Hiiri vai hamsteri?!

Haaveilija...

Olen 16-vuotias tyttö ja olen miettinyt lemmikin ostoa, aiemmin mulla on ollu roborovski. Ongelmana kuitenkin on, etten tiedä mikä jyrsijä olisi kivoin; kesyhiiri, syrkki vaiko talvikko.

Haluaisin että lemmikki olisi syliteltävä, mutta se olisi silti aktiivinen häkissä ja voisin seurailla sen touhuja. Melko helppo kesyyntyminenkin olisi plussaa. Hirmuna en pysty juoksutusta järjestämään, sillä meillä on koira - tosin voihan sitä esim. jonkun juoksutus-laatikonkin väsätä :)

Kokemuksia ja mielipiteitä lajeista otetaan vastaan!

6

1166

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gerbilfan:)

Gerbiili olisi hyvä koska ne kesyyntyvät melko helposti:) Ja aktiivisia ne ovat, mutta gerbiileitä pitäisi juoksuttaa melkein joka päivä. Ja muista jos hankit gerbiilin niitä pitää hankkia ainakin kaksi 3-4 laumat ovat myös hyviä. Toivotavasti tästä oli apua;)

• Haaveilija...

Toi gerbiili vaikuttaa vähän liiankin aktiiviselta mun makuun, oon siis miettiny kaikki maailman lajit läpi, ja syrkki, talvikko sekä hiiri on jääneet jäljelle :D Eli noista toivoisin saavani mielipiteitä.

• Sedä

Vaihtoehdoista syrkki on isoin, joten sen pitäisi mieluiten päästä juoksemaan myös jonkin huoneen lattialle. Se on isoimpana myös ehkä helpoin käsitellä.

Vaihtoehdoista eniten katseltavaa olisi luultavasti muutamassa naarashiiressä (nämä siis laumaeläimiä, mielellään ainakin kolme), toisaalta siksi että niitä on useampi, toisaalta siksi että ne ovat hamstereihin verrattuna ketterämpiä, jolloin niiden asumukseen voi rakennella vaihtelevasti myös kiipeilyvirikkeitä. Jos taas haluat vain yhden jyrsijän, uroshiiri (näitä taas pidetään aina yksittäin) voi kesyyntyä mukavaksi, se on periaatteessa laumaeläin eli hakee seuraa ihmisestäkin, ne ovat usein rauhallisempia, pitkäikäisempiä ja tulevat kesymmiksi, mutta toisaalta haisevat naaraita enemmän. Hiiret haisevat ylipäänsä enemmän kuin hamsterit (= täytyy siivota useammin).

Suosittelen kuitenkin tutustumaan ko. eläimiin muuallakin.

• Haaveilija...

Joo, taidan jättää ton syrkin pois laskuista, se vaikuttaa ehkä liian vaikeelta mulle... Noh, nyt on enää noi kaks vaihtoehtoa ja pet-exposta saan toivottavasti selvyyttää asiaan ;)

• Samanhenkinenn

Talvikon ja hiiren/hiirien välillä ei taida olla hirveästi eroa, kesyyntyvät helposti ja ovat helposti käsiteltäviä. Eiköhän se kuitenkin aukene kun selailet foorumien juttuja, näin ainakin minulla selkeni ja harkitsin juuri samojen eläinten välillä :D Ja vielä samanikäisenäkin, nyt on talvikkopoju asustellut luonani yli puolitoista vuotta mutta kyllä se hiiripoika kotoa jossain vaiheessa löytyy :)

• Hiirifani123

Moi! Jos sä haluut sylissä pidettävän nii sitte ottaisin hamsterin
        mutta hamsteri sitte on taas vähän "tylsä" häkissä eli ei hirveesti
        mitään touhua. Mulla on neljä hiirtä ollu mutta nyt enää kaksi ja sen perusteella ottaisin edelleenki hiiren. Toivottavasti oli jtn. apua mutta heippa sulle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe