Minulla on ollut kirjoitusblokki "on/off" nyt jo useamman vuoden, joskus se helpottaa ja sitten taas jumii niin kamalasti ja muutenkin on hankalaa.. Teoriassa rakastan kirjoittamista ja lukemista, perskoulussa äidinkieli oli aina joka kokeessa ja todistuksessa välillä 8-10, kirjoitin ällän äidinkielestä ja englannista..
Nyt olen herännyt siihen että haluan oman elämän muistot talteen kun vielä muistan. Äidinäidin dementia herätti tähän lisäksi vielä sen ajatuksen että isänäitiä haluaisin haastatella oman elämäni työstämisen lisäksi.
Jostain kirjakaupasta löysin joskus samalla tavalla täytettävän kirjan kuin vauvakirjat tai lasten ystäväkirjat, siellä oli kysymyksiä ja otsikoita, joiden alle voi muistojaan kirjoittaa. Vieläkin harmittaa kun en "kallista" kirjaa (alennuksessa n.20 euroa!) ostanut.. Olisin voinut kirjoittaa vaikka tietokoneelle tai erilliseen vihkoon kirjoittaa, kirjasta olisi ollut paljon apua ja tukea kirjoittamiseen! Löytyisikö tämän tyylistä kirjaa vielä jostain, jotenkin? Muistan että kirja oli paksuhko, vihreät kannet ja nimi oli jotain tyyliin elämäni tarina, minun elämäni tms.
Miten saisin kirjoitusblokkini sen verran aisoihin että saisin kirjoitettua? Mistä saisin tukea kirjoituksilleni - otsikoita, kysymyksiä? Olen toki yrittänyt itse määritellä ja otsikoida asioita mutta itse tekemäni otsikot ja muut tuntuvat niin korneilta ja lapsellisilta. Olisin niin halunnut kirjoittaa omia muistojani ja ajatuksiani, nyt olisi hyvä kirjoittaa kun ovat niin tuoreina mielessä! Mummin kanssa olisi vähän kiirekin ehkä jo, eihän kukaan elä ikuisesti ja hänellä on ikääkin jo 85..
Kaikki vinkit otan kiitollisena vastaan!
Miten kirjoittaa oma/toisen elämä talteen??
4
253
Vastaukset
- aydfyu
Kirjoita asiat niin, kuin ne muistat.
- On the On / Off
Kirjoita joka päivä 3-4 liuskaa tekstiä. Maalina valmis kässäri. Kyllä se siitä.
- .bell.
Niin, ei se kirjoitusblokki lähde kuin kirjoittamalla. Jos aluksi tökkii, niin anna vaan itsesi kirjoittaa huonosti ja voit sitten parannella jälkeen päin kun pääset taas sisälle kirjoittamiseen.
Ja jos mummisi on kova tarinoimaan muistoistaan niin suosittelen nauhoittamaan keskustelujanne. Sitten ei tarvitse ottaa stressiä siitä kirjoittamiskiireestä vaan voit rauhassa kirjoittaa niitä tarinoita sitten kun siltä tuntuu. - Alalla oleva
Yllä oleva .bell.in neuvo on oikein passeli. Tavoitteellista kirjoittamisprosessia on turha mystifioida; peba penkkiin ja sormet näppikselle vaan, ei siinä ole sen kummempaa alkemiaa. Tekstin hiomiseen saatetaankin sitten tarvita jo ylempiä kognitiivisia kykyjä, mutta kansanopistojen/korkeakoulujen kirjoittajakurssit tai luotettavat arvostelupalvelut ovat ihan valideja apuja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 961694
Toivotko koskaan mies...
Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.1261559Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras761355- 301282
Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta
Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne1271106Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221001Olisin valmis salaisiin tapaamisiin
Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet46998- 22977
Olisit voinut olla...
....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n66848- 46783