lainhuudatus

tulipa mieleen..

meillä oli perinnönjako vuonna 08 jossa sisko sai itselleen pellon, jota hän ei ole vielä lainhuudattanut. Onko mitään takarajaa milloin se pitää huudattaa? Ja onko pelto siskon vaikka sitä ei olekaan huudatettu? Jos ei niin kenen nimissä se on tällä hetkellä?

12

4341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastvastvast

      Hän olisi pitänyt hakea lainhuutoa kuuden kuukauden kuluessa perinnönjakokirjan tekemisestä. Lainhuudon hakemisen laiminlyönti ei vaikuta omistusoikeuteen, sisko siis edelleen omistaa ko. kiinteistön.

      Sanktiona lainhuudatuksen laiminlyömiselle on vain varainsiirtoveron korotus. Nyt kun kysymys on saannosta, jossa ei varainsiirtoveroa makseta eli perinnönjako (ellei ole tapahtunut lunastusta pesän ulkopuolisilla varoilla), ei käytännössä mitään sanktiota tule.

      Tyhmää laiminlyönti kuitenkin on, koska jos sisko joskus haluaa vaikka myydä ko. kiinteistön, niin ostaja saadakseen itselleen lainhuudon tarvitsee myös sitten teidän perinnönjaosta asiakirjat.

      • ap

        kiitos vastauksesta : ) käsittääkseni ei aio sitä koskaan myydä.. Ja jos joskus myiski niin luulisin että myy veljelle joka omistaa muutkin maat ympäriltä. Voisko sisko siis jättää huudatuksen kokonaan tekemättä koska siitä ei näytä seuraavan mitään maanmenetystä? Muistaakseni jätti sen tekemättä rahapulan vuoksi... Nouseeko sanktio vuosi vuodelta vai pysyykö samana?


      • ap
        ap kirjoitti:

        kiitos vastauksesta : ) käsittääkseni ei aio sitä koskaan myydä.. Ja jos joskus myiski niin luulisin että myy veljelle joka omistaa muutkin maat ympäriltä. Voisko sisko siis jättää huudatuksen kokonaan tekemättä koska siitä ei näytä seuraavan mitään maanmenetystä? Muistaakseni jätti sen tekemättä rahapulan vuoksi... Nouseeko sanktio vuosi vuodelta vai pysyykö samana?

        ei ku siis sanktioita ei tullut.. Periaatteessa siskon ei siis tarvitse koskaan huudattaa sitä jos myy sen veljelleen.. On sillä kyllä aikomus se huudattaa mut ei ole ilmeisesti saanut vielä tarpeeksi rahaa kasaan..


      • 13+8

        Aivan tarkkaan ottaen 6 kuukauden lainhuudatusaika alkaa, kun perinnönjako saa lainvoiman. Mikäli jako on riidaton, perinnönjako tulee lainvoimaiseksi tosin yleensä perinnönjakokirjan allekirjoituksin.


      • 18+3
        ap kirjoitti:

        ei ku siis sanktioita ei tullut.. Periaatteessa siskon ei siis tarvitse koskaan huudattaa sitä jos myy sen veljelleen.. On sillä kyllä aikomus se huudattaa mut ei ole ilmeisesti saanut vielä tarpeeksi rahaa kasaan..

        Siskosi pitää se lainhuudattaa, vaikka olisi myymässä huomenna veljelleen. Muuten veli ei pysty hakemaan omaa lainhuutoaan (koska virallisissa rekistereissä omistaja on tällä hetkellä vainaja, eikä tule katkeamatonta saantoketjua).


    • Valtio voisi omiaan

      Ei liittyen tähän asiaan.
      Suomi on "täynnä" lainhuudattamattomia kuolinpesiä. Vielä muutama vuoskymmen, ja sekavaa on maan omistukset.
      Valtio voisi alkaa "kovistella" saamisiaan.

      • ap

        kumma kyllä että näin voi tehdä jos se kuitenkin on pakollinen toimenpide.. Siskon kannalta tietysti hyvä asia, mutta jos tämä huudatus on pakollinen niin ihmetyttää että sen voi silti jättää tekemättä..


      • 13+8
        ap kirjoitti:

        kumma kyllä että näin voi tehdä jos se kuitenkin on pakollinen toimenpide.. Siskon kannalta tietysti hyvä asia, mutta jos tämä huudatus on pakollinen niin ihmetyttää että sen voi silti jättää tekemättä..

        Tässä on nyt kaksi eri asiaa:
        - jos kuolinpesä on jakamaton, ei tarvitse lainhuudattaa. Jakamattomana kuolinpesä voi olla vaikka kuinka kauan
        - jos tehdään perinnönjako, perinnönsaajalla on 6 kk aikaa hake lainhuutoa


      • ap
        13+8 kirjoitti:

        Tässä on nyt kaksi eri asiaa:
        - jos kuolinpesä on jakamaton, ei tarvitse lainhuudattaa. Jakamattomana kuolinpesä voi olla vaikka kuinka kauan
        - jos tehdään perinnönjako, perinnönsaajalla on 6 kk aikaa hake lainhuutoa

        meillä talo jäi äidille ja maat ja metsät jaettiin sisarusten kesken ja osa jäi perikunnalle kuten traktori ym. Eli perinnöjako tehty..


    • Kunhan utelen

      Kuinka paljon lainhuudatus maksaa, mikä kaikki hintaan vaikuttaa?

      • vastvastvast

        Hakemusmaksu on kiinteä, ei siihen mikään vaikuta. Hinta tällä hetkellä 104 euroa.

        Täältä lisätietoa:

        http://www.maanmittauslaitos.fi/node/3190?part=2&item=0

        http://www.maanmittauslaitos.fi/node/3195


    • +++++++++++++--.

      kkk

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      108
      867
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe