Kevytsoraharkon kestävyys

Kanza

Paljonko RUH-125 kestää painoa kun se asetetaan suoralle alustalle. Vaikuttaako puristuskestävyyteen jos kaksi harkkoa muurataan päällekkäin?

9

4420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hhhhhgh

      Itse en luottaisi minkäänlaisessa lujuuslaskennassa tältä enkä muitakaan nettipalstoilta saatuihin lukuihin...

      Googlella löytyi Lakan betonin esite jossa mainittu joku puristuslujuus yhdenmalliselle 125 mm harkolle:
      http://www.lakanbetoni.fi/app/product/view/-/id/42

      • Kanza

        Olen kyllä lukenut nuo esitteet mutta kun tuo 3 MN/M2 ei kerro mulle mitään. Oisko se 300 000 kg per neliö? Harkon pinta-ala 0,59x0,125=0,07375 M2 antaisi arvoksi
        22 0125 kg


      • Hffjh
        Kanza kirjoitti:

        Olen kyllä lukenut nuo esitteet mutta kun tuo 3 MN/M2 ei kerro mulle mitään. Oisko se 300 000 kg per neliö? Harkon pinta-ala 0,59x0,125=0,07375 M2 antaisi arvoksi
        22 0125 kg

        Eiks mega ole miljoona?

        Ja yksi Newton vastaa 100g painoiseen kappaleeseen kohdistuvaa vetovoimaa?

        Silloin 1000N = KN = 100 kg = 0,1 MN?

        Eli tuo 3MN olisi 3000kg?

        Huom: Mulla ei ole näistä mitään tietoa, tää on ihan arvailua...


      • on
        Kanza kirjoitti:

        Olen kyllä lukenut nuo esitteet mutta kun tuo 3 MN/M2 ei kerro mulle mitään. Oisko se 300 000 kg per neliö? Harkon pinta-ala 0,59x0,125=0,07375 M2 antaisi arvoksi
        22 0125 kg

        on


      • on
        Hffjh kirjoitti:

        Eiks mega ole miljoona?

        Ja yksi Newton vastaa 100g painoiseen kappaleeseen kohdistuvaa vetovoimaa?

        Silloin 1000N = KN = 100 kg = 0,1 MN?

        Eli tuo 3MN olisi 3000kg?

        Huom: Mulla ei ole näistä mitään tietoa, tää on ihan arvailua...

        Nyt meni vastaus niin että joku luulee sen tarkoittaneen tätä jälkimmäistä.
        Joten pitää korjata:
        Oisko se 300 000 kg per neliö? (kun esitteessä lukee 3 MN/M2)
        On, juuri näin menee. 10 N = 1 kg. (suunnilleen ja heittokin menee turvalliseen suuntaan, kun jo 9,82 N vastaa 1 kg massan aiheuttamaa voimaa.)


      • Hhhj
        on kirjoitti:

        Nyt meni vastaus niin että joku luulee sen tarkoittaneen tätä jälkimmäistä.
        Joten pitää korjata:
        Oisko se 300 000 kg per neliö? (kun esitteessä lukee 3 MN/M2)
        On, juuri näin menee. 10 N = 1 kg. (suunnilleen ja heittokin menee turvalliseen suuntaan, kun jo 9,82 N vastaa 1 kg massan aiheuttamaa voimaa.)

        Joo, taisin laskea väärin. Onneksi en ole rakennesuunnittelija.. :)

        Googlella "MN in kg" löytyy kaikenlaista konversio-sovellusta.

        Toivottavasti alkuperäinen kysyjä ei ole suunnittelemassa mitään koirankoppia ihmeellisempää. Meinaan että ois aika pelottavaa jos joku tekisi itse talon perustuksia ja kyselisi lujuuslaskelmia web foorumilta..


      • Sortuuko
        Hhhj kirjoitti:

        Joo, taisin laskea väärin. Onneksi en ole rakennesuunnittelija.. :)

        Googlella "MN in kg" löytyy kaikenlaista konversio-sovellusta.

        Toivottavasti alkuperäinen kysyjä ei ole suunnittelemassa mitään koirankoppia ihmeellisempää. Meinaan että ois aika pelottavaa jos joku tekisi itse talon perustuksia ja kyselisi lujuuslaskelmia web foorumilta..

        Kevysoraharkon kantavuus on noin kolmesataa grammaa neliömillimetrille. Neliömetrissä on miljoona neliö millimetriä. Neliön kokoinen ala kevytsoraharkkoja kantaa kolmesataatuhatta kiloa. Yhdessä 100 mm x500 mm harkossa on kantavuutta viistoistatuhatta kiloa.


    • Vesivahinkomestari

      Nyt tekis kyllä mieli kysyä, että mihin moista tietoa tarvit? Tai siis että mitä olet rakentamassa kun tarvit harkon puristuskestävyyttä tasaiselle kuormalle?

      • Anonyymi

        teen autohuoltopukin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2819
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      386
      2690
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2210
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1876
    5. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      74
      1855
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1793
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1784
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      143
      1718
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1603
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1502
    Aihe