Tapettu Lipo akku?

Jaakkis

Hei kaikille,

Olen uusi / vanha RC-harrastaja ja ostinpa sitten uutena netistä LiPo-akun 2200mAh / 14,8V tehoisena ja 25C purkukapasiteetillä (merkki BlitZRC Works) toki laturin mallia Lxhm BC-4S15D. Nojoo laturin valmistaja kiinalainen firma, jonka kotisivut eivät luonnollisesti toimi enää kun olisi tarkoitus saada jotain lisäinformaatiota.

Kysymys kuuluukin: sainko tapettua lennokin mukana tulleen akun, kun ajoin sen melkein tyhjäksi ja kiinalaisten laturi näytteli eri otteeseen todella villejä lukemia akun eri kennojen jännitteeksi (alkaen 15,xx perusjännitteeksi kaikkien kennojen siis yhdessä ilman latausta, out of the box.). Viimeiset lukemat, joita laturi tarjoili tyhjäksiajamisen jälkeen olivat tyyliä (4 kennoa) 1,6x, 1,8x, 2,6x, 2,8, ja yhteensä siis 8,5V, kunnes lopetti kokonaan toiminnan akun kanssa. Aikaisemmin "latasi" tunnin, jonka jälkeen antoi "error"-koodia.

Toinen kysymys: minkälhänlaisella AC-virtalähteellä näitä olisi tarkoitus latailla, kun "tasauslaturi" haluaa sisäänsä 9-16V DC. Olisiko esim 12V, 1,5A ok? Tuollainen muuntaja sattui nimittäin löytymään?

Kiitokset jos joku osaa vastata,

-J-

5

424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näinpä

      Lipo akku vaurioituu kun kenno jännite menee alle 3v/kenno. Joskus saattaa selvitä säikähdyksellä jos jännite menee vain hieman alle 3v ja lataa akkua samantien yli tuon 3v. Melko varma olen että tuo sun 4s lipo on tiensä päässä. 2 kennoa on niin alhaisilla jänniteiilä että tuskin toipuu ollenkaan. Normi lipolaturille on tuo 12-14v hyvä ja virtalähteen ampeerit sitten latausvirran mukaan. Tolla sun virtalähteellä maksimi latausvirta on sen 1.5a.

    • -J-

      Kiitämme nopeasta vastauksesta ja tilasimme tehokkaampia akkuja 2kpletta lisää eilen jo ja emme enää ole yhtä hölmöjä näiden uusien systeemien kanssa...

    • -J-

      Vielä sellainen kysymys, että, miten mahtaapi olla, jos lyön tuon laturin suoraan kiinni 12V DC virtalähteeseen, tyyliin auton akku, mitäpä mahtaapi sanoa? Mukana nimittäin tuli auton DC tupakki-liitin, joten ei kai se nyt pahaa voi tehdä :D?

    • 16

      Kyllä siihen akku käy virtalähteeksi. Itse käytän 75ah akkua aina kentällä akkuja ladatessa. Ostin erillisen akun siksi, ettei auton akku tyhjene päivän aikana akkuja lataillessa.

      • Jaakkis aka -J-

        Ok, mulla onkin noita isoja 12V akkuja kasapäin ja latureitakin vaikka kuinka monta veneilyharrastuksesta johtuen.

        Kiitokset vastauksista!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5238
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2386
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1907
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1598
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1216
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1202
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe