Ahdistus

onko huomista?

Eikö teitä muita omaishoitajia ahdista välillä.
Itselläni on pari viikkoa ollut harvinaisen kova suljetun paikan kammo ja paha olo.
Pelkään loppuun palamista.
Kun jaksisi etsiä apua.

37

232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lumienkeli25

      Miettiikö kukaan että hoitajaa voi ahdistaa heikkokuntoisen henkilön hoitaminen ja omaisten epärealististen kommenttien ja käyttäytymisen seuraaminen. Tuleeko sinusta ihminen vasta monien hylkäämisten jälkeen?

      • 15+2

        Maailma ei ole oikeudenmukainen paikka.
        Jotkut tekee, kaikkein "huolehtivaisemmat" löytävät vikoja niistä jotka tekee, tekemättä muuta kuin avaamalla suunsa.
        Olet oikeassa, tällainen pahentaa oloa, muuten väsyneenä.


    • ristiina ja tytär

      Mua kyllä ahdistaa,joka päivä teen töitä ja selitän itselleni "aivan oikein teen,tyttäreni ja itseni takia" ,"mieheni olisi halunnut näin",kyllä mie jaksan,juu.
      Omatunto aina soimaa minua,vaikka kuinka yritän taistella vastaan,harrastan ja mieheni hyvässä hoidossa,niin kummiskin tämä omatunto moittii mua,huoh!Miun pitää aina komentaa itseäni,nyt teet noin tai näin,nyt meet ulos jne...
      Kaiken kukkuraksi tuli paniikkihäiriö ja masennus,mut en anna periks,en voisi edes.
      Onneksi mulla teinityttö joka palauttaa aina maan kamaralle jos äitillä pahasti viiraa..
      Joskus kyläilen mieheni luona ,kun hän intervallissa,sitten taas ahdistaa,mutta en mie voi olla käymättä.Semmoset pikkuasiat,jos hoitajat ei vaikka muistanut jotain on mulla aivan suunnattoman ahdistaavaa.
      Ennen mietin kun puhuttiin että alzheimer on omaisten sairaus,juu on kyllä,mieki sairas ...

    • kesää kohti

      Älä pidä asioita sisälläsi. Etsi vertaistukea. Omaishoitajaa ymmärtää parhaiten toinen omaishoitaja. Tähän tulokseen olen itse tullut, näinä neljänä omaishoitajavuotenani. Ja että: perhe on pahin, tässäkin. Kyllä on ajatukset muuttuneet sieltä alkuajoilta. Ihan oikeasti kuvittelin, että yhdessä sisaruksen kanssa teemme äidillemme mahdollisimman hyvän loppuelämän. Mutta kun jokainen kohtaaminen aiheutti omaishoitajalle vain mielipahaa, itkua, ja ahdistusta... Ja jopa vanhuksen kuullen solvattiin ja arvosteltiin esim. rahankäyttöä, olen jättänyt kanssakäymisen itseni ja heidän välillä minimiin. Ikävää se, että vanhustakaan ei juuri käydä tervehtimässä - samalla paikkakunnalla, aikuiset ihmiset, joilla ajat sitten omat lapset lähteneet maailmalle. Mutta ainahan niitä "tärkeitä menoja" löytyy; harrastukset, matkustelu, remontit, pihatyöt....
      Nyt yritän tehdä MEIDÄN elämämme niin mukavaksi, sujuvaksi, helpoksi, toimivaksi... kuin se on mahdollista. Kuitenkin, useinkin, jopa viikoittain, iskee väsymys, "hanskat tiskiin"- fiilis. Viimeksi pääsiäisenä, kaksin vanhuksen kanssa, ei kukaan käy... Mutta siitäkin selvittiin! Ja viikkokin soljunut eteenpäin ihan hyvin...

      • mekkovakka

        Mä taas toivottelen sulle -kesää kohti- jaksamista, vaikka raskasta sulla varmasti on.. sulla on lähimmäisen rakkautta, hyvä sydän äitiäsi kohtaan..
        Kaikkea hyvää sinulle ja äidillesi:)


    • lopeta koko juttu

      Lopeta koko omaishoitajana olo.Sillä siitä pääsee ja muuta pois kokonaan muualle ja aloita oma elämä.Kyllä kunta huolehtii,kun on pakko sillä ei ne saa jättää heitteille ketään,mutta sinä saat .

      • Ex omaishoitaja

        Olen samoilla linjoilla kuin edellinen kommentoija. Jos ahdistaa ja seinät alkavat jo kaatua päälle on vihoviimeinen hetki tehdä jotakin omaksi hyväksesi, ennenkuin on liian myöhäistä.

        Soita heti kotikuntasi omaishoidon vastaavalle, kerro uupumuksestasi ja sano irti omaishoitajasopimuksesi, ennenkuin olet omaishoidettavasi kanssa tilanteessa että tarvitaan ihan oma piipaa-kuljetus teille kummallekin.

        Noin käy, kun uhrautuu 24/7 eikä huolehdi omasta jaksamisestaan. Osanottoni.


      • moi-,moi
        Ex omaishoitaja kirjoitti:

        Olen samoilla linjoilla kuin edellinen kommentoija. Jos ahdistaa ja seinät alkavat jo kaatua päälle on vihoviimeinen hetki tehdä jotakin omaksi hyväksesi, ennenkuin on liian myöhäistä.

        Soita heti kotikuntasi omaishoidon vastaavalle, kerro uupumuksestasi ja sano irti omaishoitajasopimuksesi, ennenkuin olet omaishoidettavasi kanssa tilanteessa että tarvitaan ihan oma piipaa-kuljetus teille kummallekin.

        Noin käy, kun uhrautuu 24/7 eikä huolehdi omasta jaksamisestaan. Osanottoni.

        Uhrautuu...? Onko elämä noin mustavalkoista?


    • ....

      Kesää kohti. Tiedän miltä sinusta tuntuu, olen kokenut samaa.
      Tiedän myös että on äärimmäisen vaikea "pistää hanskat tiskiin" ja luovuttaa,
      Teki niin tai näin, todella vaikeaa on.
      Lähetän sinulle voimia ajatuksen voimalla.

      • tuttteee

        Elämässä on aika vähän tilanteita jossa voi kylmästi "pistää hanskat tiskiin" sen tietää jokainen, kuka on joutunut vaikeita päätöksiä tekemään.. Sitten niiden päätösten kanssa pitää elää loppuelämä..
        Toki onhan ihmisiä, kenellä ei ole empatiakykyä lähemmistä kohtaan..


      • 3 + 18
        tuttteee kirjoitti:

        Elämässä on aika vähän tilanteita jossa voi kylmästi "pistää hanskat tiskiin" sen tietää jokainen, kuka on joutunut vaikeita päätöksiä tekemään.. Sitten niiden päätösten kanssa pitää elää loppuelämä..
        Toki onhan ihmisiä, kenellä ei ole empatiakykyä lähemmistä kohtaan..

        Kuka on sanonut, että kylmästi vaan hanskat tiskiin? Helppo päätös se ei ole, sen tietää jokainen omaishoitaja - sekä nykyinen että entinen.

        Valitettavasti tiedän parikin omaishoitajaa, jotka itsekin ovat fyysisestikin niin huonossa kunnossa, etteivät takuuvarmasti täytä omaishoitajalle asetettavia terveysvaatimuksia. Kumpikin vannoo, ettei luovu omaishoitajuudesta niin kauan kuin oma henki jotenkin pihisee.

        Aivan hirvittää kummankin omaishoidettavan puolesta, minkälaista hoitoa mahtavat saada.


      • 3 + 18 kirjoitti:

        Kuka on sanonut, että kylmästi vaan hanskat tiskiin? Helppo päätös se ei ole, sen tietää jokainen omaishoitaja - sekä nykyinen että entinen.

        Valitettavasti tiedän parikin omaishoitajaa, jotka itsekin ovat fyysisestikin niin huonossa kunnossa, etteivät takuuvarmasti täytä omaishoitajalle asetettavia terveysvaatimuksia. Kumpikin vannoo, ettei luovu omaishoitajuudesta niin kauan kuin oma henki jotenkin pihisee.

        Aivan hirvittää kummankin omaishoidettavan puolesta, minkälaista hoitoa mahtavat saada.

        Näinkin voi käydän kun edellinen kirjoittaja kertoi.
        Itse hoidin viisi vuotta ilman vapaita, olin romahdus pisteessä.
        Sitten vasta edes tajusin että vapaatakin voi pitää. Lähdin kahdeksi viikoksi Kanarialle, sen jälkeen 1-2 vapaapäivää joka viikko.
        Minulla ei huono oloni vaikuttanut paljonkaan siihen kuinka hoidin miestäni, tein kaiken mitä piti, mutta en juuri puhunut tai muuten seurustellut, tein vain tarpeellisen.
        Kun alon pitää vapaata, tulin elämänhaluisemmaksi, vaikka en näyttänyt miehelleni ärsyyntymistäni, hän varmasti vaistosi sen.
        Vapaiden jälkeen olin hymyilevämpi ja iloisempi, juttelin ja laskin leikkiä.
        Miehen kunto hiipui hitaasti mutta varmasti, viimein oli tehtävä päätös ja luovutettava, ei se ollut helppo päätös vaikka olinkin tietoinen että jotain on pakko tehdä. Alkoi myös fysiikka pettää 80kg painavan miehen kääntely ja auttaminen alkoi olla ylivoimaista. Hän on nyt vuodeosastolla, on aina kolme hoitajaa kun häntä autetaan pyörätuoliin.
        Onhan kaikenlaisia nostolaitteita, kävin katsomassakin, tulin siihen tulokseen että en pärjää edes sen avulla. Olisi pitänyt vaihtaa asuntoa jos olisi halunnut kiskot esim. kylpyhuoneeseen.
        Hyvin on mies sopeutunut, alku oli vaikeaa, mutta yllättävän nopeasti sopeutui, taisin itse sopeutua huonommin kun en pidä muutoksista.
        Meille tuli luovuttaminen sitten kun oli pakko. En kadu sitä aikaa minkä olin omaishoitaja, en tunne menettäneeni mitään.


      • tettex
        3 + 18 kirjoitti:

        Kuka on sanonut, että kylmästi vaan hanskat tiskiin? Helppo päätös se ei ole, sen tietää jokainen omaishoitaja - sekä nykyinen että entinen.

        Valitettavasti tiedän parikin omaishoitajaa, jotka itsekin ovat fyysisestikin niin huonossa kunnossa, etteivät takuuvarmasti täytä omaishoitajalle asetettavia terveysvaatimuksia. Kumpikin vannoo, ettei luovu omaishoitajuudesta niin kauan kuin oma henki jotenkin pihisee.

        Aivan hirvittää kummankin omaishoidettavan puolesta, minkälaista hoitoa mahtavat saada.

        3 18 kirjoittaa.. Aivan hirvittää kummankin omaishoidettavan puolesta, minkälaista hoitoa mahtavat saada..

        Voit varmaan tehdä asiasta ilmoituksen..se on varmasti näille hoidettaville parasta.. että edes joku pitäisi heidän puoltaan.


      • mummeliiin
        tettex kirjoitti:

        3 18 kirjoittaa.. Aivan hirvittää kummankin omaishoidettavan puolesta, minkälaista hoitoa mahtavat saada..

        Voit varmaan tehdä asiasta ilmoituksen..se on varmasti näille hoidettaville parasta.. että edes joku pitäisi heidän puoltaan.

        Näin on jos tietää, että jossain laiminlyödään läheisen hoitoa, niin on velvollisuus ilmoittaa asiasta.. se että täällä voivotellaan jonkun huonoa hoitoa, se ei auta näitä hoidettavia.

        Joten 3 18 ilmoita asiasta omaishoidon vastaavalle!


      • drtyyy
        mummeliiin kirjoitti:

        Näin on jos tietää, että jossain laiminlyödään läheisen hoitoa, niin on velvollisuus ilmoittaa asiasta.. se että täällä voivotellaan jonkun huonoa hoitoa, se ei auta näitä hoidettavia.

