisjutut ovat monimutkaisia,niin itseasiassa riittää että puolisonne isovanhemmista toinen on ollut rh-neg ja tämä geeni siirtyy suvussa eteenpäin, mutta ei vain aina tulee näkyviin koska rh-positiivisuus on dominantti eli vallitseva ominaisuus. Mutta nyt taisin jo mennä liikaa yksityiskohtiin... Eli älä huolehdi lapsesi veriryhmästä etukäteen, neuvolassa tiedetään miten tulee toimia ja kuten sanottu, miehesi perimässä voi olla tämä rh-negatiivisuusgeeni ja lapsellanne on silloin 50% mahdollisuus olla myös negatiivinen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6935
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1231
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      827
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      746
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe