Suomenruotsi on rumaa...

Yäk!

Tjena!

Olen aina pitänyt suomenruotsia erittäin rumana kielenä. (anteeks vaa)
Minua ärsyttää kuinka huonosti suomalaiset ääntää ruotsia (huom. mukaan lukien suomenruotsalaiset). Edes koulujemme opettajat eivät puhu ruotsia kunnolla, eli riikin ruotsia. Itse pidän riikin ruotsia kauniimpana ja pidän siitä miten se sointuu ja kuullostaa.

Itse äännän riikin ruotsilla ja pidän ruotsin puhetaitojani ylivertaisena suomenruotsalaisiin verrattuna. Minusta on naurettavaa, että suomalaisten tulee opetella ruotsia suomenruotsalaisia varten, jotka eivät osaa mielestäni itsekkään puhua ruotsia.
Ruotsin matkoilla pärjään ääntämisen johdosta muita paremmin ja ymmärrän ruotsalaisia helpommin kuin tavalliset suomalaiset. On mukavaa kun, ruotsalaiset kohtelevat minua ruotsalaisena eivätkä vain "hölmönä turistina".

Itse olen asunut koko elämäni suomessa ja olen oppinut puhumaan riikin ruotsia. Miksi äidinkielenään ruotsia puhuvat suomenruotsalaiset eivät voisi OPPIA ÄÄNTÄMÄÄN!?
Käsittääkseni Ahvenanmaalaiset puhuvat ihan hyvää ruotsia, mutta mantereella korvia raastaa.

Tämä voi kuullostaa todella turhalta aiheelta, mutta minusta on huvittavaa kuinka huonosti suomenruot. puhuu ruotsia.
Löytyykö täältä muitakin jotka ovat turhautuneita suomenruotsiin?
Kommentoikaa tai kritisoikaa!

84

4536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • svenskspråkig

      Varför skulle vi finlandssvenskar tala rikssvenska ? Skånska är nog annars inte världens vackraste språk det heller.

      • :-)

      • :-)

      • envoisietäämölytoosia

        Ihan sama "svenskspråkig",kunhan mongertaisitte HILJEMPAA!!! Sa...na,kun kaksi MUKAMAS ruotsia puhuvaa kommunikoi keskenään 100 desibelin volyymilla,vaikka olisivat puolen (1/2) metrin päässä toisistaan!!! Och samma på svenska!!!


      • venskfinsk

        Skånska är inget eget språk det är en dialekt.

        Finlandssvenskar parta dålig svenska, det är sant, de sväljer ord t.ex. inte låter int od. Jag prata risksvenska med skånsk brytning och svenskarna förstår mig väl.
        Det låter hemskt när man hör svenska i Finland, gör illa i örönen. Varför kan inte finalnsdssvenskarna lära sig att uttala på ett korrekt sätt, dvs risksvenska , borde inte vara svårt.


      • Anonyymi
        venskfinsk kirjoitti:

        Skånska är inget eget språk det är en dialekt.

        Finlandssvenskar parta dålig svenska, det är sant, de sväljer ord t.ex. inte låter int od. Jag prata risksvenska med skånsk brytning och svenskarna förstår mig väl.
        Det låter hemskt när man hör svenska i Finland, gör illa i örönen. Varför kan inte finalnsdssvenskarna lära sig att uttala på ett korrekt sätt, dvs risksvenska , borde inte vara svårt.

        "Skånska är inget eget språk det är en dialekt."

        Det där är nog ett skirvfel. Borde vara: Skånska är inget eget språk det är en defekt.


      • Anonyymi
        venskfinsk kirjoitti:

        Skånska är inget eget språk det är en dialekt.

        Finlandssvenskar parta dålig svenska, det är sant, de sväljer ord t.ex. inte låter int od. Jag prata risksvenska med skånsk brytning och svenskarna förstår mig väl.
        Det låter hemskt när man hör svenska i Finland, gör illa i örönen. Varför kan inte finalnsdssvenskarna lära sig att uttala på ett korrekt sätt, dvs risksvenska , borde inte vara svårt.

        Jag håller med, själv pratar jag svenska med skånsk brytning och alla i Sverige förstår (bott halva livet i Sverige) men inte i Finland särkilt finländare med finska som modersmål ( de som tycker de kan svenska). Sedan skäller dom på mig.
        Finlandssvenskarna förstår bättre .


    • göm dig

      Jag tycker det är bättre att du bara håller dig till finska.Mark Levengood har bott över 30 år i Sverige,han talar ännu bara finlandssvenska och är en av de populäraste artisterna och påverkarna där.

    • ruotsi sucks

      Mäkin inhoon just suomenruotsia. Jos kerran ruotsia pakolla opetetaan, pitäs saada opiskella aitoa kieltä eikä mitään sekundasössötystä. Ylioppilaskirjoituksissa oli silloin kun kirjoitin niin aineen aiheena joku föräldrarna - kompisar eller kalkkisar ja siis tuo kalkkisar on mun käsittääkseni kokonaan suomesta otettu. Sairasta! Mene sitten ja käytä tollasia sanoja jossain Ruotsissa.....Muutenkin tää suomenruotsi on nuotiltaan ja sanastoltaan niin suomenkaltaista että voitais heittää roskakoriin koko suomenruotsi.

      Ja mä vastustan pakkoruotsia. En ymmärrä mitä järkeä tässä ruotsituksessa ylipäätään on, ainakaan että suomenruotsalaiset luulee et niitä varten me opeteltais ruotsia! Suomenruotsi on kurkkuvika!!!

      • unikt

        Stackars dig då,det måste vara hemskt att lida så där förskräckligt.Vår finlandssvenska är nog mera äkta än rikssvenskan.Svenskan som talas på vissa håll i SVERIGE är så uppblandad med främmande ord,främst engelska att man inte kan tala om svenska.Jag är stolt över mitt modersmål och skiter i vad någon fenno skriver.


      • ruotsi sucks
        unikt kirjoitti:

        Stackars dig då,det måste vara hemskt att lida så där förskräckligt.Vår finlandssvenska är nog mera äkta än rikssvenskan.Svenskan som talas på vissa håll i SVERIGE är så uppblandad med främmande ord,främst engelska att man inte kan tala om svenska.Jag är stolt över mitt modersmål och skiter i vad någon fenno skriver.

        Vai että vielä aitoa, sekundaruotsia teidän kieli on! Suomenruotsihan se on monella sekotettu täyteen niin paljo suomen sanoja et ei kukaan ulkopuolinen sellast ymmärrä! Köyhää kieltä ja suomen aksentilla, täynnä suomen sanoja. Englannin sanat nyt sentään ymmärrettäs kaikkialla maailmassa, joten ei mua haittaa, jos riikinruotsissa käytetään enkkua paljon. Ärsyttää vaan, että meille suomenkielisille työnnetään pakolla tollast minikieltä, jota kukaan ulkopuolinen ei ymmärrä!!


      • axolotl
        ruotsi sucks kirjoitti:

        Vai että vielä aitoa, sekundaruotsia teidän kieli on! Suomenruotsihan se on monella sekotettu täyteen niin paljo suomen sanoja et ei kukaan ulkopuolinen sellast ymmärrä! Köyhää kieltä ja suomen aksentilla, täynnä suomen sanoja. Englannin sanat nyt sentään ymmärrettäs kaikkialla maailmassa, joten ei mua haittaa, jos riikinruotsissa käytetään enkkua paljon. Ärsyttää vaan, että meille suomenkielisille työnnetään pakolla tollast minikieltä, jota kukaan ulkopuolinen ei ymmärrä!!

        Jag förstår inte poängen med dina skriverier ? Om du nu avskyr finlandssvenskan så där mycket, då är det här inte rätta forumet för dig.Väntar du dig applåder eller får du några kicks ?Jag tror att du är en inskränkt och komplexfylld människa med dåligt självförtroende.


      • ruotsi sucks
        axolotl kirjoitti:

        Jag förstår inte poängen med dina skriverier ? Om du nu avskyr finlandssvenskan så där mycket, då är det här inte rätta forumet för dig.Väntar du dig applåder eller får du några kicks ?Jag tror att du är en inskränkt och komplexfylld människa med dåligt självförtroende.

        Et ymmärtänyt vai pointtiani. Ehkä sun pitäis opetella suomen kieltä paremminb? Luetunymmärtämistä?

        En odota mitään. Mutta näetkö mitä aloittaja kysyi? Hän kysyi löytyykö muita suomenruotsiin turhautuneita. Ja vastasin siihen. Tää on keskustelupalsta siinä missä muutkin. Ja täällä saa kritisoida myös sitä sulle niin pyhää ruotsin kieltä. Vihaan sitä että pakkoruotsia pakotetaan suomenkielisille. Ja varsinkin mä vihaan sitä että sekundaruotsia muumiruotsia pakotetaan, se kun ei oo mitään oikeaa kieltä vaan suomenkaltaista suomen ja ruotsinsekoitusta tai jotain ihmemurretta, jota ymmärtää vain muutama sata rannikkoruottalaista. Resurssien kulutusta tää pakkoruotsi on.


      • fria språkval
        ruotsi sucks kirjoitti:

        Et ymmärtänyt vai pointtiani. Ehkä sun pitäis opetella suomen kieltä paremminb? Luetunymmärtämistä?

        En odota mitään. Mutta näetkö mitä aloittaja kysyi? Hän kysyi löytyykö muita suomenruotsiin turhautuneita. Ja vastasin siihen. Tää on keskustelupalsta siinä missä muutkin. Ja täällä saa kritisoida myös sitä sulle niin pyhää ruotsin kieltä. Vihaan sitä että pakkoruotsia pakotetaan suomenkielisille. Ja varsinkin mä vihaan sitä että sekundaruotsia muumiruotsia pakotetaan, se kun ei oo mitään oikeaa kieltä vaan suomenkaltaista suomen ja ruotsinsekoitusta tai jotain ihmemurretta, jota ymmärtää vain muutama sata rannikkoruottalaista. Resurssien kulutusta tää pakkoruotsi on.

        Jag förstår att du vill att pakkoruotsi slopas,det är OK,varför läsa ett språk som man avskyr.Jag är för fria språkval.Det som jag inte godkänner är din överlägsna och nedsättande attityd mot VÅRT modersmål.Håller du dig som så mycket bättre bättre människa för att du råkade födas i en finskspråkig familj?Som du vet kan man inte själv påverka den saken.Vi är nästan trehundra tusen som har "muminsvenskan"som älskat modersmål,i Sverige är vi över hundratusen med rötterna i Finland.Vi skäms inte.Dessutom klarar vi bra att tala högsvenska om det behövs.Vi talar vad vi vill,och med finlandssvenska klarar man sig på många ställen utanför Finlands gränser.


      • Lol
        ruotsi sucks kirjoitti:

        Et ymmärtänyt vai pointtiani. Ehkä sun pitäis opetella suomen kieltä paremminb? Luetunymmärtämistä?

        En odota mitään. Mutta näetkö mitä aloittaja kysyi? Hän kysyi löytyykö muita suomenruotsiin turhautuneita. Ja vastasin siihen. Tää on keskustelupalsta siinä missä muutkin. Ja täällä saa kritisoida myös sitä sulle niin pyhää ruotsin kieltä. Vihaan sitä että pakkoruotsia pakotetaan suomenkielisille. Ja varsinkin mä vihaan sitä että sekundaruotsia muumiruotsia pakotetaan, se kun ei oo mitään oikeaa kieltä vaan suomenkaltaista suomen ja ruotsinsekoitusta tai jotain ihmemurretta, jota ymmärtää vain muutama sata rannikkoruottalaista. Resurssien kulutusta tää pakkoruotsi on.

        Tala (ursäkta, snacka-.-) svenska sen .


      • VENÄJÄÄ KOULUIHIN!

        Miks tää "ruotsi sucks" on saanu noin -8 ääntä vaikka hänhän on ihan oikeassa. No joo kyllähän suomessa pitää ruotsia opettaa, mutta onko sen pakko olla nimimerkeillä "PAKKO" ruotsia, sehän voisi olla vapaaehtoista niinkuin kaikki muutkin kielet. JA SITÄ MÄ EN SAATANA YMMÄRRÄ ETTÄ SUOMESSA ON KAIKEN MAAILMAN RANSKAT JA SAKSAT VALINNAISENA KIELENÄ KOULUISSA MUTTA VENÄJÄÄ EI OO????!!!!! Onhan suomi ollu osana venäjääkin. Ja vaikka venäjä ei ookkaan suomen toinen kieli... "vaikka se vois mun mielestä olla ihan hyvinkin suomen toinen kieli ruotsin kielen kanssa" niin kysynpä MINKÄ HELVETIN TAKIA SITÄ EI OPETETA MISSÄÄN MUUALLA KUN YHDESSÄ LAPPEENRANNAN KOULUSSA?! MINKÄ TAKIA VENÄJÄN KIELI PITÄÄ UNOHTAA KOKONAAN KUN ONHAN SUOMI OLLU OSANA VENÄJÄÄKIN?! VOIS SITÄ VENÄJÄÄ SENTÄÄN KOULUISSA EDES VALINNAISENA OLLA... suomalaiset on niin saatanan rasisteja venäläisiä kohtaan että koko venäjä ns."pyyhitään kartalta kokonaan"... ja minkä hemmetin takia?! TEKIS MIELI MENNÄ VALITTAA EDUSKUNTAAN ETTÄ PISTÄIS MYÖS VENÄJÄN VALINNAISEKS NIMITTÄIN VENÄJÄ ON TOSI HYÖDYLLINEN KIELI SIKSI ETTÄ SITÄ PUHUTAAN MONESSA MUUSSAKIN MAASSA KUIN VENÄJÄLLÄ ELI SITÄ TARVII MATKAILUUN JA SUOMESSA ON PALJON VENÄLÄISIÄ TURISTEJA ETTÄ AINAKIN MYYJÄN OIS HYVÄ OSATA SITÄ. JA VENÄLÄISET ON TODELLA MUKAVIA JA SOSIAALISIA KUN NIIDEN KANSSA JUTTELEE. Mulla on paljon venäläisiä ystäviä ja ne on tosi mukavia ja puheliaita ja ilosia toisin ku suomalaiset on aina totisia. Suomalaisilla on liikaa harha luuloja venäläisiä kohtaan... ehkä johtuu siitä kun suomalaiset ei ikinä uskalla mennä puhumaan niille johtuen siitä että suomalaisilla on liikaa epäluuloja venäläisiä kohtaan. Suomalaiset vaan vihaa venäläisiä historian takia... SEHÄN ON VAIN HISTORIAA VENÄLÄISET ON MUUTTUNEITA. Ja venäjällä asuu tilastollisesti enemmän suomalaisia kun suomessa venäläisiä, että turhaa vihaatte niitä pelkän maahan muuton takia! Ja itse voisin hyvinkin asua venäjällä kun onhan se sentään rikas öljy valtio toisin kun suomi ja ruotsi ja venäjällä on mahtavan paljon erillaisia kulttuureita johtuen maan ko'osta. Venäjällä on toki paljon köyhyyttä johtuen siitä että venäjä on liian iso tuottaakseen suurta hyvin vointia siksi raha on venäjällä tärkeää. Minä en ainakaan tiedä mitään todella suurta maata idässä joka olisi "hyvinvointivaltio". Ei niin suuressa maassa voi olla hyvinvointia. Lopettakaa epäluulot venäläisiin ja tutustukaa heihin niin huomaatte kuinka mukavia he ovat!


      • suomenruotsiONpaskaa

        Olen samaa mieltä! Miksi pitäisi opetella jotain ruotsia vaan suomenruotsalaisia varten. Mielummin opettelisi jotain mistä on paljon hyötyä kuten englanti,espanja tai ranska, ruotsin kielen sijaan. Sitäpaitsi suomenruotsalaiset osaa myös suomea minkä takia ne vaatii ruotsin kieltä joka paikkaan. Suomenruotsalaisten ois varmaan helpompi asua ruotsissa niin ei tarvitsis valittaa kielen puutteesta.


      • duärbaralitedum
        suomenruotsiONpaskaa kirjoitti:

        Olen samaa mieltä! Miksi pitäisi opetella jotain ruotsia vaan suomenruotsalaisia varten. Mielummin opettelisi jotain mistä on paljon hyötyä kuten englanti,espanja tai ranska, ruotsin kielen sijaan. Sitäpaitsi suomenruotsalaiset osaa myös suomea minkä takia ne vaatii ruotsin kieltä joka paikkaan. Suomenruotsalaisten ois varmaan helpompi asua ruotsissa niin ei tarvitsis valittaa kielen puutteesta.

        Kyllä sä kulta sitä englantia saat lukea :) Multa luonnistu jo yläasteella sekä ruotsi, että englanti, saksa ja italia, enkä tosiaankaan mikään yleisnero oo. En vaan haasteen tullen mee meritähtiasentoon lattialle makaamaan ja itkemään sitä kuin "hurrit on pyllystä" tai "matikka on ihan kakkaa". jos pystyt oppimaan englannin, kykenet myös ruotsiin. Itseä varten koulua käydään, eikä muita varten.
        Suomessa ei ole pakko oppetella ruotsia, vaan toista kotimaista. Ruotsinkieliset näin ollen tuskailevat suomen tunneilla, kun sinä taivuttelet pojka, pojkan, pojkar, pojkarna. Varsinkin länsirannikolla ei suomea tarvita mihinkään, silti sitä siellä opetellaan.


      • Suomenruotsalaisuus
        unikt kirjoitti:

        Stackars dig då,det måste vara hemskt att lida så där förskräckligt.Vår finlandssvenska är nog mera äkta än rikssvenskan.Svenskan som talas på vissa håll i SVERIGE är så uppblandad med främmande ord,främst engelska att man inte kan tala om svenska.Jag är stolt över mitt modersmål och skiter i vad någon fenno skriver.

        Jag är av precis samma åsikt som du "unikt"! Jag svarade på en av dom elaka Finnarnas meddelande, för det börjar gå mig på nerverna att dom flesta finnarna inte förstår oss Finlandssvenska människor!


