Kevytsoraharkon kestävyys

Kanza

Paljonko RUH-125 kestää painoa kun se asetetaan suoralle alustalle. Vaikuttaako puristuskestävyyteen jos kaksi harkkoa muurataan päällekkäin?

9

5253

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hhhhhgh

Itse en luottaisi minkäänlaisessa lujuuslaskennassa tältä enkä muitakaan nettipalstoilta saatuihin lukuihin...

Googlella löytyi Lakan betonin esite jossa mainittu joku puristuslujuus yhdenmalliselle 125 mm harkolle:
      http://www.lakanbetoni.fi/app/product/view/-/id/42

• Kanza

Olen kyllä lukenut nuo esitteet mutta kun tuo 3 MN/M2 ei kerro mulle mitään. Oisko se 300 000 kg per neliö? Harkon pinta-ala 0,59x0,125=0,07375 M2 antaisi arvoksi
        22 0125 kg

• Hffjh
        Kanza kirjoitti:

Olen kyllä lukenut nuo esitteet mutta kun tuo 3 MN/M2 ei kerro mulle mitään. Oisko se 300 000 kg per neliö? Harkon pinta-ala 0,59x0,125=0,07375 M2 antaisi arvoksi
        22 0125 kg

Eiks mega ole miljoona?

Ja yksi Newton vastaa 100g painoiseen kappaleeseen kohdistuvaa vetovoimaa?

Silloin 1000N = KN = 100 kg = 0,1 MN?

Eli tuo 3MN olisi 3000kg?

Huom: Mulla ei ole näistä mitään tietoa, tää on ihan arvailua...

• on
        Kanza kirjoitti:

22 0125 kg

on

• on
        Hffjh kirjoitti:

Eiks mega ole miljoona?

Ja yksi Newton vastaa 100g painoiseen kappaleeseen kohdistuvaa vetovoimaa?

Silloin 1000N = KN = 100 kg = 0,1 MN?

Eli tuo 3MN olisi 3000kg?

Huom: Mulla ei ole näistä mitään tietoa, tää on ihan arvailua...

Nyt meni vastaus niin että joku luulee sen tarkoittaneen tätä jälkimmäistä.
        Joten pitää korjata:
        Oisko se 300 000 kg per neliö? (kun esitteessä lukee 3 MN/M2)
        On, juuri näin menee. 10 N = 1 kg. (suunnilleen ja heittokin menee turvalliseen suuntaan, kun jo 9,82 N vastaa 1 kg massan aiheuttamaa voimaa.)

• Hhhj
        on kirjoitti:

Nyt meni vastaus niin että joku luulee sen tarkoittaneen tätä jälkimmäistä.
        Joten pitää korjata:
        Oisko se 300 000 kg per neliö? (kun esitteessä lukee 3 MN/M2)
        On, juuri näin menee. 10 N = 1 kg. (suunnilleen ja heittokin menee turvalliseen suuntaan, kun jo 9,82 N vastaa 1 kg massan aiheuttamaa voimaa.)

Joo, taisin laskea väärin. Onneksi en ole rakennesuunnittelija.. :)

Googlella "MN in kg" löytyy kaikenlaista konversio-sovellusta.

Toivottavasti alkuperäinen kysyjä ei ole suunnittelemassa mitään koirankoppia ihmeellisempää. Meinaan että ois aika pelottavaa jos joku tekisi itse talon perustuksia ja kyselisi lujuuslaskelmia web foorumilta..

• Sortuuko
        Hhhj kirjoitti:

Joo, taisin laskea väärin. Onneksi en ole rakennesuunnittelija.. :)

Googlella "MN in kg" löytyy kaikenlaista konversio-sovellusta.

Toivottavasti alkuperäinen kysyjä ei ole suunnittelemassa mitään koirankoppia ihmeellisempää. Meinaan että ois aika pelottavaa jos joku tekisi itse talon perustuksia ja kyselisi lujuuslaskelmia web foorumilta..

Kevysoraharkon kantavuus on noin kolmesataa grammaa neliömillimetrille. Neliömetrissä on miljoona neliö millimetriä. Neliön kokoinen ala kevytsoraharkkoja kantaa kolmesataatuhatta kiloa. Yhdessä 100 mm x500 mm harkossa on kantavuutta viistoistatuhatta kiloa.

• Vesivahinkomestari

Nyt tekis kyllä mieli kysyä, että mihin moista tietoa tarvit? Tai siis että mitä olet rakentamassa kun tarvit harkon puristuskestävyyttä tasaiselle kuormalle?

• Anonyymi

teen autohuoltopukin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      79
      4468
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3105
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      135
      3091
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      400
      2179
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      219
      1296
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1203
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1197
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1064
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      63
      1056
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      983
    Aihe