Kevään tavanomaisten koirankakkakeskustelujen oheen ajattelin nostaa lumien sulettua palajstuneiden tienpenkkojen saastaisen kunnon. Kävelin tänään entisen Karavaanin risteyksestä pari kilometriä Sipiläntietä Lopelle päin ja takaisin. Tienvarret molemmin puolin olivat täynnä autoista sinne heitettyjä roskia: tupakka-askeja, kaljatölkkejä, grillikioskin aterialaatikoita, pahvisia kahvimukeja, lasipulloja, karamellipusseja, paperitolloja mäyräkoirankuoria ja kaikkea mahdollista inhimilliseen elämään liittyväää jätettä.
Mikä mahtaa olla se juttu, joka saa ilmeisesti nuoren aikuisen heittämään auton ikkunasta ulos kaiken mahdollisen syömisestä, juomisesta, tupakoimisesta ja elämisestä syntyvän roskan? Tuntuuko se rehvakkaalta vai ajatellaanko ehkä että kyllä ne kunnan puistosiivoojat ne sitten korjaavat. Vai ajatellaanko edes sitä? Tosiasia on se, ettei millään kunnalla ole varaa palkkatyönä näitä tienvarsia siivota, vaan ne jäävät paikallisten kyläyhdistysten ja seurojen talkootyönä tekemäksi ylimääräiseksi työksi. Mikä olisi voitu välttää sillä, että joka autossa olisi muovinen jätekassi, jonne roskat laitetaan ja sen täytytttyä viedään normaaliin roskalaatikkoon sekä asennetaan autoon uusi tyhjä jätekassi tilalle.
Sama roskien maahan heittely näkyy elintarvikekauppojen lähellä. Tyhjä karkkipussi, oluttölkki, suklaapatukankuori, tupakka-aski ym heitetään juuri siinä kohtaa maahan, missä kyseinen tuote loppuu.
Eikö kouluissa enää opeteta koululaisille ympäristökasvatuksen yhteydessä ympäristön siistinä pitämistä, eikö autokouluissa opeteta roskapussin pitämistä autossa? Eivätkö vanhemmat enää opeta nuorilleen alkeellisimpia käytössääntöjä ympäristössä? Retkeilyalueilla kuljettaessa on sääntönä se, että minkä jaksat kantaa eväänä metsään, sen päälliset jaksat kantaa metsästä pois. Ja tämä sääntö toimii retkeilyalueilla varsin hyvin.
Heitän asiaan liittyvän idean: Huoltoasemilla ja elintarvikekaupoissa pitäisi olla jaossa ilmaisia jätekasseja, joissa voisi olla esim. kassin sponssaajan mainos, tarkoitettuna nimenomaan autoihin roskapusseiksi. Samoin huoltoaseman ja elintarvikekauppojen pihassa tulisi olla sellainen roskis, johon autoilija voi asioidessaan heittää täyden roskapussinsa. Miksikö ilmaisia pusseja? No sen takia ettei roskien keruu pussiin ainakaan rahasta jää kiinni.
Tiedän, että saan tästä ehdotuksestani osalta lukijoista tiukkapipon, nipottajan tai kukkahattutädin haukut, muttten välitä siitä. Asia on mielestäni tärkeä, joten pistäkääpä idea paremmaksi!
Voihan saasta
7
139
Vastaukset
- V. Näsä
Kaikki mikä on kiellettyä on hedelmä.
- NeeVäsä
eletään kuin apinat viidakossa siis?
- L H
Kiitos oivallisesta kirjoituksestasi, kukkahattusetä.
Koetan neuvoa omia lapsenlapsia.
Toivottavasti muutkin tekevät osaltaan, mitä voivat.- G. Zundapp
Liian pitkä kirjoitus, ei jaksa aloittaa.
Tohon Näsän viisauteen sanoisin että, eräs kotimainen leffa
on nimeltään kielletty hedelmä, joka kertoo 16 vuotiaasta tytöstä
ja seksuaalisesta heräämisestä.
Tosin melko vanhana aloittaa tämän päivän mittapuun mukaan. - ...
G. Zundapp kirjoitti:
Liian pitkä kirjoitus, ei jaksa aloittaa.
Tohon Näsän viisauteen sanoisin että, eräs kotimainen leffa
on nimeltään kielletty hedelmä, joka kertoo 16 vuotiaasta tytöstä
ja seksuaalisesta heräämisestä.
Tosin melko vanhana aloittaa tämän päivän mittapuun mukaan.Nykyään se on myöhäistä.
Ennen oli tyttöjen avioikä 13 v, mutta pappi jousti siitä monta kertaa. Varsinkin jos oli perillinen jo alulla.
- Kukkahattusetä
Riihimäellähän toimii Suomen ympäristöopisto SYKLI. Joku opiskelijahan voisi opinnäytetyönään tehdä haastattelututkimuksen siitä, kuinka suuri osa ihmisiä heittää surutta roskansa ympäristöön ja mikä on roskien heittämisen syy. Onko roskaaminen tarkoituksellista "niinku protestointia tämän yhteiskunnan normeja vastaan" vai vaan välinpitämättömyydestä johtuvaa. Mielenkiintoista olisi tietää myös, löytyykö näille roskaajille jotain yhteistä tekijää, minkä avulla heihin pääsisi ympäristökoulutuksessa kohdistamaan erityishuomion.
Eikä tämä asia pelkästään riihimäkeläisten syytä ole. Samanlaisia kaatopaikkoja tienvarret ovat kaikkialla Suomessa. Mutta jostainhan muutos olisi alettava. - Pthyi!!!
Ne vasta kaikkein pahimpia on ne joka nurkkaan syklivät klopit;
että kehtaas ees kirjotella tollasta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743278
Kuka varasti Sisun rahat
Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!161182- 891048
- 103981
- 50933
- 96824
Miten sulla on niin kaunis
Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t35811Luulet olevasi pidetty
Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap90713Ajattelen sinua
vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu27690- 48635