Koirani räyhää

26.

Minulla on kesällä 4 - vuotta täyttävä, saksanpaimenkoira ja se räyhää usein muille koirille.
Se ei hauku tutuille koirille ja niille joihin on saanut tehdä tuttavuutta, vaikka se haukkuu se ei tarkoita sitä vihaisuutta.

En sitä ole kaupanovien taakse jättänyt, tänään sen jätin hetkeksi.

Siinä oli myös toinen koira iso mastiffi ja ajattelin jaahas mitähän tästä tulee?
Sidoin oman koirani loitommas ja kun katsoin ikkunasta niin molemmat koirat olivat hiljaa ja jopa nöyrän näköisiä.
Ulkoota ei kuulunut haukahdustakaan.
Kun saavuin ulos, niin samaan aikaan mastiffin omistaja saapui ja ihmetteli miksi hänen koira oli räyhäämättä, koska heilläkin koira räyhää kaikille.
Ja kun se omistaja otti sen koiran niin samantien koirat aloittivat sen räksytyksen, se oli kamalinta räksytintä mitä vhään olen kuullut ja itse seisoin siinä oman koirani lähellä ostoskassin kanssa.

Eli kysymys kuuluu, miksi koirat olivat hiljaa kun olivat keskenään?? ja omistajien saavuttua käytös muuttui heti?, oma koira on narttu ja se toinen oli uros.

18

205

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Epävarmat koirat,jotka sai tukea,kun omistajat tulivat.
      Toki,jos käytösopit olisi kunnolla päässä,niin se määrittää käytöksen,vaikka epävarma koira olisikin.

• canis.familiaris

Ei koirat syyttä pärise, tai ajankuluksi tappele..Aiheesta kuitenkin. Etuuksien puolustusta useimmin. (joihin omistajakin kuuluu)

Usein uudessa tilanteessakin koira on kokematon..Kokemuspohjaisesti toimii. Toimii varmasti ensikerrallakin, ellei toisenlaista kokemusta tule..

• Ärrrhhärhräyh

Oishan se kiva tietää mitä koiran päässä liikkuu, kun se remmiräyhäksi ryhtyy. Useimmiten kuulee selityksen, että sen kimppuun on hyökätty, ja siitä se alkoi. Aina ei ole tätäkään. Alkoi vaan.

Oma koirani - parivuotias uros - on maailman kiltein ja sosiaalisin. Koirapuistossa suosittu kaveri, koska tulee kaikkien kanssa toimeen, ei alista eikä lähde tappeluihin uhittelijoiden kanssa, ei myöskään ole arka, vaan toimii suht. rohkeasti uusissa tilanteissa.

Mutta hihnalenkeillä räyhää toisille koirille. Kaiken kokeiltuani olen saanut rähinän hallintaan kolinapurkin avulla, joten ohituksemme ovat nyt siistejä.

Eniten kiinnostaa just se, miten se räyhääminen ilmenee tasan niissä tilanteissa, jolloin minä olen hihnan päässä. Koira on kyllä minuun hyvin kiintynyt, huomaan, että se "palvoo maatakin jalkojeni alla".
      Olenko resurssi, jonka se ilmoittaa varatuksi, kun toinen tulee vastaan?

Harmittavalta tuntuu ajatus, että epävarmuuteni loisi tilanteen. Omasta mielestäni olen itsevarma ja rauhallinen ihminen. Tiedän, että kolinapurkki-komentamiseni ainoastaan tukahduttaa koiran käytöksen, halu rähistä jää. Jos en huolella ohjeista ohitusta, rähähdys tulee varmasti.

• kk

Entäpä jos väistäisit ajoissa, kolinapurkista ollaan monta mieltä, onko se edes aina mukanasi, se ei auta koiraasi, se ei poista sen epävarmuutta, väistämisella osoittaisit, että sinä hoidat homman, sinä välität, sinä osaat ja kykenet, että sinuun voisi ehkä luottaa, nyt et tee niin, viet koirasi suoraan pelkoa kohti ja sitten vielä paiskaat purkin, huh huh, sääliksi käy koiraasi.

• canis.familiaris

"Olenko resurssi,"...välttämätön ja puolustamisen arvoinen, koiran hyvinvointiin suoraan vaikuttava.
      "palvoo maatakin jalkojeni alla"...tästä helposti yleensä näkee, että miten herkästi ja voimakkaasti kokee tarvetta puolustaa..

• monta urosta

Koirat reagoivat epävarmuuttaan omistajiensa epävarmuuteen. Kiinnittäkää huomiota omaan olemiseenne, jos olette OIKEASTI varmoja, niin koiranne luottaa teihin. Jos vain teeskentelette sitä, niin epävarma koira aivan satavarmasti huomaa sen ja raukka epävarmuuttaa puolustaa vain itseään tuolla käytöksellään. Koirat ovat elekielen mestareita, niille on aivan turha edes yrittää esittää mitään. Opettele ensin itse käyttäytymään, sen jälkeen koirasi luottaa sinuun. Ei yhtään aikaisemmin. Eihän se mikään idiootti ole. Koiran luottamusta ei ansaita negatiivisuudella, rankaisuilla, huutamiselle, kiskomiselle tms. Päinvastoin.

• Ärrrhhärhräyh

Mukavaa, kun otitte kantaa!
      Minusta aika heppoinen tulkinta että kaikki remmirähinä johtuisi pelosta tai epävarmuudesta. Oma koirani ei tällaista osoita muissakaan tilanteissa. Miksi se pitäisi pelottavana tilannetta, jossa ei ikinä, milloinkaan eikä koskaan ole otettu kontaktia toiseen koiraan? Ainoastaan mennään ohi. Siinä olen samaa mieltä, että ei se idiootti ole.

Kyllä se minusta lähinnä pullistelulta näyttää. Häntä jäykkänä pystyssä ja rinta rottingilla. Tiukka tuijotus päällä.

Kolinapurkkikokeiluun päädyin siksi, että mikään tekemäni ei saanut koiran huomiota, kun toinen koirakko lähestyi. Purkkia tarvitsi paiskata vain kerran, sen jälkeen on riittänyt ravistus kiellon vahvisteena, aina ei sitäkään. Ja sain katkaistuksi jo harmilliseksi ehtineen käytöksen.

Vastaantulijoita en rupea väistelemään, koska käytännössä se on mahdotonta. Aina tulee tilanteita, joissa et pystykään väistämään. Epäilen myös, että koiralle väistäminen on viesti heikkoudesta: omistaja pelkää vastaantulijoita.

Luottamusta kyllä ilmenee muissa tilanteissa paljonkin. Esim. irti pidän jos suinkin mahdollista, ja koira on luotettava luoksetulija. Se pitää silloin kontaktia hyvin ja oma-aloitteisesti.

Vähän kyllä huvittavaa, miten yksi sana, kolinapurkki, saa joidenkin tunteet pintaan, ja mielikuvituksessaan jo näkevät minut karjumassa ja repimässä ja pieksämässä sadatellen vapisevaa koiraparkaani!
      Veikkaan, ettette tunnista meitä, kun vastaan tullaan!

• MK

Jos kolinapurkkia käyttää oikein ja osaavasti saattaa se hyvinkin olla joillekin ihan toimiva konsti. Itselläni on siitä pelkästään huonoja kokemuksia, enkä ole edes itse sitä käyttänyt. Oma koirani arastelee vieraita koiria, varsinkin isoja, rähiseviä ja haukkuvia. Ohitukset siis jännittävät sitä jo tästä syystä, eritoten jos kohdataan kapealla väylällä/polulla tms. jossa toista ei pääse väistämään kauempaa. Samoin se säikkyy kovia ääniä (kolahduksia jne). Erään kerran sitten tuli lenkillä vastaan koiranomistaja ison räyhäävän koiransa kanssa. Ohitus jännitti koiraani jo tästä syystä ihan tarpeeksi, mutta ihan kohdalla tämä omistaja sitten heitti kolinapurkin oman koiransa eteen. Hänen koiraansa se ei vaikuttanut mitenkään, mutta oma koirani säikähti todella pahasti. Pitkään on mennyt, että koira on palautunut ennalleen ja ohitukset sujuvat taas normaalisti. Tosin tuon kyseisen koiranomistajan vastaantullessa minä käännyn muualle. Kerta sitä käsittelyä riitti. Hän ei itse näe omassa toiminnassaan mitään vikaa, kuulemma vain kouluttaa koiraansa. Ainoa vika siinä vain on se, että homma ei toimi koiralle, ajoitus on totaalisen pielessä ja siitä kärsivät eniten vastaantulevat koirat. Kyllä sitä minun puolestani sopii käyttää, mutta ei muiden koirien ja koiranomistajien kustannuksella.

• 26.

Kaikkien kommenttien jälkeen tulee mieleen, mikä minussa on vikana? miten voin muuttaa itseäni kun menemme ulos toisenlaiseksi.

• canis.familiaris

Jos kyse on satunnaisesta tavasta tai vain jonkun tyylisistä koirista mihin reagoi, niin vie vain koulutus loppuun niidenkin kohdalla. Reagoi itse ennakoivasti, niinhän se koirakin tekeen -Ennakoi/ ennakkokko merkein..puutu siihen...sillä siitä pääsee..=}

P.s Ei kai mikään tapa tai tyyli ole väärä, jos sillä saavutetaan kohtuullisessa ajassa se mitä tavoitellaan...

• Ole kuin

puujumala - kaiken mahdollisen elävän ja kuolleen yläpuolella. Älä naamakarvaasikaan väräytä päristeli koira mitä hyvänsä. Pidät vain kiinni ja kysy lopuksi: oletko tyytyväinen? Ja kerro: Minä en aivan. Ja se on sitten siinä.

• canis.familiaris kirjoitti:

Jos kyse on satunnaisesta tavasta tai vain jonkun tyylisistä koirista mihin reagoi, niin vie vain koulutus loppuun niidenkin kohdalla. Reagoi itse ennakoivasti, niinhän se koirakin tekeen -Ennakoi/ ennakkokko merkein..puutu siihen...sillä siitä pääsee..=}

P.s Ei kai mikään tapa tai tyyli ole väärä, jos sillä saavutetaan kohtuullisessa ajassa se mitä tavoitellaan...

Tarkoitatko ennakoinnilla sitä, että pitää puuttua koiran käytökseen heti alkuvaiheessa ennen kuin se yltyy? vai ennen kuin koira tekee "yhtään mitään"?

• canis.familiaris
        cesar.millan.jr kirjoitti:

Tarkoitatko ennakoinnilla sitä, että pitää puuttua koiran käytökseen heti alkuvaiheessa ennen kuin se yltyy? vai ennen kuin koira tekee "yhtään mitään"?

No kun huomaat koirasi ennakkomerkit, niin puutut siihen heti, ennen kuin tiedetty käytösmalli toteutuu...Näin sitä itse tilannetta ei pääse syntymään, ja sitä tilannetta tuottavaa ärsykettä päästään työstämään/ hillitsemään. Ei ole rakettitiedettä.

• canis.familiaris kirjoitti:

No kun huomaat koirasi ennakkomerkit, niin puutut siihen heti, ennen kuin tiedetty käytösmalli toteutuu...Näin sitä itse tilannetta ei pääse syntymään, ja sitä tilannetta tuottavaa ärsykettä päästään työstämään/ hillitsemään. Ei ole rakettitiedettä.

Kyllä kyllä, juuri niin. Koira pitää napata tiukkaan peevelin otteeseen heti tasolla 1 eikä vasta tasolla 10 (Asteikolla 0-10) Sitten jeeveli hoitaa loput.

• Tälleen

Ärrrhhärhräyh

Koirasi on kuin kopio omastani, rotu vain on eri. Kolinapurkki sana herättää kovasti mutu-tunteita. Ja oletuksena aina se että koira niiin pelästyy ja menttää luottonsa ym. Ja höpöhöpö. Omallani se toimi loistavasti, ja todellakin pieni varoittava heläus palauttaa korvat... ja homma menee hienosti.
      Omani ei aloita, katsoo vain tarkasti mitä vastaantulija aikoo, jos kaveri menee rauhassa, omani myös. mutta jos uhoa on vastapeluri, omani ei aina malta olla sanomatta; alat sää mulle ja jne. Mutta pieni liike, ja kas kummaa. Rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto...
      Jatka vain ihan rauhassa tyyliäsi, älä piittaa vinkuintiaaneista.

• tälleen

Viel on lisättävä, kun en edellä huomannut, että min heitin purkin ihan kohti, koiran persuksille niin että rämähti, ja jos mahdollista, ehkä kannattaa huomioida se toinen koira jos mahdollista, sillä jos se on arka, suotta pelästyy asiasta jota sille ei ole tarkoitettu

• aina oikeassa

Tässäkin vietiketjussa huomaa heti, miten vaikea omistajan on hväksyä sitä että hänen tekemisensä olisi se mikä mättää. Jo ssitä ei myönnä ja ei siten hyväksy mitään muuta ehdotettua ajattelu ja toimntatapaa kuin sen mitä jo nyt tekee ja mikä ei toimi, niin taas vaan ihmettelen miksi tänne ylipäätään kirjoittelee.

• 26.

Siinä mättäsi tasan se kun, kun minä saavuin kaupasta ja en kerennyt edes koirani viereen kunnolla vaan pelkkä näkemiseni sai aikaan koirassani epävarmuuden, mikä sinänsä on huvittavaa jo.
        Se on sama juttu ollut paikassa missä on lauma koiria, se on aika nöyrää tyttöä mutta kun pääsee kahden nokikkain se muuttuu väliin.
        Kolinaa en käytä, olen pehmeä kouluttaja vien huomion toisaalle makupalojen avulla.

Tämä oli mun alotus ja en ole kertaakaan tähän kommenoinut, joten lue tarkkaan nämä viestit seuraavan kerran eiks joo? riittää se kun koirat haukkuvat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      126
      8897
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      145
      5374
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      33
      3825
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      131
      3585
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2634
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1906
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      358
      1562
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      98
      1557
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      71
      1410
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1376
    Aihe