clomifen ilman seurantaa

kummissaan

Hei,

olen tässä pohdiskellut ja lueskellut netistä keskustelupalstoja ja ihmetellyt kovasti oman gynen toimintaa. Olemme mieheni kanssa yrittäneet 2 vuotta lasta tuloksettomana. Nyt olemme käyneet perustutkimuksissa (ei aukiolitutkimusta). Minulla ei muuta vikaa kun että ovulaatiota ei bongattu kierrosta, muuten kaikki arvot kunnossa. Miehellä spermaanalyysi oli moitteeton, jopa 16% siittiöistä laatuluokkaa. Nyt sitten antoivat clomi kuurin 2 tablettia kierron 5-9 päivä. ilman seurantaa... Pitäisikö ultra seurannassa käydä, monikkoraskaus riskin takia. Entä aukiolotutkimus? miten limakalvojen käy? Geuraava gyne aika 5kk päähän jollon luultavasti aukiolotutkimuskin tehdään.

3

174

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaisa

Hei!
      Minulla yhdellä clomifen tabletilla (päivinä 3-7) kasvoi kuusi munasolua! Onneksi seuranta oli järjestetty asianmukaisesti. Minulla kuitenkin PCOs eli johtui varmastikin suurelta osin siitä. Suosittelen kuitenkin UÄ kontrollia.

• Hattarapilvipuu

Hei,

Kuulostaa oudolta.. Minulle lääkärit kaikki sanonut että clomifen lääkkeen kanssa AINA seurantaulta. Minulla PCOS ja siihen clomifen, jotta ovuloisin. Ensimmäinen clomifen kierto oli viime kuussa (1 tabl. kp ja 3-7) ja minulla oli seurantaultra kp 11 ja kp 16 (jolloin löytyi yksi 20mm munasolu) ja viikko ovulaation jälkeen oli vielä verikoe, josta katsottiin progesteroni arvo joka kertoi sen ovuloinko vai en.

Clomifen lääke voi aiheuttaa sen, että munasolut tuottavat enemmän kuin kaksi munasolua kerralla. Tämän takia lääkärit ovat minulle halunneet tehdä seurantaultran, sillä jos olisi useampi kuin 2 munasolua niin pitäisi käyttää kondomia. Vaikka sinulla ei olisi PCO/PCOS niin silti suosittelen ultraa. Ja tosiaan ultran yhteydessä limakalvokin tarkistetaan, sillä clomifen voi aiheuttaa sen että se ohenee liikaa, jolloin hedelmöittynyt munasolu ei siihen voi tarrata kiinni.

Kun minulla viime kierto oli onnistunut: yksi hyvä munasolu ja verikoe varmisti että ovuloin, seuraavissa kierroissa minun ei tarvitse käydä seurantaultrassa. Mutte ehdottoman tärkeää olisi käydä seurantaultrassa ensimmäisessä clomifen kierrossa, koska lääke vaikuttaa kaikilla niin yksilöllisesti (etenkin kun sinulle on määrätty 2 tabl/pvä).
      Toivottavasti tästä oli jotakin apua.

• Hei,

Olen samaa mieltä Hattarapilvipuun kanssa. Ihan oikeat neuvot.

Hyvää viikonloppua
      Anne-Maria / Väestöliiton klinikat

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      196
      22582
    2. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      99
      9869
    3. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      54
      7748
    4. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      102
      6529
    5. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      193
      6237
    6. Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut

Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m
      Maailman menoa
      67
      5851
    7. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      61
      5340
    8. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      51
      5243
    9. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      124
      4890
    10. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      107
      4584
    Aihe