Kameralaukussa tai käsilaukussa?

valokuvaaja96

Minulla on Nikon D3100 ja mietin, että pitääkö sitä kantaa kameralaukussa? Se on aika iso ja raskas ja pitää olla iso laukku että siihen mahtuu kameralaukku sisälle. Onko se huono juttu kuljettaa järkkäriä vaan paljaaltaan käsilaukussa? Entä jos pehmustaa sitä jotenkin? Tiedän monia jotka kuljettaa paljaaltaan, mutta vanhemmat sanoi että pitää aina kuljettaa laukussa ettei mene rikki.

23

572

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sen veli

Taidat olla hoppasen sisko? Osta kamerareppu, esimerkiksi Lowepro on hyvä merkki.

• valokuvaaja96

reput on rumia ja ne on kalliita muutenkin

• noilla pärjäät
        valokuvaaja96 kirjoitti:

Ei se mitään pehmusteita vaadi. Kunhan muistat että siellä on kamera etkä kolhi sitä laukkua mihinkään, etkä pudota. Kamerassa objektiivi kiinnitettynä, jottei mene kennolle roskia, ja objektiivissa etutulppa kiinnitettynä. Kiinnitä kameraan myös hihna, jotta voit tarvittaessa kantaa kaulassa.

• valokuvaaja96 kirjoitti:

Reppu on ainoa kunnon kuljetusväline pidemmillä matkoilla ja kamerareppu on kameralle paras. Onko se ruma? Rumuus ja kauneus ovat, kuten viisaasti on sanottu, katsojan silmässä. Se lohduttaa vanhaa ylipainoista eläkeläistäkin kun asiassa vika ei ole kohteessa vaan katsojassa.

Olen, repun lisäksi, myös sellaisen olkalaukun kannattaja jossa on vyötäröhihna olkahihnan lisäksi. Tällöin paino jakaantuu paremmin eikä laukku hölsky juostessa saatikka pyöräillessä. Pelkkä olkalaukku on noissa kohden vaikea ja pyöräillessä ehkä hieman vaarallinenkin.

Kun valitset kamerankantolaitetta niin kätevyyden tulee mennä ulkonäön edelle. Ostat minkä hyvänsä niin totut siihen ja huomaat hetken kuluttua oliko valinta oikea käytännöllisyyden kantilta. Tuskin kuitenkaan menet missikisoihin se laukku kaulassasi joten näkö ei kaikkea ratkaise.

Muutoinhan voit kantaa sitä omaa kameraasi vaikka K- tai Osuuskaupan muovikassissa.

• missikisoihin?
        Työeläkeläinen kirjoitti:

Reppu on ainoa kunnon kuljetusväline pidemmillä matkoilla ja kamerareppu on kameralle paras. Onko se ruma? Rumuus ja kauneus ovat, kuten viisaasti on sanottu, katsojan silmässä. Se lohduttaa vanhaa ylipainoista eläkeläistäkin kun asiassa vika ei ole kohteessa vaan katsojassa.

Olen, repun lisäksi, myös sellaisen olkalaukun kannattaja jossa on vyötäröhihna olkahihnan lisäksi. Tällöin paino jakaantuu paremmin eikä laukku hölsky juostessa saatikka pyöräillessä. Pelkkä olkalaukku on noissa kohden vaikea ja pyöräillessä ehkä hieman vaarallinenkin.

Kun valitset kamerankantolaitetta niin kätevyyden tulee mennä ulkonäön edelle. Ostat minkä hyvänsä niin totut siihen ja huomaat hetken kuluttua oliko valinta oikea käytännöllisyyden kantilta. Tuskin kuitenkaan menet missikisoihin se laukku kaulassasi joten näkö ei kaikkea ratkaise.

Muutoinhan voit kantaa sitä omaa kameraasi vaikka K- tai Osuuskaupan muovikassissa.

Typeryyden ennätys:
        Kun valitset kamerankantolaitetta niin kätevyyden tulee mennä ulkonäön edelle … Tuskin kuitenkaan menet missikisoihin se laukku kaulassasi joten näkö ei kaikkea ratkaise.

Kuvaajan tyylitajun näkee usein jo kameralaukusta. Mitä rumempi laukku sitä tylsemmät kuvat.

• Työeläkeläinen kirjoitti:

komppaan sua tuossa reppuasiassa. kamera ja pari obiskaa ja muuta sälää niin reppu on kyllä kätevin.
        eikä ne nyt niin saaatanan ruomia ole.

-Kuvaajan tyylitajun näkee usein jo kameralaukusta. Mitä rumempi laukku sitä tylsemmät kuvat. -

heh mikä selvännäkijä :)

• selvä näkijä
        harrastelijakirurgi kirjoitti:

komppaan sua tuossa reppuasiassa. kamera ja pari obiskaa ja muuta sälää niin reppu on kyllä kätevin.
        eikä ne nyt niin saaatanan ruomia ole.

-Kuvaajan tyylitajun näkee usein jo kameralaukusta. Mitä rumempi laukku sitä tylsemmät kuvat. -

heh mikä selvännäkijä :)

Näin se vaan menee.
        Tyylitaju näkyy myös asusteissa ja pukeutumisessa.
        Näyttää pitävän paikkansa myös ammattikuvaajien joukossa.

Älä kuitenkaan lannistu. Kyllä tyylitajuttomatkin saa harrastaa valokuvausta.

• selvä näkijä kirjoitti:

Näin se vaan menee.
        Tyylitaju näkyy myös asusteissa ja pukeutumisessa.
        Näyttää pitävän paikkansa myös ammattikuvaajien joukossa.

Älä kuitenkaan lannistu. Kyllä tyylitajuttomatkin saa harrastaa valokuvausta.

http://www.leuku.fi/index.php?kansiohaku&uusia=ei&lang=finnish

tyylitajua?

• missikisoihin? kirjoitti:

Typeryyden ennätys:
        Kun valitset kamerankantolaitetta niin kätevyyden tulee mennä ulkonäön edelle … Tuskin kuitenkaan menet missikisoihin se laukku kaulassasi joten näkö ei kaikkea ratkaise.

Kuvaajan tyylitajun näkee usein jo kameralaukusta. Mitä rumempi laukku sitä tylsemmät kuvat.

Kuka mitä mitenkin näkee. Edes missit eivät kaikki miellytä jokaisen silmää. Minä kuitenkin kannatan kunnon reppua joka on aina asiallisen näköinen kuin Marimekon kassia. Luonnossa on kuljettava mahdollisimman huomaamatta jotta ei pilaa muiden luontokuvaa joten edelleen tumman harmaa tai vihreä reppu on parasta mitä kuvaajalla voi olla.

Eipä siitä minun tummanharmaasta repustani ole kukaan valittanut Roomassa eikä Pariisissakaan joten se lienee aivan asiallinen siihen tarkoitukseen johon se on tarkoitettu. Muutoinkaan en tosin vanhana ukkona ole missikisoihin tosin menossa.

Ovatko kuvani tylsiä on taas katsojan ongelma ei minun. Valehtelevat näköjään kuitenkin koska jotkut ovat jopa pitäneet hyvinä näyttelyissä ainakin.

Jos sinä lähdet vaikka yhden päivän vaellukselle luontoon sen kamerasi kanssa niin varmasti arvostat mukavaa tarkoitukseen suunniteltua kantolaitetta enemmän kuin kaunista joka ei ole tarkoitukseen suunniteltu. Jos liikut kännykameran kanssa tai pokkarin tai edes bridgen niin asiantuntemuksesi, arvoisa "missikisoihin?", ei riitä arvostelemaan varsinaisen kameran kantolaitteita käytännössä. Rungon tai kahden ja niissä olevien linssien lisäksi sinulla on mukana ainakin pari kolme ylimääräistä optiikkaa joten sitä massaa helposti löytyy.

• 02o

Onko se huono juttu kuljettaa järkkäriä vaan paljaaltaan käsilaukussa?
      —on se aika huono jos laukussa on muutakin (puuteria, pölyä, kosteuta. D3100 ei ole pöly ja kosteustiivistetty.
      Joten jonkinlainen suojapussi kameran ympärillä lienee viisas ratkaisu.
      Käsilaukku (leveällä olkahihnalla) on ok, mutta paljaana on siis huolestuttava tapa

Entä jos pehmustaa sitä jotenkin?
      Jos kolhit laukkuasi ovenpieliin tms niin laukun kovikkeista tai/ja pehmusteista on paljon hyötyä. Tukeva pahvi tms pohjalevy laukussa on myös kyvä kolhimissuojus.

Oseimmiten kamera rikotaan pudottamalla. Muista pitää hihna kaulassa aina kun käsittelet kameraa.

• miten vain

ei se kamera rikki välttämättä mene vaikka kuljettaa käsilaukussa mutta hyvä olisi kuljettaa kameralaukussa.

• rumista
      • En ole koskaan nähnyt sikarumaa kameralaukkua mutta käytännöllisiä kyllä. Pidemmällä matkalla ja varsinkin jos rompetta on enemmän niin hyvä kamerareppu on ainoa jonka hyväksyn. Kun on muutama linssi ja runko niin niskat tulevat kipeäksi kun niitä olkalaukussa kantaa. Nimim. kokemusta on.

• nainen ja laukku

Käytän melko isoa "käsilaukkua" arkiromppeitten kuljettamiseen, johon sitten kiepautan useinkin järkkärin muovipussissa mukaan. Muovipussissa siksi, että laukku ei aina ole supersiisti, ja muovipussi suojaa juuri pölyltä ja mahdollisilta roskilta. Näissä tilanteissa olen myös tarkka siitä, ettei samaan laukkuun laiteta juomapulloja ym.
      Varsinaisilla kuvausreissuilla , jolloin muutakin painavaa kamerahärpäkettä tulee kannettua mukana, on itselleni paras vaihtoehto varsinaisista kameralaukuista selkäreppumalli. Olkalaukulla tahtoo kieron kantajan selkä kipeytyä...

• bloggaaja93

Olen samaa mieltä siinä että kameralaukut on aika tyylittömiä ja tietenkin kun on nainen niin ei käytä mielellään rumia kameralaukkuja. Itsellä on iso laukku ja sen sisälle mahtuu juuri kameralaukku ja kännykkä, olisi kiva jos olisi tyylikäs kameralaukku keksitty. (Eikä mikään hirmukallis)

• kuvaaja.

Olen nähnyt tällaisia pieniä tyylikkäitä kameralaukkuja jossain netissä, mutta ulkomaalaisilla sivustoilla ja muutenkin aika kovilla hinnoilla.

Olen lukenut blogeista että jotkut on itse pehmustaneet laukun sopivaksi kameralle. Onko kellään kokemusta?

• nainen ja laukku

googlailemalla löytyy erinäisiä ohjeita itsetehdyille kameralaukuille. Pehmusteina usein jumppamatosta leikattuja palasia. Itse tehtynä kosteudelta suojaaminen on hankalaa, mutta sellainenkin vaihtoehto on, että päällystät ja koristelet valmiin kameralaukun itse. Materiaalia menee vähän, kalliiksi puuha ei siis tule, mutta vähän vaatii sorminäppäryyttä sekin. Oman maun mukaan sitten, ihan kankaalla tai vaikka askarteluliikkeen strassinauhoilla :)

• nainen.89

Kuljetan järkkäriä käsilaukussa kameralaukun sisällä. Eihän sitä paljoa laukkuun sen lisäksi mahdu mutta ainakin kamera saa suojaa.

• Noilla mennään

Nikonin D3100 ei ole erityisen kestävä kamera, joten se tulee tietysti ottaa huomioon kuljetuksessa. Objektiivina ollee f/1.8 35mm? Se on Nikonilla pieni, kevyt ja halpa yleisobjektiivi, joka piirtää hyvin.

Laittaisin objektiiviin jonkun suotimen, niin etulinssi ei naarmuunnu. Jos käsiveskassa ei ole mitään terävää valtoimenaan, niin kamera kyllä kestää.

• 2 16

googleen (kuvahakuun) Camerabag for woman.

• DIY?

tsekkaa googlella myös
        Camera Bag DIY

• 02o

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5862
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4414
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2981
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      340
      1579
    6. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      70
      1339
    7. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1216
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1179
    10. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      10
      1170
    Aihe