Tiedätkö veriryhmäsi?

Miinusverinen

Oletko koskaan luovuttanut verta ja onko veriryhmäsi tavallinen vai harvinaisempi? Mun veriryhmäni on O - . En ole kylläkään koskaan luovuttanut verta vaikka kyseisestä veriryhmästä on jatkuvasti pulaa. Ei vain ole saanut itsestään aikaiseksi.

Raskausaikana tarkkailtiin toisen raskauden aikana koska on mahdollista että sikiö muodostaa vasta-aineita ja molemmat lapseni ovat -verisiä.

58

414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • O-a

      O Rh

    • ORh on minunkin veriryhmä. Olen luovuttanut, enää en saa luovuttaa...

    • No Joo

      O veriryhmä on yleisin ja vielä ylivoimaisesti.

      • No Ei

        Höpöhöpö

        Suomessa yleisin on A 44%

        Toiseksi yleisin O 31%


      • ----
        No Ei kirjoitti:

        Höpöhöpö

        Suomessa yleisin on A 44%

        Toiseksi yleisin O 31%

        Suomalaisten veriryhmäluvut.
        Itse kuulun 5 prosenttiin.


      • -

    • perusverinen

      Minulla A , joka on Suomen yleisin veriryhmä, siksi siitä on lähes aina pulaa. Luovuttanut olen jo lähes 30 vuotta, sen mikä säännösten puitteissa on ollut mahdollista.

      O- on Afrikassa erittäin yleinen mutta täällä täällä meillä suht harvinainen.

    • AG

      G tulee Gorillasta.
      Ennen Marevania luovutin verta monta vuotta.
      Joskus minut kutsuttiinkin, koska veressäni oli jotain erikoista jota tarvittiin .Ottivat kaksi pussia, pyysivät pysyttelemään makuulla ja palauttivat punasolut pusseista jonkun liuoksen kera.
      Sain tuplamehut palkaksi ja yletöntä huolenpitoa neitosilta aulan sohvalle saakka.
      Olin siihen aikaan aikasti raskas.
      H.

    • L - L

      0 Rh lienleiskäyttöverta".ee melko harvinainen?
      En muista onko vai - "yleiskäyttöverta".

      Itselläni on 0 jota olen lirutellut muiden tarpeisiin pari sataa kertaa.
      Aloitin sveduissa. Liikkuva palvelu tuli tehdasalueelle 8:n viikon välein.
      400g ja 25 Sek jolla sai viikon silakat työmaaruokalasta tai 0,7l absolutia systeemistä.

      Jatkoin Suomessa mutta levottomat työmarkkinat katkaisivat harrastuksen.
      Viimein tuli ikä vastaan vaikka verta on eikä siinä mitään vikaa ole.

      • L - L

        Tää saatanan aparaatti on hipaisuherkkä ja itse ole tarkistuslaiska.
        Sorry!


    • meeriamanda

      Muistan kun työporukkamme kanssa menimme verenluovutukseen... ei kelvannut, sain rautataplettireseptin... inhoan ylenkaiken verikokeita ja pistoksia, joten se on jäänyt siksikin. Tiedän veriryhmäni.

    • Rimmir tänään

      A , en ole luovuttanut verta. Joskus aikoinaan tuli työpaikoille verenluovutus linja-auto jossa sitten työntekijät saivat käydä luovuttamassa verta.

    • AB , hieman harvinaisempi variaatio. Luulen että minussa on Genghis Khanin verta, ainakin toi B on tavallisempi Mongolian tasangoilla kuin Suomessa.

      • Harvinainen...

        Minullakin sama. AB


      • RosaLiiin

        MInäkin olen AB plussalainen.
        Olin innokas verenluovuttaja, se oli tapa, kodinperintöä kai.
        Joskus kutsuttiinkin, taksilla kesken työpäivän,
        eräs tapaus on jäänyt mieleen kun kysyin, että miksi näin kiirus,
        pikkupoika joka sairasti hemofiliaa oli joutunut leikkaukseen ja siksi verta tarvittiin nopeasti.

        Nyt en ole useaan vuoteen luovuttanut, tuli ikä vastaan


      • RosaLiiin kirjoitti:

        MInäkin olen AB plussalainen.
        Olin innokas verenluovuttaja, se oli tapa, kodinperintöä kai.
        Joskus kutsuttiinkin, taksilla kesken työpäivän,
        eräs tapaus on jäänyt mieleen kun kysyin, että miksi näin kiirus,
        pikkupoika joka sairasti hemofiliaa oli joutunut leikkaukseen ja siksi verta tarvittiin nopeasti.

        Nyt en ole useaan vuoteen luovuttanut, tuli ikä vastaan

        AB olen ja ilmeisesti mukana on ns.itäistä perimää. Silloin kun aloin luovuttaa verta oli jossain arvio että aabeeplussalaisia on suomalaisista 7,4 prosenttia. Voi olla että luku on vuosien mittaan muuttunut. AB- taitaa olla harvinaisin?

        Luovutin verta aina kun se oli mahdollista ja kun se kelpasi, Hb kun tahtoi olla turhan alhainen... Verta tuli yhteensä luovutettua toistakymmentä litraa.

        Viimeisellä kerralla sain teemamukin jossa on teksti: "Ojenna kätesi. Sträck ut din hand. Lend an arm." Minusta se oli oikein sopiva kiitos.


    • * *

      A -, vuosia luovutin verta, usein soitettiin töihin.

      Nyt ei enää kelpaa, puoliso jatkaa, niin usein kuin saa.

    • B eikä siitä sen kummempaa tarinaa saa aikaan.

      • 1943

        Sama ryhmä on minullakin. Nuorena luovutin säännöllisesti verta, nyt on ikäraja jo ylitetty.


      • 1943 kirjoitti:

        Sama ryhmä on minullakin. Nuorena luovutin säännöllisesti verta, nyt on ikäraja jo ylitetty.

        Tuli kuitenkin mieleen, että nuorimmaista odottaessani oli jotain häikkää meidän välillämme.
        Rhesustekijät eivät oikein sopineet toisiinsa, verikokeilla sitä raskauden aikana seurattiin.


    • tiedän

      AB Rh-

      • Hemoglobiinijuttuko

        AB Rh Luovutin verta yhden kerran kauan aikaa sitten nuorena flikkana. En voinut toiste, kun muutama viikko meni melkein nukkuessa, nukahtelin sinne tänne päivälläkin, normaali yöuni ei riittänyt.


      • äijä-
        Hemoglobiinijuttuko kirjoitti:

        AB Rh Luovutin verta yhden kerran kauan aikaa sitten nuorena flikkana. En voinut toiste, kun muutama viikko meni melkein nukkuessa, nukahtelin sinne tänne päivälläkin, normaali yöuni ei riittänyt.

        AB Rh kans, eka luovutus -74 armeijas, pari kolme kertaa senjälkeen, ei sivuvaikutuksia ikinä...


      • Äijille

        Jos on vahva ja voimakas eikä mitään sivuvaikutuksia verenluovutuksesta ole, voisi kai luovuttaa säännöllisesti tai ainakin useammin. Mitään sen arvokkaampaa lahjaa ei voi jonkun ihmisen hyväksi antaa ja lahjoittaa.


    • Olen koko ikäni käynyt säännöllisesti luovuttamassa verta, pakollisia taukoja lukuunottamatta. Synnytyksen ja joidenkin ulkomaanmatkojen jälkeen on "karanteeniaika", jonka aikana ei saa luovuttaa.

      Verenluovutus on muuten yksi paikka, jossa naiset ja miehet eivät ole tasa-arvoisia.;)
      Miehet saavat luovuttaa 3. ja naiset 4. kuukauden välein. Plasmaa voi luovuttaa useammin.

      Verenluovuttamista ei voi aloittaa 60 vuotta täytettyään, mutta nuorempana aloittaneet voivat jatkaa 65-vuotiaaksi asti. Helsingin Kivihaassa on mielestäni ollut erityisen mukava rentoutua ja nauttia tarjoilusta kiireisen päivän jälkeen kotimatkalla.

      Itse olen käynyt niin usein, ettei erityiskutsuja ole tullut kuin kerran.

