Mistä tietää että nartulla on ne ns.Tärpit??
Entä miten teidän ensimmäinen nartun astutus on mennyt? entä onko se tuottanut tulosta= (pentuja)??
aikeissa astuttaa
6
191
Vastaukset 6
- Jösses
Voi ei... Jos tietämys on oikeasti tuota tasoa ja pitää Suomi24:ssä vastauksia kysellä, niin älä herranen aika teetä niitä pentuja!
- katin kontit
tää on just tätä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ei saa vastauksia vaan haukkuja!!!!!!!!!!!!!!!
- 7+18
Kyllä pitää asioista olla hyvin perillä ennenkuin alkaa koiraansa astuttaa . Netistä saa paljon tietoa ihan googlettamalla ja alan kirjallisuutta on kirjakaupat pullollaan . Pelkästään se että ottaa nartun velvoittaa jo tutustumaan sen anatomiaan ja pitäisi olla siis tietoinen juoksujen kulusta .
Collie alkaa myös rotuna olla sairas joten täytyy perhtyä linjoihin tarkasti ennen astuttamista . - collikkafani
Jos joku on tietämätön ja kysyy neuvoja niin nimimerkki jösses ei
tarvitse heti hyökätä ja olla töykeä.jos sinulla on paha mieli niin syytä itseäsi äläkä tuntemattomia. - 182012
Keskustele koirasi kasvattajan kanssa, hänen pitäisi osata sinua opastaa kaikessa pentuihin ja urosvalintaan liittyvissä asioissa
- 10.17
Jos joku on oikeasti kiinnostunut aiheesta ja vakavissaan suunnittelee koiralansa pentuetta täytyy sitä tietoa osata etsiä ihan itse . Mielellään vielä sellaisista lähteistä jotka ovat sitten luotettavia mitä suomi24 palsta ei ole .
Nartun kiima alkaa esikiimalla jolloin nartulta tulee verta ja se ei päästä urosta selkään . Tätä jatkuu noin 14 päivää ja sen jälkeen alkaa ns tärpit jotka kestävät 2-7 päivää . Tärppien aikana vuoto vaalenee tai loppuu kokonaan ja narttu tarjoaa itseään urokelle ja kun hieroo kevyesti hännän juuresta se saattaa sirtää häntäänsä sivuun . Tärpitkään ei silti takaa hedelmöittymistä ja monet kasvattahat testaavatkin narttujaan prog testillä jotta saataisiin "kiinni" nartun parras päivä hedelmöittymistä ajatelen .
Colliella vaaditaan lonkkakuva lausonto ja voimassa oleva silmäpeilaus lausunto jotta pennut saadaan rekisteriin . Lisäksi omaa maalaisjärkeä saa ja täytyy käyttää yhdistelmää miettiessä . Ihan pieniinkin juttuihin tulee kiinnittää huomiota . Esim ei kahta crd koiraa yhteen. Jos toisella on C:n lonkat niin toisella sitten A:t ja jos toinen on pehmeä turkkinen niin toisella sitten "oikea" turkki jne jne jne ...lisäksi niiden linjojen on sovittava yhteen ja "tuettava" tosiaan .
Itse en ole kasvattaja mutta asioita pohtinut paljon jos joskus sille tielle lähden .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta
Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei3391165Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL
Martina on kasvattanut fiksun tyttären.3981095- 102905
- 82817
- 78792
- 82746
- 37676
- 50675
Mä olen tosi
Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui39670- 103664