Minulla on perämoottori, jossa on vaihtovirtaa antava pistoke. Rakennan sähköt uusiksi veneeseen ja tarvitsisi saada akkua ladattua. Ostin tasasuuntaajan ja vaihtovirta lataussäätimen. Lataus säätimessä on kolme lattaliitintä DF, D ja D- ja säätimen kiinnitysreiässä on metalliliuska, joka menee eristevaloksen sisään. Miten minun pitäisi nyt laittaa moottorilta tulevat kaksi johtoa säätimeen ja mistä vedän johdot tasasuuntaajalle.
Varaosaliikkeessä ne uskotteli, että kyseisellä säätimellä sen saa tehtyä.
Vaihtovirrasta tasaiseksi
3
147
Vastaukset
- aa-pee
Ei taida olla sopiva perämoottorin säätimeksi, tulihan sen mukana jotain ohjetta? Kyseiseen käyttöön sopivampi olisi tuollainen moottoripyöriin tarkoitettu säädin joka kuormittaa ylimenevän jännitteen lämmöksi. Sitten sen tasasuuntaussillan kytkeminen, jos haluat että akun miinus on rungossa niin kytkentää magneeton puolella pitää muuttaa siten että käämi on irti perämoottorin rungosta. Kyseisen moottorin käsikirja kertoo ehkä lisää.
- Säätäjä-Simo
Merkinnöistä päätellen vaikuttaa siltä, että siinä säätimessä on sisällä valmiina tasasuuntaaja.
Eli DF tulisi latauskäämiin, kiinnitysrei'än metalliliuska moottorin metallirunkoon ja D sekä D- akkuun, joka tietysti pitää olla eristettynä rungosta. Eli akun tai - napa ei saa olla kosketuksissa moottorin runkoon. - autosähköä
Sehän on vaihtovirtageneraattorin säädin. D generaattorin kenttädiodeilta, DF = kenttäkäämille, D- maadoitus. D tulee magnetointivirta generaattorin kenttädiodeilta, ja säädin säätää DF nastaan eli magnetointikäämille menevää virtaa latausjännitteen mukaan.
Tuolla ei voi säätää perämoottorin kestomagneettigeneraattoria, vaan täytyy hankkia esim. moottorikelkan, ruohonleikkurin tms... säädin, joka hukkaa ylimääräiset sähköt lämmöksi, kestomagneettigeneraattori lataa aina täysillä eikä sitä voi säätää, jännite säädetään hukkaamalla ylimääräiset sähköt lämmöksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m724204Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o963627Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363339- 512880
- 402358
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182349Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest222082- 231696
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami141537Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?321526