Koirien kouluttamisesta

Supernänni

En ole asiantuntija, mutta tätä palstaa mielelläni luen. Täällä kiistellään paljon eri tyyleistä, että saako koiraa alistaa, vai pitääkö koko ajan olla kaiken kivaa ja namejen avulla mennään.

Katson noita erinäisiä koulutusohjelmia telkkarista (Stilwell, Pattison, Millan ja mikä se yksi nuori tyyppi on, joka jotain ihme -temppuja opettaa...?). Katson myös Supernannya, joka pistää kurittomat lapset ruotuun ja opettaa vanhemmat pitämään kuria yllä.

Minusta jopa tämä Jo Frost on kovempi kouluttaja ilkeälle penskalle, kuin monet nyky-aikana sallisivat koirille. Penskat huutaa kuin syötävä, makaavat ja potkivat lattialla, kun heitä käsivarresta raahataan lattiaa pitkin jäähylle, ja sinne se pentu toimitetaan niin monta kertaa, että pysyy siellä... Auta armias, jos riehuvaa koiraa sillä tavalla raahattaisiin ja pakotettaisiin.

Sitten kun jäähy on ohi, on tuloksena hyvin alistuneen oloinen lapsi joka pää painuksissa nyyhkyttää ja pyytää anteeksi vanhemmaltaan. Alistettuja lapsia! Ai kamala!! Missä lastensuojelijat, missä kukkahattutädit ja -sedät!!

Onko siis koirien kouluttamisesta tehty jo liian vaikeaa, ja liioitellun hempeää, kun jopa lapsia pidetään "raaemmilla" menetelmillä kurissa?

3

77

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siviilisaation(esim. länsimaisen) yksi lopun alun oireista on koirien kohtelu liian ihmismäisellä tavalla ( kuulin muinaisiin siviilisaatioihin kohdistuvasta tutkimustuloksesta radiosta mutten löydä millään sitä lähdettä netistä :) ) Alati lisääntyvä koirien kohtelu ihmisten kaltaisena eläimenä kun on oire jostain, usein jonkin asteisesta henkisestä pahoinvoinnista ja sekös meillä lisääntyy räjähdysmäisesti. Luonnosta erkaantuminen ei tee hyvää ihmisen psyykkeelle.

• skald

Minusta koirien kouluttamiseen ja lasten kasvattamiseen sopii hyvinkin pitkälle samat periaatteet. Pieniä kohtaan pitää olla pitkäpinnaisempi ja ymmärtäväisempi kuin vanhempia. Alkuun opetetaan ja kasvatetaan siihen miten meillä toimitaan, kehutaan ja kannustetaan oikeaan suuntaan ja jätetään mahdolliset virheet/mokat huomiotta tai ohjataan oikeaan suuntaan toimintaa, tapauksesta riippuen. Kun sitten toimintavat ja säännöt on opittu ja ne on hallussa, niin niitä myös oletetaan noudatettavan. Aikuinen/omistaja on se joka säännöt sanelee ja niistä myös päättää, lapsen kanssa voidaan joskus asioista neuvotella koiran kanssa homma on mustavalkoista. Teoilla on myös seurauksensa, jos toimii niin kuin kuuluu niin seuraukset on positiivisia, toiseen suuntaan mennessä taas negatiivisia. Väkivaltaa ja fyysistä kurittamista en hyväksy, mutta seurauksien pitää olla sellasia että ne myös vaikuttaa vastaisuudessa toimintaan, on itse kunkin asia päättää ihan itse mitä ne on.

Meillä mennään sillä periaatteella (niin lasten kuin koirien kanssa), että minä olen se joka säännöt sanelee ja lapset ja koirat niitä noudattaa. Jollei hyvällä niin sitten pahalla. Ja se mitä sanotaan ja vaaditaan niin siitä myös kiinni pidetään, aina ja ehdottomasti. Hyvin on toiminut. Tällä samalla periaatteella on kasvatettu myös minut ja sisarukseni, ja ihan täyspäisiä, fiksuja ja lapsuustraumattomia aikuisia meistä on tullut. Itse olen jopa kiitollinen omasta kasvatuksestani vanhemmilleni, koen siitä elämän aikana hyötyneeni enemmän kuin jos olisin ns. vapaan kasvatuksen tuotos.

Maalaisjärki on se paras ohjenuora ja toimintaperiaate lähes asiassa kuin asiassa, valitettavan monelta se tuntuu nykyään vain olevan melko lailla hukassa.. Ja ehkäpä tässä juuri onkin se ongelmien suurin syy, kun ei omaa päätä osata käyttää niin hyväksytään purematta ja kyseenalaistamatta mikä ja mistä tahansa saatu oppi, pohtimatta lainkaan sen sopivuutta itselle.

• canis.familiaris

Säännöllisyys, huolenpito ja rajat...mitä sitä muuta, kikkailemaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      107
      4662
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3433
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2390
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      49
      1514
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1423
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      38
      1236
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1142
    8. 159
      1036
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1028
    10. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen