Kevytsoraharkon kestävyys

Kanza

Paljonko RUH-125 kestää painoa kun se asetetaan suoralle alustalle. Vaikuttaako puristuskestävyyteen jos kaksi harkkoa muurataan päällekkäin?

10

5850

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hhhhhgh

Itse en luottaisi minkäänlaisessa lujuuslaskennassa tältä enkä muitakaan nettipalstoilta saatuihin lukuihin...

Googlella löytyi Lakan betonin esite jossa mainittu joku puristuslujuus yhdenmalliselle 125 mm harkolle:
      http://www.lakanbetoni.fi/app/product/view/-/id/42

• Kanza

Olen kyllä lukenut nuo esitteet mutta kun tuo 3 MN/M2 ei kerro mulle mitään. Oisko se 300 000 kg per neliö? Harkon pinta-ala 0,59x0,125=0,07375 M2 antaisi arvoksi
        22 0125 kg

• Hffjh
        Kanza kirjoitti:

Olen kyllä lukenut nuo esitteet mutta kun tuo 3 MN/M2 ei kerro mulle mitään. Oisko se 300 000 kg per neliö? Harkon pinta-ala 0,59x0,125=0,07375 M2 antaisi arvoksi
        22 0125 kg

Eiks mega ole miljoona?

Ja yksi Newton vastaa 100g painoiseen kappaleeseen kohdistuvaa vetovoimaa?

Silloin 1000N = KN = 100 kg = 0,1 MN?

Eli tuo 3MN olisi 3000kg?

Huom: Mulla ei ole näistä mitään tietoa, tää on ihan arvailua...

• on
        Kanza kirjoitti:

22 0125 kg

on

• on
        Hffjh kirjoitti:

Eiks mega ole miljoona?

Ja yksi Newton vastaa 100g painoiseen kappaleeseen kohdistuvaa vetovoimaa?

Silloin 1000N = KN = 100 kg = 0,1 MN?

Eli tuo 3MN olisi 3000kg?

Huom: Mulla ei ole näistä mitään tietoa, tää on ihan arvailua...

Nyt meni vastaus niin että joku luulee sen tarkoittaneen tätä jälkimmäistä.
        Joten pitää korjata:
        Oisko se 300 000 kg per neliö? (kun esitteessä lukee 3 MN/M2)
        On, juuri näin menee. 10 N = 1 kg. (suunnilleen ja heittokin menee turvalliseen suuntaan, kun jo 9,82 N vastaa 1 kg massan aiheuttamaa voimaa.)

• Hhhj
        on kirjoitti:

Nyt meni vastaus niin että joku luulee sen tarkoittaneen tätä jälkimmäistä.
        Joten pitää korjata:
        Oisko se 300 000 kg per neliö? (kun esitteessä lukee 3 MN/M2)
        On, juuri näin menee. 10 N = 1 kg. (suunnilleen ja heittokin menee turvalliseen suuntaan, kun jo 9,82 N vastaa 1 kg massan aiheuttamaa voimaa.)

Joo, taisin laskea väärin. Onneksi en ole rakennesuunnittelija.. :)

Googlella "MN in kg" löytyy kaikenlaista konversio-sovellusta.

Toivottavasti alkuperäinen kysyjä ei ole suunnittelemassa mitään koirankoppia ihmeellisempää. Meinaan että ois aika pelottavaa jos joku tekisi itse talon perustuksia ja kyselisi lujuuslaskelmia web foorumilta..

• Sortuuko
        Hhhj kirjoitti:

Joo, taisin laskea väärin. Onneksi en ole rakennesuunnittelija.. :)

Googlella "MN in kg" löytyy kaikenlaista konversio-sovellusta.

Toivottavasti alkuperäinen kysyjä ei ole suunnittelemassa mitään koirankoppia ihmeellisempää. Meinaan että ois aika pelottavaa jos joku tekisi itse talon perustuksia ja kyselisi lujuuslaskelmia web foorumilta..

Kevysoraharkon kantavuus on noin kolmesataa grammaa neliömillimetrille. Neliömetrissä on miljoona neliö millimetriä. Neliön kokoinen ala kevytsoraharkkoja kantaa kolmesataatuhatta kiloa. Yhdessä 100 mm x500 mm harkossa on kantavuutta viistoistatuhatta kiloa.

• Vesivahinkomestari

Nyt tekis kyllä mieli kysyä, että mihin moista tietoa tarvit? Tai siis että mitä olet rakentamassa kun tarvit harkon puristuskestävyyttä tasaiselle kuormalle?

• Anonyymi

teen autohuoltopukin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

teen autohuoltopukin

😂😂

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      83
      6019
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      47
      4015
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      131
      4003
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      69
      3763
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2958
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2547
    7. 33
      2329
    8. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      27
      2244
    9. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2131
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      449
      1844
    Aihe