      Vanhempani tunsivat tehneensä arvokkaan palveluksen, kun kävivät kerran sunnuntaina luovuttamassa verta pikkupulloihin. Pulloille oli odottamassa erityiskuljetus ja niitä lähdettiin samantien kuljettamaan Lastenlinnaan vastasyntyneelle.

      • *

      • muistan kertoneesi,,

        Ihan toisesta asiasta kysyisin... mikä merkintä kännyyn lähimmän omaisen kohtaan pitää laittaa?


      • O-a
        muistan kertoneesi,, kirjoitti:

        Ihan toisesta asiasta kysyisin... mikä merkintä kännyyn lähimmän omaisen kohtaan pitää laittaa?

        I C E


      • edellinen,,
        O-a kirjoitti:

        I C E

        Kiitän ja kumarran.


      • Vastaaja.
        muistan kertoneesi,, kirjoitti:

        Ihan toisesta asiasta kysyisin... mikä merkintä kännyyn lähimmän omaisen kohtaan pitää laittaa?

        I C E 1 esim tyttäresi

        I C E 2 poikasi

        Varmasti hädän hetkellä tavoittavat, jomman kumman.


      • siilimuori3
        Vastaaja. kirjoitti:

        I C E 1 esim tyttäresi

        I C E 2 poikasi

        Varmasti hädän hetkellä tavoittavat, jomman kumman.

        Jos älykänny on koodilukittu, eivät saa puhelimen valikkoa auki.


    • albino ,,,,

      B on mun

      lääkäri sano sen olevan hyvin yleisen eteläeuroopassa,,, hymmmm,,,

      olen vaalea blondi keikenlisäksi luomu. heh, ?

      onko eteläeuroopassa vaaleita germaaneja?

    • Positiivista A -luokkaa ollaan!

    • vieläkö nykyisin?

      O Rh-. Ensimmäisen raskauden jälkeen pistettin jokin gammaglobuliinipiikki. Kysyin mikä se on. Selitettiin, että se estää vasta-aineiden muodostumisen seuraavassa raskaudessa, jos lapsi on merkkinen. Kaksi kertaa vielä sain piikin.- Kun neljäs lapsi syntyi, en saanutkaan piikkiä. Selitys oli se että lapsen veriryhmä oli sama kujin minulla, eli O-

    • Pirre*

      Tottaihmeessä tiedän, kummallista jos ei kolmen lapsen tehtyään tietäisi, ihan tavllinen on ja kuulemma yleinen, käy kaikille verta tarvitseville.

      • Pirre*

        p.s. verta olen luovuttanut olen tasan kaksi kertaa, jotenkin vaan jäi, en tiedä vieläkö kelpaiskaan kuuskolomosen veri kelleen...


      • ?
        Pirre* kirjoitti:

        p.s. verta olen luovuttanut olen tasan kaksi kertaa, jotenkin vaan jäi, en tiedä vieläkö kelpaiskaan kuuskolomosen veri kelleen...

        Tuolla linkissähän sanotaan, että uusi luovuttaja voi olla kork. 59-vuotias.
        Taidettaisiin sinutkin sellaiseksi laskea?


    • Pirre*

      Niin varmasti, siitä toisestakin kerrasta on jo kymmenkunta vuotta..

      Sotatilassa ja jonkun muun katastrofin aikana ehkä kelpaiskin..ilm. pelkäävät ettei näin vanhan ihmisen solukko uusiudu tarpeeksi nopeaan ja luovutuksesta seuraisi anemiaa...tai mistä mie tiijjän miksei kelpaa...liekö liian vanhaa vertakin, punasta se on kyllä vieläkin :)

      • ?

        Voi vain kuvitella aikaa, kun verensiirtoja tehtiin, tajuamatta veriryhmistä vielä mitään.
        Netti kertoi, että potilaista puolet kuoli toimenpiteeseen.
        On sitä vain paljonkin opittu.


    • Varmasti oli ihan sattumaa että sai sopivaa verta, ja ensin ihmeteltiin miksi ihmisiä kuoli ja sitten ruvettiin tutkimaan asiaa tarkemmin, niinhän se on vielä nykyäänkin monen sairaudenkin kanssa, onnistumisten ja erehdysten kautta opitaan, ja paljon sattumaltakin, ja tietenkin tutkien.

