Onko mulla järjettömät suunnitelmat?

blopblop

Moi. Mulla menee lukio 5 vuoteen vaikea murrosiän takia, joka on nyt selätetty. Kunnon oppimismallia en ole tämän vuoksi omaksunut.

Kysymykseni koskee sitä, että onko mun mahdollista (varmasti subj. kysymys, mutta olkoon, olen epätoivoinen ja pienikin kannustus tekisi ihmeitä..) kirjoittaa nyt syksyllä keskipitkä ruotsi ja yh E tasolle jos yh on tällä hetkellä aika hepreaa, mutta kiinnostus kova.? Mietin tätä ajankäyttöä ja oppimisen kriteereitä:
Jos alan heinäkuussa noihin lukemaan ja lukisin 5 päivänä viikossa (yhteensä n. 25-35h/vko, en pysty enempää ku on harrastus ja duuni) niin onko mahdollista että saavutan tavoitteeni?

Toinen tilanne on tulossa sitten kevään kirjoituksia koskien. Siel mulla olisi äikkä, englanti ja psykologia. Tuun käymään ensi lukuvuoden kakkos- ja kolmosjaksoissa kaikki loput kurssit koskien kirjoitettavia aineita. Ja niitä on aika paljon (n.5 kurssia per. jakso). Jääköhän mulle tarpeeksi aikaa tsempata niin ,että psyka hioutuisi tarkaksi ja etenkin englannin taso exponentiaalisesti räjähtäisi!??

Surettaa, miksen ole aiemmin pystynyt keskittymään, voisin olla sata kertaa fiksumpi ja ei olisi tällaista taakkaa kun olisi pikku paloissa opiskellut. (Vai valitanko ihan turhia.)

2

191

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pomppaduuri

Tottakai Sinun on mahdollista toteuttaa tavoitteesi! Ole iloinen, että olet saanut halun saavuttaa hyvät arvosanat jo nyt: toisille se tulee vasta viikkoa ennen kokeita.

Jotta tavoitteesi olisi helpompi saavuttaa, tee realistinen suunnitelma. On hienoa, että olet jo miettinyt aikatauluasi. Pohdi kuitenkin tarkkaan, jaksatko varmasti opiskella itsenäisesti 25-35 tuntia viikossa, jos Sinulla on sen lisäksi vielä työ ja harrastus. Liian tiukka aikataulu on ongelmallinen: jos se epäonnistuu, voi helposti tuntea itsensä epäonnistuneeksi ja lukuinto voi vähentyä olemattomiin. Sen sijaan realistinen aikataulutus voi parhaimmillaan pitää motivaatiota yllä ja tuottaa onnistumisen tunteita.
      Miksi et aloittaisi lukemaan jo kesäkuussa kirjoja läpi? Esimerkiksi kymmenen minuuttia ajatuksen kanssa tehtyä iltalukemista voi saada ihmeitä aikaan, eikä vie paljoakaan aikaasi. Puoli tuntia päivässä tekee jo ihmeitä. Muistiinpanojen tekeminen on myös hyödyllistä. Niitä voi tehdä jo ensimmäisellä lukukerralla, mutta jos aiot lukea kirjat ainakin muutaman kerran läpi, voit aloittaa niiden tekemisen vaikka toisella lukukerralla.

Motivaation ylläpitoon ja tavoitteiden selvittämiseen voi auttaa, jos kirjoitat tavoitteesi paperille. Muista välitavoitteet! On helpompi saavuttaa päätavoite, kun on välietappeja: esimerkiksi sellainen voisi olla "12.6. olen opetellut ruotsin ensimmäisen kurssin sanaston kappaleista 1-5".
      Voit tehdä itsellesi vaikka tavoitekartan, johon merkitset kaikki välitavoitteet ja värität aina osuuden, jonka olet kulkenut, jos uskot sen auttavan tavoitteiden pitämisessä. Kartasta näet aina tekemäsi työn määrän, mikä luultavasti voi motivoida entisestään.

Kieliä on hyvä opiskella myös muualta, kuin koulukirjoista. Listaan tähän muutamia mielenkiintoisia ja hauskoja tapoja oppia!
      * Kuuntele musiikkia kielillä, joita haluat oppia. Yritä löytää yhtye, joka koskettaa ja jonka musiikista nautit. Voit yrittää suomentaa lempikappaleidesi sanoja.
      * Yritä päästä tilanteisiin, joissa pääsisit käyttämään kieliä. Jos kaverillasi on esimerkiksi englantilainen ystävä vieraana, mene rohkeasti juttelemaan tilaisuuden tullen.
      * Katso elokuvia ja tv-sarjoja ilman tekstityksiä ja/tai kyseisen kielen tekstityksillä: englanninkielisiä englannin kielen tekstityksillä ja ruotsalaisia ruotsinkielisillä teksteillä. Hyvää treeniä aivoille!
      * Yritä löytää mielenkiintoinen blogi, jonka kirjoittaja kirjoittaa ruotsiksi tai englanniksi ja ala seurata sitä. Blogeista oppii yleensä hyvin tietyn alueen sanastoa (esim. muotiblogeista vaatesanastoa jne.).

Jos aloitat lukemisen tarpeeksi ajoissa, niin takuulla ehdit vielä kerryttää tietovarastoasi vaikka minkälaisiin mittoihin:) Älä anna sen masentaa, ettet ole ennen lukenut mielestäsi tarpeeksi. Ota siitä opiksi ja ole iloinen, että olet löytänyt halun opiskella ja saavuttaa hyvät arvosanat!

Hurjasti tsemppiä lukemisiin ja kivaa kevättä:)

• OIDJAOSJF

Suosittelisin että aloitat lukemisen jo aiemmin kuin heinäkuussa. Ajattele haluatko käyttää kesän parhaan ajan niin ettei ole tippaakaan aikaa rentoutua. Jos et tiedä olevasi aivan erityisen kurinalainen ihminen ja sinulla ei ole aiempaa kokemusta noin tiukoista aikatauluista niin se miltä se tuntuu luultavasti yllättää.

Itselläni on kokemusta pääsykoelukemisesta ja sanoisin että kohtuullinen määrä opiskella yhtä ja samaa asiaa on 4h/päivä. Tuolla tahdilla voi opiskella jotain isoa kokonaisuutta yli kuukauden ajan. Jos yrittää enemmän niin alkaa tulla korvista ulos. Tämä siis vain oma kokemus. Itse lukiessa oppiminen on intensiivisempää ja pää kuormittuu enemmän kuin tunneilla istuessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      257
      5209
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      120
      4231
    3. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      60
      4051
    4. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3637
    5. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3600
    6. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      41
      3355
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      16
      2752
    8. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      20
      2606
    9. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2536
    10. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      65
      2417
    Aihe