Omakotitaloni sokkeli vaatisi kunnostusta. Talo on 80luvulta. Sokkelista on maali paikoin irronnut. Sokkelin keskikohdalla näkyy että ..liekö suoloja tullut sementistä pois ja pinta on valkoisessa jauheessa. Varmaankin betonia on myöskin irronnut.
Haluaisin itse kunnostaa sokkelin . Pintaan olen ajatellut laittaa sitten kiviliimaa ja kivimurske pinta.
Kysynkin mitä tuolle itse sokkelille pitäisi tehdä . Ja miten noiden suolojen tulon voisi estää.
Sokkelin kunnostaminen
7
967
Vastaukset
- Joku vaan
Minä painin aikoinani saman ongelman kanssa. Kalkkia betonista tulee ulos, ja sitä riittää. tasoittaisin sokkelin oikaisulaastilla tms.
Rouhepinnoitusta varten sinun pitää saada kaikki maali pois sokkelista, ja jos maalilla on tartunta betoniin, se on iso homma.
Itselläni on vanerimuottiin valetut sokkelit, ja rouhepinnoituslasti ei tahdo pysyä siinäkään pinnassa kiinni.
Kalkkia neuvottiin 80-luvulla ”pumppaamaan” ulos sokkelista kastelemalla sokkelia kesäaikaan ja antamalla sen kuivua.
Taitaa sinullakin sokkeli olla silloista pientalobetonia, jossa ei ollut mitään ideaa. Minun taloni sokkelista piikattiin 90-luvulla n. 5 cm pois ja ruiskutettiin betoni tilalle. Sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia.
Tuo pientalobetoni tosin on lähes toivoton tapaus. Lohkeilukin sen osoittaa. - TOHTORI TALO
Ongelmasi on kosteus, jota sokkeliisi imeytyy maaperästä kapillaarisesti. Maanpinnan alapuolinen osa on ensin saata va hengittäväksi, jotta kosteus ei nousisi ylös kapillaarisesti.
Tutustu Fuktisol tai Isodrän eristeisiin.- Joku vaan
No joo. Teoriassa se on noin. Lohja-Ruduksen mies sanoi, että kun betoni on kunnollista, se ei ime vettä, jolloin tuollaisia ongelmia ei tule.
Jälkeenpäin rakennetun autotallirakennukseni sokkeli valettiin kunnon betonista, eikä sen kanssa ole ollut mitään ongelmia. - V. Ahanen
Joku vaan kirjoitti:
No joo. Teoriassa se on noin. Lohja-Ruduksen mies sanoi, että kun betoni on kunnollista, se ei ime vettä, jolloin tuollaisia ongelmia ei tule.
Jälkeenpäin rakennetun autotallirakennukseni sokkeli valettiin kunnon betonista, eikä sen kanssa ole ollut mitään ongelmia.Kosteus siirtyy kapillaarisesti myös vesitiivissä betonissa, joten kapillaarikatkot kyllä tarvitaan. Vettymätöntä betonia ei ole koska se vettyy jo valettaessa.
- remppaa
Taloomme tuli aikanaan valmisbetoni.
- Joku vaan
Mitähän laatua se oli. Luulenpa, että pahamaineista pientalobetonia. Kunnollinen betoni ei lohkeile pientalon sokkelissa.
- remppaa
Aloittaja jatkaa vielä. Niin että oli betoni aikanaan ties mitä, haluaisin korjata
sitä kun vaan tietäs miten.
Sikäli vielä että samasta betonista valoimme rappuset taloomme. Raput ovat alttiina sateelle ja myös niissä betoni lohkeilee.
Remppaa vaatisivat nekin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1014507Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293343No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452370- 361388
- 341183
- 371116
- 131064
- 1581007
- 6934
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12872