Kaste merkityksetön pelastukselle

Raamatussa kaste on rituaali jolla ei ole merkitystä pelastukselle.

Tästä osoituksena myös Jeesus ristillä riippuessaan lupasi päästää pahantekijän taivaaseen ilman kastetta.
Luuk. 23:43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."

Raamatun aikoihin kristillinen kaste tarkoitti sanansa mukaisesti kastamista eikä upottamista.
Jos kyse olisi upottamisesta, niin raamatussa lukisi upotus.
Kaste tarkoittaa kastamista, pirskottamista, kostuttamista ja upotus onkin sitten jo jotain muuta.

"Kreikkalaisten Uudessa testamentissa käytetään kastamisesta verbiä baptizō, joka ymmärretään useammalla tavalla, "upottaa", "painaa veden sisään", "pestä", "kastaa"

Mikä se oli sitten alkukielillä, onkin sitten toinen juttu, josta ei ole tietoa.

Lapsikaste oli käytössä alkuseurakunnissa:
Nimeltä mainiten kerrotaan Johanneksen opetuslapsen, Polykarposin saaneen lapsikasteen vuonna 86 jaa. ja muutoinkin hän nousi ensimmäisten kristittyjen vaikuttajiin, ollen "Apostolinen isä" ja koki marttyyrikuoleman.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Apostoliset_isät

Kirkkoisä Tertullianus n. 200 jaa. kertoikin nimeltä lapsikasteen olemassaolosta ja kehoitti siirtämään kastetta myöhemmälle iälle, mutta käytänto vain entisestään vakiintui.

48

108

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Vai tarkoittaa samaa kuin"pestä". Sinäkin laskettelet noita raamatunlauseita kuin vettä vain.. vaikka sinun piti olla ateisti,etkö muista

Luin apostoliset isät linkin niin nopeasti kuin pystyin. Sinulla Peku on paljon tietoa uskosta ja kaikesta mitä siihen liittyy.

Kasteesta: ehkä se muutettiin tehtäväksi vauvoille sitä varten että sitä ei myöhemmin tarvitsisi sitten ajatella enään ollenkaan.

• "Vai tarkoittaa samaa kuin"pestä". Sinäkin laskettelet noita raamatunlauseita kuin vettä vain.. vaikka sinun piti olla ateisti,etkö muista "

Ja senpä takia juuri, kun olen ateisti.

Ateisti pystyy puolueettomana kertomaan asian sellaisena kuin se on.
        Uskovaisena en pystyisikään asiaa kuvailemaan totuuden mukaisesti.

Olen aina ihmetellyt , miksi jotkut kristityt haluavat upottaa, vaikka Raamattu kehoittaa kastamaan.

• ...
        Pe.ku kirjoitti:

"Vai tarkoittaa samaa kuin"pestä". Sinäkin laskettelet noita raamatunlauseita kuin vettä vain.. vaikka sinun piti olla ateisti,etkö muista "

Olen aina ihmetellyt , miksi jotkut kristityt haluavat upottaa, vaikka Raamattu kehoittaa kastamaan.

Ok, olet siis kuitenkin ateisti. Ehdin jo huolestua.

Minä olen usein uskovien(joiden mielestä on ok, että pahantekijä pääsee paratiisiin sinun raamatunkohtasi mukaisesti)kanssa keskustellessa ateisti, mutta toisaalta olen agnostikko. Agnostinen ateisti..

Ja kysyn nyt sinulta: mistä säkään voit niin 100%:n varmasti tietää ettei Jumala ole olemassa..?

ps. Sinä joka käytät valtaasi miinustamalla viestini joka kerta kun kirjoitan pekulle, voisitko tulla tähän kertomaan mistä syystä teet niin.

• Synsykus.
        Pe.ku kirjoitti:

"Vai tarkoittaa samaa kuin"pestä". Sinäkin laskettelet noita raamatunlauseita kuin vettä vain.. vaikka sinun piti olla ateisti,etkö muista "

Ateismi on turhaa. Miksi kiivailla sellaista vastaan, johon ei itse usko?

• Synsykus. kirjoitti:

Ateismi on turhaa. Miksi kiivailla sellaista vastaan, johon ei itse usko?

Itse en kiivaile ja Raamattuja, joista mainitsin, on olemassa.

• ... kirjoitti:

Ok, olet siis kuitenkin ateisti. Ehdin jo huolestua.

Minä olen usein uskovien(joiden mielestä on ok, että pahantekijä pääsee paratiisiin sinun raamatunkohtasi mukaisesti)kanssa keskustellessa ateisti, mutta toisaalta olen agnostikko. Agnostinen ateisti..

Ja kysyn nyt sinulta: mistä säkään voit niin 100%:n varmasti tietää ettei Jumala ole olemassa..?

ps. Sinä joka käytät valtaasi miinustamalla viestini joka kerta kun kirjoitan pekulle, voisitko tulla tähän kertomaan mistä syystä teet niin.

"ps. Sinä joka käytät valtaasi miinustamalla viestini joka kerta kun...."

Onnekseni minulla ei ole sellaista valtaa tai edes halua miinustamiseen.

Olet kai ymmärtänyt jotain väärin.
        Tarkoittanet keskustelua jossa sanoit olevasi ateisti ja haluavasi uskoa Jumalaan.
        Korjasin että siinä tapauksessa ei ole ateisti (ei agnostikkokaan).
        Silloin ei täytä määritelmiä:
        http://fi.wiktionary.org/wiki/ateisti

• teapot
        Pe.ku kirjoitti:

>Ateisti pystyy puolueettomana kertomaan asian sellaisena kuin se on.<

???

• ...
        Pe.ku kirjoitti:

"ps. Sinä joka käytät valtaasi miinustamalla viestini joka kerta kun...."

Onnekseni minulla ei ole sellaista valtaa tai edes halua miinustamiseen.

Olet kai ymmärtänyt jotain väärin.
        Tarkoittanet keskustelua jossa sanoit olevasi ateisti ja haluavasi uskoa Jumalaan.
        Korjasin että siinä tapauksessa ei ole ateisti (ei agnostikkokaan).
        Silloin ei täytä määritelmiä:
        http://fi.wiktionary.org/wiki/ateisti

http://fi.wiktionary.org/wiki/ateismi

"1. Jumaluskon eli teismin puute(heikko ateismi)
        2. Näkemys, ettei yhtään Jumalaa ole(vahva ateismi)"

Ykkönen sopii minuun.

Mua ei ole koskaan vakuuttaneet joidenkin ateistien selitykset maailman synnystä. Ja vaikka en pysty uskomaan Raamattuun Jumalan Sanana, voi olla että 1.Moos.1:1 on totuus.

-Agnostikko on henkilö, joka ei väitä tietävänsä, onko jumalaa olemassa. Agnostikko ei ole ateistin ja teistin välikäsite. Filosofiassa käsitys, jonka mukaan ei voida saada tietoa siitä, onko yliluonnollisina pidettyjä asioita, esimerkiksi jumalaa olemassa.(Lähde: wikipedia)

En halua tuohonkaan jämähtää, vaan toivon että jotkut pystyy minulle uskonsa syyn kertomaan siten että voisin itekki uskoa ja olla onnellinen:) Toistaiseksi ei ole näin.

Et muuten vastannut kysymykseen väitätkö 100%:n varmasti tietäväsi ettei Jumalaa ole? Vai sopiiko sinuun tuo ateismimäärittelyn ykköskohta , ja olet ns.vahva ateisti?

ps. luin viestisi toisaalta, joka liittyi minuun. Siinä haukut minua trolliksi joka etsii palstalta ratkaisuja omiin ongelmiinsa. Sinä, joka olet yksin julkiateistina parinkymmenen julkiuskovan seurassa, vuodesta toiseen. Arvostellen yksittäisiä uskovia...

Kerron sinulle tämän: olen etälukion listoilla. Mulla on edessä opintoja mm.tähtitieteestä, kemiasta, fysiikasta, ja matematiikasta. Ja äidinkielestä(yleensä jumala kirjoitetaan isolla..)Kun olen vähän lukenut voidaan palata miettimään tuota 1.Moos,1:1 - kohtaa." Puolueettomasti??"

• teapot kirjoitti:

>Ateisti pystyy puolueettomana kertomaan asian sellaisena kuin se on.<

???

Oikeassa olet, noin se menee.

• ""Kreikkalaisten Uudessa testamentissa käytetään kastamisesta verbiä baptizō, joka ymmärretään useammalla tavalla, "upottaa", "painaa veden sisään", "pestä", "kastaa"

Mikä se oli sitten alkukielillä, onkin sitten toinen juttu, josta ei ole tietoa."

Juuri Uuden Testamentin kreikka eli koinee-kreikka on se alkukieli.

Toisekseen Jeesus itse kehoittaa kastamaan. Ei se kaste pelkkä "merkityksetön rituaali" ole.

• "Juuri Uuden Testamentin kreikka eli koinee-kreikka on se alkukieli."

Tuo ei sentään ole totta.
        mahdollisesti vain osa alkuteksteistä oli koinee-kreikkaa.

Koinee-kreikka oli ensimmäinen Raamatun kaanonin kieli, joka hyväksyttiin suuremmin vasta 300-luvulla.

• Pe.ku kirjoitti:

"Juuri Uuden Testamentin kreikka eli koinee-kreikka on se alkukieli."

Tuo ei sentään ole totta.
        mahdollisesti vain osa alkuteksteistä oli koinee-kreikkaa.

Koinee-kreikka oli ensimmäinen Raamatun kaanonin kieli, joka hyväksyttiin suuremmin vasta 300-luvulla.

Koinee-kreikka oli käytössä kun Uuden testamentin tekstit syntyivät. Käytetäänpä koinee-kreikasta myös nimitystä "Uuden testamentin kreikka".

http://fi.wikipedia.org/wiki/Koinee

• juhani1965 kirjoitti:

Koinee-kreikka oli käytössä kun Uuden testamentin tekstit syntyivät. Käytetäänpä koinee-kreikasta myös nimitystä "Uuden testamentin kreikka".

http://fi.wikipedia.org/wiki/Koinee

Siellähän se linkissä sanotaan, kuten jo äsken totesin:
        "Raamatun alkuperäinen kieli"

Se oli ensimmäisten Raamattujen kieli, mutta alkuteksteistä vain mahdollisesti osa.

• Pe.ku kirjoitti:

Siellähän se linkissä sanotaan, kuten jo äsken totesin:
        "Raamatun alkuperäinen kieli"

Se oli ensimmäisten Raamattujen kieli, mutta alkuteksteistä vain mahdollisesti osa.

Ensimmäiset Uudet testamentin tekstit(alkutekstit) ovat syntyneet juuri silloin kuin koinee kreikka oli käytössä. Joitakin evankeliumeja on voinut olla aluksi "raakaversioina" aramean/heprean kielellä.

• juhani1965 kirjoitti:

Ensimmäiset Uudet testamentin tekstit(alkutekstit) ovat syntyneet juuri silloin kuin koinee kreikka oli käytössä. Joitakin evankeliumeja on voinut olla aluksi "raakaversioina" aramean/heprean kielellä.

Sinä et siis usko mitä historioitsijat ja muut kieli-asiantuntijat kertovat asiasta, vaan väität ihan omiasi.

• Jos kaste ymmärretään lihamme yhdessä kuolemisena Kristuksen kanssa, [Room. 6:3] — niin kuin toinen ryöväri ymmärsi oikein — niin kaste on ihan OK, sillä siihen liittyi myös usko.

