Lukion toinen vuosi

ölxdkdfd

Millainen se on?
Onko paljonkin vaikeampi kuin eka vuosi?
Onko paljon kiireisempi ja stressaavampi?
Kokemuksia

14

5880

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rekisteröitymätön~

Aika lailla riippuu opiskelijasta; siitä mitä lukee (esim. pitkässä matematiikassa tyypillisesti vaikeina pidettyjä kursseja osuu 2. vuodelle), kuinka paljon kursseja valitsee ja aloittaako jo kirjoittamisen. Minulle itselleni se oli raskain vuosi. Vaikken mitään kirjoittanutkaan, kursseja tuli käytyä 43, enimmillään 11 jaksossa. Neljässä vuodessa lukion käyvälle ja opiskelunsa rennommin ottavalle vuosi voi olla hyvinkin helppo.

• RAMBANNI

Minusta se oli raskain! Etenkin ruotsi vaikeni huomattavasti, toisaalta toisena vuonna ei enää ollut niin paljon pakollisia kursseja kuin ensimmäisenä.
      Ehkä eniten alkoi kuitenkin jännittämään tulevia kirjoituksia, kun tajusi että on itse kirjoittamassa ensi keväällä. Mutta ei toinen vuosi ole ollenkaan mahdoton. Kunhan kuuntelee tunnilla, tekee muistiinpanot ym. niin hyvin se menee.
      Tokaan vuoteen mahtuu myös wanhat, jotka olivat yksi lukion hienoimpia hetkiä! =)

• sdfghjkhnjmk,l

Minä taas olen toista mieltä.

Kokonaisuutena enemmän laiskottelua, toki riippuu opettajista ja opiskelijastakin.

Jotkut tietyt kurssit ovat vaikeampia, juuri matematiikka ja ruotsi, mutta oikeastaan muu on aivan samanlaista kuin ensimmäisenä vuonna.

Joku mainitsi käyneensä 43 kurssia, ilmeisesti juuri 2 vuonna. Tätä en suosittele kenellekään. Käykää mielummin noin 35-30 ja 10. Ei ole mitään tarvetta käydä yli 75 kurssia, ainakaan kovinkaan montaa.

Ei kannata ottaa stressiä, kakkosvuosi on ihan samanlainen kuin ykkönen, paitsi, että asiat ovat jo ennestään tuttuja, siinä sitä vaan sitten normaalisti opiskellaan.

• Rekisteröitymätön~

Ei siihen suureen kurssimäärään mitään tarvetta ollutkaan, ihan omasta tahdosta tein näin. Pyrinkin viestilläni sanomaan, että juuri minulle 2. vuosi sattui olemaan raskas, mutta se riippuu hyvin paljon siitä mitä opiskelija itse haluaa opiskella.

• minä
        Rekisteröitymätön~ kirjoitti:

Ei siihen suureen kurssimäärään mitään tarvetta ollutkaan, ihan omasta tahdosta tein näin. Pyrinkin viestilläni sanomaan, että juuri minulle 2. vuosi sattui olemaan raskas, mutta se riippuu hyvin paljon siitä mitä opiskelija itse haluaa opiskella.

No jos ekana vuonna on ottanut vähän kursseja, niin tokana vuonna niitä täytyy ottaa ellei sitten halua 20 kurssia vikalle vuodelle. Mulla ainakin kaduttaa, kun otin niin vähän kursseja ekalle vuodelle. Otin alle 30 kurssia. Nyt tokana vuonna pitääkin sit ottaa yli 30, jotta pääsisin lähelle 15 kurssia vikaksi vuodeksi. Ärsyttävää vaan toi 75 kurssin pakko, koska nyt mut pakotetaan opiskelemaan kaikkee, mikä ei oikeesti kiinnostais. En nimittäin opiskele pitkää matikkaa, fysikkaa, kemiaa tai ylimääräisiä kieliä.

• Rekisteröitymätön~
        minä kirjoitti:

No jos ekana vuonna on ottanut vähän kursseja, niin tokana vuonna niitä täytyy ottaa ellei sitten halua 20 kurssia vikalle vuodelle. Mulla ainakin kaduttaa, kun otin niin vähän kursseja ekalle vuodelle. Otin alle 30 kurssia. Nyt tokana vuonna pitääkin sit ottaa yli 30, jotta pääsisin lähelle 15 kurssia vikaksi vuodeksi. Ärsyttävää vaan toi 75 kurssin pakko, koska nyt mut pakotetaan opiskelemaan kaikkee, mikä ei oikeesti kiinnostais. En nimittäin opiskele pitkää matikkaa, fysikkaa, kemiaa tai ylimääräisiä kieliä.

Lukio on yleissivistävä laitos, siitä johtuu että siellä pitää opiskella muutakin kuin niitä aineita mitkä nyt erityisesti sattuvat kiinnostamaan.

Veikkaan muuten että monet jotka täälläkin palstalla valittavat tuota 75 kurssin "pakkoa" ja toitottavat miten paljon parempi määrä 70 olisi (katsokaapa pari ketjua taaksepäin) olisivat 70 kurssin lukiossa tuskailemassa kolmannen vuoden lopulla 65 kurssinsa kanssa -- ja jos kursseja pitäisi käydä 90, niin 85 saisi kyllä kokoon, mutta siitä eteenpäin olisi yhtä tuskaa.

• oikosisi

Lukio on yleissivistävä laitos, siitä johtuu että siellä pitää opiskella muutakin kuin niitä aineita mitkä nyt erityisesti sattuvat kiinnostamaan.

Veikkaan muuten että monet jotka täälläkin palstalla valittavat tuota 75 kurssin "pakkoa" ja toitottavat miten paljon parempi määrä 70 olisi (katsokaapa pari ketjua taaksepäin) olisivat 70 kurssin lukiossa tuskailemassa kolmannen vuoden lopulla 65 kurssinsa kanssa -- ja jos kursseja pitäisi käydä 90, niin 85 saisi kyllä kokoon, mutta siitä eteenpäin olisi yhtä tuskaa.

juuri näin, asiaa. miksi olla lukiossa, jos opiskelu ei kiinnosta?? yleissivistys jää joka tapauksessa aika pintapuoliseksi lukiossa, vaikka lukis syventäväkin paljon. "en - - opiskele pitkää matikkaa, fysiikkaa, kemiaa tai ylimääräisiä kieliä". no mitä sitten opiskelet? joudut opiskelemaan "kaikkee, mikä ei oikeesti kiinnostais". mitä vaihtoehtoja enää on?

• Väsynyt12
        oikosisi kirjoitti:

juuri näin, asiaa. miksi olla lukiossa, jos opiskelu ei kiinnosta?? yleissivistys jää joka tapauksessa aika pintapuoliseksi lukiossa, vaikka lukis syventäväkin paljon. "en - - opiskele pitkää matikkaa, fysiikkaa, kemiaa tai ylimääräisiä kieliä". no mitä sitten opiskelet? joudut opiskelemaan "kaikkee, mikä ei oikeesti kiinnostais". mitä vaihtoehtoja enää on?

Itse luen pitkää matematiikkaa ja fysiikkaa sekä lyhyttä saksaa, mutta silti tuon kurssimäärän (75) saaminen kokoon on tuottanut vaikeuksia. Olen joutunut ottamaan ylimääräisiä kursseja joistain "turhista" reaaleista.

• Rekisteröitymätön~
        Väsynyt12 kirjoitti:

Itse luen pitkää matematiikkaa ja fysiikkaa sekä lyhyttä saksaa, mutta silti tuon kurssimäärän (75) saaminen kokoon on tuottanut vaikeuksia. Olen joutunut ottamaan ylimääräisiä kursseja joistain "turhista" reaaleista.

Pakollisia kursseja on pitkällä matematiikalla 51. Pitkässä matematiikassa on kolme valtakunnallista syventävää kurssia, fysiikassa seitsemän ja saksassa koulusta riippuva määrä, omassa koulussa näemmä 10.

Lisäksi jokainen vähänkään järkevä abi käy kertauskurssit, joita tulee fysiikasta ja matematiikasta, sekä ainakin kaksi äidinkielen syventävää kurssia, jotka toimivat kertauskursseina.

51 3 7 10 2 2=75.

Lisäksi olen melko varma, että koulussa järjestetään ylimääräisiä soveltavia kursseja, joita olisit voinut käydä näissä lukemissasi aineissa.

On se jännä.

• Väsynyt12

Pakollisia kursseja on pitkällä matematiikalla 51. Pitkässä matematiikassa on kolme valtakunnallista syventävää kurssia, fysiikassa seitsemän ja saksassa koulusta riippuva määrä, omassa koulussa näemmä 10.

Lisäksi jokainen vähänkään järkevä abi käy kertauskurssit, joita tulee fysiikasta ja matematiikasta, sekä ainakin kaksi äidinkielen syventävää kurssia, jotka toimivat kertauskursseina.

51 3 7 10 2 2=75.

Lisäksi olen melko varma, että koulussa järjestetään ylimääräisiä soveltavia kursseja, joita olisit voinut käydä näissä lukemissasi aineissa.

On se jännä.

Saksaa ei omassa koulussani ole tarjolla noin montaa kurssia. Lisäksi en ajatellut ottaa noita äidinkielen syventäviä kursseja, koska aine on erittäin ikävä. En tosin ole noita "turhia" kursseja kovin montaa joutunut ottamaan. Halusin kuitenkin vain sanoa, että tarvittavien kurssien saaminen kasaan ei ole ihan helppoa, vaikka lukisikin pitkää matematiikkaa ja fysiikkaa sekä lyhyttä vierasta kieltä.

• Kakkonen vm. -94

Lukion toinen vuosi ei tunnu yhtään pahemmalta kuin ensimmäinenkään, ehkäpä jopa helpommalta&mukavammalta! 1. vuonna suoritin 33 kurssia ja tänä vuonna tulee 35 kokoon, ja ainakin tähän mennessä määrä on tuntunut sopivalta.

Kakkosvuosi on mielestäni helpompi, sillä on oppinut lukion edellyttämän, erilaisen opiskelutekniikan, tuntee opettajat, koulun käytännöt, on tottunut koeviikkoihin ja suuriin lukumääriin, ihmisiin on tutustuttu, ei ole enää nuorin... Ja sokerina pohjalla tietty Wanhat; syksy menee niitä odotellessa ja kevät niitä muistellessa, näin ainakin meillä päin ;D Viihtyvyys lisääntyi siis (ainakin minulla) vähintään puolella! :) Tietty opettajat puhuvat paljon yo:sta ja osa ottaa siitä paineita, mutta hei - ne tulevat joka tapauksessa eteen. Ei ylimääräiset, yo:seen valmistavat kurssit ole sen kummempia kuin ne parjatut pakollisetkaan.

Eli huolet pois, jos olet perustunnollinen opiskelija, ei kakkosvuodessa ole mitään kamalaa. Jos ykkösvuosi on mennyt sluibaillessa ja kursseja vältellessä, voi sitten olla eri juttu.

• pekka12312

oma kokemus: Toka vuosi on täysin samallainen paitsi ei ole alkujännityksiä ja on vanhojen tanssit, jos niihin osallistuu.

• ööööööö...

Kaikissa lukioissa ei ole niin iso määrä kursseja tarjolla. Itse ottaisin mielelläni lisäkursseja englannista ja ruotsista, jotta tulisin paremmaksi, mutta ei noita oikein järjestetä. Se siitä sitten.

• servator

Itsellä oli toisena vuonna hieman vähemmän kursseja kuin ensimmäisenä, mutta sanoisin silti toisen vuoden olleen rankin. Kurssit vaikeutuivat joissain oppiaineissa huomattavasti. Kyseessä ei kuitenkaan ollut mikään ylitsepääsemätön urakka, vaan siitäkin selvisi aivan kohtuullisella työmäärällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      106
      4542
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      101
      3890
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3539
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3250
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      43
      2952
    6. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2539
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2442
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2166
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      17
      1819
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      35
      1735
    Aihe