Jeesus ei ollut ihan niin hyvä jätkä kuin kirkko mielellään antaisi uskoa.
Matt 10:34 Jeesus tietää uuden uskontonsa tuovan maailmaan sotaa eikä suinkaan rauhaa.
Matt 10:21 Jeesuksen harvoja toteutunneita ennustuksia on se että Perheet hajoavat hänen takiaan, veli tappaa veljen ja isä lapsensa.
Matt 5:17 Jeesus ylistää lakia ja profeettoja, hänellä ei ole mitään vanhantestamentin julmuuksia vastaan.
Matt 11:20 Jeesus tuomitsee kokonaisia kaupunkeja ikuiseen kidutukseen koska he eivät välittänneet hänen saarnoistaan.
Ilm 19:13 Kun Jeesus palaa on hänellä verinen viitta, terävä miekka suussaan, rautaisella sauvalla hän paimentaa kansoja ja jaloillaan murskaa heidät.
Mark 4:11 Jeesus puhuu vertauskuvin sen takia etteivät ihmiset ymmärtäisi niitä ja joutuisivat helvettiin.
Matt 15:4 kirjanoppineet kritisoivat Jeesusta koska hän ei pessyt käsiään ennen ruokailua kuten perinteet vaativat, Jeesus nuhtelee heitä koska he eivät tapa tottelematonta lasta vaikka laki niin vaatiikin.
Matt 19:29 Jeesus vaatii seuraajiaan hylkäämään vaimonsa ja lapsensa suurta palkintoa vastaan.
On varmaan tarpeetonta sanoa, että lapsen heitteille jättö on mitä suurinta julmuutta.
Mark 7:24 Jeesus kohtelee foinikialaista naista halveksivasti ja kutsuu tämän sairasta lasta koiraksi.
Mark 4:25 Jeesuksen mukaan köyhille on tulevaisuudessa luvassa lisää kurjuutta.
Mark 5:12 Jeesus joukkoineen syöksee 2000 sikaa alas jyrkänteeltä, jonka jälkeen hänet ajetaan pois alueelta.
Mark 11:13 Jeesus käyttäytyy kuin jälkeenjäännyt ja kiroaa viikunapuun koska siitä ei löydy kuivana kautena hedelmää.
Luuk 12:47 Jeesuksesta on oikein piestä orjia.
John 12:8 Jeesus halveksii köyhiä.
Luuk 19:40 Suosio kilahtaa Jeesuksen päähän ja hän kuvittelee harhoissaan että kivetkin ylistävät häntä.
Luuk 2:41 Jeesus käyttäytyy epäkunnioittavasti vanhempiaan kohtaan ja kääntää oman virheensä heidän syykseen.
Mark 3:31 Jeesus kieltää vanhempansa ja rikkoo siten neljättä käskyä.
John 7:8 Jeesus valehtelee veljilleen ettei lähde juhlimaan, mutta lähtee kuitenkin myöhemmin salaa.
Matt 8:22 Jeesus ei kunnioita erään miehen toivetta saada haudata kuollut isänsä.
John 2:15 Jeesus tekee ruoskan ja heittäytyy väkivaltaiseksi.
Kiusaaja Jeesus
53
138
Vastaukset
- ¤
Onneksi kaikki on vain satua ... jeesuskin!
Kaikkiin mainittuihin kohtiin löytyy "kolikon toinen puoli", selittävämpi ja valaisevampi. Jos olisin samaa mieltä nuista kohdista ja siitä että ne ovat tässä selitetty tyhjentävästi ja asiayhteydelle oikeutta tuovista näkökulmista en minäkään uskoisi. Ja kuitenkin minä uskon.
- M@k3
Itseasiassa noin puoleen noista ei löydy mitään paremmaksi tekevää selitystä.
M@k3 kirjoitti:
Itse ainakin olen löytänyt tutkimalla Raamattua ja kommentaareja. Antoisaa ja mielenkiintoista puuhaa.
- hhnghhhhtrf
M@k3 kirjoitti:
Minä tiedän selityksen kaikkiin alussa esitettyihin ongelmiin mutta enpä uhallakaan vastaa sillä minua inhottaa tuollainen Raamatun vääristely.
- M@k3
hhnghhhhtrf kirjoitti:
Minä tiedän selityksen kaikkiin alussa esitettyihin ongelmiin mutta enpä uhallakaan vastaa sillä minua inhottaa tuollainen Raamatun vääristely.
Impossibru.
- Nasse.
juhani1965 kirjoitti:
Itse ainakin olen löytänyt tutkimalla Raamattua ja kommentaareja. Antoisaa ja mielenkiintoista puuhaa.
Aika paljon energiaa voi käyttää itsensä pettämiseen.
Mutta millainen on ihminen joka ei ole rehellinen edes itselleen? - hgfrdrde99iujhy
M@k3 kirjoitti:
Impossibru.
Snl 26:4 Älä vastaa tyhmälle hänen hulluutensa mukaan, ettet olisi hänen kaltaisensa sinäkin.
5 Vastaa tyhmälle hänen hulluutensa mukaan, ettei hän itseänsä viisaana pitäisi.
Tässä sinulle yksi ristiriita lisää. Nasse. kirjoitti:
Aika paljon energiaa voi käyttää itsensä pettämiseen.
Mutta millainen on ihminen joka ei ole rehellinen edes itselleen?Näinhän se on Nasse, itsepetoksella on valtava voima. Nähtäväksi jää kuka tai ketkä sen itsepetoksen vallassa loppujen lopuksi ovat olleet.
- Nasse.
juhani1965 kirjoitti:
Näinhän se on Nasse, itsepetoksella on valtava voima. Nähtäväksi jää kuka tai ketkä sen itsepetoksen vallassa loppujen lopuksi ovat olleet.
Kun ei jää. Kun kuolet, se on siinä etkä koskaan tule älyämään asiaa. Paitsi jos kykenet tappamaan mielikuvitusystäväsi, aivpjesi parasiitin, Jeesuksen, ennen omaa kuolemaasi.
Nasse. kirjoitti:
Kun ei jää. Kun kuolet, se on siinä etkä koskaan tule älyämään asiaa. Paitsi jos kykenet tappamaan mielikuvitusystäväsi, aivpjesi parasiitin, Jeesuksen, ennen omaa kuolemaasi.
Et esittänyt yhtään todistetta väitteesi tueksi, sekin kertoo jo paljon väitteestäsi. Kukaan ei pysty 100 varmasti todistamaan mitä kuoleman jälkeen ihmiselle tapahtuu, jos pystyisi hän voisi käydä pokkamassa seuraavan tiede-nobelin. Asia jää nähtäväksi. Kuten vänrikki Koskela lohkaisi konekiväärien jakamisesta joukkueiden kesken:"Paikan päällä nähdään".
- Nasse.
juhani1965 kirjoitti:
Et esittänyt yhtään todistetta väitteesi tueksi, sekin kertoo jo paljon väitteestäsi. Kukaan ei pysty 100 varmasti todistamaan mitä kuoleman jälkeen ihmiselle tapahtuu, jos pystyisi hän voisi käydä pokkamassa seuraavan tiede-nobelin. Asia jää nähtäväksi. Kuten vänrikki Koskela lohkaisi konekiväärien jakamisesta joukkueiden kesken:"Paikan päällä nähdään".
Vai pitäisi jotenkin todistaaa että kuollut ja kuopattu on kuollut?
Kuule juhani, onkohan nyt kaikki muumit laaksossa?
Toisaalta, jos annetaan hihhulismin viedä, voidaan aivan yhtä perustellusti esittää että joku kilpaileva uskonto on oikeassa ja jos se sattuu olemaan sellainen jossa on vastaava sadistinen, kostonhimoine, turhamainen ja typerä julmala kuin raamatun julmalat, niin kenellän sit käy huonosti?
Eniten ärsyttää ihmisten typeryys..... Nasse. kirjoitti:
Vai pitäisi jotenkin todistaaa että kuollut ja kuopattu on kuollut?
Kuule juhani, onkohan nyt kaikki muumit laaksossa?
Toisaalta, jos annetaan hihhulismin viedä, voidaan aivan yhtä perustellusti esittää että joku kilpaileva uskonto on oikeassa ja jos se sattuu olemaan sellainen jossa on vastaava sadistinen, kostonhimoine, turhamainen ja typerä julmala kuin raamatun julmalat, niin kenellän sit käy huonosti?
Eniten ärsyttää ihmisten typeryys.....Niin sinä väität että kun ihminen kuolee hän on "kuollut ja kuopattu" ja se on siinä. Väität että elämä päättyy siihen. Monet uskonnot väittävät toista. Nähtäväksi jää kuka on oikeassa.
Jos joku muu uskonto kuin kristinusko on oikeassa, eipä siinä sitten auta pullikointi, vaan ottaa vastaan se mitä tulee.- Nasselle.
juhani1965 kirjoitti:
Niin sinä väität että kun ihminen kuolee hän on "kuollut ja kuopattu" ja se on siinä. Väität että elämä päättyy siihen. Monet uskonnot väittävät toista. Nähtäväksi jää kuka on oikeassa.
Jos joku muu uskonto kuin kristinusko on oikeassa, eipä siinä sitten auta pullikointi, vaan ottaa vastaan se mitä tulee.Kun ei jää nähtäväksi. Mikä kohta asiassa on vaikea ymmärtää?
Kykenee älynlahjoillasi kuvittelemaan tilanteen jossa sinun taikauskosi ei olisikaan totta, vaan taikauskoa, mikset kykene kuvittelemaan taikauskotonta vaihtoehtoa? Varsinkaan kun mistään muusta ei ole mitään näyttöä. Nasselle. kirjoitti:
Kun ei jää nähtäväksi. Mikä kohta asiassa on vaikea ymmärtää?
Kykenee älynlahjoillasi kuvittelemaan tilanteen jossa sinun taikauskosi ei olisikaan totta, vaan taikauskoa, mikset kykene kuvittelemaan taikauskotonta vaihtoehtoa? Varsinkaan kun mistään muusta ei ole mitään näyttöä.Kun et voi mitenkään todistaa sitä että elämä loppuu kuolemaan,ettei ole kuolemanjälkeistä elämää. Voin toki ajatella vaihtoehtoa että kristinusko ei olisikaan totta. Mutta minulle se on kuviteltu vaihtoehto johon en usko. Jos taas se kuviteltu osoittautuukin todeksi, niin mikäpä siinä sitten, sillä mennään. Siltikään en katuisi että olen uskonut, niin paljon usko on tuonut elämääni hyviä asioita.
- höpölöpököpö
Pirukin lukee Raamattua. Siitä taisimme juuri saada näytteen.
http://www.islamtampere.com/barnabas.htm
Tämä on barnabaan evankeliumi. Tiedän, se on väärennös, mutta siinä on varmasti käytetty jotain evankeliumi pohjana. Voipi olla sellainenkin, mitä ei kristityillä ole. Kuitenkin tuossa on selitettynä paljon pitemmästi noita kipukohtia. Lopun uskottavuus menee siinä kohtaan metsään, kun muhammed alkaa siinä seikkailemaan, mutta siihen asti se on mielenkiintoinen.
Eiköhän tuolla ole sama totuusarvo kuin on Raamatunkin evankeliumeilla.- Kristinusko
Ateisti ja jumalankieltäjä ihminen on, kuin rikkaruoho viljan seassa. Jeesuksen vertauksen mukaan viljeliä heitti viljanjyviä peltoon, mutta joku heitti sekaan rikkaruohon siemeniä.
Palkolliset kysyivät isännältä täytyykö meidän kitkeä pois viljan seasta itäneet rikkaruohot. Isäntä vastasi, että puidaan kaikki vilja kerralla ja heitetään rikkaruohot tuleen. Vertaus tarkoittaa, että ateistirikkaruoholle ei tarvitse tässä ajassa tehdä mitään, Jumala lopussa pui viljan ja heittää ateistirikkaruohot helvettiin. On todella surullista nähdä miten uskonto onnistuu saastuttamaan joidenkin ajattelun. Kun omaa kantaansa ei pysty perustelemaan, niin lähdetään uhkailulinjalle. Minulle tällä ei ole sinänsä merkitystä, koska pidän raamattua satukirjana. Lähinnä pidän sitä henkilökohtaisena loukkauksena sitä, että jonkun mielestä ansaitsen tulla kidutetuksi iankaikkisesti. Riippumatta siitä miten hyvin olen elänyt ja toisia ihmisiä kohdellut.
Tulkintasi vertauksesta on suorassa ristiriidassa raamattusi kanssa.
1.Piet. 3:15
vaan pyhittäkää Herra Kristus sydämessänne ja olkaa aina valmiit antamaan vastaus jokaiselle, joka kysyy, mihin teidän toivonne perustuu."Älköön kukaan, kiusauksessa ollessaan, sanoko: "Jumala minua kiusaa"; sillä Jumala ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän ketään kiusaa.
Vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee;
kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman". Jaakobinkirje 1:13-151. Sam. 18:10
Seuraavana päivänä Jumalan lähettämä paha henki valtasi Saulin, ja hän riehui hurmoksissa kotonaan. Daavid soitti tapansa mukaan harppua, mutta Saul puristeli keihästään. [1. Sam. 16:14, 1. Sam. 19:9]
Tuon mukaan kiusaa.
Juhani on aivan oikeassa!
Kun etsii Jumalan kasvoja niin kaikkiin noihin löytyy selitys. Siinä onkin työtä kerrakseen. Suosittelen myös minäkin etsimään totuutta näihin kohtiin!!! Erittäin mielenkiintoista. :D- venkuillen
Voi hyvänen aika! Kuinka näkymättömän ja aineettoman kasvoja kukaan
todellisuudessa löytää.
Luulisi nykytekniikalla kasvoista saatavan dokumenttia,muutakin kuin vanhat
jorinat.
Ettenkö alkaisi väittämään, katselevani Osiriksen ja Ran kasvoja,heistähän
on vanhempia kirjoituksia kuin konsanaan Jahvesta.
- M@k3
Laitetaan esimerkki, jos joku luulee minun jotenkin vääristelevän asioita.
Mark 4:11 Jeesus puhuu vertauskuvin sen takia etteivät ihmiset ymmärtäisi niitä ja joutuisivat helvettiin.
Mark 4:
10 Kun Jeesus sitten oli jäänyt yksin kahdentoista opetuslapsensa ja muiden seuralaistensa kanssa, nämä kyselivät häneltä, mitä vertaukset tarkoittivat.
Hän sanoi heille: "Teille on uskottu Jumalan valtakunnan salaisuus, mutta nuo ulkopuoliset kuulevat kaiken vain vertauksina,
12 jotta he nähdessäänkään eivät näkisi eivätkä huomaisi, jotta he kuullessaankaan eivät kuulisi eivätkä ymmärtäisi, eivät kääntyisi eivätkä saisi anteeksi."Ajatuksia kohdasta:
Jeesus lainaa tässä Jesajan kirjan 6.luvun ajatusta. Sen ydinajatus ei ollut muuttunut vuosisatojen aikana. Osa ihmisistä ottaa vastaan Jeesuksen ja uskon, osa kieltää ja paatuu niistä yhä kauvemmas. Jeesus kertoo tässä kohdassa miten osa ihmisistä suhtautuu Hänen sanomaansa. Raamattu itse ilmoittaa, että usko avaa kirjoituksia, ikäänkuin lamppu syttyisi tekstien ylle. Itse tämän olen kokenut hyvin vahvasti ja usein.
Vielä huomioarvoinen pointti: Kreikan "mepote" sanan aram.vastineena on joskus "dilema", joka voi merkitä myös "ellei sitten,"paitsi mikäli". Jos Mark:ssa olisi tässä käännösvirhe,Jeesuksen aluperäinen arameankielinen lause olisi käännettävä:" Mutta ehkä he lopulta kumminkin kääntyvät ja saavat anteeksi!". Tähän suuntaan tulkitsee lauseen uusista käännöksistä esim.REB:" Otherwise they might turn to God....". (Lähde:Jukka Thurén: Markuksen evankeliumi-kommetaari).- Nasse.
juhani1965 kirjoitti:
Ajatuksia kohdasta:
Jeesus lainaa tässä Jesajan kirjan 6.luvun ajatusta. Sen ydinajatus ei ollut muuttunut vuosisatojen aikana. Osa ihmisistä ottaa vastaan Jeesuksen ja uskon, osa kieltää ja paatuu niistä yhä kauvemmas. Jeesus kertoo tässä kohdassa miten osa ihmisistä suhtautuu Hänen sanomaansa. Raamattu itse ilmoittaa, että usko avaa kirjoituksia, ikäänkuin lamppu syttyisi tekstien ylle. Itse tämän olen kokenut hyvin vahvasti ja usein.
Vielä huomioarvoinen pointti: Kreikan "mepote" sanan aram.vastineena on joskus "dilema", joka voi merkitä myös "ellei sitten,"paitsi mikäli". Jos Mark:ssa olisi tässä käännösvirhe,Jeesuksen aluperäinen arameankielinen lause olisi käännettävä:" Mutta ehkä he lopulta kumminkin kääntyvät ja saavat anteeksi!". Tähän suuntaan tulkitsee lauseen uusista käännöksistä esim.REB:" Otherwise they might turn to God....". (Lähde:Jukka Thurén: Markuksen evankeliumi-kommetaari).Aivopierujen etuna on että jos ei kykene omaan, voi siteerata....
- Älytöntä juttua
Nasse. kirjoitti:
Aivopierujen etuna on että jos ei kykene omaan, voi siteerata....
Oletteko te vähän lapsellista porukkaa noine aivopirujuttujenne kanssa. Mikäli on Raamatusta kyse eikö silloin ole paras ottaa se Raamattu esiin ja katsoa sieltä mitä siellä sanotaan, kuin mennä vääristelemään Raamatun sanomaa kuten te tuppaatte tekemään.
Nasse. kirjoitti:
Samoinhan on tieteellisten artikkeleidenkin laita, monet niitä siteraa, ei ne niistä kulu, eikä siteeraus ketään pahenna, kertoo terveestä nöyryydestä ja tiedonhalusta.
- Putte possu
Nasse. kirjoitti:
Onko sulla taikinapallo jokin oikeus arvostella ihmisiä.................????????????????????????
- M@k3
Putte possu kirjoitti:
Onko sulla taikinapallo jokin oikeus arvostella ihmisiä.................????????????????????????
Nasse parka on kypsynyt uskovien typeryyteen jo vuosia sitten eikä pysty enää hillitsemään inhoaan, itsekkin joudun aina välillä pitämään pitkiä taukoja ja latautumaan.
- M@k3
Hmm minusta lauseesta tulisi aika outo jos sen kääntäisi noin:
Teille on uskottu Jumalan valtakunnan salaisuus, mutta nuo ulkopuoliset kuulevat kaiken vain vertauksina, jotta he nähdessäänkään eivät näkisi eivätkä huomaisi, jotta he kuullessaankaan eivät kuulisi eivätkä ymmärtäisi, Mutta ehkä he lopulta kumminkin kääntyvät ja saavat anteeksi!
Sori vaan mutta tuo on ihan maalaisjärkeä vastaan.Tutkin kohtaa hivenen lisää, ajatuksia:
Vertaukset sinällään eivät ole epäselventäviä vaan selventäviä. Esim.Matt.13:35 kohdassa Jeesus lainaa Psalmia 78 ja ilmaisee että vertaukset nimenomaan avaavat salaisuuksia. Näinhän monesti onkin, kerrottu mielikuvarikas vertaus tai tarina auttaa ymmärtämään vaikeitakin asioita paremmin ja selvemmin.Kuten Tennyson asian ilmaisi runossaan:...totuus verhottuna tarinaan käy sisään matalista ovista"(Alfred, Lord Tennyson In Memoriam).
Hyvä on myös tuoda esille seuraava ajatus:"Heprealaiset ilmaisevat mielellään seuraukset ikään kuin ne olisivat tarkoituksia". (Lähde: F.F.Bruce:Suorat sanat-Jeesuksen opetuksen vaikeita kohtia).
Hepreassa ja arameassa sana "vertaus" voi merkitä myös "arvoitus". (Lähde: F.F.Bruce:Suorat sanat-Jeesuksen opetuksen vaikeita kohtia).
Voiskos arvoitus merkityksen nähdä kannustimena tutkia vertausta vaikkei sitä "näkisi" eikä "kuulisi", mutta sitä tutkittuaan ja pohdittuaan se avautuisi ja tuottaisi sen uskon ja anteeksiantamuksen?
Eihän nämä helppoja kohtia ole, vaativat pohdintaa ja tutkimusta. Itse koen sen kylläkin tosi antoisana ja ahaa-elämyksiä tuottavana.
Muuten voin suositella Raamatun jännitteisistä, vaikeista kohdista kiinnostuneille hyvää ja näitä kohtia avaavaa "Suorat sanat"-kommentaari sarjaa. Se sisältää 3 kirjaa, jotka keskittyvät Vanhan testamentin, Jeesuksen ja Paavalin opetuksien vaikeisiin kohtiin. Löytynee varmaan kirjastoistakin :)- M@k3
juhani1965 kirjoitti:
Tutkin kohtaa hivenen lisää, ajatuksia:
Vertaukset sinällään eivät ole epäselventäviä vaan selventäviä. Esim.Matt.13:35 kohdassa Jeesus lainaa Psalmia 78 ja ilmaisee että vertaukset nimenomaan avaavat salaisuuksia. Näinhän monesti onkin, kerrottu mielikuvarikas vertaus tai tarina auttaa ymmärtämään vaikeitakin asioita paremmin ja selvemmin.Kuten Tennyson asian ilmaisi runossaan:...totuus verhottuna tarinaan käy sisään matalista ovista"(Alfred, Lord Tennyson In Memoriam).
Hyvä on myös tuoda esille seuraava ajatus:"Heprealaiset ilmaisevat mielellään seuraukset ikään kuin ne olisivat tarkoituksia". (Lähde: F.F.Bruce:Suorat sanat-Jeesuksen opetuksen vaikeita kohtia).
Hepreassa ja arameassa sana "vertaus" voi merkitä myös "arvoitus". (Lähde: F.F.Bruce:Suorat sanat-Jeesuksen opetuksen vaikeita kohtia).
Voiskos arvoitus merkityksen nähdä kannustimena tutkia vertausta vaikkei sitä "näkisi" eikä "kuulisi", mutta sitä tutkittuaan ja pohdittuaan se avautuisi ja tuottaisi sen uskon ja anteeksiantamuksen?
Eihän nämä helppoja kohtia ole, vaativat pohdintaa ja tutkimusta. Itse koen sen kylläkin tosi antoisana ja ahaa-elämyksiä tuottavana.
Muuten voin suositella Raamatun jännitteisistä, vaikeista kohdista kiinnostuneille hyvää ja näitä kohtia avaavaa "Suorat sanat"-kommentaari sarjaa. Se sisältää 3 kirjaa, jotka keskittyvät Vanhan testamentin, Jeesuksen ja Paavalin opetuksien vaikeisiin kohtiin. Löytynee varmaan kirjastoistakin :)Millaiseen lopputulokseen tulit tästä keskustelusta? Lukiko tuossa raamatun kohdassa että Jeesus käytti vertauskuvia sentakia että ihmiset eivät ymmärtäisi niitä ja joutuisivat helvettiin, niinkuin väitin siinä lukevan?
M@k3 kirjoitti:
Millaiseen lopputulokseen tulit tästä keskustelusta? Lukiko tuossa raamatun kohdassa että Jeesus käytti vertauskuvia sentakia että ihmiset eivät ymmärtäisi niitä ja joutuisivat helvettiin, niinkuin väitin siinä lukevan?
Keskustelu ja aihe oli hyvä. Ymmärrän toisaalta kantasi. Kallistun sille kannalle että Jeesus ennusti kuinka osa ihmisistä tulee suhtautumaan vertauksiin(seuraukset vs. tarkoitus). He suhtautuvat niihin kielteisesti, eivät "kuule" niitä. Kylväjävertaushan sisältää ihmisten suhtautumisen Jumalan Sanaan. En usko että Jeesus puhui vertauksin siksi että ihmiset eivät niitä ymmärtäisi, se ei jotenkin käy edes järkeen. Vertauksethan nimittäin avaavat asioita.
- M@k3
juhani1965 kirjoitti:
Keskustelu ja aihe oli hyvä. Ymmärrän toisaalta kantasi. Kallistun sille kannalle että Jeesus ennusti kuinka osa ihmisistä tulee suhtautumaan vertauksiin(seuraukset vs. tarkoitus). He suhtautuvat niihin kielteisesti, eivät "kuule" niitä. Kylväjävertaushan sisältää ihmisten suhtautumisen Jumalan Sanaan. En usko että Jeesus puhui vertauksin siksi että ihmiset eivät niitä ymmärtäisi, se ei jotenkin käy edes järkeen. Vertauksethan nimittäin avaavat asioita.
Eli sillä mitä raamatussa lukee, ei ole loppupeleissä mitään väliä?
Jos siellä lukee jotain ikävää, niin sen voi aina raiskata tukemaan omaa uskoa. M@k3 kirjoitti:
Eli sillä mitä raamatussa lukee, ei ole loppupeleissä mitään väliä?
Jos siellä lukee jotain ikävää, niin sen voi aina raiskata tukemaan omaa uskoa.Ei suinkaan vaan se on tulkittava Raamatun mukaisesti. Silloin se kohta ei tule "raiskatuksi" ja väärinymmärrettyksi. Kuten etiopialaiselle hoviherran kohdalla oli:"Niin Filippus juoksi luo ja kuuli hänen lukevan profeetta Esaiasta ja sanoi: "Ymmärrätkö myös, mitä luet?"
31 Niin hän sanoi: "Kuinka minä voisin ymmärtää, ellei kukaan minua opasta?" Ja hän pyysi Filippusta nousemaan ja istumaan viereensä. (Apt.8:30-31). Kun kyseinen kohta avautui hoviherralle, hän jatkoi matkaansa iloiten.
Itse olen ihmetellyt sitä että miksi Raamatun tekstit nähdään niin helposti pahoina ja ikävinä. Sellainen tulkinta sotii koko Raamatun ideaa vastaan:"Me julistamme pahaa ja ikävää, tule sinäkin tähän uskoon ja pelastu,tulethan?". Loogisesti en näe mitään järkeä moisen idean ympärille kehitellyssä asiassa. Kuinka se voisi ketään saavuttaa tai vakuuttaa?
- seliseli777
Selitän tuon edellisen kysymyksen lyhyesti. Miksi Jeesus käytti vertauksia eikä selittänyt niitä kansalle.
Jumala on kaikkien kansojen Jumala, on aina ollut ja tulee aina olemaan, Jumala myös valvoo ja tuomitsee kaikkia kansoja. Aluksi otamme esille sellaiset käsitteet kuin syntivelka ja rangaistustuomiot Raamatusta esim. näistä jakeista.
1 Moos 15:16 Ja neljännessä polvessa sinun jälkeläisesi palaavat tänne takaisin; sillä amorilaisten syntivelka ei ole vielä täysi."
3 Moos 26:40 Silloin he tunnustavat syntivelkansa ja isiensä syntivelan, sen että ovat olleet minulle uskottomat ja käyneet minua vastaan,
Hes 4:4 Ja sinä pane maata vasemmalle kyljellesi ja aseta sitä painamaan Israelin heimon syntivelka
Jer 51: 4 Haavoitettuja kaatuu kaldealaisten maassa ja lävistettyjä sen kaduilla.
5 Sillä ei Israel eikä Juuda ole Jumalansa, Herran Sebaotin, hylkäämä, vaan noiden maa on täynnä syntivelkaa Israelin Pyhän edessä.
6 Paetkaa Baabelista ja pelastakoon kukin henkensä, älkää hukkuko sen syntiin. Sillä tämä on Herran koston aika, hän maksaa sille, mitä se on ansainnut.
2 Moos 12:12 Sillä minä kuljen sinä yönä kautta Egyptin maan ja surmaan kaikki esikoiset Egyptin maassa, sekä ihmiset että eläimet, ja panen toimeen rangaistustuomion, jonka minä olen langettanut kaikista Egyptin jumalista. Minä olen Herra.
2 Aikak 20:9 'Jos meitä kohtaa joku onnettomuus, miekka, rangaistustuomio, rutto tai nälänhätä, niin me astumme tämän temppelin eteen ja sinun eteesi, sillä sinun nimesi on tässä temppelissä; ja me huudamme sinua hädässämme, ja sinä kuulet ja autat'.
Rangaistustuomiot tulevat silloin kun syntivelka on täyttynyt. Rangaistustuomio kohtaa yleensä koko kansaa. Sota esim. on tuollainen rangaistustuomio.
Egytailäisten syntivelka tuli täyteen Mooseksen aikana ja Jumala suoritti rangaistustuomion Egyptin kansan ylle.
2 Moos.7:2 Puhu kaikki, mitä minä sinun käsken puhua; ja Aaron, sinun veljesi, puhukoon faraolle, että hän päästää israelilaiset maastansa.
3 Mutta minä paadutan faraon sydämen ja teen monta tunnustekoa ja ihmettä Egyptin maassa.
4 Ja farao ei kuule teitä, mutta minä asetan käteni Egyptiä vastaan ja vien pois joukkoni, kansani, israelilaiset, Egyptin maasta, toimittaen suuret rangaistustuomiot.
5 Ja egyptiläiset tulevat tietämään, että minä olen Herra, kun minä ojennan käteni Egyptin yli ja vien pois israelilaiset heidän keskeltänsä."
jatkuu... - seliseli777888
Kautta aikojen Jumala on puhunut vertauksilla. Jeesus varsinkin käytti paljon vertauksia.
Mark4:10 Ja kun hän oli jäänyt yksin, niin ne, jotka olivat hänen ympärillään, ynnä ne kaksitoista kysyivät häneltä näitä vertauksia.
11 Niin hän sanoi heille: "Teille on annettu Jumalan valtakunnan salaisuus, mutta noille ulkopuolella oleville kaikki tulee vertauksissa,
12 että he näkemällä näkisivät, eivätkä huomaisi, ja kuulemalla kuulisivat, eivätkä ymmärtäisi, niin etteivät kääntyisi ja saisi anteeksi".
13 Ja hän sanoi heille: "Ette käsitä tätä vertausta; kuinka sitten voitte ymmärtää kaikki muut vertaukset?
...
33 Monilla tämänkaltaisilla vertauksilla hän puhui heille sanaa, sen mukaan kuin he kykenivät kuulemaan;
34 ja ilman vertausta hän ei puhunut heille. Mutta opetuslapsillensa hän selitti kaikki, kun he olivat yksikseen.
Hes 24:3 Lausu uppiniskaiselle suvulle vertaus ja sano heille:
Jes 6: 8 Ja minä kuulin Herran äänen sanovan: "Kenenkä minä lähetän? Kuka menee meidän puolestamme?" Minä sanoin: "Katso, tässä minä olen, lähetä minut".
9 Niin hän sanoi: "Mene ja sano tälle kansalle: 'Kuulemalla kuulkaa, älkääkä ymmärtäkö, näkemällä nähkää, älkääkä käsittäkö'.
10 Paaduta tämän kansan sydän, koveta sen korvat, sokaise sen silmät, ettei se näkisi silmillään, ei kuulisi korvillaan, ei ymmärtäisi sydämellään eikä kääntyisi ja parannetuksi tulisi."
11 Mutta minä sanoin: "Kuinka kauaksi aikaa, Herra?" Hän vastasi: "Siihen asti, kunnes kaupungit tulevat autioiksi, asumattomiksi, ja talot tyhjiksi ihmisistä ja pellot on hävitetty erämaaksi;
12 kunnes Herra on karkoittanut ihmiset kauas ja suuri autius tullut keskelle maata.
13 Ja jos siellä on jäljellä kymmenes osa, niin hävitetään vielä sekin. Mutta niinkuin tammesta ja rautatammesta jää kaadettaessa kanto, niin siitäkin: se kanto on pyhä siemen."
Israelilaisten syntivelka tuli täyteen Jeesuksen aikana. Jumala päätti suorittaa rangaistustuomion heidän kohdallaan.- M@k3
Mmm-kay, eli siis Jumala haluaa aina välillä päästä rankaisemaan ihmisiä?
Siksi hän paadutti faaraon sydämen, puhui vertauskuvilla jotta ihmiset eivät ymmärtäisi, paadutti kansan korvat ja silmät jne.
Tiivistinkö tuon oikein? Tuo kyllä selittää asiaa, mutta en näe miten se tekisi siitä paremman, tai saisi Jumalan näyttämään vähemmän ikävältä. - jgghhtiujhygy
M@k3 kirjoitti:
Mmm-kay, eli siis Jumala haluaa aina välillä päästä rankaisemaan ihmisiä?
Siksi hän paadutti faaraon sydämen, puhui vertauskuvilla jotta ihmiset eivät ymmärtäisi, paadutti kansan korvat ja silmät jne.
Tiivistinkö tuon oikein? Tuo kyllä selittää asiaa, mutta en näe miten se tekisi siitä paremman, tai saisi Jumalan näyttämään vähemmän ikävältä.Et ole taaskaan ymmärtänyt oikein.
- M@k3
jgghhtiujhygy kirjoitti:
Et ole taaskaan ymmärtänyt oikein.
Olisit toki laittanut selityksen tuohon samaan vastaukseen.
Paitsi tietenkin jos sitä ei ole.
- seliseli777999
Israelin kansa hylkäsi Jeesuksen. Virallinen Israel ja Israelin johtajat hylkäsivät Jeesuksen. Fariseukset ja saddukealaiset ja kirjanoppineet kyttäsivät ja vainosivat Jeesusta ja päättivät lopulta tappaa hänet, miehen, joka ei ollut mitään pahaa tehnyt vaan oli julistanut heille Jumalan totuuden. Siksi Jumala päätti suorittaa rangaistustuomion Israelin yllä, se oli viimeinen pisara, israelilaiset olivat kyllä jo muutenkin kasvattaneet syntivelkaansa.
Farisealaiset kyllä ymmärsivät osan vertauksista. He näkivät myös suuria tunnustekoja, heidän olisi pitänyt käsittää.
Mark 12:12 Silloin he olisivat tahtoneet ottaa hänet kiinni, mutta pelkäsivät kansaa; sillä he ymmärsivät, että hän oli puhunut tämän vertauksen heistä.
Apt 28:25 Ja kun he olivat keskenään erimielisiä, erosivat he toisistaan, Paavalin sanoessa ainoastaan nämä sanat: "Oikein on Pyhä Henki puhunut profeetta Esaiaan kautta teidän isillenne,
26 sanoen: 'Mene tämän kansan luo ja sano: Kuulemalla kuulkaa älkääkä ymmärtäkö, näkemällä nähkää älkääkä käsittäkö.
27 Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, että he eivät näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.'
28 Olkoon siis teille tiettävä, että tämä Jumalan pelastussanoma on lähetetty pakanoille; ja he kuulevat sen."
Nykyaikana ateistitkin voivat lukea Raamatusta Jeesuksen antamat selitykset. Tuo Jeesuksen käsky "kuulemalla kuulkaa älkääkä ymmärtäkö ja näkemällä nähkää älkääkä käsittäkö" tarkoitti siis nimenomaan vain Jeesuksen ajan juutalaisia johtajia ja kansaa, joka hylkäsi Jeesuksen.
Juutalaisten hylkäämisestä oli seurauksena pakanakansojen evankelionnin varsinainen alkaminen.- M@k3
Uskovaiset eivät pidä siitä kun heille tullaan sanomaan että he ovat väärässä, näin Jeesuskin teki aikoinaan.
Mitä tulee tunnustekoihin, parantamiset ja jopa kuolleistanostaminen oli helppoa kenen tahansa tehdä, jos joku vain näytteli sairasta tai kuollutta, siksi fiksut ihmiset eivät ottaneet Jeesusta kovinkaan vakavasti. Samoin kun tänäpäivänä harva ottaa helluntailaisten pelleilyt vakavasti.
Ja sama ketju toistuu tänäkin päivänä, kun ateistit tulevat kertomaan uskoville että he ovat väärässä, niin tietenkään uskovaiset eivät pidä siitä.
Ihmiset ovat itsepäisiä, mutta se että heille seilitetään asiat vertauskuvina, ei tee asiaa kai mitenkään paremmaksi?
- Luota Raamattuun
Uskovat ovat oikeassa, jos heidän ainoa auktoriteettinsä on Raamattu.
- Jeesuksen seuraaja
M@k3, miten Jeesus kiusaa ketään noissa paikoissa, mitä esität ?
Jeesus tekee toki radikaalilla tavalla tyhjäksi pyrkyreitten tarkoitusperät, mutta ei erehdy hereesiaan,,,, Jumalan Poika kun on.................................- M@k3
Minusta se oli hauska nimi aloitukselle, se on meemi ja paljon ytimekkäämpi kuin esim, Jeesus tekee syntiä ja pahistelee minkä kerkeää raamatunjakeet.
http://www.google.fi/search?q=annoying jesus&hl=fi&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&ei=eGSQT9TgIe7P4QSf8MTFBA&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&sqi=2&ved=0CA4Q_AUoAQ&biw=1920&bih=896&sei=ymSQT-H2Gq754QT72tXBBA
- M@k3
Haluaako joku tarkastella toista kohtaa?
Kirjoitin:
Luuk 12:47 Jeesuksesta on oikein piestä orjia.
Ja varsinainen raamatun kohta:
Luuk 12:45 Mutta jos palvelija sanoo sydämessään: 'Herrani tulo viivästyy', ja rupeaa lyömään palvelijoita ja palvelijattaria sekä syömään ja juomaan ja päihdyttämään itseänsä,
46 niin sen palvelijan herra tulee päivänä, jona hän ei odota, ja hetkenä, jota hän ei arvaa, ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle saman osan kuin uskottomille.
47 Ja sitä palvelijaa, joka tiesi herransa tahdon, mutta ei tehnyt valmistuksia eikä toiminut hänen tahtonsa mukaan, rangaistaan monilla lyönneillä.
48 Sitä taas, joka ei tiennyt, mutta teki semmoista, mikä lyöntejä ansaitsee, rangaistaan vain muutamilla lyönneillä. Sillä jokaiselta, jolle on paljon annettu, myös paljon vaaditaan; ja jolle on paljon uskottu, siltä sitä enemmän kysytään.
Tässä raamatun kohdassa kerrotaan kuinka kuinka huonosti uskoville käy, eli aika harva on matkalla suoraan pilvenreunalle harppua soittelemaan, vaan useimmilla on edessään kunnon pieksentä ennen sitä.
Mitenkäs se uskovien mantra menikään? Usko on lahja Jumalalta ja sitä ei voi ansaita.- EL:a .K:IM
M@k3
Just tollai se menee. Turpaan on tullut, ja luvassa lisää kun talon isäntä tulee takaisin.
`Kuka on käskenyt vihaani pakenemaan`. Èlkää pitäkö kuritustani halpana`.
Musta on ainakin ihan siistiä saada välillä kuritusta. Ei tule ihan pienestä ainakaan valitettua.
Jokainen koetellaan.
- onkojärkeevaiei
Seurakunnissa kuuluu antaa opetusta uskovaisille Jeesuksen opetuksista mutta ateisteille seurakunnan ulkopuolella opetusta ei tarvitse antaa. En ymmärrä, miksi ateisteille, jotka vaan pilkkaavat Jumalan Sanaa, pitäisi vielä antaa opetusta.
Ateistelle pitää tietysti julistaa evankeliumia siinä toivossa, että ehkäpä he tulevat joskus uskoon ja sen jälkeen hekin pääsevät osalliseksi seurakunnan opetuksesta.- M@k3
Ei ateisteille tarvitse julistaa evankeliumia, ateistit tuntevat raamatun yleensä keskimäärin paremmin kuin uskovaiset.
- bddddddddd
Raamatun voi lukea vaikka miljoona kertaa sitä ymmärtämättä. Ateistit tekevät juuri niin.
- Ateistejä ovat
Tähän voisi sanoa, jos ateistit pitävät raamattua paskana, miksi pörrätä sen ympärillä, kuin paskakärpänen.
Tietenkin, jos on paskakärpänen, ei asialle mitään voi tehdä. - Kristinnusko
M@k3
19.4.2012 22:13
Haluaako joku tarkastella toista kohtaa?
Ja sitä palvelijaa, joka tiesi herransa tahdon, mutta ei tehnyt valmistuksia eikä toiminut hänen tahtonsa mukaan, rangaistaan monilla lyönneillä.
Vastaus:
Tämä tarkoittaa sinua itseäsi M@k3.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 744217
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans893943Surullista
Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa572468Muuttunut käytös
Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?652312Väkeä oli liikkeellä
Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik412034- 491889
- 1111834
Kummallista
Oletteko koskaan ihastuneet ihmiseen, joka ei ulkonäöltään vastaa ollenkaan ihannettanne?551663- 561662
- 651558