..mutta aion rakentaa pienen puurunkoisen omakotitalon, jonne myös muuraan tulisijat itse. Olen siis täysin amatööri, vaikka pieniä puusepän hommia olenkin tehnyt. Tähän mennessä olen keskustellut ammattilaisten kanssa, surffannut aiheesta ja lukenut paljon alan oppikirjoja.
Haluan heittää tällaisen kissan pöydälle, koska tiedän, että ihmisillä on useinkin jotain sanottavaa asiaan kuin asiaan;) Vai mitä?
En ole ennen talonrakentamisessa ollut edes mukana...
26
371
Vastaukset
- Timpermanni 54
joopa joo.... sittenpähän tiedät mitä se on, rakentaminen!
- Vasara...
Rakentamaan rohkeasti rakennesuunitelmat pitää olla selvät kyllä hyvillä piirustuksilla mökin amatöörikin pystyttää.Kunnollinen rakennusvalvonta on myös ehdoton.
- Hgkjzxtyjgf
Hyvä meininki, ei muuta kun vasara heilumaan!
Suosittelen tekemään kuitenkin sellaisen stressitestin, että mietit ja lasket valmiiksi miten perse ja pää kestävät mikäli homma ei menekään ihan niinkuin Strömsössä. Eli jos vaikka rakennusaika venähtääkin kolminkertaiseksi, budjetti tuplaantuu tai muuten vaan kyllästyt ensimmäisen vuoden jälkeen ja päätät palkata ammattilaisen tekemään talon loppuun.
Luovuttaminen voi tapahtua myös sinusta riippumattomista syistä, esim jos tipahdat telineiltä, sairastut tai tulee muita yllätyksiä.
Tarkoitus ei ole pelotella, vaan sanoa että kun olet varautunut myös siihen että asiat menee huonoimmalla mahdollisella tavalla niin silloin hartiapankkirakenraminen on koko lailla riskitöntä puuhaa. Sitten taas jos budjetti ja aikataulu on vedetty niin kireälle ettei ole muita mahdollisuuksia kuin tehdä kaikki työt itse, niin silloin voi joutua ikävään tilanteeseen jos asiat ei menekään suunnitelman mukaan.
Eli jätä riittävästi pelivaraa proektisuunnitelmaan.
Nimimerkki: kokemusten kautta opittua- Vasara..
Rakennusaikaa ei kannata laittaa liian tiukaksi esim 2 v talo tulee hyvin valmiiksi.Kustannuslaskelmia on kyllä aikalailla valmiitakin on helppo laskea paljonko rahaa menee.Me rakennettiin kirjaimellisesti pystymetsästä tukinkaadolla aloittaen.Omana työnä kaikki paitsi maansiirtotyöt ja osassa putkitöissä oli putkari apuna.
- Bumba
On olemassa ainakin kahdenlaisia ihmisiä, kuten olette netin keskustelupalstoilla monet huomanneet. Osa on kannustavia ja rohkaisevia, vaikkakin realistisia. Osa taas on pessimistisiä melkein asiaan kuin asiaan. Onko kuppi puoliksi täynnä vai puoliksi tyhjä?
Itse uskon tuossa rakentamisessa siihen, että asioita oppii tekemällä. Jos tulee ongelma eteen esim. ei tiedä miten joku työvaihe tulisi tehdä niin sitten kysytään viisaammilta ja kokeneemmilta. En myöskään voisi alkaa rakentamaan jotain modernia ja monitahoista taloa, joka vaatii tekijältään jo paljon enemmän teknistä tietämystä kuin minulla on. Tykätään perheenä melko vaatimattomista, luonnollisesta ja kenties vanhanaikaisista ratkaisuista myös rakentamisessa.- Gfgfdxcv
Jos vannoutunut sohvaperuna tekee lähtöä talvivaellukselle varusteinaan t-paita ja Havaiji-shortsit niin onko pessimismiä sanoa että laita nyt saatanan tahvo edes takki niskaan ja ota puhelin mukaan?
- timonni
Nää on vähän makuasioita. Minusta omaa taloa tehdessä ei kannata opetella. Se opettelu kun näkyy tuloksessa.
Minä otan timpurin töihin 9-10 kuukaudeksi ja olen itse apumiehenä. Ei tartte miettiä eikä purkaa eikä stressata.
