Onko mahdollista päästä, - pari kysymystä

Sanni93_

Olen 18-vuotias, juuri merkonomiksi valmistunut tyttö. Olen aina ollut kiinnostunut vaihto-oppilaaksi lähtemisestä USA:han tai Iso-Britanniaan, mutta vasta nyt minulla olisi oikeasti mahdollisuus lähteä. Elikkä haluaisin kysyä pari kysymystä teiltä, jotka tiedätte enemmän:

1. Onko se tosiaan noin kallista? 6000 - 7000 euroa? Kuinka kauan olette säästäneet rahaa matkaa varten - kävittekö töissä(minä käyn), saako vaihto-opiskeluun lainaa?
2. Voiko matkalle lähteä, vaikkei opiskele? Jos ei, niin miten kannattaa menetellä - valmistuin vasta ja käyn töissä.
3. Opiskellaanko ulkomailla aina lukiossa?
4. Miten siellä pärjää, vaikkei olisikaan akateemisesti lahjakkainta sorttia? (yläasteeltä lähdettyä keskiarvo 7.9, mutta kauppakoulusta melkeinpä pelkkää 3 (asteikolla 1-3)) Osaan hyvin englantia, vaikka jännitänkin hieman puhumista

2

298

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • student-

Vaihto-oppilaaksi ei juuri ole mahdollisuuksia päästä, ellet enää opiskele missään toisen asteen oppilaitoksessa (en puhu nyt korkeakouluvaihdosta, vaan lukion tai ammattikoulun aikana tapahtuvasta vaihdosta). Ehtona tälle vaihdolle nimittäin on, että hakija on opiskelijana lukiossa tai ammattikoulussa. Rotareilla saattaa olla ikäraja joissain maissa 19-vuoteen asti, mutta maavaihtoehdot ovat siinä tapauksessa muutamia Latinalaisen Amerikan maita.

Vaihto-oppilasvuoteen voi saada lainaa, jotkut järjestöt tarjoavat rahoitusta. Opintorahaa tai -lainaa ei kuitenkaan myönnetä.

Ulkomaiset lukiot eivät aina vastaa Suomen lukiota, vaikka nimenä saattaakin olla lukio. Monissa maissa lukio-opiskelu on vapaampaa ja oppilaan niin valitessa käytännöllisempää. USA:ssa voi ainevalintojen kautta opiskella ammattikoulumaisia aineita, vaikka oppilaitos onkin nimeltään high school. Suomalaiset nuoret pärjäävät lähes aina todella hyvin USA:n kouluissa vaihdossa ollessaan ja huonommillakin keskiarvoilla on saatu vaihdossa hyviä arvosanoja.

Valitettavasti et nyt high school-vaihtoon enää ehdi, mutta voisit harkita au pair -vuotta USA:ssa, joka on halvempi vaihtoehto monessa suhteessa ja voit hakea au pairiksi USA:an aina 26-vuotiaaksi asti. Au pairit USA:ssa opiskelevat myös muutaman kurssin paikallisessa oppilaitoksessa isäntäperheen piikkiin, joten siitä saa hieman kokemusta opiskelustakin. Viisumisäädösten takia au pairiksi pitää pääsääntöisesti hakea jonkin järjestön (esim EF) kautta.

Toinen vaihtoehto on lähteä opiskelemaan AMK:hon tai yliopistoon ja hakeutua sieltä vaihto-opiskelijaksi, mutta sitä kautta on hieman vaikeampaa päästä USA:han, koska paikkoja on usein aika vähän, ellet sitten itse järjestä sellaista. Britanniaan on helpompi päästä ja sinne voit muutenkin hakeutua au pairiksi tai töihin ilman järjestöä tai työlupia, koska kyseessähän on EU-maa.

• .

Olet jo "liian vanha" lähtemään lukiovaihtoon, mutta voit lähteä myös itse määrittämäsi pituiselle kielikurssille, ainakin EF:llä on erilaisia vaihtoehtoja.
      Ja kyllähän se kallista puuhaa on, tuon ikäisenä sinulla voi mennä jopa enemmän kuin se 6000-7000, koska et varmaankaan isäntäperheessä yövy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 124
      1335
    2. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      141
      1219
    3. Costa Rica on tympeän makuinen kahvi

Ostin kahvin hinnan romahduksen kunniaksi Costa Rican "Premium Blendiä". Piti olla sataprosenttista arabialaista. No ain
      Maailman menoa
      64
      1118
    4. Joku porukka lähtenyt täältä

Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.
      Ikävä
      233
      1111
    5. Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä

Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,
      Ikävä
      57
      996
    6. 63
      881
    7. Tuletko tänään

Jos soitan? Niin... tuletko?🖤
      Ikävä
      83
      861
    8. Mitä on mietteissäsi

Tänään?
      Ikävä
      65
      667
    9. Onkin niin, että olet hulluna minuun

mutta et uskalla sitä tuoda ilmi. Salaa haaveilet kiihkeästä suhteesta, vaan siihen se jää, ja syyksi esteet ja muut. S
      Ikävä
      31
      634
    10. Nyt ei enää ole

Mitään mikä pitäisi mut hiljaa, kaikesta. Tämä on muutamalle henkilölle täällä.
      Ikävä
      39
      575
    11. Hämmentävä hetki: TTK:sta pudonnut Johanna Puhakka lataa pettyneenä: "Sitä ei voi kieltää"

Johanna Puhakka ja Jurijs Jurza Trosenko tippuivat Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta. Suositussa viihdeohjelmassa nähtiin
      Tanssii tähtien kanssa
      14
      540
    12. Taidan luopua

Sinusta.
      Ikävä
      33
      530
    13. Jälleen näin nainen unta sinusta

Aika usein tulet uniini, enkä tiedä, mitä se tahtoo minulle sanoa. Tällä kertaa en ollut kotonasi, vaan ulkona jossain t
      Ikävä
      28
      529
    14. Mikä on hulluinta?

Mitä ikäväsi kohde on tehnyt?
      Ikävä
      32
      529
    15. Et taida olla ihan varma

Päätöksestäsi?
      Ikävä
      65
      498
    16. Et siis halua

Kansssani mitään
      Ikävä
      29
      469
    17. En haluaisi sanoa tätä

Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari
      Ikävä
      39
      465
    18. Onko kipuraja

Jo ylitetty?
      Ikävä
      51
      451
    19. Miltä tuntuu

olla erossa kaivatustasi?
      Ikävä
      24
      437
    20. Olet komea ja kaikkea

En uskonut kuitenkaan miten laajasti olet kaikkien naisten ihannoinnin kohde. Jälleen kerran. Palsta on hiljainen kun o
      Ikävä
      19
      423
    Aihe