        Joten 3 18 ilmoita asiasta omaishoidon vastaavalle!

        Näin on:)


      • 3 + 18
        mummeliiin kirjoitti:

        Näin on jos tietää, että jossain laiminlyödään läheisen hoitoa, niin on velvollisuus ilmoittaa asiasta.. se että täällä voivotellaan jonkun huonoa hoitoa, se ei auta näitä hoidettavia.

        Joten 3 18 ilmoita asiasta omaishoidon vastaavalle!

        Sosiaalitoimen omaishoidon vastaavat ovat kyllä tietoisia tilanteesta, mutta ilmeisesti kunnan varojen säästäminen on tärkeämpää kuin täysin avuttoman omaishoidettavan saaman hoivan turvallisuus.

        Sattumoisin tiedän että toinen omaishoitajista koetaan sosiaalitoimessa niin monella tavalla vaikeaksi ongelmatapaukseksi, että sulkevat silmänsä ja korvansa, kun eivät enää jaksa olla hänen kanssaan tekemisissä.


    • Voi voi

      Kyllä vuodeosastolla ollaan aika pihalla, jos ei käytetä nostolaitetta, jota yksi heikompikin ihminen pystyy käyttämään.
      Ei ihme, että potilaat ovat heitteillä, jos yhden ihmisen työhön tarvitaan kolme ihmistä.

      • No se on voi

        kaikissa hoitopaikoissakaa ei ole nostolaitteita eikä hankita.


      • Voi voi
        No se on voi kirjoitti:

        kaikissa hoitopaikoissakaa ei ole nostolaitteita eikä hankita.

        Siksi juuri en hoidettavaani heitteille jätä, koska se on lain vastaista.
        Ihmisarvo se on vammaisellakin.
        Siksi juuri pitää saada muutoksia aikaan.


      • hilma-maria*

        En voi valittaa mieheni hoidosta, päinvastoin.
        Hän saa paljon huomiota osakseen, on oma huone, vein sinne omia tavaroita, radion ja telkkarin.
        Ei taatusti voi puhua heitteillejätöstä. käyn siellä joka päivä kun asun lähellä, joskus kaksikin kertaa päivässä. En ole huomannut minkäänlaista laiminlyöntiä.Ruokakkin on todella hyvää, miehellä on paino noussut tänä aikanan, pitää alkaa rajoittaa vähän syömistä.


      • voi voi
        hilma-maria* kirjoitti:

        En voi valittaa mieheni hoidosta, päinvastoin.
        Hän saa paljon huomiota osakseen, on oma huone, vein sinne omia tavaroita, radion ja telkkarin.
        Ei taatusti voi puhua heitteillejätöstä. käyn siellä joka päivä kun asun lähellä, joskus kaksikin kertaa päivässä. En ole huomannut minkäänlaista laiminlyöntiä.Ruokakkin on todella hyvää, miehellä on paino noussut tänä aikanan, pitää alkaa rajoittaa vähän syömistä.

        Tarkoitin vaan, että jos yhden ihmisen työhön tarvitaan kolme ihmistä, niin olisihan siinä korjaamista.
        Meilläkin tarvis olla kolme omaishoitajaa.


      • No se on voi
        voi voi kirjoitti:

        Tarkoitin vaan, että jos yhden ihmisen työhön tarvitaan kolme ihmistä, niin olisihan siinä korjaamista.
        Meilläkin tarvis olla kolme omaishoitajaa.

        Vaikeasti vammaisen liikuttamiseen tarvitaa usein kolme hoitajaa ja tämä ei tarkoita sitä että "ollaan pihalla" vaan yksinkertaisesti sitä että nostolaitteita ei ole ja hoitajienkaan et tarvitse alkaa itseään rikkomaan nostamalla tai siirtämällä yksin.


      • hilma-maria.
        No se on voi kirjoitti:

        Vaikeasti vammaisen liikuttamiseen tarvitaa usein kolme hoitajaa ja tämä ei tarkoita sitä että "ollaan pihalla" vaan yksinkertaisesti sitä että nostolaitteita ei ole ja hoitajienkaan et tarvitse alkaa itseään rikkomaan nostamalla tai siirtämällä yksin.

        Kyllä siellä on nostolaitteitakin. Ehkä hoitajat ovat katsoneet yhteistyöllä selviävänsä nopeammin. Ei mene kuin pikku hetki, mies istuu pyörätuolissa, siinä ajassa olisi tuskin ehtinyt laittaa nostolaitetta paikoilleen.
        Minulla pitkän kokemukseni johdosta siirtäminen onnistui ilman nostolaitetta siihen asti kun jaloissa oli vähän pitoa.


      • No se on voi
        hilma-maria. kirjoitti:

        Kyllä siellä on nostolaitteitakin. Ehkä hoitajat ovat katsoneet yhteistyöllä selviävänsä nopeammin. Ei mene kuin pikku hetki, mies istuu pyörätuolissa, siinä ajassa olisi tuskin ehtinyt laittaa nostolaitetta paikoilleen.
        Minulla pitkän kokemukseni johdosta siirtäminen onnistui ilman nostolaitetta siihen asti kun jaloissa oli vähän pitoa.

        Ymmärrän hilma-maria että sinun miehesi kohdalla näin. Mutta kokemuksesta tiedän että kaikissa hoitopaikoissa ei ole eikä hankita vaikka tarvetta olisi. Niissä hoitopaikoissa joissa nostolaitteet on ne ovat ahkerassa käytössä ja usein ko hoidettavan henkilökohtaisia.


    • voi voi

      Eihän se nostolaite kallis ole laitoksessakaan verrattuna kahden ylimääräisen hoitajan nostoapuun.
      Eikä se tarvitse olla henkilökohtainen.
      Omaishoitaja saa sen hoidettavalleen, jos haluaa.
      Helppohan se on luovuttaa tekosyillä omaisensa hoitamisesta.

    • 7 + 15?

      >Helppohan se on luovuttaa tekosyillä omaisensa hoitamisesta<

      Onko sydämesi paikalla kivi, voivoi, kun halveksit ja haluat syyllistää niitä omaishoitajia jotka terveyssyistä ovat joutuneet luovuttamaan?

      Minusta on sekä käsittämätöntä, miten joku omaishoitaja pystyy olemaan julma ja ymmärtämätön toisia omaishoitajia kohtaan. Häpeäisit!

      • hilma-maria*

        Ei nostolaite kaikkia ongelmia ratkaise.
        Kyllä minä hoidin niin kauan kuin jaksoin, oli ihan hyvä että tuli pakko luovuttaa, tokkopa muuten olisin älynnyt tehdä sitä ajoissa.
        11 vuotta hoidin sänkyyn, sitä ennenkin kauan huolehdin kaikesta.
        Jos mieheni kuntoutuisi sellaiseksi että jaksan hänestä huolehtia, otan hänet tietenkin kotiin takaisin.
        Tein minkä jaksoin, enempään en pystynyt.


      • rerere

        Mistä tämä 7 15 vihan purkaus tulee.. ?


      • 666+777
        rerere kirjoitti:

        Mistä tämä 7 15 vihan purkaus tulee.. ?

        Ihan oikeutetusti 7 15 nuhteli erästä kirjoittajaa. On törkeää tietää ihmisten vaikuttimet omaishoidon lopettamiseen vaikka ei tunne tilannetta..
        Täällä on pari kirjoittajaa jotka karkoittavat uudet kirjoittajat pois ilkeilemällä.


    • ristiina ja tytär

      Tätä palstaa lukiessa alkaa kyllä ahistaa,miten jaksatte jatkuvasti räksyttää toisillenne,mie tulin lukemaan jospa täällä ois jotain jyviä tähän arkeen,mut ei,taas kuka mollaa ja ketä.Mulla tota vääntämistä hoidettavan kanssa,ei jaksa lukea täällä...
      Nyt ulos aurinkoon,menkää tekin..

      • kysysyyuuu

        Muuten ristina ja tytär, oletko itse minkä verran täällä antanut muille vertaistukea?? Sen mitä olen sun viestejä lukenut, niin aika paljon olet tänne kaatanut valitusta ja valitusta.. ja jos joku sulle tarkoitettu vastaus ei ole sun mieleen ollut, olet haistellut ja arvostellut...

        Ei muuten millään pahalla...


    • vastatasaa juu

      kysysyyuuu,et ole näköjään omaishoitaja,ei millään pahalla

    • ristiina ja tytär

      Juu olen kaatanut valitusta juu...ehkäpä mulla kurjaa joskus,ja omalla tarinoillani kerron alzheimerarjestani,jospa siitä hyötyä muille saman kokeneille,koska meitä nuoria,työikäisiä omaishoitajia joilla alzhemerpuoliso ja lapsi kotona on niin vähän...kaik on niin suhteellista,eikö tuska ja ahdistus olekin hyvä saada valittamalla pois...??Parempi kunnolla haistatella,kun on syytä kun sättii ja sättii ....kunnon tinttaus,jess!

    • 13 + 18

      Ennenkuin aletaan paiskoa toisiamme kivillä, palattaisiinko tämän keskusteluketjun alkuun. Nimimerkki Onko huomista on ahdistunut ja pelkää loppuunpalamista ja toivoo, että jaksaisi jostain etsiä apua.

      Tähän mennessä ketjuun on tullut 31 kommenttia ja jos oikein ymmärrän, vain kahdessa on kirjoittaja paneutunut aloittajanimimerkin tilanteeseen ja suunnannut vastauksensa hänelle.

      Muut ovat purkaneet omia tuntojaan eivätkä mitenkään reagoineet aloittajan hätähuutoon. Mitä se kertoo meistä ja kyvystämme ymmärtää, kannustaa, rohkaista, antaa informaatiota ja vertaistukea ?

    • 8+4

      Kun on tarpeeksi väsynyt ei jaksa edes etsiä pois pääsyä tilanteestaan.
      Tuntuu helpommalta vain tehdä kuin robotti välttämätön.
      Sen pitäisi olla hälytysmerkki siitä että jotain pitäisi tehdä, joku sivullinen voi huomata asian ja tulla avuksi.
      Olen erään kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä mitä hän kirjoitti ketjuun, omaishoitajakin voi olla sairas, jopa niin että kaipaisi itsekin hoitoa, siinä vain kaksi vaivaista sinnittelee päivästä toiseen. Sen tietää että hoidon laatu ei ole hyvää jos näin on.

    • ristiina ja tytär

      Ahdistus on vakava paikka,kun toista pitää hoitaa,kyllä kannattaa pyytää ammattilaiselta apua.Täältä sitä kyllä aivan turha hakea,ei muuta kun yhteys hoitavaan lääkäriin ja sanoo just suoraan miten asiat on,ennen kuin menee huonommaksi,ja kohta on 2 hoidettavaa.Mie järjestin miehelleni tiuhempaan tuo intervalli,heti auttoi minua,rahaa menee,mutta elämä laadukkaampaa.
      Ai mistäkö tiedän,mulla itelläkin,mutta onneski olen hirtehishuumorinen immeinen ; ))

    • Niin tein minäkin, lisäsin intervallijaksoja. Alkuun oli yksi vrk viikossa vapaata pitkän aikaa, pärjäsin sillä kun olin hoitanut noin 5-vuotta ilman yhtään vapaata.
      Sitten alkoi tuntua että tuokaan vapaa ei riitä, miehen vieminen hoitoon ja hakeminen oli niin iso prosessi että ei yhden vuorokauden takia juuri ollut mielekästä.
      Loppuaikana oli lähes puolet ajasta hoidossa. Maksaahan se, ei omaishoidontuesta jäänyt mitään kun kaikki meni hoitomaksuihin, ei mieti kustannuksia jos terveydestä on kyse. Ei hoitaminen ollut ilmaista maksukatonkaan jälkeen.
      Nyt on hoitomaksu hyvän matkaa yli 1000€ kk, mutta hoitokin on hyvää.
      On minulla itselläni eläke pärjään sillä, tai on pakko pärjätä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2058
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1962
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      149
      1563
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1217
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1184
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe