Leikkaus Töölössä

heinäkuussa

Ketään, joka on ollut viime aikoina pään leikkauksessa Töölössä? Olen menossa kesällä ja haluaisin kuulla muiden kokemuksia.

12

655

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysyn vaan

Jaaha, että pää leikataan. Jos yksilöisit vähän, mitä on tarkoitus leikata, niin saisit vertaistukea varmimmin. Oletetaan, että kyseessä on jonkinlainen aivoleikkaus, vai? Onko sinulla kasvain, verisuonen pullistuma, kysta vai jokin muu sairaus?

• heinäkuussa

Minulla on todettu aivojen verenkiertohäiriö., jonka takia joudun leikkaukseen.
      Sairauden nimi on MoyaMoya. Japanissa sairaus on yleisempi. Suomessa siitä tiedetään aika vähän. Taudin hoidon spesialistit ovat Hyksissä. Enpä taida kuitenkaan löytää vertaistukea...

• 4+7

Mulla ei mitään kovasti kehuttavaa. Tilanteet muuttu koko ajan ja tuntui ettei kukaan tiedä mitään. Osastolle mut pukattiin lopulta, vaikka oli tarkoitus mennä kotiin. Lääkettä onneksi sai kun pyysi, mutta muuten oli aika hylätty olo. Mitään ei kerrottu, lääkäri kävi kääntymässä vaan. Ei kertonut leikkauksen kulusta sen tarkemmin.

Aamukahviakin piti erikseen pyytää, jogurttipurkkia ei kukaan avannut 1 kätiselle ja lounaalla oli katettu 1 kätiselle veitsi ja haarukka ja ruuaksi tietenkin kokonainen broilerin koipi. Vedin sitten verhot eteen ja söin broiskun hieman brutaalimmin.

Kotiin lähtiessä todettiin, että kipsi liian kireällä, mutta kukaan ei laittanut uudestaan. Kukaan ei kuljettanut minua röntgeniin edes pyörätuolilla, vaan laitettiin itse hortoilemaan lääketokkurassa lonkka kipeänä (luusiirre otettu) pitkin sairaalaa. Seuraavana päivänä olinkin tapaturma-asemalla, josta sain uuden kipsin, kunnon särkylääkkeet ja antibioottikuurin.

• Pitää vaatia

Näille kiireisille hoitajille ja lääkäreille pitää älähtää heti jos eivät huomaa oma-aloitteisesti auttaa tai tehdä jotain. Jukurttipurkkikin olisi auennut kun olisit sanonut hoitajalle että avaapa tämä. Samoin broilerinkoipi olisi pienennetty kun olisit pyytänyt. Kävelemään pystyvät potilaat pistetään yleensä itse menemään röntgeniin ja muihin tutkimuksiin koska potilaskuljettajia on vähän (yleensä osaston hoitajat eivät kuljeta potilaita, ei ole aikaa sellaiseen). Potilaskuljettajaa joutuu odottolemaan aika kauan, ellei häntä ole tilattu määrättyyn kellonaikaan. Paluumatkalle voikin sitten joutua odottelemaan pitkään käytävällä ennen kuin kärrääjä tulee. Kotiuttaessa pitää valittaa ettei kaikki ole kunnossa jotta asia korjataan, ettei tarvitse heti tulla uudelleen kuten sinulla kävi.

Olen saanut hyvää hoitoa Töölön sairaalassa eri osastoilla ja poliklinikalla joten ei voi yleistää.

• Kauhea potilas
        Pitää vaatia kirjoitti:

Näille kiireisille hoitajille ja lääkäreille pitää älähtää heti jos eivät huomaa oma-aloitteisesti auttaa tai tehdä jotain. Jukurttipurkkikin olisi auennut kun olisit sanonut hoitajalle että avaapa tämä. Samoin broilerinkoipi olisi pienennetty kun olisit pyytänyt. Kävelemään pystyvät potilaat pistetään yleensä itse menemään röntgeniin ja muihin tutkimuksiin koska potilaskuljettajia on vähän (yleensä osaston hoitajat eivät kuljeta potilaita, ei ole aikaa sellaiseen). Potilaskuljettajaa joutuu odottolemaan aika kauan, ellei häntä ole tilattu määrättyyn kellonaikaan. Paluumatkalle voikin sitten joutua odottelemaan pitkään käytävällä ennen kuin kärrääjä tulee. Kotiuttaessa pitää valittaa ettei kaikki ole kunnossa jotta asia korjataan, ettei tarvitse heti tulla uudelleen kuten sinulla kävi.

Olen saanut hyvää hoitoa Töölön sairaalassa eri osastoilla ja poliklinikalla joten ei voi yleistää.

Olen itse sairaalassa töissä, joten tiedän miten nämä koko ajan kelloa soittavat ja vaativat potilaat saavat hankalan maineen heti ja heitä morkataan kahvihuoneessa. Taas SE soitaa jne.

Meillä autettavien potilaiden ruoka laitetaan eri vaunuun ja hoitajat jakaa ne ja auttaa ruokailussa, muuten laitoshuoltaja jakaa tarjottimet. Säästyisi monta hoitajan askelta, jos purkki olisi avattaisi valmiiksi, eikä niin, että soittellaan kelloa koko ajan.

Tietenkin on hyvä ettei passata koko ajan kaikkea, mutta jotain suunnitelmallisuutta ja järjenkäyttöä kuitenkin.

• kiirekiire
        Kauhea potilas kirjoitti:

Olen itse sairaalassa töissä, joten tiedän miten nämä koko ajan kelloa soittavat ja vaativat potilaat saavat hankalan maineen heti ja heitä morkataan kahvihuoneessa. Taas SE soitaa jne.

Meillä autettavien potilaiden ruoka laitetaan eri vaunuun ja hoitajat jakaa ne ja auttaa ruokailussa, muuten laitoshuoltaja jakaa tarjottimet. Säästyisi monta hoitajan askelta, jos purkki olisi avattaisi valmiiksi, eikä niin, että soittellaan kelloa koko ajan.

Tietenkin on hyvä ettei passata koko ajan kaikkea, mutta jotain suunnitelmallisuutta ja järjenkäyttöä kuitenkin.

Tulisiko mieleen että sillä "aina" soittavalla potilaalla on tarve hoitajan palveluille. Nykyisin henkilökunnan vähennyttyä potilaat joutuu välillä hoitamaan itseään ja naapuriaan, varsinkin jos potilas on saanut jo tuon hankalan potilaan maineen. Olen itsekin Töölössä vuodepotilaana auttanut naapurisängyn potilaalle villatakkia päälle ja nappeja kiinni kun hänellä oli kädet paketissa eikä itse pystynyt.

• post oper
        Kauhea potilas kirjoitti:

Ainakin aivoleikkauksen jälkeen sitä on niin avuton kaikin puolin, että on kaiken puolin autettava. Todella surkeaa, jos hoitaja pitää auttamistyötä passaamisena, se näet tuntuu välittömästi asenteissa. Nykyään vissiin empatia ei kuulu hoitajan ominaisuuksiin.

• post oper
        Pitää vaatia kirjoitti:

Niinkuin sillä ruoan tarjoajalla ei olisi itsellään ymmärrystä eikä näköä, että potilas on yksikätinen ja siten on ihan kiinni siitä, että itse jaksaa pyytää apua?

Käsittääkseni, jos vaikka käsi on kipsissä, sen huomaa sokea reettakin ihan katsomalla. Hoitajalla soisi olevan sen verran kykyä eläytyä potilaan rooliin, että viimeistään siinä vaiheessa, kun nakkaa sen tarjottimen potilaan eteen, kuin itsestään ajattelisi, saako tuo edes syötyä. Kyse ei ole kiireestä vaan välinpitämättömyydestä, jos ei edes tunne tarvetta auttaa ilman että potilas erikseen apua pyytää.

• dg
        post oper kirjoitti:

Niinkuin sillä ruoan tarjoajalla ei olisi itsellään ymmärrystä eikä näköä, että potilas on yksikätinen ja siten on ihan kiinni siitä, että itse jaksaa pyytää apua?

Käsittääkseni, jos vaikka käsi on kipsissä, sen huomaa sokea reettakin ihan katsomalla. Hoitajalla soisi olevan sen verran kykyä eläytyä potilaan rooliin, että viimeistään siinä vaiheessa, kun nakkaa sen tarjottimen potilaan eteen, kuin itsestään ajattelisi, saako tuo edes syötyä. Kyse ei ole kiireestä vaan välinpitämättömyydestä, jos ei edes tunne tarvetta auttaa ilman että potilas erikseen apua pyytää.

Juu, luulisi että siellä on ennenkin pari käsikirurgista operaatiota tehty ja ymmärrettäisi, että apua voisi myös tarjota eikä aina jättää potilasta "anomaan" sitä. Ymmärrän kyllä erittäin hyvin, että kiirettäkin on.

• post oper
        dg kirjoitti:

Juu, luulisi että siellä on ennenkin pari käsikirurgista operaatiota tehty ja ymmärrettäisi, että apua voisi myös tarjota eikä aina jättää potilasta "anomaan" sitä. Ymmärrän kyllä erittäin hyvin, että kiirettäkin on.

jotain hoitajia seuratessaan, ja heidän kanssa tekemisiin jouduttuaan tuleekin eittämättä mieleen, että apua kerjäämään laittaminen on heidän tapansa tehdä työtä, se, mistä he voimansa pysytellä hoitoalalla saavat. Joukossa on todella hyviäkin, mutta aina sinne joku pirulainenkin sekaan mahtuu.

Kiire on melko pitkälle tehty juttu, minkä taakse pääsee sopivasti potilaalta suojaan, jos niin haluaa. Jos ei välttämättä halua potilaan vuoksi kovin paljon tehdä.

• 17+3
        post oper kirjoitti:

jotain hoitajia seuratessaan, ja heidän kanssa tekemisiin jouduttuaan tuleekin eittämättä mieleen, että apua kerjäämään laittaminen on heidän tapansa tehdä työtä, se, mistä he voimansa pysytellä hoitoalalla saavat. Joukossa on todella hyviäkin, mutta aina sinne joku pirulainenkin sekaan mahtuu.

Kiire on melko pitkälle tehty juttu, minkä taakse pääsee sopivasti potilaalta suojaan, jos niin haluaa. Jos ei välttämättä halua potilaan vuoksi kovin paljon tehdä.

Taitaa olla myös itsestä ja asennoitumisesta kiinni miten jotkut sairaalassaolon kokevat. Ei se sairaala mikään hotelli ole ja kylöä siellä hoitoa ja apua saa. Itse Töölössä monta viikkoa viettäneenä en voi muuta kuin kiittää hyvästä hoidosta sekä mukavista ja ammattitaitoisista hoitajista ja lääkäreistä.

• post oper
        17+3 kirjoitti:

Taitaa olla myös itsestä ja asennoitumisesta kiinni miten jotkut sairaalassaolon kokevat. Ei se sairaala mikään hotelli ole ja kylöä siellä hoitoa ja apua saa. Itse Töölössä monta viikkoa viettäneenä en voi muuta kuin kiittää hyvästä hoidosta sekä mukavista ja ammattitaitoisista hoitajista ja lääkäreistä.

Varmastikin pääsääntöisesti on näin, apua ja hoitoa saa, eikä voi kuin kiittää, samoin kuin niinkin, että on itsestäänkin kiinni, miten sairaalassaolon kokee. Itse voisin sanoa, että kun on oikein avuttomimmillaan, kun tarvitsee apua ihan kaikkeen, sitä on aika herkillä itsensä ja toisten kanssa. Monta viikkoa tai päivää sairaalassa, sillä ei liene paljoakaan merkitystä, vaan koko kokonaisuudella, joka, kuten tiedämme, muodostuu pikku osasista. Sairaalassaolossa se tarkoittaa välillä joka ikistä kipeää sekuntiakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      3
      2711
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2501
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2229
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1855
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1433
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1423
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1145
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1134
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1043
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      938
    Aihe