Irtoperä hommiin mieli

FH-12

Tuore intissä ajettu e kortti taskussa ja laina valmiina sekä vanha veturi varattuna. Kokemuksen puutteessa kyselen, että pysyykös poikamies leivässä irtoperä hommissa, ainakin ajointoa on ja kyselujeni mukaan hommia löytyis. Auto olis 900000 tuhatta ajettu volvo ja velkaa 20 tuhatta. laskelmien mukaan pitäis päivässä ajaa väh 600-700 km, että kannattais, mutta jos autoon tulee muutaman tonnin remppa, niin viikko pari saa vissiin ajaa ilmateeksi??
Asiallisia neuvoja kiitos ja vittuilijoille tiedoksi, että vuoden aikana intissä tuli jo yhden miehen vittuilun kuuntelu kiintiö täyteen.

38

8064

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ääliökö

      vitun ääliö onnea tulevaan konkurssiin!!!

    • Ponape

      Niin, jokos liikennelupakurssi on käyty?Voipi olla vaikea sellaista keikkaa löytää,että joka päivälle tulee 600-700km.
      Mitä tarkoitat,että jos remppa tulee,saa viikko pari ajaa ilmatteeksi?

      • älykääpiöt

        no sitä ,että se vähänenki kate mitä jäänyt menee siihen remonttiin .ääliöt.


    • Enska-x

      Kyllä irtoperä liikenne on yksinkertaista,mutta ei noin yksinkertaista.Jos meinaat ostoksesi maksaa,niin hakeudu kuljettajaksi saat siinä lisäoppia ja autosi maksettua.

      • volvo ja kaania

        900000 ajettu auto on pommi ,jos ei ole käyty vaihteistoa ja perää läpi.Ainakin Volvosssa hyvin todennäköistä Laatikko remontti n 8-12 tuhatta ja perä samaa luokkaa plus muut pikku laitot tuhansia euroja.Kokemusta volvoista n 10 autoa ajettu romuttamo kilsoille ja remonttia on tullut.

        Volvossa menee laatikko ja perä 800000 ,jos hyvä tuuri voit päästä vähän enempi.

        Toki poikkeuksia voi olla joilla ajettu yli millin ettei perää ole tarvinnut aukaista.


    • moni yrittänyt...turhaan

      Ei millään pahalla mutta miten ajattelit saada velkaisen ajokkisi kanssa irtoperien vetämisen kannattamaan kun siihen ei pysty edes velattomat isot kuljetusliikkeet?? Miten kuvittelet hommaa hoitavasi kannattavasti kun hinnat on jo kauan sitten poljettu monien firmojen toimesta alle kannattavuusrajan? Ymmärrän että nuorena se ison auton ajaminen tuntu hienolta mutta se tunne kyllä häviää kun elämässä ei muuta ole kun peltikopissa eläminen. Lomia et voi pitää,sairaaksi et voi tulla koska kummassakaan tapauksessa ei pyörät pyöri mutta velan lyhennykset kyllä!

      • Ponape

        Kyllä se niin on,että jos kerran yrittäjäksi aikoo,lienee viisainta katella sellainen duuni,jossa voi solmia suoran sopimuksen sen yrityksen kanssa,jonka tuotteita ajaa.

        Ei kannata alkaa näitä välikäsiä rikastuttamaan,jotta saa itse ajaa nälkäpalkalla.Toki,onhan sitten investoinnitkin yleensä vähän eri luokkaa,kuin 20000 ekun rekkaveturi.

        Kaippa se kuitenkin,joka tosissaan alkaa yrittäjäksi,tajuaa sen ,että yrittämiseen sisältyy aina riski.


    • FH-12

      Ihmettelijöille tiedoksi, että juuri siksi kyselen asiasta tietäviltä, kun itselläni ei ole kokemusta eikä tietoa.
      Nimimerkkille "Ponape", Tarkoitan sitä rempalle, että jos ajokkiin tulee esim vaihteistoremontti, joka maksaa vaikka 5000e, niin montako päivää pitää ajaa, että olen nettona tuon 5000e hankkinut.
      Tiedän yhden miehen ja veturin firmoja, jotka ovat toimineet jo pitkään, eli pakkohan sen on kannatta, kun omakotitalossa asuvat ja henkilö autokin aikan kallis pihalla. Ei kait kukaan tee ilmatteeksi töitä?

      • matikka 4

        jaa montako päivää,kyllä sinulla hakusessa on kustannukset.Ajat ilmatteeksi useamman viikon/kuukauden vaihteisto remonttiin tämän hetkisellä kustannus/taksoilla,jos saat normi taksan menee kuukausia,jos oikein hyvä taksa ,ehkä muutama viikko.Jokatapauksessa minimissään useampia viikkoja.

        Itse en ole saanut teetettyä yhteenkään volvoon 5000/e vaihteisto/perä remonttia.

        Volvon laatikkoon maksaa yksi hammasratas 4000/e saman minkä maksaa koko pääakseli.

        Eli mieti hyvin tarkkaan .jos mahdollista Tes palkalla kuskiksi ,niin pärjäät paremmin.


      • matikka 4
        matikka 4 kirjoitti:

        jaa montako päivää,kyllä sinulla hakusessa on kustannukset.Ajat ilmatteeksi useamman viikon/kuukauden vaihteisto remonttiin tämän hetkisellä kustannus/taksoilla,jos saat normi taksan menee kuukausia,jos oikein hyvä taksa ,ehkä muutama viikko.Jokatapauksessa minimissään useampia viikkoja.

        Itse en ole saanut teetettyä yhteenkään volvoon 5000/e vaihteisto/perä remonttia.

        Volvon laatikkoon maksaa yksi hammasratas 4000/e saman minkä maksaa koko pääakseli.

        Eli mieti hyvin tarkkaan .jos mahdollista Tes palkalla kuskiksi ,niin pärjäät paremmin.

        kokeile ,jos et neuvoja usko,mutta tarvitset muutakin ,kun auton. Liikenneluvan joka taas vaatii muutaman kymmenentuhatta takuita rahallisesti ,kun kurssin ensin käytyäsi olet saanut lupaan oikeutuksen.


    • 87k

      En usko että millään autolla ajaa 900 miljoonaa kilometriä, ei millään, joten ehkäpä virhe siinä, lentokoneillam taasen 30 vuotta on "uudehkon" koneen ikä, joten niissä toi 900 miljoonaa voi täyteen tullakin.


      Ja ei kannata ruveta kuljetusyrittäjäksi, sillä ei sua siellä tarvita, paremmille palkoille pääset kun menet ajaan kuormuria toisen palvelukseen. tosin kuskeita on todella paljon nykyjään ylitarjontaa, joten ei niitäkään hommia helpolla löydy

      • mää vai

        no eikös sielä sitte puhuttu tuhansista.


      • 87k
        mää vai kirjoitti:

        no eikös sielä sitte puhuttu tuhansista.

        "olis 900000 tuhatta ajettu volvo"

        900.000.000 eikäs se ole 900 miljoonaa?


      • onko muka sama
        87k kirjoitti:

        "olis 900000 tuhatta ajettu volvo"

        900.000.000 eikäs se ole 900 miljoonaa?

        onkos noita nollia sama määrä,ei sitä pilkkua oo kilometri mittarissakaan.
        900000 ja 900.000.000 on eri luku minusta ainakin.


      • 87k
        onko muka sama kirjoitti:

        onkos noita nollia sama määrä,ei sitä pilkkua oo kilometri mittarissakaan.
        900000 ja 900.000.000 on eri luku minusta ainakin.

        900000 tuhatta km

        eikös tuhat meinaa kolmea nollaa?

