Muutin 3viikkoa sitten omilleni kun väsyin miehen alkoholin käyttöön ja siihen miten se vaikutti omaan elämääni: masennuin, lihosin 15kiloa= viimeset itsetunnon rippeet katosivat..JNE..
Mies oli kyllä selvänä aivan ihana ja huolehti minusta, juovuksissa jopa löi.
Onneksi tajusin lähteä.. Kaikesta huolimatta kaipaan häntä niin kovasti etten pysty kuin itkemään.
Mies on ollut täällä luonani pari yötä, katotte leffaa ja halittu, luulin siis että suhteemme kuitenkin jatkuisi vaikkemme yhdessä asuttukkaan. Ja niin me käsitääkseni olimme sopineetkin. Itse en ollut muuton jälkeen käynyt enää entisessä kodissa. Miehellä kuulemma paljon töitä niin ei olla kauheesti nähty tai soiteltu.
Viimeviikolla olin keskustassa ja odotin kaveriani jonka kanssa oltiin sovittu että nähdään 3h päästä. En jaksanut pyöriä kaupungilla ja ajattelin kun kerta entinen koti oli siinä nurkilla että jos menisin tätä "miestäni" moikkaamaan.
Soitin alaovelta että tulisi avaamaan oven ja keittäisi kahvit. Mies tuli jokseenkin hämillään sitten avaamaan oven ja ei nyt varsinaisesti kutsunut sisään mutta päästi kuitenkin. Sisällä mies vain seisoi olohuoneessa, eikä tehnyt elettäkään että tekis mun oloni yhtään tervetulleeks saati keittäis sitä kahvia, tokas että hän menee nukkumaan kun kerta illalla töitä.
Tajusin etten oo kyllä yhtään tervetullut. Sanoin sitten vaan että mä lähen että saa nukkua ja soittaa sitten kun haluaa nähdä.
Ei oo sen jälkeen tullut yhtään puhelua eikä tekstaria... Samalla tajusin että itseasiassa mies ei oo mun muuton jälkeen kertaakaan omaaloitteisesti ottanut yhteyttä..
Kyllä mä jotenkin tiesin kokoajan että 4vuoden yhdessä asumisen jälkeen mun lähtö lopettaa kaiken, en vaan halunnut sitä uskoa. Nyt kuitenkin totuus tuli eteen ja tuntuu aivan toivottomalta.
Viikonloppukin oli taas.. Ei mua huvita mikään, peilistä kattoo 80kilonen hirviö ja ei kukaan mua mihinkään ole edes pyytänyt...
Kirjotin tämän koska jollakin tavalla se helpotti oloa ja toisaalta ruinaan vertaistukea.
nyt se on ohi..lopullisesti.
15
423
Vastaukset
- samankokenut n
Kuitenkin varmasti olet tehnyt oikein.Miehesi alkonkäyttö ja väkivaltaisuus olisi varmasti vain pahentunut ajan kanssa.Se mies on tehnyt vain pahaa sinulle, itsetunnon vieminen on iso asia.Keskity nyt itseesi tee asioita joista nautit.Älä pidä yhteyttä mieheen jos jostakin syystä ei ole pakko.Älä anna hänen haukkua tai käyttäytyä tökerösti sinua kohtaan.Hyvä että tapaat kavereitasi.Mutta älä mene enää takaisin millään houkutuksilla äläkä makaa miehen kanssa vaikka mielesi ehkä tekisikin.Itselläni aikalailla sama tilanne.3 vuoden suhde ja minä lähdin viikko sitten.Yritän nyt keskittyä itseeni.Pahaa tekee.Uskon siihen että ajan kuluessa alkaa helpottamaan.Mies on laitellut viestiä ja soitellut.Aika usein pelkkää haukkumista.Ei ollut mukamas ymmärtäny että olemme oikeasti eronneet.erot on rankkoja mutta älä anna periksi, tulet varmasti olemaan tyytyväinen ratkaisuusi kevään kuluessa ja löydät itsesi jälleen.Tsemppiä:)
- 30+
Ihan varmasti olet tehnyt oikean ratkaisun, vaikka nyt elätkin vaikeita aikoja.
Väkivaltainen ja viinaan taipuvainen mies ei hevillä muuta tapojaan, koettu on.