      • :-)
        VENÄJÄÄ KOULUIHIN! kirjoitti:

        Miks tää "ruotsi sucks" on saanu noin -8 ääntä vaikka hänhän on ihan oikeassa. No joo kyllähän suomessa pitää ruotsia opettaa, mutta onko sen pakko olla nimimerkeillä "PAKKO" ruotsia, sehän voisi olla vapaaehtoista niinkuin kaikki muutkin kielet. JA SITÄ MÄ EN SAATANA YMMÄRRÄ ETTÄ SUOMESSA ON KAIKEN MAAILMAN RANSKAT JA SAKSAT VALINNAISENA KIELENÄ KOULUISSA MUTTA VENÄJÄÄ EI OO????!!!!! Onhan suomi ollu osana venäjääkin. Ja vaikka venäjä ei ookkaan suomen toinen kieli... "vaikka se vois mun mielestä olla ihan hyvinkin suomen toinen kieli ruotsin kielen kanssa" niin kysynpä MINKÄ HELVETIN TAKIA SITÄ EI OPETETA MISSÄÄN MUUALLA KUN YHDESSÄ LAPPEENRANNAN KOULUSSA?! MINKÄ TAKIA VENÄJÄN KIELI PITÄÄ UNOHTAA KOKONAAN KUN ONHAN SUOMI OLLU OSANA VENÄJÄÄKIN?! VOIS SITÄ VENÄJÄÄ SENTÄÄN KOULUISSA EDES VALINNAISENA OLLA... suomalaiset on niin saatanan rasisteja venäläisiä kohtaan että koko venäjä ns."pyyhitään kartalta kokonaan"... ja minkä hemmetin takia?! TEKIS MIELI MENNÄ VALITTAA EDUSKUNTAAN ETTÄ PISTÄIS MYÖS VENÄJÄN VALINNAISEKS NIMITTÄIN VENÄJÄ ON TOSI HYÖDYLLINEN KIELI SIKSI ETTÄ SITÄ PUHUTAAN MONESSA MUUSSAKIN MAASSA KUIN VENÄJÄLLÄ ELI SITÄ TARVII MATKAILUUN JA SUOMESSA ON PALJON VENÄLÄISIÄ TURISTEJA ETTÄ AINAKIN MYYJÄN OIS HYVÄ OSATA SITÄ. JA VENÄLÄISET ON TODELLA MUKAVIA JA SOSIAALISIA KUN NIIDEN KANSSA JUTTELEE. Mulla on paljon venäläisiä ystäviä ja ne on tosi mukavia ja puheliaita ja ilosia toisin ku suomalaiset on aina totisia. Suomalaisilla on liikaa harha luuloja venäläisiä kohtaan... ehkä johtuu siitä kun suomalaiset ei ikinä uskalla mennä puhumaan niille johtuen siitä että suomalaisilla on liikaa epäluuloja venäläisiä kohtaan. Suomalaiset vaan vihaa venäläisiä historian takia... SEHÄN ON VAIN HISTORIAA VENÄLÄISET ON MUUTTUNEITA. Ja venäjällä asuu tilastollisesti enemmän suomalaisia kun suomessa venäläisiä, että turhaa vihaatte niitä pelkän maahan muuton takia! Ja itse voisin hyvinkin asua venäjällä kun onhan se sentään rikas öljy valtio toisin kun suomi ja ruotsi ja venäjällä on mahtavan paljon erillaisia kulttuureita johtuen maan ko'osta. Venäjällä on toki paljon köyhyyttä johtuen siitä että venäjä on liian iso tuottaakseen suurta hyvin vointia siksi raha on venäjällä tärkeää. Minä en ainakaan tiedä mitään todella suurta maata idässä joka olisi "hyvinvointivaltio". Ei niin suuressa maassa voi olla hyvinvointia. Lopettakaa epäluulot venäläisiin ja tutustukaa heihin niin huomaatte kuinka mukavia he ovat!

        Jep, tappoivat pari sukulaista, toinen Tolvajärvellä ja toinen Ontajoella, sekä ampuivat faijan raajarikoksi Varloyssa :(


    • Tukholmasta

      Nyt pitää kyllä vähän täsmentää. Totta on todellakin se että suomenruotsalaiset osaavat puhua aivan tavallista ruotsia ainakin täällä Tukholmassa. Keskenään voivat kylläkin puhua suomenruotsia mutta kun tulee ruotsalainen juttuun mukaan muuttuu puhe eri murteelle. Tää aksentti ei kuitenkaan häviä vaan kuulostaa suomalaiselta joka on myös heillä jotka ovat ns. suomenkielisiä ja puhuvat ruotsia. Suomalaisen joka ei lapsuudestaan asti ole asunut Ruotsissa on vaikea saada oppia riikineuotsalaista aksenttia. Suomeen kallistuva aksentti on 100 % hyväksytty Ruotsissa. Ei ole haitta. Tottakai suomenruotsissa on eri sanoja kuin riikinruotsissa mutta nämä sanat oppii hyvin äkkiä korvaamaan uusilla sanoilla ja useammat suomenruotsalaiset sanat ovatkin entuudestaan jo tuttuja riikinruotsalaisille. Suomessa opittavasta ruotsista on todellakin suuri hyöty jos vaikka Ruotsiin muuttaa. Hyvin äkkiä oppii esim Tukholman murteen. Monikielisyys on rikkaus. Englantia osaa melkein kaikkia mutta joka maassa ei opiskella kahta ylimääräistä kieltä äidinkielen lisäksi joten hyvin on asiat Suomessa kun tämä resurssi on olemassa!!! Mekin saamme suomenkielen opetuksen ruotsissa jo esikoulussa mikäli Suomi on kotona puhuttava kieli. Tsemppiä suomalaiset niinkuin suomenruotsalaisetkin!!

      • tvåspråkig

        Vi finlandssvenskar följer med tvprogram från Sverige,läser svenska böcker och tidningar.Om vi åker till Sverige på besök t.ex.då kan vi bra göra oss förstådda,inte behöver vi använda typiska finlandssvenska ord som vi använder här i Finland.


      • Anonyymi

        Jatketaan!! Fastän uppförsbacken är hög..


      • William C.....

        Mitä tulee kieleen, minun kanssa puhuvat hyvää ruotsia siis ei TV kieltä.


    • Kaksinaamainen

      Taidat olla sama häirikkö joka Karjalan palautuspalstalla hilluu! Kommenttisi on melkein kopio muutamista kommenteista joita löytyy edellä mainitulta palstalta. Niin epäisänmaallinen, kaksinaamainen.

    • Dj broiler69

      Eii ole mitään kieltä nimeltä "suomenruotsi" ruotsalainen ja suomenruotsalainen pystyy keskustelemaan erinomaisesti. "suomenruotsin kirjaimellinen puoli on sitäpaitsi lähempämä "alkuperäistä ruotsia" kun riikinruotsi. Olen kyllä samaa mieltä siitä että "suomenruotsi" kulostaa tyhmemältä kuin riikinruotsi. Mutta se johtuu sitä että suomenruotsin lausunta on vanhanaikaisempi ja se on saannut paljon vaikutteita ja lainasanoja suomen ja venäjän kielestä.

    • Kfkfk

      Ja jopa suomessa vallitseva Suomenkieli on saanut aikaiseksi sen aksentin joka ilmenee ruotsinlausumisessa. Olet aivan oikeassa myös siinä että lausumia on vanhemman aikaisempaa. Esim kahdeksantoista ei enää lauseita Ruotsissa aderton kuten Suomessa. Ruotsissa se lausutaan arton. Ruotsissa puhuttava ruotsi on myös saanut valtavan määrän lainasanoja englannista joita ruotsinnetaan. Mutta ns suomenruotsi on ruotsinkieltä siinä missä muukin joten kutsukaamme tätä murteeksi.

      • svenskspråkig

        Jag har åtminstone inte några komplex för att jag talar finlandssvenska..Om nu någon tycker att rikssvenska är "finare ",varsågod bara.


      • 5+9
        svenskspråkig kirjoitti:

        Jag har åtminstone inte några komplex för att jag talar finlandssvenska..Om nu någon tycker att rikssvenska är "finare ",varsågod bara.

        Samma här. Struntar galant i vad en purfinne har för åsikt om hur jag låter. Dessutom har jag insett att hatet oftast beror på att de själva inte förstår spåket eller förstår det mycket begränsat.
        Det är samma som att förbjuda finnarna från att tala sina dialekter. Fram med ren finska då, det gör så ont i mina öron att höra era fåniga dialekter.

        Fattar ni själva hur idiotiska ni är? Tror inte att ni gillade mina krav heller.
        Jag talar FEM språk flytande. Ni hankar er fram på en högst pinsam engelska utöver finskan. DET är pinsamt.


    • Förklaring

      Ei se ole hienompaa. Halusin kommentillani kertoa että se on vain eri murre. Minusta on hienoa että Suomessa puhutaan ruotsia. Minulla ei ole mitään ruotsinkieltä vastaan Suomessa. Toivon sen pysyvän!

    • spåka

      Hej
      Jag o restev av Sverige ÄLSKAR findlandssvenskan.det är helt enkelt sexigt, och jag tycker att fsvkarna kan absolut svenka, dem är helt tvåspråkiga, inte alla men många. Dem kan sitt språk och det skall inte blandas ihop med dialekter.
      Kram

      • GALEN HÖNA

        Finlands gåva till Sverige :Mark LEVENGOOD,han pratar muminsvenska trots 30 år i SVERIGE.


    • Helsinsky

      Jos pidät suomenruotsia rumana kielenä, sinun on loogisesti pidettävä myös suomea rumana kielenä, sillä lyhyt kuvaus suomenruotsista on se, että se on suomalaisella nuotilla puhuttua ruotsia. Suomenruotsin vokaalit ovat enimmäkseen toisaalta erilaisia kuin riikinruotsin ja toisaalta identtisia suomen vokaalien kanssa lukuunottamatta suomenruotsin u-äännettä (joka puuttuu suomesta ja joka riikinruotsissa kuulostaa erilaiselta) ja ö-äännettä, joita suomenruotsissa on kaksi erilaista (toinen niistä r:n edessä) mutta suomessa voin yksi, joka on sama kuin toinen suomenruotsin ö-äänteistä.
      Etenkin Helsingissä huomaa, miten syntyperäiset helsinkiläiset puhuvat suomea ja ruotsia täsmälleen samalla nuotilla, paikkakunta kun on sama.
      Lyhyesti: jos suomalainen pitää suomenruotsia (ja siis loogisesti myös omaa kieltään) rumana verrattuna riikinruotsiin, kyse lienee (taas kerran) huonosti kehittyneestä kansallisesta identiteetistä. Mutta ratkaisu ongelmaasi on yksinkertainen: oletko tullut ajatelleeksi, että joko ilta Ruotsiin lähtee laivoja ja että voisit koska tahansa ostaa menolipun?

      • min åsikt

        Jag skulle åtminstone känna mig löjlig om jag försökte tala rikssvenska.Varför skulle jag göra det finlandssvenskan är MITT språk,det duger bra åt mig.Om man nu får vara partisk,så tycker jag att finlandssvenska är mera redigt och äkta.


      • Helsinsky
        min åsikt kirjoitti:

        Jag skulle åtminstone känna mig löjlig om jag försökte tala rikssvenska.Varför skulle jag göra det finlandssvenskan är MITT språk,det duger bra åt mig.Om man nu får vara partisk,så tycker jag att finlandssvenska är mera redigt och äkta.

        Precis.


      • VENÄJÄÄ KOULUIHIN!
        Helsinsky kirjoitti:

        Precis.

        Miks tää "ruotsi sucks" on saanu noin -8 ääntä vaikka hänhän on ihan oikeassa. No joo kyllähän suomessa pitää ruotsia opettaa, mutta onko sen pakko olla nimimerkeillä "PAKKO" ruotsia, sehän voisi olla vapaaehtoista niinkuin kaikki muutkin kielet. JA SITÄ MÄ EN ******* YMMÄRRÄ ETTÄ SUOMESSA ON KAIKEN MAAILMAN RANSKAT JA SAKSAT VALINNAISENA KIELENÄ KOULUISSA MUTTA VENÄJÄÄ EI OO????!!!!! Onhan suomi ollu osana venäjääkin. Ja vaikka venäjä ei ookkaan suomen toinen kieli... "vaikka se vois mun mielestä olla ihan hyvinkin suomen toinen kieli ruotsin kielen kanssa" niin kysynpä MINKÄ HELVETIN TAKIA SITÄ EI OPETETA MISSÄÄN MUUALLA KUN YHDESSÄ LAPPEENRANNAN KOULUSSA?! MINKÄ TAKIA VENÄJÄN KIELI PITÄÄ UNOHTAA KOKONAAN KUN ONHAN SUOMI OLLU OSANA VENÄJÄÄKIN?! VOIS SITÄ VENÄJÄÄ SENTÄÄN KOULUISSA EDES VALINNAISENA OLLA... suomalaiset on niin saatanan rasisteja venäläisiä kohtaan että koko venäjä ns."pyyhitään kartalta kokonaan"... ja minkä hemmetin takia?! TEKIS MIELI MENNÄ VALITTAA EDUSKUNTAAN ETTÄ PISTÄIS MYÖS VENÄJÄN VALINNAISEKS NIMITTÄIN VENÄJÄ ON TOSI HYÖDYLLINEN KIELI SIKSI ETTÄ SITÄ PUHUTAAN MONESSA MUUSSAKIN MAASSA KUIN VENÄJÄLLÄ ELI SITÄ TARVII MATKAILUUN JA SUOMESSA ON PALJON VENÄLÄISIÄ TURISTEJA ETTÄ AINAKIN MYYJÄN OIS HYVÄ OSATA SITÄ. JA VENÄLÄISET ON TODELLA MUKAVIA JA SOSIAALISIA KUN NIIDEN KANSSA JUTTELEE. Mulla on paljon venäläisiä ystäviä ja ne on tosi mukavia ja puheliaita ja ilosia toisin ku suomalaiset on aina totisia. Suomalaisilla on liikaa harha luuloja venäläisiä kohtaan... ehkä johtuu siitä kun suomalaiset ei ikinä uskalla mennä puhumaan niille johtuen siitä että suomalaisilla on liikaa epäluuloja venäläisiä kohtaan. Suomalaiset vaan vihaa venäläisiä historian takia... SEHÄN ON VAIN HISTORIAA VENÄLÄISET ON MUUTTUNEITA. Ja venäjällä asuu tilastollisesti enemmän suomalaisia kun suomessa venäläisiä, että turhaa vihaatte niitä pelkän maahan muuton takia! Ja itse voisin hyvinkin asua venäjällä kun onhan se sentään rikas öljy valtio toisin kun suomi ja ruotsi ja venäjällä on mahtavan paljon erillaisia kulttuureita johtuen maan ko'osta. Venäjällä on toki paljon köyhyyttä johtuen siitä että venäjä on liian iso tuottaakseen suurta hyvin vointia siksi raha on venäjällä tärkeää. Minä en ainakaan tiedä mitään todella suurta maata idässä joka olisi "hyvinvointivaltio". Ei niin suuressa maassa voi olla hyvinvointia. Lopettakaa epäluulot venäläisiin ja tutustukaa heihin niin huomaatte kuinka mukavia he ovat!


    • Okunskap ?

      Rysskyssaren verkade få så han teg. Der verkar iaf var många finländare som ändå tycker om finlandssvenskan. Jag har ett antal bekanta här i Stockholm som kunde nästan ingen svenska alls när de flyttade hit. Efter relativt kort period började dessa prata flytande svenska. Inga problem, språket flyter på. 3 familjer har flyttat tillbaks till Finland efter 3-4 års tid här i Stockholm. Alla satte sina barn i svenskspråkiga skolor. Det tycker jag är bra. Deras syn på svenskan i finland har ändrats radikalt. Man behöver vidga sina vyer. Ofta handlar Detta språktumult om okunskap. Hälsningar finskspråkig sverigefinne i Stockholm.

      • människor är vi alla

        Många som säger att de "hatar "finlandssvenska och svenskspråkiga finländare känner ofta inte ens någon med svenska som modersmål.De tror att alla finlandssvenskar i princip är jätterika och att alla bor i slott och herrgårdar.Sedan när de lär känna någon svenskspråkig kan förvåningen vara stor,när de märker att vi är alldeles vanliga människor med samma sorger och glädje som finskspråkiga.


    • åbogubben

      Mitt modersmål är finska, men har alltid gillat svenska språk - både finlandssvenska och riksvenska. Självklart låter dom olika, men absolut lika vackert bägge två. I min barndom hade vi många svenskatalande grannar och jag tyckte att det var jättespännande att lyssna på deras hemtrevliga snack. Dåförtiden kunde jag inte ett endaste ord svenska. Senare, när jag hade slutat skolan som 14 årig, så blev jag så intresserad av svenska språket att jag började helt frivilligt studera det, fast det kändes så svårt utan nån som helst lärare.
      Nu är jag 67 år "ung" och har en massa goa "riksvenska" vänner på facebook, har även några kompisar i Norge och Danmark och kan chatta med dom också utan större svårigheter.
      Jag kan nog engelska också, men det är närmast som ett "verktyg" för mej, nåt som man måste kunna i dagens värld. Men, att kunna ens lite svenska har gett mej mycket, har fått träffa fina människor på andra sidan av "pölen" och har också fått lära mej känna till svensk kultur som egentligen är 99% samma som i Finland.

      Ville med allt detta bara visa åt er att det finns också såna finländare som tänker och gör annorlunda;-)) Såja, ska fortsätta med studerandet.

      • mormor birgitta

        Jadå åbogubben ,det finns tack och lov så många flera finskspråkiga människor som du som inte har något pakkoruotsisyndrom.Mitt lilla barnbarn är också Åbo- bo,hon är fem år och talar redan både finska och svenska(pappa är finskspråkig )Åbosvenskan är nog litet annorlunda än den som vi talar här i Lovisatrakten.Lätt att förstå ändå,de österbottniska dialekterna kan vara litet svårare,men de flesta talar ju nog också högsvenska. Jag önskar en riktigt trevlig fortsättning på sommaren åt dig !


      • åbogubben
        mormor birgitta kirjoitti:

        Jadå åbogubben ,det finns tack och lov så många flera finskspråkiga människor som du som inte har något pakkoruotsisyndrom.Mitt lilla barnbarn är också Åbo- bo,hon är fem år och talar redan både finska och svenska(pappa är finskspråkig )Åbosvenskan är nog litet annorlunda än den som vi talar här i Lovisatrakten.Lätt att förstå ändå,de österbottniska dialekterna kan vara litet svårare,men de flesta talar ju nog också högsvenska. Jag önskar en riktigt trevlig fortsättning på sommaren åt dig !

        Tack "mormor Birgitta". Det bästa är ju om barnen kan lära sej bägge språk redan hemma, liksom modersmål och fadersmål;-)
        Jag har aldrig förstått dedär med pakkoruotsi!
        Sant är att svenska dialekterna är ofta omöjliga att förstå om man har studerat "skolsvenska", men de flesta svenskspråkiga kan säkert vid behov gå över till högsvenska.


      • 775533
        åbogubben kirjoitti:

        Tack "mormor Birgitta". Det bästa är ju om barnen kan lära sej bägge språk redan hemma, liksom modersmål och fadersmål;-)
        Jag har aldrig förstått dedär med pakkoruotsi!
        Sant är att svenska dialekterna är ofta omöjliga att förstå om man har studerat "skolsvenska", men de flesta svenskspråkiga kan säkert vid behov gå över till högsvenska.

        Man kan nu ha vilken åsikt som helst om ett språk,för de flesta av oss är ändå "mammas språk " det vackraste och viktigaste språket som finns.


    • usch vad hemskt

      Ruotsissa synnyin ja kun muutettiin suomeen, niin oli se suomenruotsi hirveää kuultavaa kun oli oppinut riikinruotsin lapsena. Oikein pahaa teki kuunnella esim. kun joku sanoi "aderton", kun oli aina kuullut sanottavan "arton". Ja semmonen "Det är kiva..." sekoitus suomea ja ruotsia oli varsinkin kamalan kuuloista. Ruotsalaisten mielestä suomenruotsi on vaan hauskaa muumiruotsia, mutta ruotsinsuomalaisille, jotka on syntyneet ja oppineet lapsena riikinruotsin, se on kauhistus.

      • muminjoller

        Stackars dig då,det är väl bäst att skaffa öronproppar.


      • usch vad hemskt
        muminjoller kirjoitti:

        Stackars dig då,det är väl bäst att skaffa öronproppar.

        Näh, jag behöver inga öronproppar. Nuförtiden är det bara rolight att lyssna på finnar prata svenska i sitt ägen mumin sätt. Låter nästan normalt, men det var inte läget när jag flyttade hit. Vi kan alla ha kiva och prata hurrispråk hur som helst vi vill.


      • samaamieltä

        Totta. En saa mitään selvää suomenruotsalaisten puheesta kun paapattavat suomenkielen tasapaksulla nuotilla yhteen pötkyyn ruotsiaan. Eikö olisi helpompi oppia kieltä jos opetettaisiin ääntämään sanat oikein, ei niin kuin kirjoitetaan. Varmaan moni haluaisi opppia ruotsinkieltä jos vain saisivat oikeaa opetusta, saisivat puhua sujuvaa ruotsin kieltä, ei sekasotkua. Jätte kiva jos opetettaisiin kieltä jolla pärjää ruotsalaisten kanssa puhekielessä. Eihän englantiakaan opeteta lausumaan kuten kirjoitetaan. Aksentti on aivan eri asia kuin väärin opeteltu ääntäminen.
        Miten on muuten mahdollista ,että ruotsalais alueilla Suomessa on ihmisiä jotka ei osaa Suomea vaikka käyneet koulut täällä ja onhan se jo selvyys ,että opettelisi myös suomenkielen suomessa, niinkuin suomalaiset Ruotsissa.


    • poppo1234567

      suomenruotsi on _niin_ hölmön kuulosta!!

    • terveiset perseest :)..

      SE DIG I RÖVEN !

    • Vidriga människor

      Helt otroligt underhållande att läsa alla dessa obildade finnjuntars kommentarer och förklaringar. Samtidigt blir man ju nog lite bedrövad vid tanken på att det fortfarande 2014 finns människor som är så förblindade av oberättigad avund att de inte ser att vare sig stereotyperna kring Finlandssvenskarnas rikedom är sanna eller ej så påverkar det individen på absolut inget sätt. Språk är bara ett verktyg i människans strävan efter framgång, och det påverkar inte mig det minsta om någon är född rik eller fattig, det är ändå bara min egen insats som avgör mitt öde. Så är du fattig och hatar Finlandssvenskar kanske det är dags att lyfta på stjärten se sig i spegeln och börja göra något åt saken i stället för att sprida hat på nätet. Brist på framgång beror på två saker. Är du inte framgångsrik är du a) lat eller b) dålig. Att ditt liv är dåligt beror inte på någon annan eller någon annan folkgrupp, språk, bakgrund, rikedom eller intelligens utan enbart på vad du som person lyckas prestera. Det är därför jag anser att folk som har något emot Finlandssvenskar är sämre personer än de som inte har det. Jag säger alltså inte att jag har något emot Finnar, jag blir bara äcklad av de som på grund av avund hatar oss bara för att de tror att sättet vi lever på har någon som helst betydelse för deras liv. Lägre stående människor är vad de är och jag kan inte tåla dem.

    • täti granista

      Minä, hämäläinen suomenkielinen nainen, en puolestani siedä suomenkielen murteista keskisuomalaista ja itäisiä murteita :(

      Suomenruotsi on selkeää, sitä puhutaan samalla nuotilla kuin etelä-Suomen ja vähän Hämeenkin nuotilla, ehtii tämmöinen hidas hämäläinen tulkita kuulemansa :)
      Minun korvaani se miellyttää. Kimiton murre on hauskan kuuloistakin. Ja Nauvon.

      Mitä Ruotsissa on käynyt ja yrittänyt siellä pärjätä niin en selviä. En selviä edes englanninkielisissä maissa hyvällä englannillani - eräs irlantilainen sanoi minulle kerran, että suomalaiset puhuvat hitaasti. Siis kaikki, en vain minä hämäläinen. Huomasin hänen toteamuksensa jälkeen, että ympärilläni olevat muut irlantilaiset puhuivat keskenään melkoisen nopealla temmolla. Minulle puhuttiin hitaammin heti kun huomasivat ulkomaalaisuuteni.

      Eli ollaan me suomalaiset vaan tyytyväisiä että meillä on eri kieliä (suomi, ruotsi, saame).

      • Joopas joo

        No sittenhän sinun täti granista pitäisi myös sietää keski ja itäsuomalaisetkin murteet. Eikö jokainen voisi olla niinkuin haluaa ja puhua sitä mitä haluaa ilman että mainittaisiin.maailma olisi aina yksitoikkoista jos kaikki olisi samanlaisia ja puhuisivat samaa murretta tai kieltä. Kyl mie ainakkii tykkään sillee enkä ainakkaan meinoo puhetyyliään vaehtoo. Huastoo suatan vaekka hilijoo tae kovvoo jos vua tilanne sitä vuatii.


      • någon annan
        Joopas joo kirjoitti:

        No sittenhän sinun täti granista pitäisi myös sietää keski ja itäsuomalaisetkin murteet. Eikö jokainen voisi olla niinkuin haluaa ja puhua sitä mitä haluaa ilman että mainittaisiin.maailma olisi aina yksitoikkoista jos kaikki olisi samanlaisia ja puhuisivat samaa murretta tai kieltä. Kyl mie ainakkii tykkään sillee enkä ainakkaan meinoo puhetyyliään vaehtoo. Huastoo suatan vaekka hilijoo tae kovvoo jos vua tilanne sitä vuatii.

        näinköhän täti teki vastaiskun aloittajan typerälle tekstille, luulen.


    • nekasrof

      Muistan kuinka itse yläasteella opeteltiin oikeaa ruotsia kun opettajakin oli originaali ruotsalainen. Peppesvennejen ääntäminen on ihan viturallaan ja se että niitä suomen kielisiä sanoja pitää tunkea joka rakoon on aivan käsittämätöntä. Ja niinkuin joku mainitsikin niin se venäjähän olisi paljon tarpeellisempi kieli ;)

      • titta i spegeln

        Alldeles som finskspråkiga använder vartannat ord på ENGELSKA.Det hörs precis lika löjligt.


      • realist55

        JODÅ,snart kan det bli mycket aktuellt att kunna ryska.


    • dettaärsjukt

      Vad är det här för sjuk person som skrivit texten!!
      Aj att finlandsvenskan är fult och att vi skulle måste kunna riksvenska!
      Det är helt ut räven!!! Så tycker åtminstonen en Sibbobo.

      • hissen går inte upp

        Det är någon nätfennoman som måste ösa sitt svenskat över oss svenskspråkiga.Inget att bry sig om.


    • Pöljä

      Tässä kieliasiassa minua ihmetyttää se että kuka on kirjoittanut
      suomenruotsin kieliopin. Mikä siis sääntelee sen että mikä sana puhutaan suomeksi
      ja mikä suomenruotsiksi?

    • :-)

      Inte konstigt att det aldrig blir fred på jorden när människor inte ens tål varandras språk :(

    • mege

      Suomenruotsi on puhtaampi kieli kuin riikinruotsi. Det jag vill artikulera fram till är att finlandscenska är ett språk som funnits längre än det ricksvenska språket. Det vill säga ricksvenskans uttryck och ord är från nyare format och påhittat, när ni säger att ni inte vill tränga in ett mer korrekt svenskt språk så har ni någonsin tänkt hur mycket finska det behövs runt on i världen. Finlandsvenskan och ricksvenskan förstås av norrmänn och danskar och är teoretiskt et släktspråk till tyska.

      • norska

        Jag läser ofta tex Verdens gang på nätet.Alla ord begriper jag förstås inte men nog får man reda på vad det är frågan om.


      • calle-å

        Sluta nu.Vara tyst nu.


    • finlandsvensk2

      Älä sitten kirjoita täällä jos olet sitä mieltä Samma på svenska.

    • En osaa ruotsia, mutta fakta on faktaa. Suomenruotsi ei ole oma kieli, vaan erilaisia murteita. Esimerkiksi alankomaan kieli puhutaan myös Belgian pohjoisosassa ja sitä kutsutaan flaamiksi. Sama kieli mutta erilaisia murteita. Tai vaikka Sveitsinsaksa ja tavallinen saksa ja niin pois päin.

      • Ruotsissa on erimurteita jo itse ruotsin sisällä.
        Oletko Jagoda itse kirjoittanut. Tosi hyvää suomea.


      • Kyllä olen, ja kiitos. Olet oikeassa, Norjassa onkin murtetita ja siitä voi tietysti keskustella, onko norja oma kieli vai ei? Tai päinvastoin, onko ruotsi oma kieli vai ei? No, tiedämme että ne ovat erilaisia kieliä, ehkä poliittisista syistä, ehkä muista syistä, ei oikein kuulu tähän keskusteluun, oli vaan esimerkki.


    • Skånepåg

      Ymmärrän että teitä Impivaarilaisia vituttaa! Ni kan aldrig acceptera att det finns toinen kotimainen :D

    • Per-kel

      Ei me Ruotsiin kuuluta ja siks me puhutaan rantaruotsia.- Jollet ummikko halua kuunnella niin voit painua vaikka vittuun fennoäpärä !

    • sveko-on-rasisti

      Ruotsin kieli on ruma kieli, puhui sitä kuka tahansa.

    • Calle_Å

      Är du drucken?

      • Inte-finska

        Jag talar inte Finska.Svenska bra Finska inte bra.


    • Niih

      Savolaisetkin puhuvat aika huonosti suomea. Ihmeellistä viäntämistä, ei ollenkaan yhtä kaunista kuin kunnon suomi jota Helsingissä puhutaan.

    • Anonyymi

      Muuta sitten Affenanmaalle fennoparka :(

    • Anonyymi

      Aika myöhässä oon, mutta hyvä ihminen kai sä nyt hiffaat sen, että suomenruotsissa on ihan eri tapa lausua ku jossain swedujen omassa ruotsissa. Ziisus.

    • Anonyymi

      Jospa muuttaisit Kongoon !

      Finnjävel

    • Anonyymi

      Suomessa Suomenruotsi on murre vähän kuten Saksankielessä Sveitsissä puhuttava sveitsinsaksa

    • Anonyymi

      Suomenruotsi ei ole oikeastaan murre, vaan ruotsin kielen variantti kuten juuri sveitsinsaksa ja amerikanenglanti ovat variantteja. Silti kysymys on samasta kielestä.
      Pääkaupunkiseudulla tosin on jo havaittavissa selvää kreolisoitumistakin.

    • Anonyymi

      Mie myös! Ittekkin äännän riikinruottilla ja pidän puhetaitojani YLIVERTAISINA suomenruottalaisiin verratuna

    • Det är samma språk, egentligen är skandinaviska språk samma språk, lingvistiskt sätt. Finlandssvenska dialekter skiljer sig ganska mycket åt från varandra, självklart kan du tycka att de dialekterna är fula, alternativt att det skandinaviska språket är det.

    • Anonyymi

      Sääli, koska olen aina halunnut oppia suomen kieltä kunolla , mutta tämä ej tehjeneet...

    • Anonyymi

      Aaaa Beee :(

      Impivaara

    • Anonyymi

      Hej! Nå, det finns nog vissa skillnader mellan den svenska som talas i Sverige, och den svenska som talas i Finland. Vi var ju ett gemensamt rike ända tills 1809, när vi blev en del av Ryssland. Naturligtvis, genom tiderna ändras våra språk; vi här i svenska Finland har ju anammat flera låneord från finskan, och ävenledes från ryskan.

      s

    • Anonyymi

      Vi finlandssvenska talar naturligtvis olika dialekter, precis som ni finskspråkiga gör. Vi kan ibland ha problem med detaljer, men i övrigt förstår vi nog varandra.

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      214
      3419
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2171
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      75
      1617
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe