Mätsärit

dogf

Nyt kun on ilmat ovat lämmenneet ja mätsäreitä pidetään pihoilla/kentillä yms, niin otatteko mukaanne sinne myös häkin? Meillä on todella vähän kokemusta mätsäreistä, joten kaipailen vinkkejä! Häkki olisi varmasti hyvä rauhouttumistila pennulle? Ekoissa mätsäreissä ainakin stressasi niin kovin, eikä ollut häkkiä, joten ehkä sekin auttaisi?

11

2423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äly hoi

      NO jos sulla on sille häkki, niin sähän otat sen mukaan jos se on koirallesi parhaaksi.

      Mä en ymmärrä, miten mun häkin mukaan ottaminen vaikuttaa sun koiran ressiin.

    • ensikertalainen_

      Onko normaalia että tuomari seisottaa koiria (sen jälkeen kun siniset ja punaset nauhat on jaettu ja mennään pelkät siniset ja sitten punaset kehään) niin onko normaalia että tuomari seisottaa niitä koiria oikeasti 5 minuuttia paikaalaan?? Eihän kenenkään koira jaksa niin kauaa seistä ellei ole jo tosi kokenut mutta mites kun miettii niitä jotka menee ekaa kertaa niin eihän se koira jaksa seistä. Meillä juuri kävi näin että mun oma koira jaksoi seistä sen 3 minuuttia ja tippui kun koiria oli kehässä 10 niin tiputiin kuudentena. Olen siis tyytyväinen siihen mitä saatiin mutta on se outoa jos kaikkien 10 koiran täytyy jaksaa seistä 5 minuuttia paikoillaan kun tuomari miettii että kenet valitsee jatkoon... o_0

      • Näytelyssä ollut

        Mätsäreissä harjoitellaan jaksamiseen.Näyttelyissä on paljon koiria mitkä eivät osaa käytöstä.Peruskoulutus jäänyt tekemättä, tai on nuori koira ei vielä osaa.Tuomarihan seisottaa koiria miten hyväksi näkee.


      • ensikertalainen_
        Näytelyssä ollut kirjoitti:

        Mätsäreissä harjoitellaan jaksamiseen.Näyttelyissä on paljon koiria mitkä eivät osaa käytöstä.Peruskoulutus jäänyt tekemättä, tai on nuori koira ei vielä osaa.Tuomarihan seisottaa koiria miten hyväksi näkee.

        Kiitos vastauksesta :)


    • _hjkolk_

      Millä perusteella tuomari edes valkkaa mätsärissä koirat mitkä sijoittuu? Ollaan nyt pariin kertaan oltu ja saman rotuinen kaveri ollut samaan aikaaan meidän kanssa. Itselläni on narttu ja se toinen on uros. Ja oon nyt huomannut että me ei sijoututa sen takia kun se uros on näyttävämpi kuin mitä tuo minun narttu. En siis ole katkera koska tunnen kyseisen koiran omistajan, mutta jos mä oon oikein ymmärtäny niin ei mätsäreissä ole tarkoitus sen ulkomuodon perusteella valita vai olenko väärässä? Viimeksi oltiin taas samaan aikaan ja meidän koira meni niin hienosti kehässä kun tämä toinen alkoi yhtäkkiä haukkua ja vetämään kamalasti ja silti me tiputtiin ja se pääsi jatkoon. Tuli vaan semmoinen tunne että sen on pakko johtua siitä ulkonäöstä. Eli olisi kiva tietää millä perusteella se tuomari sen jatkoon päässeen koiran valitsee. Asiallisia vastauksia toivoisin mutta jos jollain on tylsää niin antaa tulla vaan niitä tyhmiäkin viestejä ;)

      • pieruttajs

        No. Kerran sijoit. Mitteli jokaantanu eeskoskeee pöydällä


    • leikkimiellinen kilp

      Niin, periaatteessahan mätsäri on leikkkimielinen, ei koiran ulkomuotoon perustuva leikkimielinen kilpailu.

      Eli pääpaino arvosteluissa tulisi olla koiran ja omistajan yhteistyön ja koiran käytöksen arvostelussa.

      Mutta, koska ne mätsärien tuomarit eivät ole oikeita ulkomuototuomareita, niin arvostelu on arvostelijasta riipppuvainen. Niitä kun ei sido mikään.

      Joten tuurilla sielä mennään.

    • tuomari81

      Niin mielestäni koira ei ole esine/patsas joka seistä nököttää paikoillaan minuutista toiseen. Jotkut ei tätä muista vaan seisottaa koiria todella pitkään ja sijoittaa ne, jotka pisimpään jaksavat. Kyllä virallisissakin koira saa liikkua, kunhan tuomari koiran pystyy arvostelemaan. Ei tarvii olla pitkän ajan seisoja.'
      Mätsäreissä tuomarit voivat päättää, että esim. kaikki joilla on punaista vaatteissa, saa punaisen nauhan jne.
      Itse tuomaroineena en laita jatkoon, jos on merkkejä aggressiivisuudesta johtuen arkuudesta tms.

    • Onko sääntöjä?

      Voiko mätsäriin mennä alaikäisen (4 kk rokotetun pennun) kanssa, vai pitääkö olla se 5 kuukautta täynnä?

    • kk

      Ei iällä periaatteessa ole merkitystä vaan sillä onko koirasi saanut kaikki rokotteet ja myös varoaika mennyt umpeen - kun nämä on toteutettu niin yleensä se pentu on siinä noin 5 kk ikäinen.

    • haukuntavaraa

      mukaan vaan, ja paikalle n oin tuntia ennen kehien alkua. saa koira haukkua kyllikseen, nuukia ja totuttautua suuressa seurassa oloon. Ei se siellä häkissä mitään opi. Onhan se omistajalle, esittäjälle tietty helppoa pistää koira lootaan ja jättä sinnen kehäön alkuun asti, mutta ei tartte sitten itkeä, että koiruus pompii kuin kumipallo vapaaksi päästyään.
      20 vuotta mätsäreita harrastaneena menen edelleen sillä miellelä' että sininen tulee ja ekana kehästä ulos, mutta KOIRALLA ON HAUSKAA. kun saa haukkua, nuuskia, syödä sen grillimakkarankin. ( on muutaman punainen tullut ja kerran ollut koko näytteölyn voittaja) jaa, mistäkö tiedän, että koira tykkää. Kun otetaan näyttelyhihna mukaan ja kuljetuskoppa, joka on autossa välttämätön, esille, koira sukeltaa koppaan. ja nöyttelypaikka alkaa hihkua jo autgossa, että ulos, ulos ,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      173
      7185
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4202
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2105
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2029
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1869
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1649
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1588
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe