Kun ts on korrjannut sukupuolensa, kutsuvatko hänen lapsensa häntä edelleen isäksi. Ja toisinpäin: kutsuvatko ftm:n lapset häntä edelleen äidiksi?
Olen 1989 syntynyt pojan kehoon syntynyt ja edelleen miehen kehossa elävä kenties sukupuoleton olento, jonkinlainen trans, mutten tiedä tarkemmin.
Isä
18
419
Vastaukset
- lfgnjkjf
Taitaa olla aika kirjavaa. MtoF transsukupuolista voidaan kutsua isäksi, varsinkin jos ao. henkilö itse hyväksyy kyseisen nimityksen. Toisaalta tuntuu ainakin vähän vanhemmasta lapsestakin aika skitsolta kutsua täysin naisen näköistä vanhempaansa isäksi. Vanhempikaan ei varmaan koe myönteiseksi että hänet outataan kutsumalla julkisesti isäksi. Juridisesti isyys säilyy. Usein lapset kehittelevät jonkin muun kutsumanimen tai käyttävät etunimeä aivan kuten vielä muutama vuosikymmen sitten oli aivan yleistä muidenkin perheiden joukossa. Pienet lapset keksivät hyvinkin erilaisia nimityksiä sukupuoltaan korjanneesta vanhemmastaan.
- Olen nainen, mutta
lapseni kutsuvat minua edelleen isäksi, sillä isähän olen edelleen heille. Sitä tosiasiaa ei mikään voi muuttaa eikä se minua häiritse.
Olen ylpeä siitä, että minulla on fiksut hyvin lukiossa menestyvät lapset enkä haluaisi asiaan mitään muutosta.
- Eläkeläinen49
Oliko tässä ketjussa muita kuin eläkeläisen kirjoituksia?
- Näinkin voi käydä
Minun lapseni eivät enää kutsu miksikään, eivät edes kylään.
- lkkhjjh
Siinä voi käydä noinkin. Minulla taas lapset tukee täysillä jos tulee jotain ongelmia muiden taholta.
- ljenglejrgnelr
Tiedänpä muutamankin perheen, missä korjaus on tehty kun lapset ovat olleet aivan pieniä tai sitten lapset on suunniteltukin hankituksi korjauksen ohessa ja jossa molempia naisia suhteessa kutsutaan lasten taholta äideiksi. Aivan kuten missä tahansa muussa lesbosuhteessa, oltiin sitten vielä yhdessä tai ei.
Ei todellakaan tarvitse lähteä isä-juttuihin mukaan muuta kuin korkeintaan jossain virallisissa yhteyksissä joskus. Varsin usein niissäkin riittää vain kun sanoo, että on lapsen toinen vanhempi ja ihmiset tekevät ulkomuodosta päätellen johtopäätöksensä - nainen tulkitaan äidiksi.
Ilman arvolatausta voi sanoa, että nainen isänä -tyyliset jutut ovat lähes yksinomaan myöhällä iällä transitioituneiden juttuja tai ylipäänsä sellaisten joiden lapset ovat ehtineet jonkun ikämarginaalin ohi jo kasvaa ennen prosessia. Muilla on mahdollista elää äitinä. Imettäminenkin on täysin mahdollista.- Haittaako se sinua
jotenkin, jos lasten isä josta on tullut nainen hyväksyy sen, että lapset kutsuvat häntä isäksi?
Jos kerran on isä, niin ei sitä tosiasiaa muuksikaan voi muuttaa.
- gegsnlegjkn
Ei, se ei haittaa minua yhtään. Minusta on vain hienoa, että heillä on ilmeisesti toimiva suhde lapsiin ja etenkin että lapset kokevat suhteensa vanhempiinsa toimivaksi.
