myyntivoittovero

Olisi kysymys myyntivoittoverosta. Ostin nykyisen asuntoni vajaa pari vuotta sitten. Nyt kuitenkin olen asunnonvaihtoaikeissa. Tarkoitus kuitenkin odottaa, että tulee kaksi vuotta kaupanteosta, jotta voin välttää myyntivoittoveron.

Mutta; lasketaanko se kaksi vuotta siitä, kun tein kaupat tätä asunnosta vai siitä ,kun muutin asuntooni? Muutin asuntooni noin kaksi kuukautta kaupanteon jälkeen. Eli pitääkö asunnossa nimenomaan asua eli olla kirjoilla se kaksi vuotta, että välttyy myyntivoittoverolta?
5731
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 5

Vanhimmat

Aika paha... Asunnossa pitää asua 2 vuotta eli ilmeisesti se lasketaan esim muuttoilmoituksen päivänäärästä. Ei kauppakirjan päiväyksestä.

Jos olet aikeissa vaihtaa asuntoa niin, asu siinä se tasan 2 vuotta, koska nyt on vain kysymys muutamasta kuukaudesta.
Nykyisin asunto saattaa helposti olla myytävänä esim 6 kuukautta, ennen kuin menee kaupaksi, jotkut tietysti menevät välittömästi, mutta kyllä myyntiajat on kasvanut

Äänestä
  • Kirjoillaolo ratkaisee. Päivälleen!

    Äänestä

Laki edellyttää, että samanaikaisesti omistat ja asut kaksi vuotta. Eli omistusaika ei riitä verovapauteen, ainakaan jos olet välillä muuttanut pois asunnosta asumatta siinä yhtäjäksoisesti vähintäin kaksi vuotta, tai olet asunut siinä ennen kuin olet saanut sen omistukseesi.

Asuminen määritellän väestökirjanpidon kautta, ja omistaminen verottajan tietokannan kautta.

Äänestä

mutta muista että myyntivoitosta voit vähentää kaikki kulut joita menee asunnon myyntiin ja uuden ostoon! Eli välityspalkkion ja varainsiirtoveron. Jos olet asunut vasta kaksi vuotta, niin tuskinpa voittoa tulee niin paljon, että noiden vähennysten jälkeen jäisi maksettavaa... :)

Äänestä

Kommentoi aloitusta


määvaan82 kirjoitti:

Olisi kysymys myyntivoittoverosta. Ostin nykyisen asuntoni vajaa pari vuotta sitten. Nyt kuitenkin olen asunnonvaihtoaikeissa. Tarkoitus kuitenkin odottaa, että tulee kaksi vuotta kaupanteosta, jotta voin välttää myyntivoittoveron.

Mutta; lasketaanko se kaksi vuotta siitä, kun tein kaupat tätä asunnosta vai siitä ,kun muutin asuntooni? Muutin asuntooni noin kaksi kuukautta kaupanteon jälkeen. Eli pitääkö asunnossa nimenomaan asua eli olla kirjoilla se kaksi vuotta, että välttyy myyntivoittoverolta?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu