sosiaalitieteet 2012 Tampere

one door opening

Löytyykö muita hakijoita?

Miltä artikkelit maistuvat?

277

2515

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • redw

Melkoista sekameteleisoppaa ovat. Siis onkohan tuommoisessa noin monen tieteenalan yhteen ymppäämisessä mitään järkeä..???

• Eipä ole.

Ihan hullua.

• Riikka

Mielestäni artikkelit ovat hyvinkin selkeitä verrattuna monen muun alan pääsykoemateriaaleihin.

Millainen on ollut lukutahtinne vai onko sellaista?

• hp

Olen tykännyt artikkeleista ja ne on mielestäni todella mielenkiintoisia. 4 artikkelia olen lukenut, mutta vielä pitää termistöä ja muuta opiskella tietenkin. Ja minunkin mielestäni artikkelit ovat todella selkeitä ja ymmärrettäviä, toisin kuin muilla aloilla. Artikkeli ''kuka jää kotiin hoitamaan sairasta lasta?'' oli mielestäni vähän outo, kun siinä jankattiin aika paljon, eikä ns. tietoa tullut juurikaan. Sekavaksi sen varmaan myös kyllä teki se, kun tutkittiin ja kerrottiin niin tarkkaan tutkimuksista ja niiden tuloksista..

Mutta näin yleisesti olen kyllä tykännyt artikkeleista! Toivottavasti vaan kerkeän lukemaan kunnolla kun teen kahta työtä niin päivä menee melkeinpä niihin.. Mutta ekä se tästä. (:

• zlissu

Mua kummastuttaa se musiikintutkimuksen tunkeminen samaan pakettiin :D

• pelko puserossa

Täällä kanssa yksi kohtalontoveri :)
      Hirveästi jännittää, että tuleeko sitä luettua tarpeeksi, mutta artikkelit kyllä vaikuttaa jotenkin helpoilta. Pelottaa se, kun tää homma vaikuttaa niin helpolta. Järki sanoo, ettei se voi olla, oon tehnyt jonkun väärän laskelman. Saa nähdä tuleeko kysymykset sitten olemaan niin piinallisia, että ei itse osannut valmistautua :P

Kyl se musiikintutkimus sopii ainakin mun mielestä sekaan kun sitä artikkelia lukee, sosiaalitiede kuin sosiaalitiede :P

Oon myös miettinyt et minkälaista ikähaitaria ja pohjakoulutusta hakijoilla? Itse 27v ja sairaanhoitajakoulusta olisi tarkoitus vaihtaa yliopiston vapaaseen maailmaan :P

Sisäänpääsytodennäköisyydet jotain luokkaa 10-11/1 henkilöillä, jotka menee pelkän pääsykokeen perusteella sisään mun laskelmien mukaan, ihan siedettävät kertoimet verrattuna muihin opinahjoihin :P

• Riikka

Itse haen lukiopohjalta ja tämän kevään ylioppilas siis olen.

Yliopiston sivuilta katsoin, että hakijoita on ollut lähes tuhat, joten ainakin paperivalinnalla sisään pääsevien tason täytyy olla todella kova.

• pelko puseros

pääsykokeisiin osallistujien määrä kuitenki joku vähän alle kuus sataa ? :P

• Kukkapää

Täällä myös yksi sosiaalitieteisiin hakija :) Mielestäni valintakoeartikkelit ovat melko helposti ymmärrettäviä sisällöltään, mutta mietin minkälaisia tulevat kysymykset ovat ja minkälaisia vastauksia hakijoiden oletetaan kirjoittavan. Artikkeleiden tueksi olen lukenut viime vuoden pääsykoekirjoja, joka on helpottanut joidenkin kohtien ymmärrystä huomattavasti.

Miten käytte artikkeleita lävitse, mitä muita tapoja opiskeluunne kuuluu kuin perinteistä pänttäämistä?

• Riikka

Itse olen vain lueskellut artikkeleita, sillä se on minulle ehdottomasti paras tapa opiskella. Esimerkiksi muistiinpanoja tekemällä en opi juuri mitään.

Entä mitä luulette, millaisilla papereilla voisi päästä jo paperivalinnassa sisään? Onko täällä ketään, jolla olisi mahdollisuudet moiseen?
      Äidinkielestähän tulee olla joko laudatur tai eximia, jotta todistus huomioidaan tuossa kiintiössä, mikä on mielestäni kyllä hieman outoa.

• pelko puseros

mua kans mietityttää hirveesti et mitä ne kysymykset sit tulee oleen, tuntuu kans materiaali helpolta :P

kaikilla on varmaa omat keinonsa opiskella, mulle sopii parhaiten se et tiivistän artikkelit pienemmiks ja pänttään niitä..

itse haen lähihoitajan papereilla niin yritän päästä pelkän pääsykokeen perusteel sisään :P

• Annabelll

Täällä kans yks hakija! Tän kevään ylioppilas ja 18 vuotias olen. Alotin lukemisen aika myöhään, vasta vajaa viikko sitten ihan kunnolla :( Silti olis kova halu ja toivo edelleen päästä kouluun.

Jotkut artikkelit on suht helppoja, mutta on niissä kyllä myös paljon sivistyssanoja joita en oo ennen kuullutkaan! Esim. "Universalismi Britannian ja Pohjoismaiden sosiaalipolitiikassa" -artikkelissa niitä vilisee ihan kunnolla.

Oma lukutaktiikkani: luin ensin kaikki artikkelit kerran läpi, sitten yksitellen jokaisen alleviivaten samalla oudot sanat, sitten etsin sivistyssanakirjoista selitykset näille sanoille. Sitten teen tiivistelmiä ja muistiinpanoja kaikista artikkeleista. Nyt oon tässä vaiheessa. Loppukuukauden varmaan yritän opetella artikkeleita ulkoa...

• Muste

Mäkin oon hakemassa ja oon vuoden -09 ylioppilas. Haluisin tosiaan päästä sisään, mut on ehkä vähän epäileväinen olo, kun on varmaan tosi suosittu hakukohde.

Musta artikkelit tuntuu kyllä kivoilta. Ainut on se Kulttuurien törmäys, joka on suomennettu älyttömän huonosti. Sellasii 55 sanan virkkeitä! Ja myös mietin tota Sairas lapsi-artikkelia, et mitä ihmettä siitä vois muka kysyä : D Mut aiheina kaikki on tosi mielenkiintosia! Jännittää, enää kolme viikkoa 'til the final day!

Lukutavat samanlaisia kuin muillaki täällä. Pitää kyllä alkaa kiristää tahtia tässä. Tuntuu et vähä liian rauhassa oon tähän asti lukenu.

• Riikka

Mielestäni tuo Kulttuurien törmäys-artikkeli on myös hieman vaikeaselkoinen.
      Montako kertaa olette jo ehtineet lukaista artikkelit läpi? Itselläni on hieman vaikeuksia suhtautua siihen, kuinka paljon tällaisia artikkeleita tulisi päntätä. Nämähän ovat aika helposti ymmärrettäviä, kuten täällä ollaan jo useampaan kertaan todetukin. Pääsykoekirja olisi jotenkin helpompi hahmottaa. : D
      Itse olen lukenut artikkelit muutamaan kertaan.

• Muste

Mä oon lukenu myös muutaman kerran.
      Mistä muuten ootte? Asutteko siis Tampereella? Onko kukaan käyny sosiaalitieteiden valmennuskurssia?
      Ite oon Helsingistä eli ei oo mahollisuutta tonne kurssille, harmillista kyllä...

• Riikka

Itse en ole Tampereelta, mutta Pirkanmaalta kuitenkin. Valmennuskurssia en ole käynyt, mutta toivotaan, että ilmankin pärjää!

Hamittaa kyllä, kun olemme nyt ensimmäinen sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan hakeva ryhmä, joten vanhoja pääsykokeita ei ole näkyvillä ja ei tiedä yhtään mitä tuleman pitää. : / Onko teillä samalla muihin pääsykokeisiin valmistautumista vai onko sosiaalitieteet ainut päämääränne?

• Annabelllll

Sosiaalitieteet ainut päämäärä. Asun noin 100 kilometrin päässä Tampereelta, en oo käyny valmennuskurssia :)

Ymmärtääkö joku jollain tasolla mitä tämä lause tarkottaa:

"Diskurssianalyyttisen otteeni tueksi lainaan kertomuksen tutkimuksessa hyödynetyn näkemyksen ajallisuudesta olennaisena kertomuksia jäsentävänä ulottuvuutena sekä ajatuksen kulttuurisista mallitarinoista eli totunnaisista tavoista hahmottaa tapahtumakulkuja". (seksuaalikansalaisuus rippikoulussa, s. 20)

• Annabbbel

Heh, ymmärsin nyt ton pienen pohdinnan jälkeen. Mutta on kyllä melko koukeroista tekstiä paikka paikoin, ja niin etenkin siinä kulttuurien yhteentörmäys -tekstissä...

• Riikka

Kyllähän tuohon tieteelliseen tekstiin täytyy hieman totutella. Nytkin kun luin, Annabel, tuon poimimasi tekstikatkelman ensimmäistä kertaa, en tajunnut mitään. Toisella lukukerralla tajusin jo jotain ja kolmannella kerralla ajattelin, että olipa helppo juttu. Monet yksinkertaisetkin asiat vaan saadaan vaikuttamaan niin kovin hankalilta näissä artikkeleissa!

• pelko puseros

joo sama ku riikalla, eka en tajunnu mitää mut nyt tajusin :P

ootteko lukenu tutkimusten lähdemateriaaleja? jotenkin äkkisilteen ajateltuna olis epäreilua alkaa kyselemään kovin syvällisiä just noista tutkimusmuodoista ja suuntauksista, kun artikkelit eivät niitä käsittele ja materiaaliin ei sisälly sellaista opusta missä niistä kerrottaisiin.

tampereelta minä..

• Muste

En mä ainakaan lähdemateriaalia aio lukea. Ei oo aikaa.

Ja oon hakemassa sosionomiks myös, mut siihenkään ei tarvii lukea, joten eniten keskityn kyllä tähän.

Se Kulttuuritörmäys on vaan niin inhottava.

Montakohan esseetä meiän pitää kirjottaa sit tuolla kokeissa? Neljä tuntii tuntuu kuitenki sinänsä niin lyhyeltä ajalta. :P Tai siis kai se ihan perus aika on, mut kumminki lyhyempi vaikka ku ylppäreissä.

• Riikka

Enpä minäkään ole lähdemateriaaleja lueskellut, artikkeleissa on itselleni ihan tarpeeksi purtavaa. :- D

Pitikin muuten kysyä esseistä, eli tuleeko kokeisiin VAIN esseetehtäviä? Minulla on mielikuva, että olisin niin lukenut yliopiston sivuilta, mutta nyt löydän ainoastaan tämän ko asiaa liippaavan tekstin: "Artikkeleihin perustuvissa kirjallisissa tehtävissä arvioidaan hakijan kykyä ymmärtää ja tulkita tieteellisiä tekstejä sekä hakijan taitoa kirjoittaa loogisesti etenevää, hyvin jäsenneltyä ja oikeakielistä tekstiä. Kirjallisuuskokeen maksimipistemäärä 30 pistettä."

Tuohan antaa selkeästi ymmärtää, että esseetehtäviä tulee, mutta se, tuleeko vain ja ainoastaan niitä, jää epäselväksi.

Esseetehtävien määrää en osaa arvioida, mutta toivon hartaasti, että ainakaan neljää enempää ei tulisi, sillä olen kovin hidas kirjoittaja. : D

Mikä aine sosiaalitieteissä teitä muuten eniten kiinnostaa, eli mihin aiotte erikoistua maisterivaiheessa?

• Muste

Ei mitään hajua, mitä kokeisiin tulee. Jep, toivottavasti ei vaan tulis yli neljää! Kaveri pelotteli et voi olla 6-10!! En kyllä ihan jaksa uskoa, et niin monta laittais.

Ja mä haluisin sit maisterivaiheessa erikoistua luultavimmin sosiaalipsykologiaan.

• quan

Onx siellä kandiopinnoissa sit vielä toiset pääsykokeet sen erikoistumisen pääaineen suhteen?

• Riikka

"Maisteriopintojen opintosuunta perustuu kandidaattiopinnoissa suoritettuihin oppiainekohtaisiin kursseihin ja opintomenestykseen."

Mitenkäs kanssapyrkijöiden viimeiset kaksi viikkoa menevät lukemisen suhteen? Itse ajattelin lukaista artikkelit ehkä vielä kertaalleen läpi, mutta sen suuremmin en ajatellut huhkia, kuten en juuri tähänkään mennessä. Aineistoa on kuitenkin vähän, se on suhteellisen helppoa ja kirjallisuuskokeesta voi saada vain puolet pisteistä. :D

• quan

Eli pariin suosituimpaan pääaineeseen on hirveä ryysis ja kilpailu hampaat irvessä tenttipisteistä? Loput menee sit varmaan musiikintutkimukseen :)
      Luotan hurjaan loppurutistukseen lukemisessa.

• pelko puseros

Mä en oo vielä edes päättänyt et mikä se pääaine sitten olisi, kun kaikki oikeastaan kiinnostaa.. alunperin olin menossa sosiaalipsykologiaa lukemaan, mutta nyt on alkanut kaikki muutkin sosiaalitieteet kiinnostaa niin ainakin tässä vaiheessa mulle olis ihan sama, et mihin päätyisin (paitsi ei musiikintutkimukseen!) :)

En hae muualle kuin tähän koulutukseen.. luettua on tullut vähemmän kuin mitä oli suunnitelmissa, jotenkin ollu vaikeaa motivoitua lukemaan ylenpalttisia määriä kun alue niin pieni ja artikkelit sen verta helppoja :P saa nähdä kostautuuko huoleton asenne pääsykokees :) luultavasti vedän samalla kaavalla loppuun asti..

Mä toivon et mahdollisimman suuri osa tehtävistä olis esseitä, niihin on helppo aina heittää ympäripyöreitä vastauksia :P Mut toki jos niitä on liikaa niin ei ole hauskaa :(

Kokeet kestää neljä tuntia niin onko ensimmäiset 2h kirjallisuuskokeita varten ja seuraavat 2h aineistokoetta varten?

• safdsdadfs
        pelko puseros kirjoitti:

Mä en oo vielä edes päättänyt et mikä se pääaine sitten olisi, kun kaikki oikeastaan kiinnostaa.. alunperin olin menossa sosiaalipsykologiaa lukemaan, mutta nyt on alkanut kaikki muutkin sosiaalitieteet kiinnostaa niin ainakin tässä vaiheessa mulle olis ihan sama, et mihin päätyisin (paitsi ei musiikintutkimukseen!) :)

En hae muualle kuin tähän koulutukseen.. luettua on tullut vähemmän kuin mitä oli suunnitelmissa, jotenkin ollu vaikeaa motivoitua lukemaan ylenpalttisia määriä kun alue niin pieni ja artikkelit sen verta helppoja :P saa nähdä kostautuuko huoleton asenne pääsykokees :) luultavasti vedän samalla kaavalla loppuun asti..

Mä toivon et mahdollisimman suuri osa tehtävistä olis esseitä, niihin on helppo aina heittää ympäripyöreitä vastauksia :P Mut toki jos niitä on liikaa niin ei ole hauskaa :(

Kokeet kestää neljä tuntia niin onko ensimmäiset 2h kirjallisuuskokeita varten ja seuraavat 2h aineistokoetta varten?

Veikkaanpa että taktiikka "ympäripyöreät vastaukset" ei tule yliopiston pääsykokeessa toimimaan! Esseitä minäkin toivon, olen aina onnistunut jäsentämään ne päässäni helposti johdonmukaisiksi kokonaisuuksiksi. Olen itse lukenut artikkelit nyt kolme kertaa läpi ja tehnyt muistiinpanot (joiden tekemisessä meni aikaa). Tavoite on opetella ne ihan melkein ulkoa :D eli luen alueen kerran päivässä. Tahto päästä sisään on kova, samoin motivaatio. Kolmatta välivuotta en enää ota.

Tuntuu omituiselta kun yritän pusertaa noista kaikki tiedon irti ja ei vaan tunnu onnistuvan :D liian vähän materiaa. Ovat pääsääntöisesti niin helppoa tekstiä että pelottaa millainen koe on. Kuinka pikkutarkkoja juttuja siellä on! Kun lukiossa opetettiin katsomaan laajaa kokonaiskuvaa, nyt yliopiston pääsykokeissa vaaditaan usein tosi tarkkoja pikkujuttuja, jotka on saatettu mainita yhdessä sivulauseessa. Sosiaalipsykologia on minulla se ykkönen mikä kiinnostaa.

Tosin minua ärsyttää oikeinkirjoitus ja muutenkin kielen vaikeaselkoisuus. En tarkoita siis sisällöltään vaan ulkoasultaan, haen opiskelemaan myös kirjallisuustieteitä niin tuo kirjoitusasu nyppii, sanojen väärät muodot ja kirjoitusvirheet :D

• Riikka

Minuakin ärsyttää suunnattomasti nuo kirjoitusvirheet! Paikoitellen ne oikeasti haittaavat jo asian ymmärtämistä. Samoin jaan kokemuksenne siitä, että tekstin helppouden takia ihmetyttää millainen kokeesta tulee ja että kuinka paljon tätä nyt sitten täytyisi päntätä kun tuntuu, että kaiken oppi about ensimmäisellä lukukerralla. :- D

• Riikka

Milloinkohan muuten tulee suoravalinnan tulokset?

• huhuii

Toivottavasti pian ! Mitäs luulette, pitäiskö paperista löytyä pelkkiä älliä että ois mahollisuus päästä suoraan ?

• Riikka

Sen kun tietäisi. : D Tietysti se, että äikästä vaaditaan E tai L tuossa kiintiössä huomioimiseen karsii kilpakumppaneita kaikkien yli 900 hakijan joukosta. :D
      Itse saan noita pisteitä 56, enkä kyllä tiedä riittääkö se.

• huhuii

Mulla kyllä ihan mukavat pisteet, mutta toki niitä tommosesta porukasta löytyy muiltakin. Opiskelumotivaatio on vaan ollu aika heikko kun on aatellu että ehkäehkä hyvällä tuurilla pääsiskin jo suoraan ! Toivottavasti tulokset pian ja sitten vaikka viikon loppukiri :)

• Riikka

Saako udella millainen pistekarttuma sinulla, huhuii, on?:D

• huhuii

Nojuu, jos oon oikein ymmärtäny niin tutkintopisteet ois 69/75.. Tiedän sen olevan tosi hyvä, mutta en yhtään ymmärrä että riittääkö sekään :(

• jeeeeeij

No kyl luulis 69 pistettä riittävän :D Varmaan ne, jotka on kirjottanu pelkkiä L:iä, hakee sitten lääkikseen yms... ei kai tonne sosiaalitieteisiin nyt niin kova taso ole. Ite sain yo-todistuksesta 42 pistettä, eli niillä ei taida olla mitään merkitystä ton koulun pääsyn kannalta. Pelkällä pääsykokeella mennään.

• huhuii

Äläpäs noin, nyt jää lukeminen pian kokonaan ! :D
      Samaa mietin, mutta toisaalta melkein tuhannen hakijan joukosta saattaa löytyä aikamoisiakin todistuksia. Nojuh, turha täällä stressata, pitänee vaan odotella tuloksia... huiiii !

• Riikka

Oioi, kyllähän 69 pistettä on todella hyvin! Siinä saa jo muutama laudatur paperissa ollakin. :- D Uskoisin, että sillä pääsee kevyesti sisälle.

• pelko puseros

joo oh olishan se helmi päästä ineen suorilta, itse jätin lukion kesken aikoinaan ja nyt haen lähihoitajan papereil :P toisaalta ne lukion paperit olis ollu niin huonot et olis ollu ihan sama olisinko käyny loppuun.. ketään muita pelkällä pääsykokeilla sisään pyrkiviä? :P

jooh kyl siel varmaa pilkkua viilataan aika kovasti, mut tykkään jokatapaukses enemmän esseetyylisistä kysymyksistä, jotenkin helpompi meikäläiselle kun saa itse vapaasti asiasta kertoa. mutta mutta, kun kysees on yliopisto niin lähtisin väittämään, että yhtä tärkeätä kuin ulkoa muistaminen on se, et on ymmärtänyt asian ja osaa soveltaa tietoa. et kyl mä luulen, että ne kokeet on älyllisesti haastavat, eikä semmoset et kaikki pääsee ineen jotka muistaa ulkoa :)

• asdafasddfssa

Mutta on helpompi soveltaa kun ne pikkutarkatkin asiat muistaa :) ensimmäinen osiohan on nimenomaan tätä pikkutarkkaa muistamista, toinen sitten sitä soveltamista. Ja painotan sitä että yliopiston kokeissa tarvii muistaa oikeasti tosi tarkasti niitä juttuja. Yhdessä aiemmassa kokeessa oli kysymys tyyliin "Mitä tämä henkilö sanoi tästä ja tästä asiasta, tässä kappaleessa?" Siis sellainen asia mikä oli mainittu yhdessä lauseessa kappaleen keskellä, helvetin paksussa ja asiatäyteisessä kirjassa. Siksi se onkin turhauttavaa yrittää muistaa niitä asioita prikulleen, lukiossa kun oppi päinvastoin omaksumaan laajempia kokonaisuuksia. Ja toki sitä soveltamista, mutta sen uskoisin olevan ihan mukiinmenevää kunhan tiedon on omaksunut. Eli kun sen oppii, sen osaa, ja osaa soveltaa.

En edes tajua miten kukaan voisi muistaa ulkoa asioita joita ei ymmärrä :D aika kovan työn saisi tehdä! Minä en meinaan muista mitään mikä ei minua kiinnosta tai mikä on ihan hepreaa. Mikään lukemani lause tai pontti ei jää päähän ellen ymmärrä sen ideaa.

Taidan pyrkiä pelkällä pääsykokeella, en ole edes katsonut paljonko pisteitä saisin. Äidinkielestä kirjoitin aikanaan M:n kun en jaksanut lukea, niin tuskin sitä otetaan edes huomioon. Eli pelkällä kokeella mennään.

• pelko puseros

nojoo siis oot kyl aivan oikees että täytyy muistaa ulkoa. mulle tää universalismi artikkelin ulkoa muistaminen tekee tiukkaa ku on niin paljo kaikkia vuosilukuja sun muuta historiaa, mikä pitää vaan muistaa. kyl noitten muidenkin artikkeleiden ne pikkuseikat, ku oon kans ite sitä sakkia joka ymmärtää ja muistaa laajat linjaukset helposti mut pikkujutut joutuu vetään hauki on kala meiningillä kaaliin.

kyl mä tiedän semmosiakin ihmisiä, jotka lukee ja muistaa, mutta ei ymmärrä. et ehkä voidaan olla kuitenkin tyytyväisiä itseemme :D

alkaa olla jo aika kovat paineet ku deadline lähestyy..

• !!

Onkohan 64 pisteellä mitään mahdollisuutta päästä suoraan? Luin kasvatustieteellisen VAKAVA-kokeeseen koko huhtikuun ja aloitin sosiaalitieteisiin valmistautumisen vasta sen jälkeen joten tuntuu, etten tiedä artikkeleista paljoakaan teidän opiskelumääriinne verrattuna, ja tajusin vasta nyt että haluaisinkin sosiaalitieteisiin huomattavasti aiempaa luokanopettajasuunnitelmaani enemmän :D

• Riikka

No minä elättelen toivoa, että 56 pisteellä pääsisin sisälle... : D Tosin en ole sen varaan jättänyt valmistautumistani vaan lukenut kyllä artikkeleita. Aina kuitenkin voi toivoa. :D

• skille

Mikä artikkeleista on mielestänne kaikista helpoin? Mun mielestä ehkä musiikintutkimuksen artikkeli, tosi vähän päntättävää siinä

• co

Mulle helpoin on pahuus-artikkeli ja vaikeimpia universalismi ja kulttuurien yhteen törmäykset! Paljon on vielä töitä tulevalle viikolle. Huh, kun teillä on hyviä todistuksia...

• Riikka

Helpoin on mielestäni se universalismia käsittelevä artikkeli, koska aihe siinä on mielestäni selkein ja rajatuin. Itse olen kiinnostunut eniten juurikin sosiaalipolitiikasta, joten ehkä sekin saattaa vaikuttaa asiaan. :- D

• pelko puseros

mun mielestä helpoin ehkä toi läskikapina, jotenki se on mulle tosi selkee. sit se pahuus artikkeli kans, koska se on henkilökohtasel tasol tärkee (mielenterveyshoitaja koulutukseltani olen) ja samasta syystä kulttuurien yhteentörmäys. universalismi mun mielestä kaikkein vaikein muistaa ulkoo, koska siinä on niin paljo historiaa :P kyl se on varmaa vähä sillee et jokasella on omat mielenkiinnonkohteet ja sudenkuopat..

luulis nyt et ainaki 64 pisteel pääsis.. mut älkää luovuttako, kylhän sitä voi sit päästä ylioppilastodistus pääsykoe combollakin sisään: http://www.koulutusnetti.fi/files/hyvksymispisteet_s11.pdf vaik ei oliskaan lukenut hartaasti niitä artikkeleita :P

• voihan kökkö

mut tossa onkin se, että jos ei pääse suoraan niin todistusta ei oteta ollenkaan huomioon, koska se on pelkän valintakokeen perusteella sit :(
      Toisaalta niinhän se on reilua kaikille, mutta mulle ainakin tekee varmasti hallaa !

• Riikka

Minuakin harmittaa, että yhteiskiintiötä ei ole kun paperini ovat kuitenkin hyvät, (LEEEEE), mutta ei välttämättä läheskään niin hyvät, että niillä suoraan sisälle pääsisi. Nyt en siis välttämättä pääse hyötymään hyvistä papereistani laisinkaan.

• huhuii

Soitinkin jo sinne hädissäni, mutta ei ne mittään tienny et millon tulee tuloksia :D
      Nyt on semmonen tilanne että pääsykokeisiin ei oikein menemistä jos ei suoraan pääse. Ainakaan sen perusteella miten muut on lukenu. Ite oon lukenu kerran läpi artikkelit. HUPS !

• Riikka

Höh, eivätkö ne osanneet sanoa yhtään mitään? :-( Johan ne tulokset keskiviikkona tulivat niin ei kai niiden postitus (tai lähinnä varmaan joku sähköpostitus tms) yliopistolle ja tarkistus luulisi niin tavattoman kauaa kestävän! Mihin muuten tarkkaan ottaen soitit? :D

• Leeahhh

Viimenen viikko lukemista! Ei enää kiinnostais pelkkä lukeminen, ni oonkin nyt tehny sellasia esitelmiä niistä artikkeleista :D Asioiden ääneen kertominen itelleen ja varsinkin muille on hyvin opettavaista :D Joskus viikko sitten selitin yhelle kaverille mitä kaikkee niis artikkeleis kerrotaan, sain selitettyä jonkun tunnin verran niitä artikkeleja. Siitä tuli kauhee kipinä opetella niitä asioita mitä ei vielä osaa :p Nyt osaisin varmaan kertoa jo taas paljon enemmän. Suosittelen, jos teillä on vaan joku kaveri joka jaksaa kuunnella :D

• huhuii

Aika hyvä kaveri jos tunnin sepustusta kuuntelee :) Tommonen on kyllä mullakin joskus toiminu.
      Soittelin siis tonne Tampereen yliopiston hakijapalveluihin. Katto suoraan vaan opinto-oppaasta mitä siellä sanotaan, eli sama mikä netissä.. Toukokuun lopussa joskus.
      Mä taidan olla kyllä laiska ja yrittää ens vuonna uudestaan jos ei nyt suoraan pääse. Viikon loppukiri (tai haha alkukiri pikemminkin) kuulostaa liian raastavalta. :D

• Riikka
    • huhuii

eiiii mulla tullu ku kolme laudaturia ja sitten neljä E:tä.. hups, oonkohan vielä laskenu jotenkin pisteitä väärin hmmmm.. Juu, vakuuttavaa tää mun koulumenestys kun en edes tähä pysty ! :D

• huhuii

Okeii... ymmärsin että ne kolme muuta voi olla myös reaaliaineiden kokeita. Jos ei niin eihän mulla sitten nuin korkeita pisteitä ole. Miten se teidän mielestä menee ?

• Riikka

Siis äidinkieli reaali katotaan pakosti ja lisäksi kolme muuta ainetta, jotka tuottaa parhaat pisteet. Eli voi olla monta reaalia. :D Sitten on erikseen pisteytykset pitkille ja lyhyille/keskipitkille aineille. (Reaali lasketaan pitkänä.)

• huhuii

Uuukei. No kyllä mä tolla kolmellakin ällällä sitten 69 pistettä saan ? kaiiii,he.

• Riikka

Juu kyllä saa jos on kolme ällää kaks eetä kirjoitettu pitkänä! Oon kyllä kateellinen sun rivistä kun epätoivo lukemisen suhteen vaan kasvaa. :D

• huhuii

Nojuu, ehkä oon ollu liiankin pessimisti, mutta vieläkin silti jännittää !
      Hyvät mahkut luulis sullakin Riikka olevan jos oot hyvin lueskellu ja oot kirjotusten perusteella nuin "akateemisesti viisaskin" :)
      Nyt vaan sit lopputsemppaus !

• Riikka

Olen kyllä mielestäni valmistautunut ihan hyvin, mutta ei siitä mihinkään pääse, että nämä pääsykokeet tuppaavat silti olemaan varsinaisia stressin synnyttäjiä. Kiitoksia tsemppauksesta. :-)

• nohh

Okkkeii... Historiaa suoraan lukemaan päässeet on julkastu.. pisteitä vaadittiin vähintään 80/83... Aika vaativaa taitaa olla suoraan sisään pääsy !

• Riikka

Mistä näit, paljonko pisteitä vaadittiin? :o

• Riikka

Jaa no nytpä huomasin ihan itse. :-D Aika toivotonta...

• nohh
    • huhuii

EIIIIKÄ, Aasia here I come !! :D

• Riikka

Voi ei nyt iskee paniikki, ettän jos todistusvalinnassakin on noin hullut rajat niin onkohan valintakokeessakin oltava joku yli-ihminen. Shiiiiiiiiiit....

• Riikka

Ja miksi pirussa tuossa hissan valinnassa on sisään päässyt 16 ihmistä, kun tuolla yliopiston sivuilla lukee, että maksimissaan 12 otetaan sisään todistusvalinnalla?

• huhuii

Oiskohan ollu sit niin tasasta että on menny reaalitkin ja kaikki tasan..
      Noh, pääsykoe on taas ihan eri tilanne. Ei kaikki sinne mene tai lue (minäminä!)
      Eip auta.

• Riikka

Voi tätä epätoivon määrää...
      Huhuii, ehdit vielä lukeakin ihan hyvin. :D Tossa on niin vähän luettavaa, että äkkiäkös rykäset kaikki artikkelit päivässä läpi.

• huhuii

Niih, nyt on kyllä hyvä alottaa :D
      Mutta kiitos kannustuksesta, eeehkä saan vielä jonkun motivaation pistoksen !

• pelko puseros

toi on kyl typerää ettei ole päästötodistus pääsykoe vaihtoehtoa olemassa :P

mul on tullu ny semmonen vaihe kans etten tiedä enää et miten päin kääntelisin noita artikkeleita ku muistaa ulkoo ja on tarkastellut niissä esiintyviä asioita kaikista näkökulmista. kai sitä vois vielä päntätä niitä ku ei sitä nyt ihan kaikkea täydellisesti muista mut jotenki vaikee keskittyä kun lukeminen tuntuu jotenkin turhalta :P

mut tosiaanki sen näkee sit ku koe tulee naaman eteen ja sitku vastaukset tulee et kuin paha noi artikkelit on sisäistää tarpeeksi hyvin. välil lukies on tuntunu et joku viikonkin intensiivinen lukeminen olis voinut riittää. paha sanoo ennenkö tietää minkälaisesta jutusta on kyse :P

• asdfghzxc

Pelästyin aluksi tota 972 lukua (ensisijasesti sosiaalitieteisiin hakeneet). Mutta, itse hain erityisesti sosiologiaan, sehän valittiin jo siinä hakua tehtäessä. Suuri osa todennäkösesti haki sosiaalipsykologiaan. http://www.uta.fi/valinta/valinta2011.html Viime vuonna sinne on hakenu noin 480. Niin vaikka se kiintiö on 75 tänä vuonna sosiaalitieteisiin, niin pakkohan niitten on ottaa kiintiöt noihin tiettyihin aineisiin, esim. että sosiaalipsykologian opiskelijoita ei oteta sinne jotain 50 vaikka niitä nyt hakeekin eniten ja ne sais parempia pisteitäkin? Täytyyhän niitten erotella myös aineittain niitä kiintiöitä ton 75 sisällä.

Tajusko joku? :D

• asdfghzxcf

Tosin näköjään viime vuonna sosiaalipsykologian kokeeseen on osallistunu vähemmän ihmisiä kuin sosiologiaan...

Mutta silti, ei ees toi luku ensisijaisesti hakeneet kerro siitä, että paljon sinne kokeeseen osallistuu väkeä.

• Fönecta

Sitä kiintiöintiä ei ole kyllä vielä ilmoitettu missään.Itä-Suomessa (Joensuu,Kuopio) siirryttiin tähän systeemiin jo viime vuonna ja siellä pääaineen valinta on vapaa,eli kiintiöitä ei ole. Joihinkin pääaineisiin on tunkua ja joihinkin ei,jolloin niiden tarpeellisuutta voidaan arvioida.

• Riikka

Eihän sitä valintaa tehdessä valittu vielä mitään pääaineita!

Yliopiston sivuilla sanotaan vielä näin: "Maisteriopintojen opintosuunta perustuu kandidaattiopinnoissa suoritettuihin oppiainekohtaisiin kursseihin ja opintomenestykseen."

• Fönecta

Eikös sosiologian koe ollut viime vuonna valtakunnallinen,eli siellä oli muitakin kuin Tampereelle pyrkiviä paikalla? Mut siis toi opintomenestykseen perustuminen tekee opiskelusta yhtä tenttipisteiden viilaamista.

• pelko puseros

no voi lol jos siel sit joutuu kilpailemaan pääsystä pääaineeseen, meikäläinen on semmonen alisuorioutuja vaik olis kiinnostusta, että en varmana saa huippupisteitä näiden pääsykokeiden jälkeen mistään :P

mun elämänfilosofiakin on niin sitä vastaan, et lukisin johonki kokeisiin kokeisiin lukemisen takia et taidan päätyä sit sinne vähiten haluttuun pääaineeseen. julma maailma :P

toivotaan, että ne kurssivalinnat merkkais enemmän. mut tosiaanki varmaa menee sen mukaa et kuin suosittuja ne on, et jos kaikki on menos vaik sos psykaan ni sit sinne joudutaa kattoo myös numeroita :/ harmi ku se on nyt itsellä muotoutunut viimesen kuukauden aikana pääasialliseksi kiinnostuksen kohteeksi :P

missäköhän vaihees se sit päätetään se pääaine?

• Riikka

Sanokaa nyt vielä joku, että sitä suuntautumisvaihtoehtoa ei tarvinnut valita kouluun hakiessa, etten menetä yöuniani.

• YTK rules

Ei tarvinnut / ei voinut valita. Kandiin asti on laaja-alaiset "yhteiset" sosiaalitieteiden opinnot ja vasta sen jälkeen voi hakea haluamaansa "erikoistumiseen" eli opintosuuntaan kuten sosiologia jne. (Ns. pääaineesta ei enää uudessa tutkinto-ohjelmassa 2012 syksystä alkaen puhuta.) Suuntautumisvaihtoehdon määrittely koski sosiaalitieteiden maisteriohjelmaan hakua erillisvalinnassa. Ei siis koske tätä päävalintaa, jossa valituksi tulleet lähtee eka suorittaan kandia.

• YTK rules

Eli vielä täsmennys edelliseen: kaikki sosiaalitieteisiin Tampereelle hakevat ovat tuossa 75 opiskelijan valinnassa mukana. Joten suuressa hakijamäärässä on vaan surffattava sisään ja suoritettava kandin op:t - sit voi lähtee zuumaileen sosiologiaa, sosiaalipsykologiaa, sosiaaliantropologiaa ym.
        Käsittääkseni tuohon 75 sisältyy myös musiikintutkimukseen valittavat ja ylioppilastodistuksen perusteella valittavat, joten pelkän valintakokeen perusteella valittavien määrä on siis alle tuon.

• Riikka

Juuri näin minä asian olinkin ajatellut. Toivotaan, että valintakokeisiin tulee sitten reippaasti vähemmän porukkaa kuin tuo lähemmäks 1000 ihmistä!

• YTK rules

Aina sinne vähemmän tulee kuin on ilmoittautuneita. Ja niistäkin jotka tulee on osa "tuurilla" kokeilijoita joilla ei ees ole hirvee into sisään. Joten ei muuta kuin tsemppiä loppurutistukseen artikkeleiden parissa :-)

• Riikka

Kiitoksia! Voisi kuvitella, että tällä kertaa noita kokeilijoita on aika paljon, kun pääsykoemateriaalina on vain nuo lyhyet, hyvin nopeasti luettavat artikkelit!

• asdasfasda

Toivottavasti ei ole kaikki tosiasialla! Kun täytyy lukea hieman joka aiheesta niin voi ollakin ettei nappaakaan :D jos meinaan on kiinnostusta johonkin hyvin kapeasti.

• Riikka

Mites meinaatte käyttää viimeiset päivät ennen koetta? Paniikkipänttäystä vai rentoutumista ja henkistä valmistautumista? :-D

Toivon kyllä hartaasti, että kokeeseen tulisi muitakin tehtäviä kuin esseitä, vaikkapa monivalinnat olisi unelmieni täyttymys!

• YTK rules

Rauhassa vaan viimeiset päivät. Kyllä se tieto siellä nupissa säilyy: ajoissa unille ennen koepäivää ja luotto päälle, että kaikki opittu jäsentyy paperille kun näkee kyssärit.

• qazqazxc

Paniikkipänttäystä. Aattelin lukee nää viimeset päivät ehkä 10h päivässä. (tiedän, ei yhtään fiksua, pitäisi mieluummin rentoutua ja silleen...)

• hansen

Tätä ketjua kun olen lukenut, niin ei voi kuin toivoa, ettei teistä nuorimmat pääse heti sisään.

"omg oonkohan lukenut :D :( en tiedä mut voisihnan aFAHFAHFHFsfsfsfs"

Toivon saavani opiskella ihmisten kanssa, joilla on jo jotain elämänkokemusta ;)

• niinkin

Niinnonii, musta jokainen suhtautuu tämmösiin tilanteisiin eri tavalla (mun yhtälö laiskuutta ja stressiä on oikein soma..), mutta ei se välttämättä paljoa vielä ihmisestä kerro :)

• Riikka

No eipä hanseninkaan toivomukset kovin kypsiltä vaikuta hänen suuresta elämänkokemuksestaan huolimatta...

• Hehhs

Parhaat pääsee, oli sitten vanha tai nuori ;)

• Fönecta

Niin se menee hansen,nuoret rynnii ohi oikeelta ja vasemmalta ja saavat siinä samalla elämänkokemusta.

• Riikka

Nyt oli todistusvalinnat julkaistu! Alin hyväksytty pistemäärällä 65. Onnea siis huhuiille. :D

• hehhss

Mistä noita näkee netistä? :o Ja juu, onnea huhuiille :))

• hehhsss

• jepujeesh

• Riikka

Historiassakin kävi noin, että todistusvalinnalla otettiin enemmän porukkaa sisään kuin alunperin piti. Lähetin yliopistolle sähköpostia ja kysyin, että pienentääkö se sitten pääsykoekiintiötä ja sieltä vastattiin, että ei pienennä. Tämä siis historian kohdalla, mutta uskon, että sama käytäntö pätee sosiaalitieteisiin.

• pelko puseros

hansen itse olin joskus 24vuotiaana 16v lähihoitajien kanssa samalla luokalla. teinejen olemassaoloa ei ole pakko ottaa äärimmäisen takakireästi. en tiedä pötkiikö sellaisella asenteella kovin pitkälle, jos kokee olevansa kovasti kaikkia muita ylhäisempi siitäkään huolimatta, vaikka oikeasti olisikin. esim. rikkaat vs köyhät, tyhmät vs älykkäät, viisaat vs kokemattomat. itseasiassa loistavimmat vastaan kulkeneet tyypit ovat ainakin minun kohdalla olleet juurikin heitä, jotka ovat rikkauksistaan huolimatta suhtautuneet normaalisti köyhiin. älykkäitä, jotka ovat ymmärtäneet tyhmyyttä ja viisaita, jotka ovat nöyrtyneet opastamaan kokemattomia.

ethän sinä lapsillekaan mene vinoilemaan siitä, että he ovat lapsia? teinit ovat yhtä lailla teinejä ja heidän olemassaoloaan tulisi kunnioittaa. aivan kuin lapsista, heistä kasvaa jonain päivänä omilla aivoillaan ajattelevia yksilöitä, jotka parantavat maailman. yliopisto voi kiihdyttää prosessia huomattavasti. sen sijaan, jos ihmiseen projisoidaan kokoajan negatiivisia kuvia, he omaksuvat nämä projektiot lopulliseksi identiteetikseen. vain teini, jonka on annettu olla teini, voi kasvaa aikuiseksi.

koetko sinä, hansen, että teinit ovat jo aikuisia ja heiltä tulisi odottaa kaikkea sitä? itse olin teininä harvinaisen hyvä käytöksinen ja korrekti yksilö, muistan halveksuneeni muita teinejä. mitä vanhemmaksi tulin, sitä enemmän aloin kokemaan empatiaa teiniyttä kohtaan. hehän ovat vain teinejä, mitä se minuun liittyy? minusta tuntuu, hansen, että et ole vielä tarpeeksi vanha suhtautuaksesi myötämielisesti kaikkiin elämän ilmentymiin tällä planeetalla. toivotaan, hansen, että jonain päivänä ymmärrät elämän olevan vain sitä itseään, eli elämää.

ja hansen, jos se sinua helpottaa, elä tietäen, että sinun takakireytesi ei pilannut ainakaan minun päivääni. itseasiassa toivon, että päädymme samalle luokalle ja voimme keskustella teiniyden olemassaolon merkityksestä. kuvittele, neljän vuoden aikana olisimme varmasti muodostaneet harvinaisen selvän käsityksen teiniyden rakenteista. asiaa helpottaisi tietenkin huomattavasti se, jos luokalla olisi liuta koekappaleita, joiden identiteettien artikulaatioita voisimme yhdessä tutkia. heihin voisi soveltaa kaikkea oppimaansa sosiaalitieteellistä teoriaa. lopulta voisimme tehdä yhdessä gradun teiniydestä. hansen, eikö olisikin ihanaa?

sitäpaitsi, tässä ketjussa esiintyvät teiniyden representaatiot eivät ole ainakaan minun mielestäni olleet mainitsemisen arvoisia. esimerkiksi yhtäkään trollia ei ole vielä kävellyt vastaan, yhtä tyypillistä ja suomi24 diskurssille ominaista kommenttia nimimerkiltä hansen lukuunottamatta.

let the flaming and trolling begin RAAAARGH!

• Riikka

Kuinka monta kertaa muuten yhteensä luitte artikkelit läpi? Ihanaa, kun olen antanut itselleni luvan laiskotella ja rentoutua huomisen, harjoittaen ainoastaan henkistä valmistautumista. Tosin jähtäväksi nää, kuinka rentouttava huominen päivä todella on kun tänäänkin olen tuntenut oloni lähinnä hermoraunioksi. Pelkään, etten edes löydä oikeaan paikkaan. :D

• fhddddsfs

Luin n.20 kertaa ja tein miellekartat kaikista. Lisäksi listasin vaikeat termit :) Jännittää kyllä

• zaza88

pelko puseros, olitko sinä se sairaanhoitaja?

Ihan uteliaisuudesta, oletko varautunut melkoiseen maailmankuvan muutokseen?

• Riikka

Toivottavasti se huhuii ei nyt vielä ehtinyt paeta Japaniin kun häntä ei ole täällä näkynyt. :-D

• YTK rules

Nythän on kuulkaa niin vähän aikaa jäljellä, että on turha vertailla montako kertaa joku on dokkarit lukenut tai onko joku mahdolisesti ymmärtänyt jotakin "paremmin" kuin toiset. Elämänkokemus tuo lisänäkökulmaa, mutta vastaavasti vasta valmistunut ylioppilas antaa peliin ennakkoluulotonta avoimen ihmettelevää näkemystä. Vielä turhempaa on tässä kohtaa provosoitua muiden kommenteista. Sosiaalitieteissä mukava/haastava puoli on se, että yhtä ainoaa oikeata tulkintaa asioista ei ole :-) Let´s go kokeeseen!

• Riikka

Joo ei noista vertailusta tulekaan kuin paha mieli, huomasin juuri. :- D Nyt ei auta muu kuin hokea peilin edessä "minä osaan" ja luottaa itsensä toteuttavan ennusteen voimaan..

• pelko puseros

zaza88 kylläh, oon aina valmis maailmankuvan muutoksiin, mitenniin? :P

• pelko puseros

jooh ihan oikeessa YTK rules turha provosoitua, minäkin hillitsen nyt sanaisen arkkuni. itse otin rennosti tänään lukemisten suhteen ja huomen vilkasen vielä papereita nopeesti.

olis äärimmäisen hieno kun olis jossain paperil tai koneel tilastot siitä et kuka on lukenu kuinkakin paljon ja sitten sieltä selviäisi, että vain 10% hakijoista on lukenut :P tätä mielikuvaa mä pyöritän päässäni niin tulee rauhallisempi olo :P eikä nyt mennä rikkomaan sitä mielikuvaa sen enempää :)

• YTK rules

Tykkäsin kyllä tyylistäsi pelko puseros! Kohtuu hyvää kriittistä kommenttia :-) Ite ajattelin kostoks ottaa lasin viiniä - se kuulema synnyttää jaloja ajatuksia...

• YTK rules
        YTK rules kirjoitti:

Tykkäsin kyllä tyylistäsi pelko puseros! Kohtuu hyvää kriittistä kommenttia :-) Ite ajattelin kostoks ottaa lasin viiniä - se kuulema synnyttää jaloja ajatuksia...

PS. Sullahan on jo loistava kandityön aihe :-)

• Hömppä

Lähihoitaja, sairaanhoitaja vs. sosiologia yhteiskuntatieteenä = hmm? En tunnista maailmankuvan muutosta tässä kontekstissa...

• JTK rules

Meillä oli avoimen yliopiston luennoilla oppilaana joku sairaanhoitaja, jonka kommentit oli 15-vuotiaan wannabe-humanistin tasolla... Mutta kaikkea voi aina oppia

Onnea kokeisiin meille kaikille

• huhuii

Ihana Riikka, en ihan vielä Japaniin kerennyt. :D Toooosi onnellinen oon että suoraan pääsin, oon hihitelly koko päivän ! Vähän hävettää tosin että tämä kävi nyt näin helposti. Mutta heiii, onnea kaikille, nähdään ens syksynä eiks je ?? ;)

• dafdsadfxgas

Öööh miksi opiskelijavalinnan tuloksissa näkyy edellisen 29:n sijaan nyt 40 nimeä? Tämähän on ihan sekaista touhua. Sehän on reippaasti enemmän mitä piti olla, se 25. Jos noin monta pääsee pelkällä todistuksella niin uskoisin sen vaikuttavan jo pääsykoekiintiöönkin. 40 ihmistä on aika paljon kun alunperin sivuilla lukee kokonaisopiskelija-määrässä 75. Eiväthän ne voi tuon 40:n päälle ottaa vielä sitä 50 opiskelijaa :D mitäs hemmettiä nyt tapahtuu. Siitähän tulisi jo 90 uutta opiskelijaa o.o

• Muste

Joo mitä helvettiä! :O no eipä edelleen ole omaa nimeä mukana heh.... ois kiva tietää mikä nyt oli alin pistemäärä!
      Mut luulis et ne nostais sit pääsykokeilla pääsevien kiintiötä myös!

• Riikka

Siis mitä pirua. 40 hyväksytty todistuvalinnalla ja silti listassa on vain 31 nimeä. Ja pisteraja ei ole muuttunut..

• Riikka

Ai niin tosiaan kaikkihan eivät halua nimeään julkaistavan, mikä selittää tuon ristiriidan. Eikös musiikintutkimukseen hakevatkin osallistu huomiseen kokeeseen, joten sekään ei selittäisi tuota?

• hehhhs

Ehkä ne oli tehny kämmin siellä kun ne oli ensin valinnu 29, sitten seuraavana päivänä ne huomas että oho, olihan noillakin vielä 65 pistettä! Sitten oli pakko ottaa nekin.

• pöllöpää

apua rupesi pelottamaan tosi paljon kun luin näitä keskusteluja.... ite en ehtinyt lukea artikkelit kun 2 kertaan koska hain muuallekin... taidanpa tänä syksynä kyllä jäädä ilman opiskelupaikkaa... en ole edes opetellut mitään ulkoa, termistöstä puhumattakaan.

hmm, toivottavasti tämä mun kommentti auttoi pahimpia stressaajia, ne kaikki jotka sinne hakee ei tosiaan taida olla mitään superopiskelijoita, mukana on myös näitä vähän sluibaamiseen taipuvaisia pöllöpäitä, kuten minä. tämähän tarkoittaa tietenkin sitä että teillä ahkerilla opiskelijoilla on paremmat mahdollisuudet päästä sisään!

onnea vaan kaikille huomiseen! ja onne niille jotka pääsivät suoraan opiskelemaan!

• Riikka

Kannattaa kuitenkin muistaa, Pöllöpää, että vaikka olet lukenut vähemmän kuin jotkut muut, niin se ei tarkoita, että olisit välttämättä oppinut vähemmän! Totta kai toistot auttavat, mutta pelisi ei kuitenkaan ole vielä menetetty. :- )

• pelko puseros

viinilasi on hyvä reaktio, jooh me voidaan hansenin kanssa perustaa uusi sosiaalitieteen alalaji teinien tutkiminen :P

kyl sairaanhoitajan maailmankuvassa on paljon samaa ku sosiaalitieteellisessäki ainaki siinä mieles et molemmat yrittää ymmärtää ihmisen toimintaa. mut sairaanhoitajat on enemmänkin käytännön ihmisiä ja hoitotyöhön painottuvia, sosionomi olis lähempänä. oon mä ollut kiinnostunut sosiaalitieteistä jo pari vuotta ja on kaveri, joka on sosiologian maisteri, jonka kanssa juttelin monet vuodet aiheesta. et on aika hyvä kuva siitä, mistä on kyse. alunperin olin kiinnostunut psykologiasta. kyl mä odotan yliopistolta paljon ja se tulee varmasti avaamaan silmiä tavoilla, joita ei voi vielä nähdä. sairaanhoitaja opinnot oli aina kompromissi mielenkiinnon suhteen, yliopisto ei :P saa nähdä pääseekö sitä toteuttamaan unelmaansa :)

soitin sinne hakutoimistoon uta:lle ja ne sano et se pääsykoekiintiö pysyy silti samana vaik sinne on otettuki 40 ihmistä. ehkä parempiki näin päin jos sieltä olis jokkut ihmiset päässy sisään päästötodistuksel jotka olis muuten vienyt meidän paikkoja :P onneks olkoon huihuille :)

oon ihan samaa mieltä pöllöpää et ei kande silti luovuttaa, mullon esimerkiksi niin huono muisti et tarvii lukea noin kolme kertaa enemmän ku muiden, että jää pikkuseikat päähän :P

nyt vielä viime hetken lukemiset :)

• Muste

Huhhuuu jännittäää, näin jo painajaisii! Mut ihanaa 24,5h ja tää on ohi tältä erää!

• veeäraa

Hirveästi onnea kaikille huomiseen kokeeseen! Itse pääsin jo suoravalinnalla, onneksi, koska laskin sen varaan enkä lukenut ollenkaan... *oops* Sillä tuosta suoravalintakiintiöstä tulikin mieleen, että siitä saattaa aika moni olla "muuten vain" hakenut, ja päättääkin sitten ottaa paikan vastaan jostain muualta. Tuskinpa siis ihan 90 uutta opiskelijaa kuitenkaan on syksyllä... :)

Tässä kun edelleen pähkäilen omaa paikavalintaa ja kaupunkiakin, niin tuli mieleen, että voisi olla kiva tavata mahdollisia tulevia opiskelukavereita! Olisiko muilla kiinnostusta törmäillä vaikkapa ihan Tampereella tässä kesän aikana? Itse olen kylläkin Jyväskylästä, jos täältä on paljon porukkaa niin ilmoitelkaas itsestänne!

• hupppssss

Nyt on koe ohi!

Miltäs tuntui? Mä menin ihan lukkoon kakkoskysymyksen kohdalla, siinä missä oli artikulaatioteoriat

• Riikka

Olitko hupps musiikintutkimuksen pääsykokeessa vai yritätkö levittää jotain massahysteriaa keskuuteemme?

• fgfgfdddddd

riikalla taitaa olla kalenteri väärässä päivässä

• Riikka

Huhhu, kaikki konstit sinullakin on ilmeisesti käytössä.

• ziikka

ehehee

laittakaas jotain veikkauksia pisterajoista

• Muste

hyi huonoja vitsejä! :(

• hohhoijjakkaa

Kyllä, samaa mieltä. Myötähäpeä iskee tuollaisen idioottimaisuuden ja lapsellisuuden takia. En ole koskaan ymmärtänyt miksi joku yrittäisi sabotoida muiden kokeisiin valmistautumista. Tai no, ymmärrän sinällään, jos on huono itsetunto ja lapsellinen luonne, mutta en hyväksy. Säälin lähinnä. Oi voi pientä röllipeikkoa :D

• Riikka

Pitää katsoa tarkasti mihin astuu huomenna yliopistolle päin saapastellessa - eiköhän tämä yksi sankari ole käynyt yöllä ripottelemassa banaaninkuoria matkan varrelle, että kanssapyrkijöiden eliminointi olisi mahdollisimman tehokasta. :-D

• asdasdfasdfasf

Ties vaikka olisi öljynnyt portaikotkin! Että ihan vahingossa kaatuisi ja taittaisi niskansa, vähemmän kilpailua hänelle :D

• kolmepluskasi

Huumoria messiin, arvon tulevat yhteiskuntatieteilijät ;)

Break a leg!

• pelko puseros

heh joo kyl sydän hyppäs kurkkuun :P

veeäraa oon kans miettiny et sitä vois olla kiva tavata ihmisten kans sit ku saa tietää et onko päässy :)

http://www.koulutusnetti.fi/files/hyvksymispisteet_s11.pdf tuolta saa jotain osviittaa pistemääristä. luulis et vähintää 50 pisteel pääsis sisää, parhaas tapaukses 40-45 :P mut ku katsoo hakijamääriä noiden lisäks niin sosiologias ollu enemmän hakijoita kokees ja silti päässy vähemmäl pisteytyksel sisään et kokeet ei selkeesti mitenkään yhteismitallisia.. tärkein huomio se, että ei ainakaan aikaisemmissa tapauksissa ole vaadittu täydellistä osaamista päästäkseen sisään :P

mut hei tsemppiä nyt kovasti kaikille! toivottavasti kaikki tän ketjun ihmiset pääsee sisälle, hansen myös :)

• hehs

itse olen lukenut yhden artikkelin kokonaan ja tällä hetkellä luen eteenpäin.

olen hakemassa ensimmäisenä vaihtoehtona muualle, joten tämän alan opiskelut on nyt jäänyt hieman vähemmälle.

tulinpa myös vain ilmoittamaan, että hei, ei stressiä, luulen että meitä muualle hakeneita ja laiskasti lukevia on ihan mukava määrä huomisissa kokeissa!

• zzziljoona

ajatelkaa mikä homma niiden kokeiden tarkistajilla on!

• juuup

täälläki yks lukematon!
      tuurilla mennään mutta mennään kuitenki

• huhhu

te, jotka ette ole edes vaivautuneet lukemaan, voisitte jäädä kotiin tuijottelemaan telkkaria tai lukemaan akkaria,
      jos tässä vaiheessa jo luovuttaa,
      ei yliopisto taida olla se ihan oikea paikka.

• elliiisa

huhhu,
      antaa kaikkien kukkien kukkia!

itse voin todeta aloittaneeni lukuhommat pari viikkoa takaperin mutta saanut aikaiseksi vasta kahlattua puolet alueesta.
      noh, onhan tässä vielä tunteja jäljellä. :D

• plumpimpum

: DDDD :DDD :DDD
      pelkäättekö kuulevanne "pääsin vaikken lukenu yhtää" kommentteja ?

älkää nyt niin totisina istuko kirjoittelemassa !
      tylsistyttää ajatellakin että yliopistoon mennään valmiiksi vakavina setinä ja täteinä eikä oo yhtään tilaa olla yliopistolainen rennommalla asenteella : )

• jorme89

Okei. Hyvä tietää, että paikalle tulee muitakin, joilla lukuhommat kusee....

• hannaahv

Saattepa ainakin kokemuksen :)

• hehehes

Eihän tässä voi sanoa kuin onnea kaikille, toivottavasti tavataan ensi syksynä :)

• hihhuli90

nyt on lukemiset pulkassa!
      7 kertaa luin artikkelit ja nyt kyllä tursuaa korvista,
      riittäisi nyt mielenkiintoa vielä kirjoittaa huomenna niistä,
      heh.

onnea kaikille täältäkin!

aamulla katson vielä muistiinpanot läpi aamukahvia juodessa.

ei stressiä!

• johhhku

vittu ei tästä tuu mitää!!!!

oon ihan hermoraunioina, kitannu kahvia koko illan ja täällä mä luen ja jos en lue, niin pyörin sängyssä.
      jos törmäätte huomenna kuolemanväsyneeseen tai päinvastoin kofeiinipärinöissä paikallaan pyörivään naishenkilöön, se olen minä.

mutta tsemppiä kaikille ja toivottavasti nyt edes parhaimmat meistä pääsee sisään ;-)

• Riikka

Jep onnea ja menestystä! =)

• jihuuuuuu

Nyt vielä kertaus aamukahvin kera :)

Joku valmennuskurssin pitäjä on sanonut, että tekstit pitäisi melkein osata ulkoa. Siis silleen, että muistaa jo mitä on seuraavalla sivulla tulossa.

• saaraoo

OHI ON!!!! jee :)

• pelko puseros

huhhuh :)

ei ollu mitenkää mahdoton koe, mut aikaraja oli ainaki mulle piinaava. ehdin nipinnapin vastata kaikkeen ajallaan ja tein vielä fataalin virheen ku en huomannu et se C aineisto jatku vielä kaks sivua ja olin ehtiny jo kysymykseen vastata. sit lopuks vielä 15minuutis luin sen loppuun ja vastasin uusiks, saa nähdä miten käy, en ihmettelisi vaik ei pääsiskään sisään :P vastauksis joutu kyl käyttään luovuutta, et sai mahdollisimman moneen artikkeliin viitattauksen laitettua :)

miten muut koki kokeen? :)

• kattara

mä en kans heti huomannu, että se C osio oli niin pitkä!

joo, no olisihan se koe voinut paremminkin mennä. kaikkiin tehtäviin kerkesin onneksi vastata, mutta niihin artikkeleihin viittaaminen oli välillä hankalaa. olisi vaan pitänyt lukea enemmän.. viimenen aineistotehtävä mulla jäi kiireen takia vähän vajaaksi, mut muuten meni ihan hyvin, kai...
        toivottavasti pisteet riittäisivät! :)

• one door opening

Hain nyt tokaa kertaa.

Varsinainen koeosio oli helppo, mutta aineistokoe oli vaikea ja meinasi aikakin loppua kesken.

• kuriirii

Miten sitä yhtä taulukkoa piti lukea? Niistä köyhistä...

• nbvvc

Siinä oli kaks taulukkoa ja se ylempi koski vain Pienituloisia ja itse ainaki käsittelin pelkästään sitä. Kävin yks kerrallaan läpi millaisia vaihteluja ja muutoksia vuosien saatossa oli käynyt pienituloisuuden kanssa ja siinä se :D En kyllä oikein jaksa uskoa että omat pistemääräni yltäisivät sisäänpääsyyn, mutta sosiaalitieteet ovatkin vasta plan B:nä itselläni..

• adsafdsa

Itse siitä taulukosta kävin vaan läpi mitä muutoksia oli käynyt ja minkä takia mahdollisesti. Mutta se kansalaisuus-essee, ah! Se taisi mennä parhaiten koko kokeessa, taisin viidestä artikkelista saada siihen tavaraa, ellen kuudestakin. Kaikki vastausrivit muutenkin sain täyteen, kolmen tunnin jälkeen olin valmis. Enpä usko kumminkaan pääseväni, tuntuu että muut on aina miljoona kertaa parempia. Onneksi oli poikakaveri saattamassa, olisin saattanut pyörtyä siitä jännittämisestä :D viime yönä unikin jäi vain pariin tuntiin ja mahassa myllersi jännitys.

• H

Taulukkotehtävä oli samantyyppinen kuin viime vuoden sosiologiankin pääsykokeessa ja siinä periaatteena oli seurata tehtävänantoa eli kertoa mitä taulukossa on. Jos alkaa syitä suuremmin tulkitsemaan niin ei ole enää seurannut tehtävänantoa. Menin itsekkin vuosi sitten hämmennyksiin siitä mitä noilla taulukoilla haettiin. Tänä vuonna kuitenkin osasi paremmin, eikä koe olisi voinut mennä muutenkaan paremmin. Kuulostaa itseriittoiselta, mutta olen varma, että pääsin :)

• asdafasda

Jos mainitsin vaikka kahdella sanalla muutoksen syytä yhdessä kohdassa, niin onko se liikaa :o muuten kyllä vaan luettelin vaikka se tyhmältä tuntuikin :D

• zagzagettg

haittaakohan jos eri esseissä toistaa itseään? Huomasin että joitain asioita tuli viljeltyä vähän joka paikkaan

• viisseiskad

Mitä kaikkea kokeessa kysyttiin?

• mieeee3

meni kyllä niin putkeen tuo koe! : ))))
      ainoistotehtäväkään ei ollut mikään erityisen vaikea!

syksyksi opiskelupaikka näillä näkymin taattu!

• avoimessa lukenut

Voi vitsi, minä kun luulin olleeni ovela kun etukäteen huomioin isompia teemoja, kuten kokeeseen tullut kansalaisuus. Ja kokeesta lähdin tyytyväisin mielin kunnes näitä luin. Oli yksi hakuvaihtoehtoni viidestä, mutta toiseksi mieluisin Helsingin sos.psykan jälkeen, jonka koe on vielä käymättä. Aika suppea otoshan tällainen keskustelupalsta on, mutta harmi jos ei hyväksi kokemani suorituskaan riitä.

• Hehhhs

Jotenkin tosi vaikee sanoa menikö koe hyvin. Kyllä mä kaikkiin sain vastaukset ja rivit täyteen ja olin ajan loppuun, mutta tiedä sitten, että tuliko sinne niitä oikeita asioita. Kyllä mun mielestä aineistokoe oli aika vaikea ja siinä aika meinas loppua.

Mutta uskoa on että vois sinne päästä :p

Mutta oon yllättyny siitä miten vähän kokeessa oli porukkaa! Ehkä jotain 300? Vai arvioinko nyt ihan pieleen :D

• Riikka

Minun mielestä koe taas oli ihan huippuvaikea vaikka artikkelit osasinkin hyvin! Esimerkiksi siihen kansanliike-esseeseen oli tosi vaikea keksiä niistä artikkeleista asiaa. Muutenkin tuntui, että olin koko ajan epävarma siitä, mitä kysymyksillä haettiin takaa. Mitä asioita mainitsitte esimerkiksi siinä kysymyksessä, jossa kysyttiin mitkä yhteiskunnalliset asiat tuottavat eriarvoisuutta? Artikkeleista muistui paljonkin eriarvoisuutta tuottavia asioita mieleen, mutta onko esimerkik biotieteen määritelmät hyvästä ja terveellisestä elämästä yhteiskunnallinen seikka?

• asdafsasdas

Joo, se kansanliike oli mullakin vähän niin ja näin! Johtuiko siitä että oli viimeinen tehtävä ja keskittyminenkin jo heikkoa, vai vain vaikeaselkoisuudesta. Onneksi en ole ainoa :D heitin vaan jotain.
        Yhteiskunnallisissa eriarvoisuusjutuissa mainitsin kulttuurikäsityksiä, seksuaalivähemmistö-hommelia, työn sukupuolijaottuneisuutta hoitovapaan suhteen... yritin vain bongailla joka artikkelista jotain pientä. Biotieteestä taisin mainita tuon lihavien polemisoinnin ja paheksumisen. Vitut minä mistään mitään tiedä :D

• zegxe

Mä kanssa mietin, että paljonkohan oli porukkaa yhteensä.

Ja kauhee duuni niillä, jotka haki Tampereelle JA Poriin...

Sais tulla tilastoja osallistuneiden määrästä!

• Riikka

Itselläni aika ei riittänyt tosiaan edes tampereen kokeen kohdalla. Tai no, sain minä kaikkiin vastattua, mutta en ehtinyt suunnitella vastauksiani laisinkaan ja siksi paljon asiaa jäi puuttumaan ja sekin mitä sain paperille raapustettua oli jäsentämätöntä sekametelisoppaa.

• KK

Oli sielä varmaan enemmän kun 300.. Kuitenkin kolme salia ihan täynnä..

• H

Toi eka oli ehkä loppujen lopuks yks hämäävimmistä, koska artikkelien pohjalta ois voinut vaikka kuinka monen asian aiheuttavan eriarvoisuutta. Mutta ainakin itse mainitsin kulttuurisen pääoman jakautumisen, sukupuolittuneet odotukset töissä ja kotona, mahdollisuuden parisuhteen rekisteröintiin, biotiedon jakautumisen ja mmmm, nyt en muista enempää. Nuo oli joka tapauksessa sellaisia asioita, joiden sanottiin ainakin selvästi artikkeleissa tuottavan eriarvoisuutta.

• hehhhss

Ai siel oli kolme salia =DD Mä luulin että se missä olin oli ainut...no se selittää.

• myyranen

Ihan älytön järjestely niiden kannalta jotka haki myös Poriin! Mä hain molempiin ja mulla olis jäänyt 5 minuuttia aikaa Porin kokeen tekemiseen, joten jäi tekemättä. Moro. Koe meni no.. Ei kauhean hyvin, vaikka kaikkiin vastasinkin. Ehdin siis lukemaan artikkelit tasan kerran ajatuksella, mutta hain siis muuallekin. Kattellaan :) Mutta pidän peukkuja teille kaikille, toivottavasti kaikki pääsevät syksyllä opiskelemaan :)

• feministikritiikki

Ihme pelleilyä tuo neljän tunnin koe. Sisään pääsevät nyt ne, jotka osaavat toimia nopeasti koetilanteessa. Sekö sitten kertoo, että keistä tulee hyviä sosiaalitieteilijöitä?

• avoimessa opiskellut

Mä laitoin siihen kansallisliikkeisiin siitä, että ovat sisällöltöön ja muodoltaan muutoksessa, voivat ilmetä näennäisen organisoimattomana "poliittisena parveiluna" tai yksilön harrastelijamaisuutena tai yhteiskunnalliseksi kommentaattoriksi asettumisena blogikirjoittelussa. Eli yhteys artikkeleihin oli mielestäni perusteltua, mutta aika löyhää. Ja siitä miten voidaan kyseenalaistaa onko näennäisen vapaa ja tasa-arvoinen keskustelu kuitenkaan sellainen, jossa puhujan paikat ovat samanarvoisia - kansalaisuudessakin kuin on eriarvoisuutta esimerkiksi täysivaltaisuuden ja vajaavaltaisuuden suhteen. Ja miten suhteellistamaton puhe esimerkiksi maahanmuuttokysymyksissä voi tarjota mahdollisuuden vain ylistävään kulttuuripuheeseen avoimen pohdinnan sijaan. (Tapahtumatori) Ja lisääntyneeltä vaikuttavan itsetiedostavuuden erilaisten ismien (emansipatorisen kansalaisuuden mahdollisuus) suhteen sekä esimerkiksi sosiaalitieteellisten käsitteiden käyttö popularisoitumisen kautta omien argumenttien legitoimiseen, rationaalisuuden ja individualismin korostuminen ja yhteiskunnallisten ilmiöiden politisoituminen. Ja mitäköhän kaikkea vielä? Sidoin lopussa vielä koulusurma-artikkeliin tai ehkä sitä kautta ennemminkin Utoyaan puhumalla yksinkertaisten poliittisten viitekehysten ja kokonaiskäsityksen kaipuusta hajanaisuuden keskellä, joka voi fundamentalismissa johtaa jopa paranoidishenkiseen uskoon ylemmältä tulevista säätelyistä ja poliittiseen radikalisoitumiseen, ääritapauksena terrorismi-iskut. Huhhahei olikohan hieman kaukaa haettua artikkelien viitekehyksestä? Ei niitä aineistotekstejä ehtinyt kuin kerran lukea. : D

• pelko puseros

avoimessa opiskellut kuin paljo olit lukenut artikkeleita? :P mittavat ja pätevät sepostukset ainakin :)

feministikritiikki ihan samaa mieltä, noi oli semmosia kysymyksiä et jos olis saanu rauhas miettiä niin olis tullu kyl ihan eri kynänjälki ja siinä olisi se oikea osaaminen ja älyäminen testattu.

• avoimessa lukenut

Ehkä kolmisen kertaa kutakin? Tein itselleni aika mittavahkot tiivistykset kustakin artikkelista, mutten ma ja ti olleiden kokeiden ohessa ehtinyt lukea paljoakaan. Harmittaa toosi paljon, että jäi muun muassa Homi Bhabban jutun kansalaisuudesta pois kun suomi-rock artikkeli jäi kertaamatta erinäisten sähläysten vuoksi. Kun kuitenkin ennakoin kansalaisuusnäkökulmaa. Äh! Joo, toisaalta tuo koeaika implikoinee tiedon jäsentyneisyyttä mielessä ja kykyä erottaa olennainen nopeasti? Ei se tietysti sosiaalitieteiden opiskelussa tärkeintä liene, mutta on noita mielivaltaisempiakin kriteereitä kohdattu.

• Riikka

Huhhu, avoimessa lukenut! Miten ikinä sait mahtumaan noin paljon asiaa niille olemattomille riveille?

• H

Tuntui vähän siltä, että toi viimeisen kysymyksen kysymyksenasettelu saatoi hämätä monia, siinähän kysyttiin nimenomaan "Millaisina osallistujina kansalaisliikkeiden toimijat kuvataan?"

Itse kehittelin pääpointeiksi siinä nämä: kansalaisliikkeiden toimijat edustaa mielestään "hiljaista enemmistöä" (vrt. Hannerz ja aineistossa mainitut maahanmuuttokriitikot), toimijat osoittavat aktiivisuutta oman kohtalonsa suhteen ja vähentynyttä luottamusta valtiolliseen tukeen (vrt. Setälä), kansalaisliike tarjoaa toimijoille perustan solidaarisuuden ja autonomian perusteluille (vrt. koulusurmat artikkelissa mainittu individualisoitumisen hävittämä moraalinen viitekehys ja Hannerzin monikulttuurisuus) ja toimijat ovat kriittisiä (valtiollisessa ja globaalissa mittakaavassa, etenkin taloudellisia prosesseja kohtaan, vrt. Setälän artikkelissa mainittu hyvinvoinnin alisteisuus talouden reunaehdoille).

Jotain muutakin laitoin sinne, mutta ton kohdalla alkoi aika jo olemaan vähillä. Aika on mitoitettu juuri sopivaksi, pääsykokeissa on ajatuksena se, että tehtävät tehdään aivan hikiperseessä, eikä jäädä mitään eväitä mussuttamaan :D. Viime vuoden sosiologiaankin pääsy kaatui mulla liian lepsuun otteeseen.

• Muste

Mulla meni melko vituiks. Luovutin jossain vaiheessa ja aika tuntu täysin riittämättömältä. En saanu aineistokokeen pariin vikaan kohtaan mitään. Oon hidas kirjottaja ja saan hyvää aikaan niin et on aikaa pohtia. Eli ehkä sit väärä ala mulle, jos kriteerinä on se et hyvin tiivistetyt lauseet pitäis tulla lennossa paperille.... :P Muutenki ku ei ollu tilaa ku ne 5 rivii kirjottaa.. Ymmärrän tietty sinänsä, et pidemmät olis vaikeita tarkistajille.
      Taitaa tulla neljäs välivuosi. Voi vittu.

• sos.psyk

Onko muita jotka hakivat nyt toista tai vaikka kolmatta kertaa?

surettaa kyllä jos ei ovet aukea

• Goldfish

Minäkin hain nyt toista kertaa (viime vuonna sosiaalipsykaan), ja vaikka sainkin tämän vuoden kokeessa ihan pätevääkin tekstiä aikaan ja rivit täytettyä, niin tätä keskustelua lukiessa iski lievä paniikki. :( Eihän tässä mikään ole enää "omissa käsissä", mutta silti murehdin. Tämä tuntuisi kuitenkin itselle siltä unelma-alalta, eikä kolmas välivuosi todellakaan nosta motivaatiota opiskelujen suhteen... Avoimessa oon suorittanut johdanto sosiaalipsykologiaan-kurssin, mutta mieluiten palaisin syksyllä koulun penkille. Huh, anteeksi sekava avautuminen, oli vain pakko jakaa tuntoja. :D

• pelko puseros

mä en ymmärrä et mikä näis teksteis on ihmisille semmosta et nostaa fiilistä omasta epäonnistumisesta, sekö et jokkut on lukenu niin paljo vai mikä? :P eikös kaikki ole nyt kuitenkin sillä linjal et tuntee olonsa äärimmäisen epävarmaksi oman suoriutumisensa suhteen, muutamaa rohkelikkoa lukuunottamatta :)

mua rauhoittaa näiden juttujen lukeminen juuri siitä syystä, et kaikilla on sama fiilis ku itsellä. eli se, että ei voi ainakaan varmaksi mennä sanomaan pärjäsikö hyvin :P

• hansen

mukavan vähän oli teinejä ;)

• Aka

Olen seurannut mielenkiinnolla tätä keskustelua. (Itse en ole tämän vuoden hakijoita)
      On ilmeistä, että ensimmäinen laaja-alainen koulutus ja siihen liittyvät valintaperusteet ovat vasta hakemassa muotoaan. Kuulostaa siltä, että valintakoekin vaatinee vielä tässä uudessa mallissa hieman hiomista.
      Olen muutenkin pohtinut, että nykyiset valintamenettelyt itsessään ovat kohtuu eriarvoistavia. On ns. erillisvalintaa, jonka sisäänkähmityistä valintaperusteista kukaan ei saa tietää. Joku pääsee ylioppilastodistuksen perusteella jonka arvosanat eivät välttämättä liity mitenkää ao. alaan. "Jämäosa" pääsee pääsykokeen perusteella joka sekään ei pakosti mittaa akateemista pätevyyttä. Toiset ehkä ryynäävät ns. avoimen väylää pitkin.
      Väitän, että sisään pääsee hyvien lisäksi myös ns. vähemmän sopivan profiilin omaavia ja moni lahjakas taas jää rannalle. Yliopistot tekevät kuitenkin tuloksensa opinnoista valmistuneilla, eivät "kirjoilla roikkujilla". Uskoisin, että Suomessakin vielä nähdään vähän kansainvälisempi malli, jossa yliopisto-opiskelu on tasa-arvoisesti mahdollista kaikille. Tähän ajatukseen tietysti liittyy "tulos tai ulos" - ideologia ja saattaapa maksuttomuuskin olla jatkossa kyseenalaista. Lukukausimaksuista tosin käydään jo nyt keskustelua.
      Mitä mieltä olette?

• YTK rules

Olen kyllä kanssasi samoilla linjoilla ja vähän vastaavia asioita pohtinut. Yliopisto-organisaatiot ovat kuulema toistaiseksi yksiä yhteiskuntamme "kateellisimpia instituutioita".
        Itse hain "jämäryhmässä" pääsykokeen kautta. Vaikea vielä sanoa mihin tuotos riittää, vaikka oma arvio olikin, että suoritus oli riittävä - mutta onko se riittävä, kun karsivat jyviä akanoista. Jollainhan ne erot pitää tehdä, joten esimerkiksi otsikoinnin unohtaminen (näin kävi) saattaa olla "tiputtava" tekijä vaikka se asiana ei mitenkään mittaakaan kykyä hahmottaa kokonaisuuksia, sisäistää asioita tai ajatella kriittisesti ja "isommin silmin"....

• Zephyr5

No, OPM ohjaa ja paine on vähentää välivuosia,että työurat pitenisivät. Luultavasti todistusvalintakiintiöt kasvavat huomattavasti kun tämä yliopistojen ja AMK:n yhteishaku alkaa kohta. Uusi rahoitusmalli pakottaa myös kiinnittämään huomiota siihen,että valitut suorittavat opintopisteitä tasaiseen tahtiin viidessä vuodessa.Tämä on suuri haaste yliopistoille ja pakottaa etsimään "kilttejä ja ahkeria" hakijoita. Entinen käsitys akateemisesta vapaudesta ja pitkistä opiskeluajoista on kohta historiaa. Saa nähdä seuraavatko opintososiaaliset edut mukana vai mennäänkö tosiaan suht nopsaan kovan rahan lukukausimaksuihin tms.Mutta kyllä sieltä joukosta ne muutamat akateemikot seuloutuvat,oli systeemi mikä tahansa.

• Aka

Onko mahdollista, että haettavien opiskelijoiden "profiilikin" voisi muuttumassa ohjauksen ja tulostavoitteiden/muuttuvan valintakäytännön myötä? Haetaanko vähän ahkerampia suorittajia kenties pienen tyhmyyden kustannuksella ja lahjakkaimmat "vanhan liiton" akateemiset eivät enää olekaan ykkösprioriteetti?

• Zephyr5

Profiili muuttuu joo tästä syystä. Vanhan liiton akateemiset alkaa olla katoava luonnonvara (toki jos sponsorointi pelaa niin...). Ja nyt kun meillä on globaalisti orientoituva nuoriso ja osalla aika maksukykyiset vanhemmat,niin osa painelee suoraan ulkomaiden yliopistoihin.Hidas sivistys vs. nopea omaksuminen ja reagointi,kuitenkin kurinalaisesti. In the age of austerity.

• pelko puseros

agreed hansen :P

• pohtimus

Sosiaalitieteisiin hakeneita oli yhteensä 981.

Viime vuonna sos.politiikka, sos.psykologia, sosiologia ym yhteensä noin 1309.

• avoimessa lukenut

No sehän kuulostaa paremmalta kuin suurena absoluuttisena lukuna esitettynä. (; Kiitos pohtimus tästä tiedosta!

• pohtimus

ja vielä ei siis tietoa paljonko kokeisiin edes osallistui ihmisiä. Varmaan ainakin pari sataa vähemmän.

• pelko puseros

Viime vuoden pääsykokees alle 50% hakijoista ollu paikalla kokeis et hyväl säkäl tänä vuonna 500 henkeä tai vähemmän, alkaa kuulostaa lupaavalta :P

• epäselvbäröyh

Miten ne pisteytykset (todennäköisesti) menee? Pitääkö aineistokokeesta saada tietty määrä pisteitä, vai riittääkö jos kokonaispistemäärä ylittää alimman rajan?

• asdadasa

No ensinhän arvostellaan se kirjallisuuskoe, ja parhaat tulokset saaneilta sitten se aineistokoekin. Pahimmillaan ei edes arvioida molempia kokeita jos kirjallisuuskoe meni huonommin D:

• zebrbrba

"No ensinhän arvostellaan se kirjallisuuskoe, ja parhaat tulokset saaneilta sitten se aineistokoekin. Pahimmillaan ei edes arvioida molempia kokeita jos kirjallisuuskoe meni huonommin D:"

Onko tää totta?

• veeäraa
    • zetg

huh, sitten mulla on vielä mahdollisuuksia!

• Annabellla
      • varmaankin näin

Ne 7 puuttuvaa valitaan musiikintutkimukseen, joka on erikseen siinä alempana. Eli yhteensä valitaan edelleen 75!

• malttamatonnn

Miksei ne vois jo julkaista paljonko on ollut kokeessa osallistujia...

• KK

Niinpä! Ei millään jaksa odottaa...

• veeäraa

Jännääkö kukaan muita opiskelupaikkoja? Itse hain fysioterapialle, mutta melkein tekisi mieli jo ottaa tämä paikka vastaan ennemmin kuin odotella tietoa... tietäisipähän minne on syksyllä menossa ja voisi järjestellä asuntoasiat sun muut jo etukäteen!

• tututg
    • pelko puseros

oho! tää menee nyt niin putkeen ettei mitään rajaa :P Hakijoita ollut 981 ja 380 vaivautunut paikalle eli noin 40% jengistä tullu paikalle :P Jos vaan 380 on osallistunut ja 50 otetaan kokeen perusteel niin sillon enemmän ku joka kahdeksas otetaan sisään ja se, hyvät naiset ja herrat, on äärimmäisen positiivinen suhdanne! Aikoinaan kun hain AMK sairaanhoitajaks niin oli 1/10 ja pääsin sisään. Se on tilastollinen totuus, että suurin osa tämän ketjun henkilöistä, jotka on valmistautunut hyvin kokeeseen tulee pääsemään sisään. Nyt on aika korkata shamppanjapullot!

Ymmärrättekö te nyt kuinka hienosta uutisesta on kyse? Laskekaa oikeesti mitä tahansa suhdanteita aikaisemmista pääsykokeista niin ne on vähintään luokkaa 1/10 pääsykokeella hakijoil.. Monesti jotain 1/20 :P Tässä on nyt ihme tapahtunut ja se on meidän eduksi.

Vertauskohteena esim. viime vuonna ollu 570 kokeis ja 70 otettu sisään. Alkaako kellot kilistä? 380 vs 570? Kai ymmärrätte, että tän vuoden sosiaalitieteiden pääsykokeis on luultavasti kaikkien aikojen parhaat sisäänpääsytodennäköisyydet. Täs tulee melkei ilkikurisen myhäilevä, salaisesti tyytyväinen olo :)

Oon äärimmäisen onnellinen ihminen, tää oli kesän toisiks paras uutinen ja tekee toisesta huomattavasti todennäköisemmän :)

Tietenkään ei kannata liikaa juhlia, koska sit tulee typerä olo jos ei pääsekään :P mut kyl tää inspiroi ja luo toivoa kummasti :)

• tututg

50 luvusta 388 on n.12,89% - ei hirveä ero edellisiin vuosiin?

En millään jaksa odottaa ensi kuuhun!

• tt

Niin ja tosissaan kouluun hakeneita voipi olla se sama määrä tai vielä jopa enemmänkin. Hakeneiden määrähän ei korreloi tason kanssa. Todennäköisesti nuo kokeeseen menemättä jääneet tyypit kuuluvat siihen heikompaan luokkaan, joista ei edes olisi todellisiksi kilpilijoiksi.

• minävainnnii

tuleko noi tulokset nettiin mihinkään sivulle ??!!

• pelko puseros

eikös ne sinne tule jos antoi luvan julkistaa nimensä?

Viime vuonna hakijoita yhteensä 1200, tänä vuonna alle 1000. Viime vuonna kokees 570 tänä vuonna 380.

Minkä takia hakijoiden määrä ei korreloi tason kanssa? Eikö se ainakin psykologiassa, teatterikorkeassa ja lääketieteessä korreloi? En tiedä teknisistä aloista, mutta kyl semmosille linjoille on vaikeempi päästä mihin jengi eniten haluaa ja sinne minne jengi eniten haluaa, on eniten hakijoita. Eikö voi olla mitenkään mahdollista, että tänä vuonna porukkaa ei yksinkertaisesti kiinnostanut tämä ala niin paljoa? Tai ehkä tutkintouudistus herätti osassa varteenotettavistakin hakijoista jonkinlaisia epävarmuuden tunteita?

Oon itse todella helpottunut näistä tilastoista ja toivo sisälle päääsemisestä on vahvistunut. Oon hyvin kyyninen ja skeptinen ihminen, mutta kun positiivisia tilastoja lyödään naaman eteen asiassa, joka potentiaalisesti tulee muuttamaan koko loppu elämän niin kyl se vaan tuntuu hyvältä :P

Hakijoita oli alunperinkin 200 vähemmän, kuinka ihmeessä me voidaan tietää, että juuri nämä maagiset 200 olisi kaikki olleet tyyppejä, jotka eivät olisi lukeneet anyways? Kyllä 200 ihmisestä vähintään muutama kymmen olisi suhtautunut hakemiseen vakavasti jos olisivat päättäneet hakea. Ja vaikka jotenkin ihmeen kaupalla vain vähän panostavat olisivat jättäneet hakematta, olisi siihen joukkoon kuulunut kuitenkin kourallinen neroja, jotka olisivat päässeet sisään lukemalla artikkelit vain pariin kertaan. 50 hakijan joukossa kourallinenkin tuntuu. En koe, että olisi realistista ajatella, ettei 200 ihmisestä olisi yhtäkään vastusta löytynyt. Eikö se kuulosta pikemminkin tilastolliselta mahdottomuudelta? 200 ihmiseen kuuluu väistämättä monenlaista hiihtäjää.

Minkä vuoksi yhtäkkiä tänä vuonna vähän lukeneiden suhteellinen määrä paljon lukeviin olisi jotenkin erilainen? Että tänä vuonna vähän lukevia olisi enemmän ja he päättäisivät olla hakematta? Miettikää nyt, jos vaikka vain 10% hakijoista ottaa kokeet tosisaan, eikö se sama 10% päde 1200 hakijaan yhtä lailla kuin meidän 1000? Siinä on jo 20 ihmisen heitto. Vai täytyykö meidän kuvitella, että tämän vuoden hakijamäärä on vain osa jostain kuvitellusta "jokavuotisesta kokonaishakijamäärästä", joka sattuu olemaan 1200? Tänä vuonna 200 henkeä (johon kuuluu vain vähän lukeneita yksilöitä) tästä määrästä päätti olla hakematta, mutta lasketaan silti porukkaan? Onko niin, että jos hakijoita olisi ollut 3000 niin siitä 1800 olisivat olleet automaattisesti vähän lukeneita ja 10% sääntö ei edelleenkään pätisi? Sitten olisi omat todennäköisyydet (10%) sille jäljelle jääneelle 1200 ihmiselle, jotka kuuluvat "jokavuotiseen kokonaishakijamäärään".

Tää nyt on vaan tämmöstä todennäköisyyksillä pelleilyä, mut kyl ne todennäköisyydet on meidän puolella tällä kertaa uskokaa pois! :P Haluan kyseenalaistaa argumenttisi säilyttääkseni positiivisen mentaliteetin :) En edelleenkään väitä pääseväni itse sisälle, mut odottaminen on kivempaa mukavien tilastojen kanssa :)

• KK

Itseasiassa se on 43/388, koska musiikintutkimukseen valitaan 7 näistä 50:stä. Ne on tuossa tilastossa erikseen. Sen mukaan olis 11% tuo sisäänpääsyprosentti.

• KK

Ja vähän riippuu tieteestä se, onko ollut helpompi päästä tänä vai viime vuonna. Sosiaalipsykan ja sosiologian kohdalla nyt helpompi, mutta esim. sosiaalipolitiikkaan on viime vuonna päässy n. 28%. Eli sinne hakeneiden kohdalta aika paljon huonompi tilanne. :D Toi tän vuoden luku on sitten ehkä vähän keskiarvoo noista. :)

• sällifhfdh

• pelko puseros

jooh no se on totta et riippuu tieteestä, itse olisin hakenut luultavasti sosiaalipsykaan :P

mitäs porukka meinaa tehdä jos ei pääsekään sisälle? ottaa kyl äärimmäisesti päähän jos ei pääse, koska sit joutuu jatkamaan sairaanhoitajaopintoja, jotka on aina ollut meikäläiselle kompromissi akateemiseen opiskeluun verrattuna :/

• KK

Niin mutta siinä sarakkeessa on aloituspaikkoja 68, joista 25 on todistuksen perusteella. Tosin 40 pääsi.. Ilmeisesti samat pisteet kaikilla. Ja 68-25=43. Eli 43 otetaan pääsykokeen perusteella sosiaalitieteisiin, 7 musiikintutkimukseen..

Niinpä, ei tietoo ens vuodesta. :D Kai sitä joutuu töitä taas paiskimaan..... :s

• Tyhymä

Saako tulosten julkistamisen jälkeen tietää omat pisteensä pääsykokeessa? Tuleeko ne mukana ns. valintakirjeessä vai pitääkö tiedustella erikseen? Olis kiva tietää kuin "kauas tai lähelle" pääsi, jos ei vaiks pääse sisään :-)

• tyhymälle

Pisteet lukee siinä kirjeessä mikä sulle tulee, pääsit sisään tai et :)

• pelko puseros

eikö siel sit mainita viel sekin et monentenako pääsi? ainakin oon kuullu joiltakin yliopistoon päässeiltä et on kerrottu.. yks kaveri sano olleensa toisiks paras ja toinen kuudenneks, itse luultavasti viimeinen mahdollinen jos pääsen :P

• nakki-iita

Se olis alle 2 viikkoa tulosten julkaisuun! Eikös se ollut 10.7?

• risalli
    • pelko puseros

tos on ne 40 mitkä valittii papereil, piti olla siis 25 mut otettii 40 :P

• Osallistunu

10.7. tulee nettiin. Kirje sit kai perässä. Vaikka kyl ne on jo valinnat tehny, mut pitäköön nyt sitte hullua jännityksessä :-)
      Laittakaahan jengi tietoa tuloksistanne jakoon, kun muutekin täällä "porukalla" fiilistelty....

• YTK rules

Joo, laitetaan tietoo tulemaan palstalle. Tähän asti olen pyrkinyt aktiivisesti unohtamaan koko hemmetin pääsykokeen, mutta tulosten julkistamisen lähestyessä asia hiipii taas mieleen... ;-)

• huumhm

"tos on ne 40 mitkä valittii papereil, piti olla siis 25 mut otettii 40 :P "

Paljonko siis kokeen perusteella pääsee sisään?

• veeäraa

Alunperinhän ilmoitettiin, että 75 yhteensä (7 musiikintutkimukseen), mistä 25 papereilla. Olettaisin, ettei valintakoekiintiö voi pienentyä tuon toisen ryhmän paisumisen takia, varsinkaan kun ei ole sanottu mitään sellaista!

Joka tapauksessa veikkaan, että moni papereilla päässyt peruu tulonsa, joten tällöinkin kokeella pääsisi sisään reilusti enemmän kuin se 28 (75 -40 -7). Papereilla sisään päässeet siis korvataan tarvittaessa kokeissa varasijalle päässeillä, jos nyt oli tarpeeksi epäselvästi selitetty :)

Nauttikaa kesästä (ja mahdollisesta lomasta) niin paljon kuin suinkin pystytte, miettiminen ei kuitenkaan auta enää mitään! :) Nimim. älä tee niin kuin minä teen vaan niin kuin minä sanon

• hmh

Ei kai ne nyt voi niin tehdä, että ottaan vähemmän valintakokeen perusteella kun niin monta pääsi todistuksen perusteella? Käsittääkseni on pakko ottaa niin monta kun on sanottu eli 50.. Muuten teen jonkun valituksen . :D

• asdasadasdasd

Asiasta on keskusteltu tässä ketjussa jo aiemmin, ja joku sanoi että erään toisen oppiaineen kohdalla oli sama juttu, eli todistuksella pääsi enemmän porukkaa sisään mitä oli alunperin aiottu. Se ei kuitenkaan vaikuttanut pääsykokeella pyrkivien kiintiöön, eli se pysyi samana eikä pienentynyt :) joten miksipä sosiaalitieteiden kohdalla olisi eri asia. Olisi aivan absurdin törkeää pienentää sitä kiintiötä, en usko että niin tekevät kun toisen oppiaineen kohdallakaan eivät tehneet.

• veeäraa

Viikko! ( 1 päivä)

Kai ootte jo ilmoittautuneet solujonoon jos se teidän kohdalla on tarpeen? :)

• ?

mulle kyllä sanottiin tiukasti ihan toasin toimistosta kun sinne soitin että hakemuksen saa laittaa menemään vasta sitten kun opiskelupaikka on varma.

• ?
        ? kirjoitti:

mulle kyllä sanottiin tiukasti ihan toasin toimistosta kun sinne soitin että hakemuksen saa laittaa menemään vasta sitten kun opiskelupaikka on varma.

(tarkennus - varmalla siis tarkoitan sitä että on saanut virallisen tiedon yliopistolta hyväksytystä opiskelijavalinnasta.)

• veeäraa
        ? kirjoitti:

(tarkennus - varmalla siis tarkoitan sitä että on saanut virallisen tiedon yliopistolta hyväksytystä opiskelijavalinnasta.)

Hmm... en sitten tiedä miten tarkkaan tuota valvotaan, moni varmaan tuttujen kehotuksesta kuitenkin jonottaa pitkäänkin etukäteen että saa sitten yksiön heti kättelyssä. Varsinainen opiskelutodistushan (tai hyväksymiskirje) pitää esittää vasta asuntotarjousta vastaanottaessa.

Eihän toas kuitenkaan ole mikään kela, jolla valmiina olisi tiedot vaikka siitä, ettet edellisenä vuonna ole opiskellut jossakin muualla tms.(?) Mutta pelatkaa ihmeessä varman päälle ja odottakaa viikon verran varmistusta paikasta, tai älkää ainakaan tunnustako tietäneenne ettei vielä saanut laittaa nimeä jonoon... :D

• ammalissu

ei kai kukaan etukäteen ilmoittaudu? dorkat

• veeäraa

:D Et sitten parempaa tekemistä tänään löytänyt kuin trollaaminen?

• adadahkkk

tuleekohan nuo tulokset johonkin tiettyyn kellonaikaan?

• asdasdasdada

Hakutilastot-sivu päivittyy ainakin aina klo 6.30 aamulla, että olisiko niihin aikoihin?