Lopullinen kustannus timpurista on n 23000. Todellisuutta ei voi tietää, koska en voi sanoa paljonko siihen itseltä menisi aikaa. Aika yleistä on kahden vuoden rakennusaika ja kaikki on sittenkin vielä kesken ja raempallaan.
10 kk pitää maksaa vuokraa ja sitten on 100% valmis talo. Ulkorakennuksen teen sitten itse kun asutaan jo uudessa.
On täällä kyllä kirjoiteltu jopa 100 000 euron säästöistä itse rakentaen, mutta jokainen voi laskea, ettei ne ole totta. - tarmokas panija
ookkonää Pillua ikinä saanu?
- ...
Rakennusmääräykset on nykyään niin tiukat, että asiaan ei voi suhtautua pelkällä "tekemällä oppii" -asenteella. Rungon pystytys kahteen kertaan tai jo tehdyn purkaminen koska joku asia tuli aikaisemmassa vaiheessa tehtyä väärin, on helvetin kallis tapa oppia.
Samoin voi itse kuvitella tietävänsä jonkun asian, vaikka todellisuudessa näin ei olisikaan. Talojen rakentaminen on nykyään paljon monimutkaisempaa kuin muutama vuosi takaperin. - Vasara..
... kirjoitti:
Rakennusmääräykset on nykyään niin tiukat, että asiaan ei voi suhtautua pelkällä "tekemällä oppii" -asenteella. Rungon pystytys kahteen kertaan tai jo tehdyn purkaminen koska joku asia tuli aikaisemmassa vaiheessa tehtyä väärin, on helvetin kallis tapa oppia.
Samoin voi itse kuvitella tietävänsä jonkun asian, vaikka todellisuudessa näin ei olisikaan. Talojen rakentaminen on nykyään paljon monimutkaisempaa kuin muutama vuosi takaperin.Eihän pakettitaloissa varsinkaan ole pystytyksessä mitään ongelmaa se on kuin legoja paikalleen laittelisi.Se siitä nykyään vaikeammasta rakentamisesta.
- tty
Vasara.. kirjoitti:
Eihän pakettitaloissa varsinkaan ole pystytyksessä mitään ongelmaa se on kuin legoja paikalleen laittelisi.Se siitä nykyään vaikeammasta rakentamisesta.
Tuo on päivän tyhmin kommentti.
- Bumba
Ei....?!
- rrrmmmm
Voi olla melko vaikeeta saada vastaavaa tuollaiseen projektiin. Minä en ainakaan rupeaisi. Joskus tuontyylisiä kyselijöitä on ollut. Kaveri erehtyi tuollaiseen projektiin vastaavaksi ja talo on nyt valmis ja muuttolupaa ei tule ikinä. Toki se bumba asuu siellä "talossa".
Tuosa bumban "talossa" tekivät ihan ite mm perustukset jonkun sukulais-naapurin kanssa. Perustuksista puuttuu esim kapillaari murske ja se sattuu olemaan lupakuvissa piirrettynä.. ... noin sata muuta vakavaa virhettä joita ei voi korjata. Siis purkuvalmis uusi talo.
Bumban mielestä se on ihan hyvä.- Vasara..
Kaverisi ei pitäisi ikinä toimia rakennusvalvojana koska ei pystynyt vastuutaan kantamaan.Osoittaa hänen täydellistä valvojana olemisen kyvyttömyyttä! Myös sinä osoitat täydellistä osaamattomuuttasi koska et osaisi vastuuta rakennusvalvonasta ottaa.Toivotaan että lupasi rakennusvalvojana evätään ensi tilasa.
- rrrmmmmm
Vasara.. kirjoitti:
Kaverisi ei pitäisi ikinä toimia rakennusvalvojana koska ei pystynyt vastuutaan kantamaan.Osoittaa hänen täydellistä valvojana olemisen kyvyttömyyttä! Myös sinä osoitat täydellistä osaamattomuuttasi koska et osaisi vastuuta rakennusvalvonasta ottaa.Toivotaan että lupasi rakennusvalvojana evätään ensi tilasa.
Ei se valvojasta ole kiinni jos tuollaiset bumbat tärvelee talonsa taikka tarvikkeet. Esimerkkitapauksessa sovittiin, että perustukset tulee kuvien mukaiset ja bumba setämiehen kanssa vaan päätti, ettei mitään kapillaarimurskeita ole ennenkään laitettu! Tuohon alavalle maalle tehtyyn taloon se olisi pitänyt ehdottomasti laittaa.
