Nyt kun on ilmat ovat lämmenneet ja mätsäreitä pidetään pihoilla/kentillä yms, niin otatteko mukaanne sinne myös häkin? Meillä on todella vähän kokemusta mätsäreistä, joten kaipailen vinkkejä! Häkki olisi varmasti hyvä rauhouttumistila pennulle? Ekoissa mätsäreissä ainakin stressasi niin kovin, eikä ollut häkkiä, joten ehkä sekin auttaisi?
Mätsärit
11
2640
Vastaukset
- äly hoi
NO jos sulla on sille häkki, niin sähän otat sen mukaan jos se on koirallesi parhaaksi.
Mä en ymmärrä, miten mun häkin mukaan ottaminen vaikuttaa sun koiran ressiin. - ensikertalainen_
Onko normaalia että tuomari seisottaa koiria (sen jälkeen kun siniset ja punaset nauhat on jaettu ja mennään pelkät siniset ja sitten punaset kehään) niin onko normaalia että tuomari seisottaa niitä koiria oikeasti 5 minuuttia paikaalaan?? Eihän kenenkään koira jaksa niin kauaa seistä ellei ole jo tosi kokenut mutta mites kun miettii niitä jotka menee ekaa kertaa niin eihän se koira jaksa seistä. Meillä juuri kävi näin että mun oma koira jaksoi seistä sen 3 minuuttia ja tippui kun koiria oli kehässä 10 niin tiputiin kuudentena. Olen siis tyytyväinen siihen mitä saatiin mutta on se outoa jos kaikkien 10 koiran täytyy jaksaa seistä 5 minuuttia paikoillaan kun tuomari miettii että kenet valitsee jatkoon... o_0
- Näytelyssä ollut
Mätsäreissä harjoitellaan jaksamiseen.Näyttelyissä on paljon koiria mitkä eivät osaa käytöstä.Peruskoulutus jäänyt tekemättä, tai on nuori koira ei vielä osaa.Tuomarihan seisottaa koiria miten hyväksi näkee.
- ensikertalainen_
Näytelyssä ollut kirjoitti:
Mätsäreissä harjoitellaan jaksamiseen.Näyttelyissä on paljon koiria mitkä eivät osaa käytöstä.Peruskoulutus jäänyt tekemättä, tai on nuori koira ei vielä osaa.Tuomarihan seisottaa koiria miten hyväksi näkee.
Kiitos vastauksesta :)
- _hjkolk_
Millä perusteella tuomari edes valkkaa mätsärissä koirat mitkä sijoittuu? Ollaan nyt pariin kertaan oltu ja saman rotuinen kaveri ollut samaan aikaaan meidän kanssa. Itselläni on narttu ja se toinen on uros. Ja oon nyt huomannut että me ei sijoututa sen takia kun se uros on näyttävämpi kuin mitä tuo minun narttu. En siis ole katkera koska tunnen kyseisen koiran omistajan, mutta jos mä oon oikein ymmärtäny niin ei mätsäreissä ole tarkoitus sen ulkomuodon perusteella valita vai olenko väärässä? Viimeksi oltiin taas samaan aikaan ja meidän koira meni niin hienosti kehässä kun tämä toinen alkoi yhtäkkiä haukkua ja vetämään kamalasti ja silti me tiputtiin ja se pääsi jatkoon. Tuli vaan semmoinen tunne että sen on pakko johtua siitä ulkonäöstä. Eli olisi kiva tietää millä perusteella se tuomari sen jatkoon päässeen koiran valitsee. Asiallisia vastauksia toivoisin mutta jos jollain on tylsää niin antaa tulla vaan niitä tyhmiäkin viestejä ;)
- pieruttajs
No. Kerran sijoit. Mitteli jokaantanu eeskoskeee pöydällä
- leikkimiellinen kilp
Niin, periaatteessahan mätsäri on leikkkimielinen, ei koiran ulkomuotoon perustuva leikkimielinen kilpailu.
Eli pääpaino arvosteluissa tulisi olla koiran ja omistajan yhteistyön ja koiran käytöksen arvostelussa.
Mutta, koska ne mätsärien tuomarit eivät ole oikeita ulkomuototuomareita, niin arvostelu on arvostelijasta riipppuvainen. Niitä kun ei sido mikään.
Joten tuurilla sielä mennään. - tuomari81
Niin mielestäni koira ei ole esine/patsas joka seistä nököttää paikoillaan minuutista toiseen. Jotkut ei tätä muista vaan seisottaa koiria todella pitkään ja sijoittaa ne, jotka pisimpään jaksavat. Kyllä virallisissakin koira saa liikkua, kunhan tuomari koiran pystyy arvostelemaan. Ei tarvii olla pitkän ajan seisoja.'
Mätsäreissä tuomarit voivat päättää, että esim. kaikki joilla on punaista vaatteissa, saa punaisen nauhan jne.
Itse tuomaroineena en laita jatkoon, jos on merkkejä aggressiivisuudesta johtuen arkuudesta tms. - Onko sääntöjä?
Voiko mätsäriin mennä alaikäisen (4 kk rokotetun pennun) kanssa, vai pitääkö olla se 5 kuukautta täynnä?
- kk
Ei iällä periaatteessa ole merkitystä vaan sillä onko koirasi saanut kaikki rokotteet ja myös varoaika mennyt umpeen - kun nämä on toteutettu niin yleensä se pentu on siinä noin 5 kk ikäinen.
- haukuntavaraa
mukaan vaan, ja paikalle n oin tuntia ennen kehien alkua. saa koira haukkua kyllikseen, nuukia ja totuttautua suuressa seurassa oloon. Ei se siellä häkissä mitään opi. Onhan se omistajalle, esittäjälle tietty helppoa pistää koira lootaan ja jättä sinnen kehäön alkuun asti, mutta ei tartte sitten itkeä, että koiruus pompii kuin kumipallo vapaaksi päästyään.
20 vuotta mätsäreita harrastaneena menen edelleen sillä miellelä' että sininen tulee ja ekana kehästä ulos, mutta KOIRALLA ON HAUSKAA. kun saa haukkua, nuuskia, syödä sen grillimakkarankin. ( on muutaman punainen tullut ja kerran ollut koko näytteölyn voittaja) jaa, mistäkö tiedän, että koira tykkää. Kun otetaan näyttelyhihna mukaan ja kuljetuskoppa, joka on autossa välttämätön, esille, koira sukeltaa koppaan. ja nöyttelypaikka alkaa hihkua jo autgossa, että ulos, ulos ,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448199Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432201Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262092- 951708
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811647- 301217
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071081Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 53995
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28860