• pelko puseros

tarvii sitten herätä puoli seiskalta aamul päivystämään sivua :P

• milocream

Kohta se on ohi. Meille selviää, pitääkö ensi vuonna lähteä uudelleen hakurumbaan mukaan.

Jännittää! En ole yhtään varma pääsenkö sisään!

• Mikkosatata

Jos täällä on ihmisiä, jotka ovat hyväksyneet jo yhden paikan yliopistossa, mutta jääneet jonottamaan sosiaalitieteisiin, niin käykäähän katsomassa yliopistohaku.fi-sivustolla, mitä valinnan tulokset- kohdassa lukee ja ilmoittakaa tänne. Minulla nimittäin tuo jo hyväksymäni näyttää peruuntuneen vaikka sosiaalitieteiden kohdalla lukee edelleen "jonottaa". En nyt siis tiedä, että olenko a) saanut paikan sosiaalitieteistä ja toinen paikka on peruuntunut b) kohdannut maailman suurimman tragedian ja yliopistohaun järjestelmä on peruuttanut paikkani toissijaisessa kohteessani vaikkei minua sosiaalitieteisiin ole vielä hyväksytty.

• one door opening

Ylihuomenna on tuomiopäivä!

• pelko puseros

jep, saa nähdä saako sitä unta huomen illalla :P nyt vielä viimeiset rukoukset yläkertaan, vaikka en olekaan varma siitä onko jumalaa edes olemassa. teoriassa rukoukset voisivat toimia nimittäin myös ajassa taakse päin. kaikki oljenkorret on käytettävä :P

tänne sit heti aamusta kertomaan nappasko :P

• veeäraa

Facebook-ryhmää vaan pystyyn sitten kun tiedetään ;)

• ihrasukeltaja

Ylihuomenna, ei tuu pakkeja... lallalaa ;)

• Kytistäjä

Kyl ne ny renkkaa: nyt tulossivulta on kadonnu edellisten valntojen (todistusvalinta) tulokset. Mikähän on oikeesti loppulukema...

• Niilou

Mä en kans enää pysy kärryillä: aikasemmin oli 75 paikkaa päävalinnassa jaossa, mutta nyt tuo näyttää 68 paikkaa.
        Miten se nyt sit ihan oikeesti menee, kun 40 valittiin 25 sijaan todistuksella ja nyt päävalinnan kokonaismäärä on muuttunut. (Joo, bongasin kyl aikaisemmat viestit siitä, että todistusvalinnan ylittyminen ei vaikuttaisi kokeen perusteella valittavien määrään, mut jotenkin epäselvä menettely.) Noh, huomennahan nuo luvut selviää, mut ihmettelen kans mihin aikaisemmat tulokset ja pisterajat on kadonnu.

• pyrkijä92

43 paikkaa on jaossa päävalinnassa, 7 paikkaa musiikin linjaan. 25 paikkaa on täytetty jo (eli siis ne 40 paikkaa, dunno why tuplamäärä otettiin sisään).

43 7 25 = 75

• pyrkijä92

Eli toisin sanoen 75 - 7 = 68. Ainakin tällaisen teorian sain pohdittua :D Toivottavasti olen väärässä ja yo-kiintiöstä vielä valkattaisi erikseen uudet 25 ihmistä :) Suuremmat mahikset sitten sisään jokaisella!

Kertokaa sitten huomenna!

• myyränenvain

no, kuinka kävi? Mä oon varalla poriin, tampere hylätty.. mietin vaan että miten tämä on mahollista, kun en porin koetta ehtinyt ees tehdä??

• termi hakusessa

miten on mahdollista saada HYLÄTTY? siis mokasitko jotain, vai eikö pisteet vaan riittäneet?

• hehhhhs

Varasijalla...............nyt harmittaa kyllä niin vietävästi.

• Riikka

Minä pääsin Tampereelle, Poriin en hakenut. Olen HYVIN ihmeissäni, sillä minusta tuntui, että olin täällä lähes ainut, joka valitti kokeen vaikeutta.
      Mutta toivotaan, että varasijoilta pääsisitte sisälle! =)

• nopsunen

riikka u?

• one door opening

Minusta koe oli vaikea, mutta pääsin sisään.

Onnea meille, kaikille.

• Riikka

Huomasin, että tuolla valittujen listalla oli ainakjn yksi Riikka. Hänen vuokseen kerrottakoon, etten se ole minä. Riikka ei siis ole oikea nimeni vaan ainoastaan suomi24-alteregoni. :- D

• pelko puseros

hahaa mä pääsin kans sisään! :P

• veeäraa

Nimilistan perässä "981 hakijaa, joista 91 hyväksytty". Taulukossa kuitenkin päässeitä 89... olisiko tuosta voitu tässä välissä miinustaa ihmisiä, jotka ovat peruneet päästyään suoravalinnalla (miksi ihmeessä), vai mikä lie typo?

Mutta tärkein asiani toki oli, että ONNEA ja nähdään viimeistään syksyllä :))

• YTK rules

I made it :-)

• YTK rules

"Termi hakusessa" kysyjälle:
      HYLÄTTY ei tarkoita mokaa. Yliopistohaku - sivulla jonne omat tulokset tulee on vain joko HYLÄTTY tai HYVÄKSYTTY - termi. Eli pisteet kokeessa eivät tällöin riittäneet, jos on "hylätty".
      Itse sain vastaavan tuloksen erillisvalinnassa, jossa suoritteet eivät riittäneet. Nyt valintakokeen jälkeen sitten sain koodin "hyväksytty" :-)

• kukkanen

hei! onko kukaan tehnyt facebook-ryhmää? olisi kiva tietää millaista porukkaa on tulossa opiskelemaan syksyllä :)

• taddddaaa

Joo, joku ryhmä nyt pystyyn hei :) mä en osaa :D

• Hirrveen utelias

Millasilla pisteillä jengi paineli kokeen läpi? Oliko joku uber ja täydet...? :-)

• pelko puseros

no siis jos tehdään facebook ryhmä niin sitä ei voi tehdä ellei samalla kutsu jengiä siihen, mä voin kyl perustaa sen mut teiän tarvis lähettää mulle sit nimiänne esim. mailissa. olis kiva tehdä jonkinlainen miittiki ennen koulun alkua jonain aurinkoisena päivänä :P

jos haluutte ni laittakaa mulle mailia ikivanhaan läppäosoitteeseeni, josta mun nimi ei tule kaikkien tietämykseen suomi24:ssä [email protected]. laittakaa mailiin nimi ja jotain kuvausta siitä miltä te näytätte facebook kuvassanne et osaan ettiä teidät :P

mä voin sit vaik lähettää takasin mailia, jossa kerron oman nimeni niin voitte tekin yrittää etsiä meikäläistä.

itse sain 44 pistettä kun 43:lla pääsi sisään ja kuulemma 37 paras hakijoista, eli ei mikään mairitteleva tulos mut ei myöskään ihan rimaa hipova :)

• pelko puseros

ilmeisesti siitä ryhmästä voi kyl tehdä sit julkisen et kaikki voi itsenäisesti liittyä siihen. ei ole itselläkään hirveästi kokemusta ryhmien teosta mut ei se kovin vaikeeta voi olla.

sitku saan sinne ekan tyypin ineen ni muut voi joinia itsenäisesti, nimi on "Sosiaalitieteet UTA 2102". sanon sit vaik tääl ku ryhmä on pystys.

• Hirrveen utelias

2102 ?

Onko tulevaisuus tonne asti taattu meillä ;-) Liityn ryhmään heti kun ready! (Ite vasta nyt bongasin tänkin foorumin, mut mukana ollaan! Itellä 45 pistettä.

PS. Mistä sait tietää "monenneksko paras" olit?

• pelko puseros

jooh tuli pieni typo, siinä pitäis lukee et 2012 :P

sain selville sen oman sijoitukseni soittamalla sinne hakutoimistoon, kirje ei ollut tullu vielä postissa enkä tiennyt pisteistäni..

• pelko puseros

perustin ton ryhmän nyt yhden kaverin avustuksel et sinne voi nyt liittyä sit kuka tahansa, nimi on "Sosiaalitieteet UTA 2012" :P

• annanass

ei löytynyt, laita linkkii :D

• Hyväpaiva

itse pääsin Poriin (-: en myöskään löytänyt facebook-ryhmää...

• pelko puseros
    • buubuub

Kannattaa varmaan laittaa avoimeksi tuo ryhmä.....

• pelko puseros

noita facebook ryhmiä voi olla välil tuskasta löytää. mut siis eihän tuolla ryhmän asetuksis ole muuta kuin kolme vaihtoehtoo ja ne on julkinen, suljettu ja salainen. julkisen ja suljetun pitäis olla kaikkien nähtävissä, alkuun toi ryhmä oli julkinen, mut nyt muutin sen suljetuks, ettei koko maailma näe sitä mitä siel kirjotellaan :P

mut jos ei löydy niin linkillä löytyy. 7 henkeä ryhmässä tällä hetkellä :)

• baabuubuli

Julkinen sen kannattaisi olla. Kaikki eivät käytä fb:tä, mutta voisivat silti haluta tulla piknikeille tms. *vink vink*

• hei

Jos joku on jäänyt varasijoille niin nyt on ainakin yksi paikka vapautunut. :) Itse hain siis sosiaalitieteisiin varavaihtoehtona parin viikon lukemisella erään mieluisemman alan pääsykokeen jälkeen. Pääsin molempiin, ja otin juuri vastaan sen toisen opintopaikan, joten ainakin yksi sos.tieteiden paikka on nyt lähtenyt varasijoille jakoon! Ja hei onnea teille kaikille sisäänpäässeille! Ootte tosi mielenkiintoista alaa lähdössä lukemaan, itse aion ottaa sosiaalitieteitä sitten varmaan sivuaineeksi tuon toisen pääaineen rinnalle. :)

• pelko puseros

mut eihän ryhmät näy ihmisille, jotka eivät ole facebookis vaik olisivatkin julkisia? :P

anyways ryhmän julkisuus on aika iso juttu, oon ollu mones esim. luokan ryhmäs mukana ja en menisi aivan heti keskusteluja ja tietoja kaikkien nähtäväksi facebookissa laittamaan :P

mutta hei, me voidaan kyl tässä keskustelus kertoa sit piknikeistä sun muista jutuista :P

• YTK rules

Hyvä ajatus! En mäkään suosittele ryhmän julkiseksi laittamista vaikkakin netti nyt noin ylipäätään onkin julkista kauraa...

• riemus

Vieläkin vaikea käsittää, että kohta alkaa unelma-alan opinnot :)

• sumier

Mutta alkuhuuman jälkeen Siperia opettaa...

• Blöm

Niin just: pikakelaus elämässäsi kolme vuotta eteenpäin --> makaat apaattisena punkassasi ja kelaat "mitä v****a mä ajattelin kun hain silloin tänne..." (Been there)

• Saaterin sennu

Mietin, että miten porukka ei nykyään meinaa valmistua tavoiteajassa, jos ei oo muuta kuin täyspäiväinen opiskelija: ite vedin kohtuu helposti viime vuonna 4:ssä kuukaudessa työn ohessa 47 op avoimessa ja nyt aloitan opinnot (edelleen työn ohessa) varsinaisen yliopiston puolella. En millään meinaa käyttää viittä vuotta prosyyrien saamiseen....

• iihhi

Katkeria kommentoijia loppupäässä :)

• pelko puseros

en nyt tiedä lukeeko tätä threadia enään kukaan, mut ollaa suunniteltu kahta piknikkiä.. huomen olis toinen johon ei läheskään kaikki facebook-ryhmäläisetkään ole pääsemäs ja sit parin viikon sisällä olis semmonen isompi mihin potentiaalisesti tulis sit niinkun kaikki tuutoreita myöten tms :P

mut tosiaanki huomen 13.8 oltas tapaamas klo 14 piazzalla/piazzassa tampereen rautatieasemaa vastapäätä, tuli nyt megamyöhäs tää ku meitsil niin huono muisti :P

• Miukkismii

Ootteko muuten käyneet katsomassa "vanhoja valintakoekysymyksiä" Treen yliopiston sivuilla? Siellä on jo vuoden 2012 kyssärit ja huvikseni katselin myös muiden kokeiden kysymyksiä: aika paljon oli muissa ns. monivalintatehtäviä, joita sosiaalititeissä ei ollut lainkaan.
      Kumpi tapa lienee parempi/haastavampi pääsykokeissa: tarkka ulkoa osaaminen monivalinnoissa vai pohtivien vastausten kirjoittaminen? Mitä mieltä?
      Minusta sosiaalitieteiden pääsykoe oli kohtuu raskas puurtaa läpi, vaikka pääsinkin kyllä sisään, mutta millaista olisi ollut lukea monta kirjaa ns. ulkoa?

• tt

Riippuu ihmisestä kumpi koetyyppi sopii paremmin. Minä pääsin aikoinani yliopistoon monivalintakokeen perusteella. Pohtivissa tehtävissä arvioidaan puolestaan kirjallista ilmaisua. Se nousee sisällön ulkoaoppimisen edelle. Onhan ihmisiä, jotka ovat osanneet esimerkiksi sosiaalityön pääsykoekirjan ulkoa, mutta eivät ole päässeet sisään. Johtuen kirjallisesa ilmaisusta.

Aika jännä ero. Kauppatieteissä, kasvatustieteissä suositaan monivalintaa, kun taas sosiaalitieteissä pohtivia kokeita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      19
      5183
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      550
      2633
    3. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      19
      2352
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      151
      2220
    5. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      24
      2007
    6. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1654
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1535
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      127
      1241
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      128
      946
    10. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      40
      899
    Aihe