Itse lähdin tällaisesta suhteesta kuuden vuoden yhdessäasumisen jälkeen alkuvuodesta ja nyt olo alkaa helpottamaan. Monia yksinäisiä ja itkuisia iltoja olen viettänyt ja kokenut epäonnistuneeni. Mutta, toista ihmistä ei pysty muuttamaan ja itse olet itsellesi se tärkein. Olet vastuussa vain omista teostasi ja vain itsellesi.
Jos nyt olo tuntuu pahalle, niin tee jotain hyvää itsellesi. Painoa saa pudotettua liikkumalla, henkistä hyvinvointia parannettua erilaisilla harrastuksilla. Puhu rohkeasti asiasta ihmisille, uskomattoman monet ymmärtävät tilanteesi vaikeuden.
Vaikka seuraava lause onkin klisee, niin se on totta: Aika parantaa!
Tsemppiä ja voimia sulle! Usko itseesi ja katso tulevaisuuteen rohkeasti. - täysin nolla
Taas yks esimerkki et naiset rakastuu juoppoihin ja niistä on vaikeeta erota.
- Surkeaa
Täällä sama tapaus. Teen tässä tuskaisesti päätöstä, että lopetan tämän suhteen kuuden vuoden yhdessä olon jälkeen. Mieheni on aivan ihana selvinpäin, mutta tekee minut hulluksi kun on humalassa, vaikka ei olekaan väkivaltainen. Olen lopen väsynyt jatkuviin katteettomiin lupauksiin. On luvannut mennä AA-han ja myöntää, että hänellä on alkoholiongelma, mutta petti tänään taas kaikki lupaukset ja on kännissä kun ankka ja hävinnyt jonnekin, eikä vastaa puheluihin. Katkaisee heti puhelun kun näkee mun soittavan. Tiedän, että jos hän olisi paikalla, hän kaivaisi haukkumiselleni syyn vaikka tikusta. Selvinpäin olen hänelle maailman ihanin ja rakkain ihminen.
Tätä päätöstä olen tehnyt ennenkin, mutta huonolla menestyksellä. Päivän parin ryyppäämisen ja katoamisen jälkeen, on aina kuten mitään ei olisi tapahtunut, pyytelee anteeksi ja myöntää tehneensä väärin. Mutta syvempää keskustelua hänen kanssa ei saa. Sitten menee jokunen viikko hyvin, joskus jopa kuukausi ja taas sama peli. Ne hyvät ajat on niin ihania, tehdään kaikkea kivaa yhdessä. Mutta tämä luottamuksen puute. Parin hyvän viikon jälkeen alan pelätä, että milloin se taas alkaa. Enkä edes tiedä mitä hän tekee katoamisensa aikana. Itse sanoo olleensa kavereiden luona ryyppäämässä.
Olen miettinyt mikä vaakakupissa painaa eniten. On se niin vaikeaa. Jos olisikin täysi sika, niin päätös olisi helppo. Tiedän, että kuolen ikävään jos heitän hänet ulos. Tiedän myös, että tulen hulluksi hänen kanssaan. Minne on kadonnut iloinen minäni. Tuntuu, että hänen häiriökäyttäytyminen pitää hyväksyä jos jatkamme yhdessä.
Ensimmäiselle kirjoittajalle sanoisin, että ota laiduttaminen tavoitteeksesi. Siitä saat ensimmäisen oljenkorren ja tavoitteen tueksesi. Laihdutus alkaa sujua noin viikon kituuttamisen jälkeen kun vatsalaukku on kutistunut. Itse olen myös lihonut ja aloitin laihduttamisen parisen viikkoa sitten, joten olen jo kidutuksen yläpuolella. Se tuntuu tuovan vahvuutta. Olo on keventynyt ja virkistynyt, eikä enää ole pahemmin nälkä. Laihdutus on minulle tukikeppi tässä päätöksessä.
Pelkään, etten pysy päätöksessäni ja pelkään tehdä tätä päätöstä. Pelkään tulevaa ikävää ja ahdistusta. On niin paljon hyvää mitä jää paitsi kun eroaa. - jaapajaap
Niinpä, pahintahan tossa on et alkaa itsekin juomaan joka viikonloppu ja ehkä useamminkin ei hyvä.
Kannattaa miettiä onko suhteessa oikeesti rakkautta, vai ollaanko käytännön syistä yhdessä? - yksin kotona
Jos mies lyö kännissä mut selvinpäin ei lyö niin onko se muka silloin parempi ihminen ja ihanampi. Minusta ei ole vaan se on se sama pas.ka ihminen. Selvinpäin vaan ei kehtaa tehdä mitään ja känniä on sit hyvä syyttää jos alkaa lyömään ja ei muista mitään vaikka. Eli turha lässyyttää et on muka ihana jos selvinpäin kohtelee hyvin ja kännissä on täys kusi.pää.
- Yksi muista
Minä olen myös ollut suhteessa, jossa miehellä alkoholinkäyttö ajautui ongelmaksi asti. Viiden vuoden yhdessäolon aikana viimeinen vuosi oli aikamoista ruljanssia; kävin töissä ja koulussa, elätin meidät kun miehen rahat katosivat pääasiassa pelikoneisiin ja kurkusta alas sekä velkojen maksuun. Hänen jäädessä työttömäksi kesällä 2010 (halvan tuontityövoiman vuoksi) voisi sanoa että meidän loppulaskenta alkoi.
Oli tiistai 4.1.2011 ja mieheni ei vastannut puhelimeen, josta tiesin heti, että hän on ryyppäämässä. Tähän tottuneena hoidin kotiaskareeni ja kävin nukkumaan.
Keskiviikkona tullessani töistä kotiin oli mies sammuneena sohvalla. Nielin kiukkuni jälleen ja lähdin siskolleni evakkoon, meillä kun ei "darrapäivinä" puhuttu mitään.
Loppiaispäivänä torstaina kylättelin päivän ja illalla kuuden maissa tullessani kotiin otin juomisen taas puheeksi ja monet puheet katkolle lähtemisestä. Kerroin että en jaksa enään tätä menoa että jos hän ei hakeudu hoitoon ni ehkä meidän pitäisi alkaa miettimään erilleen muuttoa. Tämän lauseen jälkeen asuntomme hiljeni, ainoat äänet tulivat hyvin hiljasesti tv:stä.
Perjantai aamuna keitin kahvit ja kerroin juuri herännelle miehelleni että vielä on kahvia jäljellä jos hän haluaa, että minä olen nyt lähdössä töihin. Lähdin hieman yli seitsemän aamulla ja vaihdoin tekstiviestit mieheni kanssa puolen päivän aikaan. Hieman vaille neljä saapuessani kotiin oli asunto pimeenä, ainut valo tuli makuuhuoneen tv:stä oven raosta. Riisuin ulkovaatteeni ja meinatessani purkaa kauppakassin löysin mieheni kuolleena keittiöstä.
Masennuin, kärsin pelkotiloista, en saanut nukutuksia ilman lääkkeitä, en voinut olla yksin ilman rauhottavia. Ei puhettakaan että oisin viettänyt viikonloppuillat kotona. Seuraavat puoli vuotta meni käytännössä sekavissa kuvioissa, arjet lääkehuuruissa ja viikonloput ryypätessä. Kesällä aloin tottua yksin olemiseen ja pystyin jättämään rauhoittavat pois jatkuvasta käytöstä ja näin ollen pystyin palaamaan työelämään ja loppukesästä sain jo nukutuksi ilman lääkkeitä. Suoritin opintoni loppuun ja pääsin 8kk aikataulusta jäljessä juhlimaan valmistujaisiani ja sain uuden työpaikankin heti. Arkielämä alkoi rullaamaan vaikka edelleenkin kaipasin miestäni.
Vuoden vaihteessa masennuslääkitykseni lopetettiin. Tammikuun loppuun mennessä tarvitsin jo joka ilta jälleen unilääkkeitä nukahtaakseni ja mielenkiintoni kaikkea kohtaan romahti. Ystävänpäivänä olin aivan romahduspisteessä ja jäin taas sairaslomalle. Lääkitys aloitettiin uudelleen ja unen turvaamiseksi on nyt toinen lääkekokeilu (muu kuin unilääke) menossa. Töihin olen voinut palata mutta lääkkeitä tarvitsen edelleen oman jaksamiseni ja mielenrauhani vuoksi.
Lyhyt yhteenveto; rakastuin, kihlauduin ja mieheni alkoholisoitui.. Hautasin siis ensirakkauteni kohteen 25-vuotiaana. Elin itse puoli vuotta milloin lääkkeistä tai alkoholista päihtyneenä ja täysin holtitonta elämää, kovaa vauhtia siis ajamassa itseäni samaan pisteeseen kuin mieheni. Ystävieni, perheni ja mieheni perheen tuella nousin sieltä ojasta, suoritin opintoni loppuun ja pääsin takasin kiinni työelämään. Vaikka vielä reilu vuodenkaan jälkeen en elä "ongelmitta" niin olen hengissä ja elämäni jatkuu.
En tiedä onko minun tarinastani mitään hyötyä sinulle, mutta ajattele niin, että olen vielä täällä, kertomassa tarinaani sinulle. Taistelen elämästäni. Vuoden päästä se voit olla sinä, joka kerrot tarinaasi, jollekkin ketä käy sillä hetkellä läpi vaikeita asioita kuningas alkohiln tuomien ongelmien vuoksi. Rakkaus ei kuole hetkessä, todellinen rakkaus ei edes pitkässä hetkessä. Kuten minun, sinunkin elämä jatkuu ilman sitä miestäkin. Kliseistä, mutta niin totta.- Surkeaa
Eilen juuri ajattelin, että jospa mieheni kuolee kun jätän hänet. Jos hän juo itsensä hengiltä. Hän on uhannut jotakin sinnepäin. Vaikka toisaalta en sitä usko. Mites sitten ollaan niiden omantunnon tuskien kanssa.
Mutta vihaan sitä, että aina lankean siihen, että alan ajatella häntä itseni sijaan. Olisi helppoa jos olisi tunteeton eikä tuo ainainen empatia vaivaisi. Siihen lopulta päätökseni on kaatunut. Miksi en kykene ajattelemaan ensisijassa itseäni. Niinhän miehetkin tekee, ajattelevat vain itseään. - Yksi muista
Surkeaa kirjoitti:
Eilen juuri ajattelin, että jospa mieheni kuolee kun jätän hänet. Jos hän juo itsensä hengiltä. Hän on uhannut jotakin sinnepäin. Vaikka toisaalta en sitä usko. Mites sitten ollaan niiden omantunnon tuskien kanssa.
Mutta vihaan sitä, että aina lankean siihen, että alan ajatella häntä itseni sijaan. Olisi helppoa jos olisi tunteeton eikä tuo ainainen empatia vaivaisi. Siihen lopulta päätökseni on kaatunut. Miksi en kykene ajattelemaan ensisijassa itseäni. Niinhän miehetkin tekee, ajattelevat vain itseään.Tiedän tunteen vallan hyvin, kuinka sitä ajattelee sitä saamatonta juoppoa ennemmän kuin itseään. Mutta se on SINUN tehtäväsi saada sieltä niskasta itseäsi kiinni ja ajatella itseä, siinä valitettavasti ei voi kukaan auttaa. Kaksi viikkoa keräsin rohkeutta itse ja sitten tein sen, avasin suuni..
Se että miehesi on uhannut itsemurhalla on myöskin tuttua itselleni. Se ei ole mahdottomuus, etteikö miehesi joisi itseään hengiltä taikka tekisi muuta. Teki tai jätti hän tekemättä sen, niin sinun syysi se ei missään nimessä ole.
Tiedän varsin hyvin kokemuksesta että ne omantunnontuskat iskevät, vaikka syyttä. Minulle ei jätetty minkäänlaista viestiä jälkeen, joka selittäisi miksi hän päätyi itsemurhaan, joten en ole voinut kuin spekuloida ja sehän se pahinta tässä onkin ollut..
Mutta se mitä tulevaisuus pitää sisällään, on arvoitus, voihan miehesi juoda itsensä hengiltä vaikka pysyisittekin yhdessä. Sinun ei tule tehdä päätöstä erosta sen perusteella, mitä miehesi mahdollisesti tekee tai jättää tekemättä. Tee se sen perusteella jos katsot sen olevan sinulle itsellesi parhaaksi!
Aivan varmasti tulet kaipaamaan miestäsi eron jälkeen, jos häntä rakastat. Varmasti tulet kokemaan katumuksen tunnetta päätöksestä ja todennäköisesti miehesi joko koittaa polkea sinut täysin maanrakoon sen vuoksi tai sitten olla täysin mielin kielin että ottaisit takaisin. Helppoa se ei ole missään nimessä.
Itse jätin kerran mieheni, totesin että nyt riitti, pakkasin kamani ja lähdin. Vuoden verran olimme virallisesti erossa, jona aikana saatoimme sattumalta nähdä päivittäin kun samalla alueella asuimme, tapasimme sovitusti ja välillä emme kuulleet/tavanneet viikkoihin. Lopulta palasimme yhteen ja elämä kukoistikin vuoden verran, kunnes alkoi tämä surullisen kuuluisa viimeinen vuosi.
- yksin kotona
On kahdenlaisia juoppoja. Fiksuja sosiaalisia jotka ajattelee muitakin. Sit se toisenlainen on sellanen ketä ei osaa tai halua lopettaa vaikka sitä kuinka autettaisiin ja vietäisiin hoitoon. mun äiti oli ainakin sellanen ja on yhä. Mun äiti on juonut alkoholia siitä lähtien kun jouduin lastenkotiin eli olin silloin alle 10 vuotias. Siitä on nyt yli 26 vuotta ja se yhä juo. Henki ei ole lähtenyt mut kerran on ollut lähellä ja ei mene varmaan kauaa kun äitini kuolee.
Niin paljon surullisia tarinoita, mut harva sellasesta tarinasta oppii mitään. Itse en asuisi juopon kanssa edes kolmee kuukautta, koska olen omin silmin nähnyt että se ei ole elämisen arvoista elämää kestää sitä joka päivä.- Yksi muista
Sinä voit olla sitä mieltä, että se ei ole elämisen arvoista elämää. Sinä olet kokenut asiat niin. Tunnen henkilön, joka on huostaanotettu vanhempien alkoholismin vuoksi ja hän ei ajattele juopoista yhtä jyrkästi kuin sinä. Jokainen kokee asiat eri tavalla ja juoppoja on niin monenlaisia kuin juoppoja henkilöinäkin on. Se ajatteleeko siinä toista vai itseään, voi vaihdella jopa joka kerta kun sen korkin aukasee.
Vaikka meidän elämämme ei ollut aina ruusuilla tanssimista juopon mieheni kanssa niin yhtään päivää en vaihtaisi pois elämästäni hänen kanssa.
- ei säälittävä
Kyllä minua on henk.koht. välillä harmittanut kun tuli lopetettua, ehkä oltaisiin vieläkin yhdessä ja kaikki yhteydenotot mitä häneen otin olisi voinut laittaa kännin piikkiin ja jotenkin ymmärrettäväämpää, ehkä?
Nyt olen ollut vain säälittävä hänen mielestään ..naiset tykkäävät juopoista joita on kiva hoivata kun lasta. - yksin kotona
Kyllä juoda saa mut jos alkaa juomaan joka viikonloppu tai monta kertaa viikossa niin sellasta en ala kattelemaan. Monella menee sen juomisen kanssa yli äyräiden ja siitä tulee helposti tapa jos vaikka on työtön eikä ole muuta tekemistä. Tunnen monia miehiä jotka juo ja niillä on tyttöystävä tai vaimo. Ne vaimot on ihan hajalla eivätkä tiedä mitä tehdä kun mies juo joka viikonloppu. olisi vaan helpompaa erota heti kun se juominen menee yli eikä odottaa vaikka sitä 5 vuotta ja katsella vaan kun mies juo.
- Surkeaa
Yritän lukea päiväkirjaani, jotta muistaisin kaikki kauheat päivät. Jos siten pysyisin tässä eropäätöksessä. Mutta ihmettelen kyllä miten kauheita riitoja ja katastrofeja meillä on ollut ja paljon. Joku ulkopuolinen sanoisi, että miten voit olla noin kauhean miehen kanssa.
Mutta jos kysyn tuttavilta. He sanoisivat, että sinulla on maailman ihanin mies. Eikä kukaan tule käsittämää, että jättäisin näin hurmaavan miehen. Ja näinhän se on. Hänen toinen puolensa selvänä, on mitä ihanin.
Tässä se kauheus onkin, kun eroamall on jätettävä myös se hyvä puoli.- olen miesss
Ei helvata mä en pystyis kyllä tuollaisessa jatkuvassa epävarmuuden ja toisen mielentilasta ( kännissä/ selvä) riippuvassa suhteessa elämään!
Pitää kyllä ihmetellä??
Sellanen ihminen ei ole kyllä edes selvänä mikään ihana, teeskentelyä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse43713SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo1933619Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1283350Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky713332Korpelanvaara
Korpelanvaaran alle tulee uusi hevosurheilu keskus monen miljoonan investoinnit202186Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv251768- 321519
- 321471
- 911393
- 151333