        Eli voidaan sanoa selkeämmin 900000000 km

        Eli 900 miljoonaa


      • sivustaketjuaseurann

        >tosin kuskeita on todella paljon nykyjään ylitarjontaa, joten ei niitäkään hommia >helpolla löydy

        Onko näin? Uutisissa juuri kuukausipari sitten tuli juttua kun ei löydy kuljettajia ajoon. Paskaa puhuvat vai mikä on todellisuus?


    • --------------------

      Jos on Liikennelupa ja muut asiat kunnossa niin tervetuloa alalle.Kyllä tuommoisen osamaksun maksaa helpolla kun vaan ajelee paljon.Yksin kun ajelet niin varmasti elää paremmin kun renkinä.Moni tekee sen virheen että palkkaavat heti kuljettajan ja sitten valittavat kun menee huonosti.Autoilijan palkka on riippuvainen siitä että paljonko ajaa se ei tule kotona makaamalla ja kuskin ajavana.Itse alotin 93 pahimpaan lamaaikaan ja olen siitä lähtien ajanut yksin autoani enkä ole nälkää nähnyt.Tuo kilometrimäärä riittää kyllä mutta parempi olisi pyrkiä siihen 1000km vuorokaudessa.Vuodessa kannattaa pyrkyä sellaiseen 200 000km niin parjää hyvin.
      Ja kun olet kerta poikamies niin ei kun usvaa putkeen vaan ja onnistuu se perheelliseltäkin kyllä eukko tottuu aikaa päälle että ukko on 5-6päivää viikossa menossa.Muista aina että autoilijaa kateellisempaa otusta ei ole kun toinen autoilija ja autoduunarit.

      • rahtailu ihanaa? heheh

        Paras keino saada terveys, ihmissuhteet,vapaa-aika,lomat ym. pilalle on ryhtyä yksityiseksi kuljetusyrittäjäksi. Kun katsoo ja tietää mikä on keskiverto palkollisen kuljettajan terveystilanne,yleinen ulkoinen habitus,harrastukset ja sosiaalinen tilanne voi vain kuvitella millaisoa ne ovat kun joudut yksin huolehtimaan oman kuljetusliikkeen pyörittämisestä. Kuten joku yllä jo mainitsikin niin se sokea rekkamiehen elämästä haaveileva ja sitä ihannoiva kaveri sulkee kyllä silmänsä totaalisesti tosiasioilta. Puoliperähommia on yrittänyt niin moni mielestään kovakin kavdri mutta hetken aikaa kun kynttilä on palanut molemmista päistä niin palanut on myös rahat,terveys.

        Ketjn aloittajalle että mene ensin palkolliseksi johonkin firmaan. Kun puolikin vuotta olet asunut siinä peltikopissa huomaat että olisi varmaan kiva tehdä jotain muutakin kun orjana polkupalkalla auton ajaminen.


      • Ponape

        Kysyn vaan Yllä olevan kirjoituksen kirjoittajalta,että taidat olla niitä kahden kiekon miehiä,jos kerran ajat 1000km päivässä?
        Eli,toisin sanoen laillisella päivällä sitä hommaa ei saa kannattavaksi?


      • ____________________
        Ponape kirjoitti:

        Kysyn vaan Yllä olevan kirjoituksen kirjoittajalta,että taidat olla niitä kahden kiekon miehiä,jos kerran ajat 1000km päivässä?
        Eli,toisin sanoen laillisella päivällä sitä hommaa ei saa kannattavaksi?

        Kyllä siinä kolmekkin korttipakkaa tarvitaan ja jonkin verran korttipasianssia.Mikä laillinen päivä????Minulla on toistaiseksi yrittäjän vapaus joka ei ole edes pankin.Tottakai pienemmälläkin on kannattavaa mutta se on niin kuin sepällä että silloin taotaan kun rauta on kuumaa ja ajoa on riittänyt nytkin vartoan kuormaa kun joku otti kuulemma puolipekkasen johonkin työaikalakiin veroten ja ei saa toimitettua tavaroita aamuksi.Taksat kun on kohdallaan eikä ajeta polkutaksalla niin mukavaa hommaa.


    • FH-12

      Kiitoksia asiallisesta vastauksesta. Joo, unohdin aloituksessa mainita, että lupaasiat kunnossa.

      • FH-12

        Luvan sain naapurin isännältä lainaksi kun rahoitusyhtiö haki 1,5milj. ajetun FH-Volvon pois.


    • vetomies33

      Sellaiset talot jossa vetohinnat kohdallaan ei välttämättä saa kuin 500 km päivää kohden eli 2500 km/vko suoritetta. Waltterit ja hengarit on sitten eri juttu mutta niin on myös vetohinnat.

    • Tottakai

      Ei kai poikamiehelle parempaa hommaa olekaan kuin kuljetusyrittäminen omalla veturilla. Itellä oli veturi kymmenisen vuotta sitten ja rahaa tuli ovista ja ikkunoista, kulut pienet kun ei omakotitaloa sun muuta "perheellisen" krääsää, viikonloput sai harrastella milloin missäkin päin Suomea tai Euroopassa. Ehdottomasti kannattaa kokeilla, jos ei muuta niin saa ainakin hyviä juttuja kerrottavaksi vanhuuspäiville. : )

      • matematiikkaa

        ja rikastuit sitte niin,että myit auton pois ja ny ei tarvi tehdä loppuelämäksi mitään.

        Vai huomasitko ihan ite ,kun elää normaalia elämää asumis/vällttämättömät kulut,niin sitä rahaa ei enää tullutkaan,vaan sitä meni ovista ja ikkunoista enempi,kun kerkesit sillä autolla tienaamaan.

        Taas yks autoilija matemaatikko opastaa toista tulevaa matemaatikkoa.


      • Onneksi pääsin irti!!

        Harrastaminen viikonloppuisin rekkahommissa menee muuten niin että jonkin kaupungin lähistöllä kuluttelet rekkaparkissa aikaa olutta juoden,pornolehtiä lukien ja kun oma käsi väsyy ja rahaa on vielä niin siirryt maksullisten naisten pariin. Aika on pitkääääää......ei mitään tekemistä......rasvaista ruokaa ja todellakin olutta siirtyy elimistöön. Mitä sitten em. harrastusten jälkeen aikaa löytyu se kuluu nukkuessa. Kunto laske,elimistö rasvoittuu,sukupuolitaudit leviää.... Joo on se pirun mukavaa HARRASTAA siellä peltikopissa asustellessa ja lauttaa odotella usein ilman odotusajalta kuuluvaa palkkaa!!!

        Juu tiedän asian kun yli 18 vuotta ajelin pitkin Eurooppaa.


      • Perätön
        Onneksi pääsin irti!! kirjoitti:

        Harrastaminen viikonloppuisin rekkahommissa menee muuten niin että jonkin kaupungin lähistöllä kuluttelet rekkaparkissa aikaa olutta juoden,pornolehtiä lukien ja kun oma käsi väsyy ja rahaa on vielä niin siirryt maksullisten naisten pariin. Aika on pitkääääää......ei mitään tekemistä......rasvaista ruokaa ja todellakin olutta siirtyy elimistöön. Mitä sitten em. harrastusten jälkeen aikaa löytyu se kuluu nukkuessa. Kunto laske,elimistö rasvoittuu,sukupuolitaudit leviää.... Joo on se pirun mukavaa HARRASTAA siellä peltikopissa asustellessa ja lauttaa odotella usein ilman odotusajalta kuuluvaa palkkaa!!!

        Juu tiedän asian kun yli 18 vuotta ajelin pitkin Eurooppaa.

        Ketjun otsikkohan oli: "Irtoperähommiin mieli"


    • Näköala

      Yllä tullut jo paljon hyviä näkökulmia. Tässä omani:

      Suosittelen hakeutumista mielummin jollekin toiselle kuljetusalan osa-alueelle. Pyri ensin töihin esim. säiliöpuolelle (adr muut lienee kunnossa?) Sen jälkeen voit miettiä uudestaan oman yrityksen perustamista jollekin enemmän erikoistuneelle alalle. Irtoperäpuolella vetohintoja polkee juuri se, että siihen voi ryhtyä periaatteessa kuka tahansa. Erikoistuminen kannattaa tälläkin alalla - varsinkin jos yrittäjäksi on aikomus.

      Yleisesti irtoperäpuolesta haluan lisätä, että asiakkaita on erilaisia niin kuin on liikennöitsijöitä/kuljettajiakin. Kyllä joissakin irtoperähommissa painetaan "vain" se 5 pv viikossa. Viikonloput levätään kotona ja useimmat yötkin vietetään kotona omassa sängyssä. Palkka kuljettajalle on silti veronalaista 3500 - 4000 EUR / kk päivärahat päälle. Tämä onnistuu myös ihan laillisesti ajamalla. Eri asia on sitten mitä tästä kaikesta jää yrittäjälle.

      Asiallinen ja luotettava kuljettaja löytää aina töitä. Yrittäjä ei välttämättä aina töitä löydä - vaikka olisi kuinka hyvä.

      • Autokuski evp

        Edelliseen lisäisin vielä sen, että silloin JOSKUS 70-80-luvuilla, kun hommissa oli vielä JOKU TOLKKU, harkitsin ja mietin vakavasti oman auton laittamista... en uskaltanut. Siis nyt puhutaan ajasta, kun autoilija vielä tienasi jotain. Taksat määriteltiin silloin ihan viranomaisten toimesta. Myöhemminhän ne samat viranomaiset vapautti hinnoittelun. Kilpailu kuulemma tekisi alalle hyvää...

        Myöhemmin sitten "parantuneella" alalla olen nähnyt monien yrittäjien itkuja ja hampaiden kiristelyjä, on mennyt sukutilat vasaran alle autoiluharrastuksen takia...

        Kyllä olisin sitä mieltä, että mietippähän vielä tovi ja siinä mietiskellessäs hakeudu vaikka johonkin Hyvän Talon hommiin ihan palkatuksi kuljettajaksi. Siitä on todella hyvä seurailla sitä alaa ja tehdä omia havaintoja. Ei se oo läheskään niin Ruusuista kuin ehkä ensihuumassa vaikuttaa.


      • olisko töitä
        Autokuski evp kirjoitti:

        Edelliseen lisäisin vielä sen, että silloin JOSKUS 70-80-luvuilla, kun hommissa oli vielä JOKU TOLKKU, harkitsin ja mietin vakavasti oman auton laittamista... en uskaltanut. Siis nyt puhutaan ajasta, kun autoilija vielä tienasi jotain. Taksat määriteltiin silloin ihan viranomaisten toimesta. Myöhemminhän ne samat viranomaiset vapautti hinnoittelun. Kilpailu kuulemma tekisi alalle hyvää...

        Myöhemmin sitten "parantuneella" alalla olen nähnyt monien yrittäjien itkuja ja hampaiden kiristelyjä, on mennyt sukutilat vasaran alle autoiluharrastuksen takia...

        Kyllä olisin sitä mieltä, että mietippähän vielä tovi ja siinä mietiskellessäs hakeudu vaikka johonkin Hyvän Talon hommiin ihan palkatuksi kuljettajaksi. Siitä on todella hyvä seurailla sitä alaa ja tehdä omia havaintoja. Ei se oo läheskään niin Ruusuista kuin ehkä ensihuumassa vaikuttaa.

        Tervehdys.Olisin kysellyt ,jos jollakin veto auton tarvetta kontti kuljetuksille länsirannikko rantalinjalle ,niin voisi kiinnostaa ,olisi mutama liikennelupa ja pari ukkoa jouten liian vähällä työllä.


      • Ponape
        olisko töitä kirjoitti:

        Tervehdys.Olisin kysellyt ,jos jollakin veto auton tarvetta kontti kuljetuksille länsirannikko rantalinjalle ,niin voisi kiinnostaa ,olisi mutama liikennelupa ja pari ukkoa jouten liian vähällä työllä.

        Ainahan sitä kysyä saa,mutta tämän palstan kautta tuskin tulet saamaan vastausta kysymykseesi,ainakaan vastausta,joka johtaisi haluamaasi lopputulokseen.


    • ,,,,,,,

      Irtoperähommat ovat aivan perseestä, siitä ei pääse mihinkään.

      • öllölä

        rahallisesti näin on, mikä on kyllä harmi, koska muuten ovat pääosin vaihtelevaa ja leppoisaa reissuhommaa ilman minuutti aikatauluja


    • jan peter

      Tää irtoperäily on ihan mukavaa hommaa, jos ei haaveile kymppitonnin kuukausipalkasta! Itse nyt harrastanut tätä vasta pari kuukautta, mutta kyllä tällä talon ja auton maksaa ja saa leivän päälle muutakin kuin ylähuulen.

    • manimän

      Kovasti on kokemusta. Kuluja on muitakin kuin talo, auto ja leivänpäällysteet.
      Jos Jan Peter yrittäjä itse niin saattaa totuus paljastua parin vuoden harrastamisen jälkeen.

    • kuljetusyrittäjä

      Irtoperän vedot on suomalaisilta häviävä taiteenlaji. Ei mitään jakoa kilpailla pitkäkilpisiä vastaan ja etenkin jos EU:n ehdotus kabotaasin vapauttamisesta v.2014 toteutuu. On toki muutamia poikkeuksia. Itse tein virheen että aloitin käytetyllä autolla mikä kostautui suurina korjaamolaskuina. Alkuun ajattelet että kokeilet käytetyllä, saat YEL-maksusta alennusta 3 v, ehkäpä starttirahaa ja johan on hyvä homma. Uusyrityskeskukset laskee kauniita lukuja ja toivottelee onnea uralle. Ja v...t. On toki oma viehätyksensä yrittäjyydessäkin mutta nyt vuosien jälkeen en enää tekisi samoin vaan pysyisin kuljettajana mistä sain kolminkertaisen palkan nykytienesteihin verrattuna. Tällä hetkellä taksat ovat sitä luokkaa että tulorahoituksella aloittaminen on mahdotonta jos haluat tehdä liiketoimintaa. Nämä ajajat mitkä elättävät välittäjäänsä ovat joko laskutaidottomia tai eivät halua uskoa totuutta vaan kuvittelevat että jos he saavatkin tingittyä jostain kulusta enemmän kuin muut, niin silloinhan mie pärjään. Eli omasta palkasta. Nykyään ei pärjää kuin talot jotka ovat maksaneet velkansa pois jo -80 luvulla kun rahtien hinnat olivat pilvissä. Jokaisella on oikeus tehdä mitä haluaa ja onnea jos päädyt aloittamaan kuljetusyrittäjänä. Toivottavasti et kuulu siihen ryhmään joka ajaa teräkset renkaista näkyen ja voivottelee kun muut ajaa halvemmalla. Mitä sinä itse teet?

    • huhhuh...

      En suosittele .. Kinuat itsellesi kunnollisen sopimuksen tai jätät ajamatta. Muuten olet naimisissa autosi kanssa. Mieti nyt, että joudut miljoona ajetulla raadolla kitkuttamaan ihan kannattavuusrajalla, plus että olet luultavasti unohtanut laskea jotain jotain kuluja tai että laskelmissasi voi olla hieman heitttoa.

    • kiire kiire

      Älä hyvä poika pilaa nuoruuttasi/elämääsi valvomalla missään miljoona ajetussa raadossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8450
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      46
      2358
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2192
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1748
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1707
    6. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      37
      1700
    7. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      108
      1133
    8. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      18
      1052
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1019
    10. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1005
    Aihe