Ammatinvalinta

KuvaGraF

Käyn kasiluokan loppua ja ysiluokka lähetyy. Olen alkanut miettiä tulevaisuuden ammattiani.
Olen luovapersoona olen hyvä niin käsityössäkin kuin kuvaamataidossakin. Valinnaisina minulla on muunmuassa kädenntaitoihin ja ajoitukseen liittyviä valinnaisia mm. Valokuvanmuokkaus, kotitalous ja valokuvaus.
Ammatinvalintaa haittaa vaan se, että ammatin pitäisi työllistyä helposti ja palkan pitäisi olla kohdallaan.
Mitetin kuvittajanuraa, mutta kuvittaja työllistyy huonosti ja palkka on niukkaa.
Miten on valokuvaajanura?? Millainen palkka ja työllistyminen on?
Ja onko muita ammatteja jotka ovat luovia.
Haluaisin myös tietää kuvagraafikon työtehtäviä, palkkaa, työllistymisen ja koulutuksen.

Kiitoksia vastanneille jo etukäteen.

3

84

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • melina

Mieti ensiksi minne menet peruskoulun jälkeen. Jos haluat ammattikouluun,sinulle voisi sopia media-assistentti,artesaani tai ompelija. Jos lukioon,niin medialukio ja kuvataidelukio olisivat hyviä vaihtoehtoja.

• Upeope

Luoville aloille on kova tunku ja suurin osa valituistakin tulee tienaamaan elantonsa vähemmän luovassa työssä. Luomisvimmaansa voi toteuttaa harrastuksissa vaikka kuinka paljon - ja niin meistä suurin osa tekeekin.

Ensimmäiseksi sinun tulisi kyllä kiinnittää huomiota suomen kielen osaamiseesi. Tekstisi on ihan täynnä monenmoisia virheitä. Siitä herää epäilys, että todistuksesi ei ehkä ole mitenkään erityisen hyvä. Onhan sinulla vuosi aikaa skarpata, jos tosissasi haluat, että sinulla on laajempi skaala valita toisen asteen koulutuspaikkasi ja -alasi.

Sitä paitsi: luovuutta voi käyttää ja sitä tarvitaankin monissa muissakin ammateissa kuin niissä, jotka ovat varsinaisesti "taiteellisia".

• Kulttuuriala

Kasin keskiarvolla olisin päässyt lukioonkin, mutta päädyin amikseen opiskelemaan puualan artesaani tutkintoa, vaikka keverit sanoivatkin, että ihan paska palkka ja ala. Alaa ei kannata valita sen mukaan mitä kaverit sanoo. Jos valitset alan vain mahdollisimman suuren palkan toivossa, voi itse työssä jaksaminen olla vaikeaa, koska itse työ ei kiinnosta paskaakaan. Puusepän työssä tarvitsee jonkin verran kädentaitoja. Esim. kulhojen sorvaaminen on hauskaa puuhaa, ja kädentaitokin karttuu:D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      113
      7247
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      98
      5233
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      116
      3486
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      33
      3412
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2524
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1856
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1501
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      341
      1451
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1346
    10. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      42
      1270
    Aihe