Ei valvojan velvollisuus ole olla rakennuksella koko aikaa. Siitä pitäisi sitten maksaa tuntipalkkaa.
Hän (me) teki melkoisen nipun korjausvaatimuksia joista on onneksi kopiot myös kaupungilla. Myös kapillaarimurske vaadittiin laittamaan, Eli se on nyt bumban vastuulla kun ei purkanut valuja ja lisännyt sitä mursketta.
Se talo on homeessa 10 vuoden sisällä. Alkaa saunasta. Myös saunan rakenteista on korjauskehotus. Ja höyrynsuluista. Ja kosteuseristeistä. Ym. Ym.
Onneksi meillä on oikeus valita asiakkaat. Minulla ei ole sattunut tuollaista bumbaa eikä tule.
Bumbasta se talo on ihan hyvä. Vaikka sokkeli näkyy yhdestä nurkasta kun vaillinaiset täytöt on painuneet ja valuneet. Se ei haittaa sitä bumbaa. Eikä sitä Suomessa viranomaisten toimesta pureta. Siellä se asuu. - Itsekin hartiapankilla
rrrmmmmm kirjoitti:
Ei se valvojasta ole kiinni jos tuollaiset bumbat tärvelee talonsa taikka tarvikkeet. Esimerkkitapauksessa sovittiin, että perustukset tulee kuvien mukaiset ja bumba setämiehen kanssa vaan päätti, ettei mitään kapillaarimurskeita ole ennenkään laitettu! Tuohon alavalle maalle tehtyyn taloon se olisi pitänyt ehdottomasti laittaa.
Ei valvojan velvollisuus ole olla rakennuksella koko aikaa. Siitä pitäisi sitten maksaa tuntipalkkaa.
Hän (me) teki melkoisen nipun korjausvaatimuksia joista on onneksi kopiot myös kaupungilla. Myös kapillaarimurske vaadittiin laittamaan, Eli se on nyt bumban vastuulla kun ei purkanut valuja ja lisännyt sitä mursketta.
Se talo on homeessa 10 vuoden sisällä. Alkaa saunasta. Myös saunan rakenteista on korjauskehotus. Ja höyrynsuluista. Ja kosteuseristeistä. Ym. Ym.
Onneksi meillä on oikeus valita asiakkaat. Minulla ei ole sattunut tuollaista bumbaa eikä tule.
Bumbasta se talo on ihan hyvä. Vaikka sokkeli näkyy yhdestä nurkasta kun vaillinaiset täytöt on painuneet ja valuneet. Se ei haittaa sitä bumbaa. Eikä sitä Suomessa viranomaisten toimesta pureta. Siellä se asuu."siellä se asuu"
- ja pahimmassa tapauksessa myy 5v kuluttua pahaa aavistamattomalle perheelle. "kyllä niin tarkkaa työtä tein kun itselleni rakensin". - Hffggdfgg
Vasara.. kirjoitti:
Sulla menee sekaisin vastaava työnjohtaja ja työmaan valvoja. Lisäksi osoitat lievää suurempaa tietämättömyyttä näihin tehtäviin liittyvistä vastuista.
Eihän vastaavan voida olettaa estävän rakennusvirheitä joita rakentaja itsekseen 24/7 työmaalla puuhaillessa tekee. Ja miten vastaava "kantaa vastuunsa" jos virheen itse tehnyt rakentaja kieltäytyy virhettä tunnustamasta tai korjaamasta? Silloin vastuun kantamista on juuri se, että vastaava ei paina asiaa villaisella vaan dokumentoi virheet ja kieltäytyy laittamasta nimeään hyväksymisriville tarkastuskirjaan.
Ja tämä on juuri se tapa mitä rrrrmmm:n kaveri oli noudattanut.
Vastuullista on myös se, mikäli kieltäytyy lähtemästä vastaavaksi sellaiseen projektiin jolla ei katso olevan onnistumisen edellytyksiä. Vastuutonta olisi uskotella keikkaa tarjoavalle to-be hartiapankkirakentajalle että "helppo homma, lähdet tekemään vain" vaikka ei itse uskoisi asiakkaan pystyvän työstä suoriutumaan. Ja tämähän on juuri se mitä rrrrmmm sanoi tehneensä.
HUOM: tässä on siis puheena sellainen tapaus missä rakentaja on syystä tai toisesta liikkeellä selvästi epärealistisella pohjalla. Jos taas rakentajan osaaminen ja resurssit on järkevässä suhteessa projektin kokoon niin silloinhan hartiapankkirakenraminen on ihan realistinen vaihtoehto.
Omaa taloani rakentaessani (runkopystytys ja perustukset ostettuna, muuten omatoimisesti ja itsehankittujen tuntimiesten kanssa) meidän vastaavamme teki ennen sopimuksen tekoa hyvin selväksi mitä hänen palveluihinsa kuuluu ja ennenkaikkea mitä niihin ei kuulu. Hän sanoi hyvin suoraan että jos teemme itse niin hän ei ota vastuuta siitä jos emme tiedä miten päin vasaraa kuuluu tassussa pitää. Hän kyllä neuvoo mahdollisuuksien mukaan mutta ei voi alkaa pitämään meille yksityistä rakentajakoulua. Mielestäni tämä oli ihan reilu ehto. - Vasara..
Hffggdfgg kirjoitti:
Sulla menee sekaisin vastaava työnjohtaja ja työmaan valvoja. Lisäksi osoitat lievää suurempaa tietämättömyyttä näihin tehtäviin liittyvistä vastuista.
Eihän vastaavan voida olettaa estävän rakennusvirheitä joita rakentaja itsekseen 24/7 työmaalla puuhaillessa tekee. Ja miten vastaava "kantaa vastuunsa" jos virheen itse tehnyt rakentaja kieltäytyy virhettä tunnustamasta tai korjaamasta? Silloin vastuun kantamista on juuri se, että vastaava ei paina asiaa villaisella vaan dokumentoi virheet ja kieltäytyy laittamasta nimeään hyväksymisriville tarkastuskirjaan.
Ja tämä on juuri se tapa mitä rrrrmmm:n kaveri oli noudattanut.
Vastuullista on myös se, mikäli kieltäytyy lähtemästä vastaavaksi sellaiseen projektiin jolla ei katso olevan onnistumisen edellytyksiä. Vastuutonta olisi uskotella keikkaa tarjoavalle to-be hartiapankkirakentajalle että "helppo homma, lähdet tekemään vain" vaikka ei itse uskoisi asiakkaan pystyvän työstä suoriutumaan. Ja tämähän on juuri se mitä rrrrmmm sanoi tehneensä.
HUOM: tässä on siis puheena sellainen tapaus missä rakentaja on syystä tai toisesta liikkeellä selvästi epärealistisella pohjalla. Jos taas rakentajan osaaminen ja resurssit on järkevässä suhteessa projektin kokoon niin silloinhan hartiapankkirakenraminen on ihan realistinen vaihtoehto.
Omaa taloani rakentaessani (runkopystytys ja perustukset ostettuna, muuten omatoimisesti ja itsehankittujen tuntimiesten kanssa) meidän vastaavamme teki ennen sopimuksen tekoa hyvin selväksi mitä hänen palveluihinsa kuuluu ja ennenkaikkea mitä niihin ei kuulu. Hän sanoi hyvin suoraan että jos teemme itse niin hän ei ota vastuuta siitä jos emme tiedä miten päin vasaraa kuuluu tassussa pitää. Hän kyllä neuvoo mahdollisuuksien mukaan mutta ei voi alkaa pitämään meille yksityistä rakentajakoulua. Mielestäni tämä oli ihan reilu ehto.Aivan sama henkilö voi toimia vastaavana kuin työmaan valvojanakin.Meillä yksi rakennusmestari vastaavana ja valvojana aina oli tarvitaessa neuvomassa.Ei kieltäydytty virheitä tunnustamasta niitä ei tosin tullutkaan koska neuvoa kysyimme.Tuo juttusi oli ettei virheitä tunnusta kyllä todella kaukaa haettu.
- Hgvvvv
Vasara.. kirjoitti:
Aivan sama henkilö voi toimia vastaavana kuin työmaan valvojanakin.Meillä yksi rakennusmestari vastaavana ja valvojana aina oli tarvitaessa neuvomassa.Ei kieltäydytty virheitä tunnustamasta niitä ei tosin tullutkaan koska neuvoa kysyimme.Tuo juttusi oli ettei virheitä tunnusta kyllä todella kaukaa haettu.
Joo, mutta kun tässä puhutaan sekaisin vastaavasta ja valvojasta jotka eivät ole sama asia vaikka jossain joku saattaakin hoitaa molempia hommia samaan aikaan. Käytännössä valvojaa tarvitaan (minun mielestäni) pientalotyömaalla vain mikäli rakennuttaja ei luota vastaaan työnjohtajaan. Esimerkiksi jos vastaava on talotoimittajan palkkalistoilla niin rakennuttaja palkkaa erillisen valvojan vahtimaan omaa etuaan.
Kuitenkaan kumpikaan näistä (vastaava tai valvoja) ei ole vastuussa rakentajien neuvonnasta tai työmenetelmien opastuksesta. Vaikka varmasti jossain joku saattaa sellaistakin tehdä. Jos vastaavalta tai valvojalta odotetaan että hän "pitää kädestä" omatoimirakentajaa niin silloin siitä pitää sopia erikseen kyseisen vastaaan tai valvojan kanssa.
Pointtini tässä niuhotuksessa on, että ilman rakennusosaamista taloa omin käsin rakentamaan alkavan ei pidä kuvitella että vastaava pelastaa, neuvoo ja ratkoo kaikki ongelmat. Vastaava voi näin toimia jos hän haluaa tai siitä on sovittu, mutta ei se hänen velvollisuutensa tai vastuunsa mitenkään automaattisesti ole. Viime kädessä lähes kaikesta on vastuussa rakennuttaja ja sitä vastuuta ei voi ulkoistaa.
Oleellista lienee että vastaavan kanssa sopimusta tehdessä molemmat ymmärtävät tarpeeksi tarkkaan minkälainen projekti on kyseessä ja millä resursseilla on tarkoitus rakentaa. - Vasara..
Hgvvvv kirjoitti:
Joo, mutta kun tässä puhutaan sekaisin vastaavasta ja valvojasta jotka eivät ole sama asia vaikka jossain joku saattaakin hoitaa molempia hommia samaan aikaan. Käytännössä valvojaa tarvitaan (minun mielestäni) pientalotyömaalla vain mikäli rakennuttaja ei luota vastaaan työnjohtajaan. Esimerkiksi jos vastaava on talotoimittajan palkkalistoilla niin rakennuttaja palkkaa erillisen valvojan vahtimaan omaa etuaan.
Kuitenkaan kumpikaan näistä (vastaava tai valvoja) ei ole vastuussa rakentajien neuvonnasta tai työmenetelmien opastuksesta. Vaikka varmasti jossain joku saattaa sellaistakin tehdä. Jos vastaavalta tai valvojalta odotetaan että hän "pitää kädestä" omatoimirakentajaa niin silloin siitä pitää sopia erikseen kyseisen vastaaan tai valvojan kanssa.
Pointtini tässä niuhotuksessa on, että ilman rakennusosaamista taloa omin käsin rakentamaan alkavan ei pidä kuvitella että vastaava pelastaa, neuvoo ja ratkoo kaikki ongelmat. Vastaava voi näin toimia jos hän haluaa tai siitä on sovittu, mutta ei se hänen velvollisuutensa tai vastuunsa mitenkään automaattisesti ole. Viime kädessä lähes kaikesta on vastuussa rakennuttaja ja sitä vastuuta ei voi ulkoistaa.
Oleellista lienee että vastaavan kanssa sopimusta tehdessä molemmat ymmärtävät tarpeeksi tarkkaan minkälainen projekti on kyseessä ja millä resursseilla on tarkoitus rakentaa.No sitten kaatuu kaikki raketaminen jos vastaava ei tarvittessa neuvo. Empä ymmärrä sitten onko rakennusmestarit muuta varten kuin allekijoituksia.Eipä sellaisen kanssa kannata sopimusta tehdäkkään kuka pelkästään toimistolla nimiään papereihin kirjoittelee.
- röhöm
Vasara.. kirjoitti:
No sitten kaatuu kaikki raketaminen jos vastaava ei tarvittessa neuvo. Empä ymmärrä sitten onko rakennusmestarit muuta varten kuin allekijoituksia.Eipä sellaisen kanssa kannata sopimusta tehdäkkään kuka pelkästään toimistolla nimiään papereihin kirjoittelee.
Omatoimi-rakentelu-opettelu saisikin loppua. Ja ei, vastaava ei todellakaan ole mikään lapsenvahti ja opastaja. Pääsuunnittelija voisi ehkä tuollainen vahti olla, jos siitä ja palkasta jo aluksi sovitaan.
- Bumba
Aika erikoista että eivät noudattaneet rakennuspiirrustuksia tuossa kaiman tapauksessa. Meillä on vastaava ja myös piirrustukset hyvällä mallilla, joista aion pitää kiinni omaksi parhaakseni ja myös mahdollisten seuraavien asukkaiden parhaaksi. Mulla ei ole tarvetta tehdä omia "fiksuja" ratkaisuja kun ammattilainen on jo sanonut että jokin homma hoidetaan näin.
- Hffjjgj
Ei meilläkään noudatettu rakennepiirroksia kaikissa kohdissa, vaan välillä oli pakko soveltaa työmaalla. Tämä johtui joko siitä, että jotain detaljia ei oltu piirretty lainkaan tai sitten suunniteltu tapa ei ollutkaan paras mahdollinen paikan päällä tarkasteltaessa. Mm yhdessä liitoskohdassa timpuri ehdotti vaihtoehtoista tapaa jonka rakennesuunnittelijakin myönsi huomattavasti suunniteltua paremmaksi.
Yksi asia mikä meillä aiheutti monta työmaalla ratkottavaa ongelmaa oli se, että rakenne-, sähkö-, ilmastointi-, lämmitys- ja kvv-kuvat olivat monessa kohtaa enemmän tai vähemmän ristissä. Tarkempi pääsuunnittelija olisi säästänyt monelta työtunnilta ja parilta työmaalla tehdyltä "paniikkiratkaisulta" mitkä jälkikäteen olisi voinut toteuttaa fiksumminkin.
En usko että on realistinen ajatus että kaikki asiat voitaisiin suunnitella etukäteen täysin aukottomasti, mutta omatoimirakentajalle on kyllä paljon helpompaa jos ei tarvitse pahemmin itse soveltaa.
- Bumba
Eikös se niin mene 'virallisesti' että jos haluaa jonkin asian toteuttaa työvaiheessa eri tavalla kuin on suunniteltu niin se pitää ensin hyväksyttää suunnittelijalla?
- Aaaabbbbccc
En tiedä varmasti, mutta en usko että pitää. Muutoksia tulee työmaalla kuitenkin niin paljon ettei siinä olisi mitään järkeä jokaista naulan paikkaa tarkistaa erikseen suunnittelijalta. Eikä kaikkia detaljeja kuitenkaan edes suunniteltu jolloin asioita joudutaan joka tapauksessa ratkomaan työmaalla.
Meillä tehtiin yhdessä kohdassa muutoksia kantavana seinään (siihen tulikin ovi ;)) ja tämän varmistin Rak-suunnittelijalta etukäteen. Samoin kun eristyspaksuuksia pienennettiin yhdessä kohdassa (yhden lyhyen seinän matkalla) jotta sisätilat saatiin järkevämmäksi niin varmistin Rak suunnittelijalta ettei tällä ollut mainittavaa vaikutusta energiatehokkuuteen.
- Bumba
Aikaa on tovi vierähtänyt ja nyt on amatööri päässyt alkuun talonrakennustouhuissa. On ollut mielenkiintosta olla mukana ihan alusta asti tekemässä itse. Ensin tontin valinta, sitten talon ja piharakennuksen paikan katsominen ja tarvikkeiden hankintaa, mootorisahasta alkaen:) Puiden kaato ja sitten kaivurin eka käynti. Nyt on perustus täyttöä vaille.
Itselleni tärkeää on se hieno mahdollisuus kysyä aina tarvittaessa neuvoa ammattilaisystäviltäni, jos ei tiedä miten jokin työvaihe toteutetaan.
Koska aikataulu ei ole kireä ja homma on mukavaa niin tähän asti on voinut suorastaan nauttia työstä ja siitä että oppi uutta tekemällä.
Olen ajatellut silloin tällöin ilmaista tuntojani projektin aikana tähän keskusteluun jonka keväällä tänne aloitin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial11576Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras961504Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221051Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva201953- 124849
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2797Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29760Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks42751- 7724
- 60703