Näin yleisesti ottaen Oulua pidetään isompana kaupunkina kuin Vaasaa. mutta tilastoista viis, kerronpa teille pari syytä miksi Vaasa on kaupunki ja Oulu lähiö siinä missä Vantaa tai Espoo ovat.
Oulu on lähinnä kauppakeskittymä ja työssäkäyntialue, päivällä kaupungilla ei ole juuri ketään, koska ihmiset ovat töissä tai kotonaan kaupungin laitamilla. Keskustassa asuu varsin vähän ihmisiä, asutus keskittyy lähiöihin, ja ihmiset viettävät vapaa-aikaansa jossain muualla kuin keskustassa. jos keskustassa jotain löytyy, niin räkälöitä ja pari ruokaravintolaa, siellä ei voi oikeastaan muuta tehdäkkään kuin käydä näissä asioilla. Kaupparuuhka klo 16 jälkeen on siirtynyt yhä enemmän laitamille, Prismaan ja Cittariin, koska sieltä saa kaikki. Qstockin ja Rotuaari piknikin aikaan väkeä riittää, mutta melkein mihin muuhun aikaan tahansa, keskustassa on aika kolkkoa ja ihmiset lähinnä vain hakemassa jonkin rautatieasemalta, tai sitten läpikulkumatkoilla, tai asioilla. Kaupungilla ei ole ns hengailupaikkaa, kunnon kaupunkikulttuuria, eli ihmisiä. Tai on keinotekoisia kuppiloita ja terasseja, joissa istuu satunnaisia kävijöitä, varsinaisen väenpaljouden puuttuessa. MIKSI? Siksi, että Oulussa ei asu kaupunkilaisia, eli ei voi olla kaupunkikulttuuriakaan. Oulussa asuu vain maakunnista laitamien rivitaloon muuttaneita, joiden perustarve on pitää oma reviiri, leikata nurmikkoa, käydä prismassa, ja sitten töissä. Keskustassa asuu niin vähän ihmisiä, että ns kaupunkilaisia on todella vähän, ja nekin suurelta osin eläkeläisiä. Siksi hengailupaikat löytyy kaupungin laitamilta, Kaakkuri jne, koska ihmiset asuu siellä, eikä jaksa lähteä kauemmas. Ja onhan Oulun "kantakaupunki" varmaan koollisesti puolet pienempi ja matalampi kuin Vaasassa. Itseasiassa Vaasassa on Suomen mittakaavassa varsin suuri kantakaupunki, suurempi kuin esim Jyväskylän, itse asiassa saman kokoinen, mitä Tampereen radan länsipuolinen kaupunkikeskusta on. Moni oululainen nuori tuttuni on valittanut sitä, että Oulussa ei voi oikeastaan muuta tehdä kuin ryypätä. Olisi edes yksi kunnollinen kauppakeskus, jossa tappaa aikaa niinkuin Vaasassa, esim rewell center. Niin no, onhan Oulussa galleria mutta voiko sitä edes vitsillä kutsua kauppakeskukseksi?
Vaasassa asuu kaupunkilaisia, kaikenlaista ikähaarukkaa, kerrostaloissa, kuin kaupungissa konsanaan. Kun Vaasassa kävelee päivisin, on tori täynnä ihmisiä, kävelykadulla saa väistellä, ja terasseille taikka kahviloihin mennessä saa oikeasti etsiä vapaata pöytää. Vaikka on arki ja työssäkäyntiaika. Ruuhka-aika on sitten vielä erikseen, ja viikonloput on aivan eri kategoriaa kuin Oulussa. On Vaasassakin toki lähiöitä, mutta ne ovat murto-osa Oulun vastaavista, Vaasassa ihmiset asuu kaupungissa. Ihmisillä on kaupunkilaisten tavat, vapaa-aikaa vietetään kaupungilla, oli sitten arki tai viikonloppu. Työpaikkoja on keskustassa enemmän kuin Oulussa, ja ruokataukoa tullaan viettämään keskustan kahviloihin jne. Tosin yliopisto tuo aina oman vilskeensä kaupunkiin, opiskelijat kun ovat liikkuvaa sorttia, ja tykkäävät hengailla kaupungilla. Oulun keskustassa ns opiskelijaelämää ei oikein ole, koulut ovat laitamilla, kun Vaasassa yliopiston pisteet ovat ihan keskustassa. Vaasassa itse asiassa kaikki tärkeä on keskustassa, juuri päinvastoin kuin Oulussa, jossa keskusta on tyhjiö ja laitamilla riittää autoruuhkaa.
Ihmiset tekevät kaupungin. Jos on ihmisiä keskustassa, on luontaista tarvetta kahviloille, toreille, hengailupaikoille. Vaasa on vanha kaupunki, ennen wanhaan osattiin rakentaa kaupunkeja, nykyään ei ole enää osattu, siitä hyvä esimerkki on Oulu, joka ei ole oikea kaupunki, muutakuin muodollisesti.
Oulu vs Vaasa
Vasamann
0
201
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706604
- 594492
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s283168- 612997
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161905- 151574
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271566Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹381505- 341359
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest471283