Sen sijaan vähän harmittaa kun välillä isä-naiset ovat hieman päällekäyviä niitä transitioituneita naisia kohtaan jotka ovat päässeet äitiyden rooliin myös nimellisesti ja käsitteellisesti niin lastensa kuin suurimman osan ympäristönsä suusta ja mielestä siten kuin kenen tahansa naisparin kohdalla voi olla. Kaksi äitiä. Ja päällekäyvällä tarkoitan sitä, että pyritään väkisin hokemaan että isiä ne nekin naiset ovat vaikka kuinka äitiä esittäisivät.
Oletan että tarkoitit tuolla "kerran on isä" -lauseella sitä, että jos lapsi on ehtinyt hahmottaa toisen vanhempansa jo selkeästi isän vanhemmuuskategoriana, niin sitä on vaikea muuttaa tai ei ole hyvä lähteä muuttamaan. Siitä voin olla jokseenkin samaa mieltä, vaikka siinäkin esiintyy poikkeuksia. On perheitä, joissa lapset ovat itse muuntaneet "isän" ennen pitkää äidiksi myös ymmärryksessään. Lapsetkin ovat ajattelevia olentoja.
Mutta samalla tavoin on typerää kun jotkut haukkuvat isänä toimivia naisia isä-roolin omaksumisesta ja vielä kyseenalaistavat sukupuolta siinä sivussa. On jotenkin surullista nähdä välillä transitioituvien joukossa rankkaa sukupuolinormittamista.- SolidaarisuusHukassa
Anonyymin transfeminiinisen yhteisön sisällä ihmisten todellinen luonto tosiaan pääsee vapaaksi; jokainen keksii ne omat kriteerit, joiden nojalla pitää itseään naisempana / parempana / normaalimpana / onnistuneempana. Näitä kriteerejä on joka lähtöön ja niitä voisi vaikka luetella:
Post-op: "olen oikea nainen toisin kuin se joka ei koe sukuelindysforiaa"
Non-op: "ei ole kyllä oikea nainen jos tarvii sen takia silpoa alapäänsä"
Nuorena hoidettu: "olen aito TS koska en henkisesti pystynyt edes aloittamaan elämää miehenä, te muut olette miehiä kun kestitte sen ja hankitte perheen"
Vanhempana hoidettu: "nuoret eivät tajua mitään eikä 12-vuotias todellakaan tarvitse mitään blokkaushoitoa"
Avioliitossa isäksi tullut: "olen aito TS koska oikea nainen haluaa lapsia / nännännää teillä muilla ei varmaan ole perhettä toisin kuin minulla"
Läpimenevä: "elän normaalia naisen elämää ja saan seksiä miehiltä, en haluaisi lähellekään noita transuja"
Läpimenemätön tai ulkonäköönsä salaa tyytymätön: "ainoastaan minä tiedän mitä kärsimys on / miksi sinun joltain missiltä pitäisi näyttää, et sinä mitään hoitoja tarvitse"
Kun nimet tai nimimerkit ovat esillä, vain harva uskaltaa enää leijua mitenkään.
- not so angry bird
Olen lasteni biologinen isä, mutta lapsilleni olen äiti. Koska en ole käynyt vielä korjausleikkauksessa, niin lapseni sanovat esimerkiksi, että "sä olet tyttö vaikka sulla on kikkeli." Heille tämä epämääräisyys ei ole mikään ongelma.
Se mitä tulee transhoitojen suhteesta vanhemmuuteen, niin sain lapseni vasta hoitoon hakeutumisen jälkeen. Olisin voinut jättää lasten hankkimisen myöhemmäksikin, mutta hoitohenkilökunta ystävällisesti opasti, ettei transsukupuoliset saa saada lapsia koska steriiliyttä edellytetään. Niin, no kuitenkin sukupuoleni oli minulle, puolisolleni ja lapsille kokoajan selvä. Olin&olen heille äiti.- 12
"hoitohenkilökunta ystävällisesti opasti, ettei transsukupuoliset saa saada lapsia koska steriiliyttä edellytetään"
Minulle hoitohenkilökunta puhui sukusolutalletuksesta ja se sitten järjestyi. Tapahtui TAYSissa 2009. Aika epäreilua kohtelua olet saanut osaksesi jos noin sanoivat, kummastakohan tutkimusyksiköstä oli kyse? - mjhkfhj
12 kirjoitti:
"hoitohenkilökunta ystävällisesti opasti, ettei transsukupuoliset saa saada lapsia koska steriiliyttä edellytetään"
Minulle hoitohenkilökunta puhui sukusolutalletuksesta ja se sitten järjestyi. Tapahtui TAYSissa 2009. Aika epäreilua kohtelua olet saanut osaksesi jos noin sanoivat, kummastakohan tutkimusyksiköstä oli kyse?Johtunee ehkä siitä että sukusolujen tallennusmahdollisuus oli Suomessa välillä jäissä kun steriiliyspykälää alettiin tulkita tiukemmin. Nyt tilanne ilmeisesti on taas helpottumassa.
- 2+2=?
mjhkfhj kirjoitti:
Johtunee ehkä siitä että sukusolujen tallennusmahdollisuus oli Suomessa välillä jäissä kun steriiliyspykälää alettiin tulkita tiukemmin. Nyt tilanne ilmeisesti on taas helpottumassa.
Itse asiassa tuohon samaan aikaan ainakin yksi klinikka hyväksyi ja yksi klinikka kieltäytyi, kummatkin vedoten lakiin. Kyse on mielivallasta.
- zsdfgsdfgj
Jos vaihtaa nimen kutsuuko perheesi sinua uudella nimellä? Ei. Jos synnyttää naisena lapsen ja myöhemmin vaihtaa sukupuolen ja synnyttänyttä on aiemmin sanottu äidiksi hän myös tulee olemaan äiti ja toisin päin, ei se sukupuolta katso.
- abaddaia
Ihme logiikka. Tottakai perhe kutsuu mua uudella nimellä. =D
- Tosiasiat painaa
Mulla on eräs tuttu, joka on käynyt läpi korjausleikkauksen ja hänen poikansa kutsuu häntä, ei isäksi, eikä äidiksi, vaan isän uudella tyttöetunimellä ja asia tuntuu olevan ihan ok molempien taholta. Poika on jo 13v eikä ole suoranaisesti kritisoinut isäänsä tapahtuneesta. Samoin hänellä on edelleenkin hyvät suhteet entisen vaimonsa kanssa ja kaikkien sukulaisten, paitsi isänsä kansa. Tämä ei suostu puhumaan uudellle 'tytt'relleen'... Siis moninaisia reaktioita asiasta varmasti tulee, valitettavan paljon vain sitä negatiivista. Itse olen ihan normaali hetero, mutta tätmä muutoksen käynyt oln ollut ystäväni lapsesta saakka ja ystävyys jatkuu.
- kkjjkhlj
"Itse olen ihan normaali hetero, mutta tätmä muutoksen käynyt oln ollut ystäväni lapsesta saakka ja ystävyys jatkuu."
Kiitettävää että ystävyytenne jatkuu. Liian moni transsukupuolinen menettää ystävänsä. Ystävien säilyminen on sittenkin aika yleistä vaikka asiasta pelotellaan yleisesti.
Sinun tai ystäväsi seksuaalinen suuntautuminen ei vaikuta yhtään mitään, joten tuntuu vähän hassulta kun korostat olevasi "normaali hetero". - Yrittäjä vm neljäysi
Minä olen eläkkeellä ja syntynyt nelekytluvula ja minula oo pari lasata ja mie oo niille faija ihan sillee et ne huutaa faija hei me ollaa 18 ja muutetaa videe himast et sillee mut muute oon viriili kimma ja kämppäkaveriki löytyy et yksin en oo!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h82768Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062621Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv182317Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.491894Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141463- 321463
- 1771173
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011154En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.711005Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81948