Hiiri vai hamsteri?!

Haaveilija...

Olen 16-vuotias tyttö ja olen miettinyt lemmikin ostoa, aiemmin mulla on ollu roborovski. Ongelmana kuitenkin on, etten tiedä mikä jyrsijä olisi kivoin; kesyhiiri, syrkki vaiko talvikko.

Haluaisin että lemmikki olisi syliteltävä, mutta se olisi silti aktiivinen häkissä ja voisin seurailla sen touhuja. Melko helppo kesyyntyminenkin olisi plussaa. Hirmuna en pysty juoksutusta järjestämään, sillä meillä on koira - tosin voihan sitä esim. jonkun juoksutus-laatikonkin väsätä :)

Kokemuksia ja mielipiteitä lajeista otetaan vastaan!

6

896

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gerbilfan:)

      Gerbiili olisi hyvä koska ne kesyyntyvät melko helposti:) Ja aktiivisia ne ovat, mutta gerbiileitä pitäisi juoksuttaa melkein joka päivä. Ja muista jos hankit gerbiilin niitä pitää hankkia ainakin kaksi 3-4 laumat ovat myös hyviä. Toivotavasti tästä oli apua;)

      • Haaveilija...

        Toi gerbiili vaikuttaa vähän liiankin aktiiviselta mun makuun, oon siis miettiny kaikki maailman lajit läpi, ja syrkki, talvikko sekä hiiri on jääneet jäljelle :D Eli noista toivoisin saavani mielipiteitä.


    • Sedä

      Vaihtoehdoista syrkki on isoin, joten sen pitäisi mieluiten päästä juoksemaan myös jonkin huoneen lattialle. Se on isoimpana myös ehkä helpoin käsitellä.

      Vaihtoehdoista eniten katseltavaa olisi luultavasti muutamassa naarashiiressä (nämä siis laumaeläimiä, mielellään ainakin kolme), toisaalta siksi että niitä on useampi, toisaalta siksi että ne ovat hamstereihin verrattuna ketterämpiä, jolloin niiden asumukseen voi rakennella vaihtelevasti myös kiipeilyvirikkeitä. Jos taas haluat vain yhden jyrsijän, uroshiiri (näitä taas pidetään aina yksittäin) voi kesyyntyä mukavaksi, se on periaatteessa laumaeläin eli hakee seuraa ihmisestäkin, ne ovat usein rauhallisempia, pitkäikäisempiä ja tulevat kesymmiksi, mutta toisaalta haisevat naaraita enemmän. Hiiret haisevat ylipäänsä enemmän kuin hamsterit (= täytyy siivota useammin).

      Suosittelen kuitenkin tutustumaan ko. eläimiin muuallakin.

    • Haaveilija...

      Joo, taidan jättää ton syrkin pois laskuista, se vaikuttaa ehkä liian vaikeelta mulle... Noh, nyt on enää noi kaks vaihtoehtoa ja pet-exposta saan toivottavasti selvyyttää asiaan ;)

    • Samanhenkinenn

      Talvikon ja hiiren/hiirien välillä ei taida olla hirveästi eroa, kesyyntyvät helposti ja ovat helposti käsiteltäviä. Eiköhän se kuitenkin aukene kun selailet foorumien juttuja, näin ainakin minulla selkeni ja harkitsin juuri samojen eläinten välillä :D Ja vielä samanikäisenäkin, nyt on talvikkopoju asustellut luonani yli puolitoista vuotta mutta kyllä se hiiripoika kotoa jossain vaiheessa löytyy :)

      • Hiirifani123

        Moi! Jos sä haluut sylissä pidettävän nii sitte ottaisin hamsterin
        mutta hamsteri sitte on taas vähän "tylsä" häkissä eli ei hirveesti
        mitään touhua. Mulla on neljä hiirtä ollu mutta nyt enää kaksi ja sen perusteella ottaisin edelleenki hiiren. Toivottavasti oli jtn. apua mutta heippa sulle!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5479
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3375
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1883
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1855
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      21
      1699
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      13
      1447
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1327
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      21
      1295
    Aihe