Sokkelin kunnostaminen

remppaa

Omakotitaloni sokkeli vaatisi kunnostusta. Talo on 80luvulta. Sokkelista on maali paikoin irronnut. Sokkelin keskikohdalla näkyy että ..liekö suoloja tullut sementistä pois ja pinta on valkoisessa jauheessa. Varmaankin betonia on myöskin irronnut.
Haluaisin itse kunnostaa sokkelin . Pintaan olen ajatellut laittaa sitten kiviliimaa ja kivimurske pinta.
Kysynkin mitä tuolle itse sokkelille pitäisi tehdä . Ja miten noiden suolojen tulon voisi estää.

7

967

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joku vaan

Minä painin aikoinani saman ongelman kanssa. Kalkkia betonista tulee ulos, ja sitä riittää. tasoittaisin sokkelin oikaisulaastilla tms.

Rouhepinnoitusta varten sinun pitää saada kaikki maali pois sokkelista, ja jos maalilla on tartunta betoniin, se on iso homma.

Itselläni on vanerimuottiin valetut sokkelit, ja rouhepinnoituslasti ei tahdo pysyä siinäkään pinnassa kiinni.

Kalkkia neuvottiin 80-luvulla ”pumppaamaan” ulos sokkelista kastelemalla sokkelia kesäaikaan ja antamalla sen kuivua.

Taitaa sinullakin sokkeli olla silloista pientalobetonia, jossa ei ollut mitään ideaa. Minun taloni sokkelista piikattiin 90-luvulla n. 5 cm pois ja ruiskutettiin betoni tilalle. Sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia.

Tuo pientalobetoni tosin on lähes toivoton tapaus. Lohkeilukin sen osoittaa.

• TOHTORI TALO

Ongelmasi on kosteus, jota sokkeliisi imeytyy maaperästä kapillaarisesti. Maanpinnan alapuolinen osa on ensin saata va hengittäväksi, jotta kosteus ei nousisi ylös kapillaarisesti.
      Tutustu Fuktisol tai Isodrän eristeisiin.

• Joku vaan

No joo. Teoriassa se on noin. Lohja-Ruduksen mies sanoi, että kun betoni on kunnollista, se ei ime vettä, jolloin tuollaisia ongelmia ei tule.

Jälkeenpäin rakennetun autotallirakennukseni sokkeli valettiin kunnon betonista, eikä sen kanssa ole ollut mitään ongelmia.

• V. Ahanen
        Joku vaan kirjoitti:

No joo. Teoriassa se on noin. Lohja-Ruduksen mies sanoi, että kun betoni on kunnollista, se ei ime vettä, jolloin tuollaisia ongelmia ei tule.

Jälkeenpäin rakennetun autotallirakennukseni sokkeli valettiin kunnon betonista, eikä sen kanssa ole ollut mitään ongelmia.

Kosteus siirtyy kapillaarisesti myös vesitiivissä betonissa, joten kapillaarikatkot kyllä tarvitaan. Vettymätöntä betonia ei ole koska se vettyy jo valettaessa.

• remppaa

Taloomme tuli aikanaan valmisbetoni.

• Joku vaan

Mitähän laatua se oli. Luulenpa, että pahamaineista pientalobetonia. Kunnollinen betoni ei lohkeile pientalon sokkelissa.

• remppaa

Aloittaja jatkaa vielä. Niin että oli betoni aikanaan ties mitä, haluaisin korjata
      sitä kun vaan tietäs miten.
      Sikäli vielä että samasta betonista valoimme rappuset taloomme. Raput ovat alttiina sateelle ja myös niissä betoni lohkeilee.
      Remppaa vaatisivat nekin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      101
      4507
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3343
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2370
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      36
      1388
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      34
      1183
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      37
      1116
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      13
      1064
    8. 158
      1007
    9. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      934
    10. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      872
    Aihe