Terrieri sekoaa autoista

Cairni Vs. Etupuskuri

Sama vanha virsi, kuin monesti keskustelupalstoilla aiemminkin, mutta meillä on noin yksivuotias cairnterrierinarttu, joka puolen vuoden ikään päästyään kilahti autoihin ja muihin moottoriajoneuvoihin. Saalisvietti yleensäkin kova, sillä kaikki liikkuvat jahdattaisiin; roskat, lehdet, fasaanit, rusakot, linnut taivaalla ym. Ja metsästysmoodiin mennään yleensä 0-100 periaatteella, välitilaa ei ole. Rauhoittumista harjotellaan, mutta keinot yhä epäselvät. Kun auto tulee (vastaantuleva râhistään ja takaatulevan perään kiljutaan turhautuneena), huomio menee siihen (namit, lelut, harhautukset, vesipullo - kokeiltu eikä vain muutamaan kertaa, vaan koitettu keinoja pidemmän kaavan kautta, kunnes huomattu, että hommaan turruttiin jo). Mitä enemmän itse reagoin (kiellän, meuhaan ym.), sitä intensiivisempi reaktio myös koiralta. Jos itse rauhallinen(murahdus toimii useimmin), koirakin voipi ohittaa ookoommin. Kauempaa onnistuu palkkaaminen hiljaisuudesta, voisiko tämä tuottaa tulosta - valmis olen vaikka vuoden sahaamaan tossa tien viereisellä pellolla. Ongelma se, että silti aina välillä koira pääsee/joutui rähähtämään(maailmalle ei pysää meidän ongelmien takia), kun auto menee oikein läheltä (oma piha eli reviiri pahin) eli viekö se aina kaikkea taaksepäin? Niin, eli oisko tää mahd. hoitaa siedättämällä, vai pitäisikö koiraa kieltää tavalla, jolla epaselvyyttä ei jää - näin EI tehdä. Epäilen, että koira on kyllä tiettyyn pisteeseen asti kovapäinen, harvoin pelkää mitään (häntä alhaalla), mutta toisaalta tosi epävarma kaveri. Hihna irtosi kerran pannasta ja koira vapaana heti ekan auton eteen räksyttämään eli pelosta ei liene kyse. Toisaalta saattaa vaa rähistä karkoittaakseenkin. Ongelmia sisällä ei ole(tottelee ja tullaan hyvin toimeen ilman vääntöjä - ei tule vessaan, eteiseen, nukkuu omassa huoneessa ym.), ja tämä autohomma selkeää ylikuumumista, joka minun pitäisi saada kuriin, mutta MILLÄ keinoin? Kouluttajalla käyty, kieltolinjaa suosittiin, mutta kun kaikkee turtuu, jonka jälkeen fyysinen pakote menis vaan koko ajan pidemmälle.. Vinkkejä, kohtalotovereita?

2

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cairni Vs. Etupuskuri

      Pahoittelut autosyötöstä johtuvista kirjoitusvirheistä..

    • Teeri333

      Kuulostaapa hyvin tutulta. Meidän koiralla ikää kohta 3v ja edelleen yhtä hullu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      2048
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1662
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1152
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1126
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1113
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      777
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe