Olen 18-vuotias, juuri merkonomiksi valmistunut tyttö. Olen aina ollut kiinnostunut vaihto-oppilaaksi lähtemisestä USA:han tai Iso-Britanniaan, mutta vasta nyt minulla olisi oikeasti mahdollisuus lähteä. Elikkä haluaisin kysyä pari kysymystä teiltä, jotka tiedätte enemmän:
1. Onko se tosiaan noin kallista? 6000 - 7000 euroa? Kuinka kauan olette säästäneet rahaa matkaa varten - kävittekö töissä(minä käyn), saako vaihto-opiskeluun lainaa?
2. Voiko matkalle lähteä, vaikkei opiskele? Jos ei, niin miten kannattaa menetellä - valmistuin vasta ja käyn töissä.
3. Opiskellaanko ulkomailla aina lukiossa?
4. Miten siellä pärjää, vaikkei olisikaan akateemisesti lahjakkainta sorttia? (yläasteeltä lähdettyä keskiarvo 7.9, mutta kauppakoulusta melkeinpä pelkkää 3 (asteikolla 1-3)) Osaan hyvin englantia, vaikka jännitänkin hieman puhumista
Onko mahdollista päästä, - pari kysymystä
2
187
Vastaukset
- student-
Vaihto-oppilaaksi ei juuri ole mahdollisuuksia päästä, ellet enää opiskele missään toisen asteen oppilaitoksessa (en puhu nyt korkeakouluvaihdosta, vaan lukion tai ammattikoulun aikana tapahtuvasta vaihdosta). Ehtona tälle vaihdolle nimittäin on, että hakija on opiskelijana lukiossa tai ammattikoulussa. Rotareilla saattaa olla ikäraja joissain maissa 19-vuoteen asti, mutta maavaihtoehdot ovat siinä tapauksessa muutamia Latinalaisen Amerikan maita.
Vaihto-oppilasvuoteen voi saada lainaa, jotkut järjestöt tarjoavat rahoitusta. Opintorahaa tai -lainaa ei kuitenkaan myönnetä.
Ulkomaiset lukiot eivät aina vastaa Suomen lukiota, vaikka nimenä saattaakin olla lukio. Monissa maissa lukio-opiskelu on vapaampaa ja oppilaan niin valitessa käytännöllisempää. USA:ssa voi ainevalintojen kautta opiskella ammattikoulumaisia aineita, vaikka oppilaitos onkin nimeltään high school. Suomalaiset nuoret pärjäävät lähes aina todella hyvin USA:n kouluissa vaihdossa ollessaan ja huonommillakin keskiarvoilla on saatu vaihdossa hyviä arvosanoja.
Valitettavasti et nyt high school-vaihtoon enää ehdi, mutta voisit harkita au pair -vuotta USA:ssa, joka on halvempi vaihtoehto monessa suhteessa ja voit hakea au pairiksi USA:an aina 26-vuotiaaksi asti. Au pairit USA:ssa opiskelevat myös muutaman kurssin paikallisessa oppilaitoksessa isäntäperheen piikkiin, joten siitä saa hieman kokemusta opiskelustakin. Viisumisäädösten takia au pairiksi pitää pääsääntöisesti hakea jonkin järjestön (esim EF) kautta.
Toinen vaihtoehto on lähteä opiskelemaan AMK:hon tai yliopistoon ja hakeutua sieltä vaihto-opiskelijaksi, mutta sitä kautta on hieman vaikeampaa päästä USA:han, koska paikkoja on usein aika vähän, ellet sitten itse järjestä sellaista. Britanniaan on helpompi päästä ja sinne voit muutenkin hakeutua au pairiksi tai töihin ilman järjestöä tai työlupia, koska kyseessähän on EU-maa. - .
Olet jo "liian vanha" lähtemään lukiovaihtoon, mutta voit lähteä myös itse määrittämäsi pituiselle kielikurssille, ainakin EF:llä on erilaisia vaihtoehtoja.
Ja kyllähän se kallista puuhaa on, tuon ikäisenä sinulla voi mennä jopa enemmän kuin se 6000-7000, koska et varmaankaan isäntäperheessä yövy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3217635Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771856
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161392- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j571186Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029