      Katsoin joskus telkusta tätä verien siirto asiaa käsittelevän ohjelman, ja siinä juuri kerrottiin mm. tuosta suuresta kuolleisuudesta verensiitrtojen yhteydessä.

      Kiva kun eletään jo tätä aikaa....:)

      • Mites on ...

        tuon tiedon kanssa ?

        "esimerkiksi äkillisessä hätätilanteessa potilaalle annetaan aina ensin O RhD negatiivisen veriryhmän punasoluja, sillä ne sopivat kaikille."

        http://www.veripalvelu.fi/www/1275


      • ....
        Mites on ... kirjoitti:

        tuon tiedon kanssa ?

        "esimerkiksi äkillisessä hätätilanteessa potilaalle annetaan aina ensin O RhD negatiivisen veriryhmän punasoluja, sillä ne sopivat kaikille."

        http://www.veripalvelu.fi/www/1275

        Pirre puhuukin ajasta ennen kuin edes tajuttiin, ettei ole se ja sama kenen verta annetaan kellekin.
        Verensiirtoja on tehty jo 1800-luvun alussa, mutta veriryhmät on keksitty vasta lähes 100 vuotta myöhemmin.


      • ..
        Mites on ... kirjoitti:

        tuon tiedon kanssa ?

        "esimerkiksi äkillisessä hätätilanteessa potilaalle annetaan aina ensin O RhD negatiivisen veriryhmän punasoluja, sillä ne sopivat kaikille."

        http://www.veripalvelu.fi/www/1275

        Minultapa siirrettiin leikkauspäivää sen takia kun ei varastosta löytynyt saman veriryhmän verta kuin omani oli. Onneksi ei ollut hätätapaus.


      • siilimuori3
        .. kirjoitti:

        Minultapa siirrettiin leikkauspäivää sen takia kun ei varastosta löytynyt saman veriryhmän verta kuin omani oli. Onneksi ei ollut hätätapaus.

        Hätäverensiirroissa voidaan korvata muilla verivalmisteilla.


    • Minulla on O, eli

      olen yleinen antaja.

      • ?+

        - vai ?

        Montako kertaa olet luovuttanut?


      • siilimuori3

        Mulla O kans.Eli yleisluovuttaja. Nuorempana olen luovuttanut silloin ku Hb kesti. Nyt vanhempana olen alakanu pihtaamaan.


      • siilimuori3

    • nostan44

      Mulla AB mut ei toi plussa kerro mitään...mua on leikattu 10 kertaa kolmen vuoden aikana ja taas menossa leikkaukseen..ei se aina oo niin että mulle käy kaikki,ne on ne vasta-aineet....itekki luovuttaisin,mutta koskaan en voi sitä enään tehdä kun olen syövän sairastanut.Luin erään ihmisen kommenstin tstä palstalta että taksilla haettu,uskon 100%,nimittäin ystävälläni myös AB ja hänet on haettu taksilla sairaalaan keskellä yötä ja kotiin tuotu taksilla.

      • nostan441

        osui silmääni tää sivu äsken...oon 44v kolmen lapsen äiti joka on menossa kaularankaleikkaukseen.....


      • nostan441 kirjoitti:

        osui silmääni tää sivu äsken...oon 44v kolmen lapsen äiti joka on menossa kaularankaleikkaukseen.....

        Voimia kun menet leikkaukseen ja muutenkin kaikkea hyvää elämääsi, tuollainen leikkaus ei varmaan ole mikään pieni piipahdus sairaalassa.


      • Mulla on toi sama veriryhmä ja se kertoo siitä että meissä on keskiaasialisia geenejä :)
        Genghis Khanin perintöä....


    • Olen luovuttanut verta aina, kun ei ole ollut esteitä, kuten olen tuolla ylempänä kertonut jo vuonna 2012. Olen käynyt säännöllisesti luovuttamassa ja olen aloittanut veripalvelukäynnit jo pikkutyttönä vanhempieni mukana.

      Oli mukava pysähdystauko työmatkalla ja joskus houkuttelin tuttuja mukaan. Veripalvelussa kestittiin ihmisiä tuoremehuilla, teellä ja kahvilla, lisäksi oli kahvipullaa, kolmio- ja pikkuleipiä tarjolla. Suositeltavaa oli pysähtyä vähäksi aikaa luovutuksen jälkeen ennen kuin jatkoi matkaa. Juomavesipullojen jakaminen lopetettiin jossain vaiheessa. - Kuulin, että jossain ulkomailla verenluovuttajille maksettiin palkkio luovuttamisesta.

      Aikaisemmin otettiin verta 65-vuotiaaksi, nykyisin joutuu lopettamaan vasta 70-vuotiaana, jos on käynyt säännöllisesti luovuttamassa. 65 vuotta täytettyään ei enää voi aloittaa verenluovutusta. Itse aloitin 15-vuotiaana. Ehdin saada jo kerran läksiäislahjan ja sitten tuli uudelleen kutsu postitse kotiin.

      Veripalvelu.fi -sivulla voi käydä tutustumassa asiaan ja siellä voi myös testata, sopiiko veriluovuttajaksi. Käypä kurkistamassa, jos kiinnostaa.

      Luovutuksen jälkeen verelle tehdään tutkimuksia, jotta tiedetään, että sitä voidaan turvallisin mielin antaa tarvitsevalle potilaalle. - Itse totesin joskus, että minulle tehdään HIV-testi säännöllisesti muutaman kuukauden välein. Kuulijat katsoivat minua yleensä hämmästyneenä, kunnes kerroin syyn.

    • Plasm

      En ole koskaan luovuttanut verta, nuorena olin aneeminen ja liian hoikka. Aplus on minun veri. Nyt olen jo liian vanha luovuttamaan. Sektion jalkeen sain vain plasmaa, vaikka olin menettanyt hyvin paljon verta. Miksiköhän vain plasmaa?

    • Tiedän veriryhmäni.

      Olen luovuttanut verta jo kakarasta lähtien. ?? No, kun tuli turpiin niin usein.

      Aikuisena luovutin jonkun kerran, mutta ei kai sitten tarvinneet enempää. Nyt ei enää kelpaa iän takia, mutta varaa olis vaikka kuinka HB n. 180. Tarttis kai alkaa omasta verestä tekemään veripalttua, mutta siinäkin on ongelmansa, kun ei auttais itse sitä syödä, kun on toi HB niin korkea muutenkin!!??

    • 0 Rh. Aloitin sveduissa v1964. Liikkuvan palvelun auto tuli tehdasalueelle 2kk:n välein jolloin, kesken urakan, juoksin puukengät klonsuen autolle, valautin sen 400gr verta, kuittasin siitä 25SKr ja juosta klonksuttelin takaisin työpaikalle.
      Vertailun vuoksi. 25:llä sekillä sai työmaaruokalassa paistetut silakat perunamuusin kera 5:nä päivänä. Toinen, houkuttelevampi vaihtoehto oli ostaa systeemistä 0,7l:n pullo absoluuttia.
      Luovutuksen jälkeisenä iltana nautittuna se oli tavallista tehokaampaa.

      Jatkoin luovutuksia Suomessa vaikka olivatkin ilmaisia. Yhteensä niitä on 100:n tuntumassa.
      Ensin luovutkset häiriintyivät toimipisteen siirryttyä naapurikaupunkiin ja sitten tuli ikä vastaan.

    • chimsh

      Tiedän veriryhmäni - olen nuorempana ollut verenluovuttaja - myös joskus luuydin-luovuttajarekisteriin merkitty - ikääntymisen ja käyttämäni lääkityksen vuoksi ehken enää kelpaa luovuttajaksi.
      Vanhimmalle lapselle kehittyi vaikea rh-immunisaatio, jonka vuoksi aikoinaan oma veri ilm korvattiin verensiirroilla toisenlaiseksi.
      Olen - , x-mieheni veriryhmältään .

    • Minullakin-on-

      0 Rh eli '' yleinen antaja ''.

      Eikä tuo tarkoita seksiä, se menee privaatisti rakkaalle-parhaalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      325
      3847
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      274
      2206
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      111
      1535
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      94
      1390
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1383
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1247
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1218
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      49
      1058
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1054
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      66
      942
    Aihe