Mutta jos joku haluaa pelastua kastattamalla itsensä vedessä upottamalla tahi vedellä tiputtamalla, mutta ei anna lihaansa kuolemaan yhdessä Kristuksen kanssa, niin sellainen kaste on arvoton, niin kuin katumattoman ryövärin ristin kuolema.

Kaiken ydin on mielen laatu. Kuoleeko puhtaalla ja vilpittömällä mielellä, eli kirkastettuna ja "vanhurskautettuna?"

• * "< Kaiken ydin on mielen laatu. Kuoleeko puhtaalla ja vilpittömällä mielellä, eli kirkastettuna ja "vanhurskautettuna?" >"?

* Ei se nyt aivan noinkaan mene? Kyllä suhde Kristukseen on se ainut joka määrittää, mihin menemme kuoleman jälkeen, meidän lihallinen mielemme ei sitä ratkaise. Oletko pesty Kristuksen veressä, vanhurskautettu Kristuksen veressä lahjavanurskaudella, eli syyttömäksi julistettu Kristuksen veressä. Mielemme on lihassa, ja sillä ei ole mitään tekemistä pelastukseemme, mielemme tulee olla Kristuksen mieli, veren kautta uudestisyntynyt, ja sisäisessä yhteydessä Kristukseen PH:n osallisuudessa.

* Ylösnousemuksessa ruumiimme muutetaan lunastuksen perusteella, ja saamme kirkastetun ruumiin, samanlaisen kuin Jeesuskellakin on. Jeesusken tullessa uskova muutetaan, kuolleet ensin, sitten meidät jotka olemme elossa, yhdymme heihin. 1Tess. 4:13-18. mm:ssa!

* Tämä vakuuttaa , että saamme oikean aineellisen kuolemattoman ruumiin.

* Luuk.24:36-43. "< 36. Mutta heidän tätä puhuessaan Jeesus itse seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: "Rauha teille!"
      37. Niin heidät valtasi säikähdys ja pelko, ja he luulivat näkevänsä hengen.
      38. Mutta hän sanoi heille: "Miksi olette hämmästyneet, ja miksi nousee sellaisia ajatuksia teidän sydämeenne?
      39. Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani ja nähkää, että minä itse tässä olen. Kosketelkaa minua ja katsokaa, sillä ei hengellä ole lihaa eikä luita, niinkuin te näette minulla olevan."
      40. Ja tämän sanottuaan hän näytti heille kätensä ja jalkansa.
      41. Mutta kun he eivät vielä uskoneet, ilon tähden, vaan ihmettelivät, sanoi hän heille: "Onko teillä täällä jotakin syötävää?"
      42. Niin he antoivat hänelle palasen paistettua kalaa.
      43. Ja hän otti ja söi heidän nähtensä.>"!

* Joh.20:26-29. "< 26. Ja kahdeksan päivän perästä hänen opetuslapsensa taas olivat huoneessa, ja Tuomas oli heidän kanssansa. Niin Jeesus tuli, ovien ollessa lukittuina, ja seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!"
      27. Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen."
      28. Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"
      29. Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!" >"!

* Usko ekivaari sinäkin, ja sano, " Minun Herrani ja minun Jumalani"! Tunnusta Jeesus, se takaa iankaikkisen elämän, ei sinun miellenliikkeesi!

* Ekivaari, tätä tässä yllä kirjoitettu on JUMALAN SANAA! Et voi sitä tyhjäksi tehdä, ja jos teet, olet väärentäjä ja kiellät Jeesusken uudelleen, koska kiellät jo julkisesti Jeesusken Jumalasta tulleeksi myös lahan puolesta. Vaikka Sana osoittaa asian täysin pitävästi !

• Sanopa Mohikaani mitä tahansa, niin Jumalaa palvellaan hyvällä mielellä;

Efesolaiskirje 6
        "hyvällä mielellä palvellen, niin kuin palvelisitte Herraa ettekä ihmisiä,"

Roomalaiskirje 7
        25 "Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen
        m i e l e l l ä - J u m a l a n - l a k i a, - m u t t a
        l i h a l l a - s y n n i n - l a k i a."

Jumala mittaa käyttäytymistämme lähimmäisiimme, niin kuin palvelisimme Herraa eikä ihmistä,

• Kaste rituaalina ei pelasta.
      Ehtoollinen rituaalina ei anna osallisuutta pelastuksesta.
      Usko Jumalan olemassaoloon eli Jumalan totenapitäminen ei pelasta.
      Hyvät teot eivät pelasta.
      Syvällinen tieto Jumalan Sanasta ei pelasta.
      Jne.

Mutta kun olemme pelastetut, niin me halajamalla halajamme saada
      ottaa kasteen Jeesukseen Kristukseen,
      osallistua Herran Pyhään Ehtoolliseen,
      vaeltaa uskossa Jumalan Poikaan,
      tehdä Hänen meille valmistamia hyviä tekoja,
      ottaa vastaan Sanan opetusta.
      Jne.

• eenokki 12

Kun haluamme tulla Jumalan pelastamaksi niin täytyy tulla Jumalan vanhurskauttamaksi ja saada kaste syntien anteeksisaamiseksi ja kasteessa vastaanotetaan Kristuksen ansio eikä sitä ole annettu ihmisten käsiin kuka mitenkin armon onkaan vastaanottanut.
        Raamatun ulkopuolella ei ole pelastusta vaan siellä ottavat vastaan ihmisten teot.

• eenokki 12 kirjoitti:

Kun haluamme tulla Jumalan pelastamaksi niin täytyy tulla Jumalan vanhurskauttamaksi ja saada kaste syntien anteeksisaamiseksi ja kasteessa vastaanotetaan Kristuksen ansio eikä sitä ole annettu ihmisten käsiin kuka mitenkin armon onkaan vastaanottanut.
        Raamatun ulkopuolella ei ole pelastusta vaan siellä ottavat vastaan ihmisten teot.

Millä tavalla "tulit Jumalan vanhurskauttamaksi",
        millä tavalla "vastaanotit Kristuksen ansion"?

• eenokki 12
        kalamos kirjoitti:

Millä tavalla? Sanotaan että Jumala vanhurskautti minut nähdessään uskoni Jeesukseen.
        Ja kastettuna sain vastaanottaa Kristuksen ansion joka ei koske vain jossain nurkassa tapahtunutta vakuuttelua uskosta Jumala ei vanhurskauta itseuskoisia vaan Jumala sydänten ja ajatusten tuomarina näkee onko usko Jeesukseen oikea.
        ps. kyllä uudestikastettu lahkolainenkin voi pelastua siinä missä minäkin mutta se vaatii sisäistä muutosta ja luottamusta vain Kristukseen olematta hereetikko.

• kalamos kirjoitti:

Kalamos, vaaditko sinä minua tiliä tekemään Jumalan töistä, miten hän valittujensa kirkastamisen ja vanhurskauttamisen suorittaa? [Room.8:28-33]

Tuo vaatimusoppi periytyy juuri siltä ajalta kun kolminaisuusoppia ajettiin väkisin kristittyjen yhteisöön. Kolminaisuusoppi on juuri tätä:

Jesaja 28
        10 'Käsky käskyn päälle, käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle, läksy läksyn päälle, milloin siellä, milloin täällä!" -
        13 Niinpä on Herran sana oleva heille: "Käsky käskyn päälle, käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle, läksy läksyn päälle, milloin siellä, milloin täällä", niin että he kulkiessaan kaatuvat selälleen ja ruhjoutuvat, että heidät kiedotaan ja vangitaan.'

Lukekaa lisää Jesaja 28:5-20 ! Sopii mainiosti nykyajan kristilliseen kaatuiluun ja muuhun sikailuun!

• eenokki 12 kirjoitti:

Millä tavalla? Sanotaan että Jumala vanhurskautti minut nähdessään uskoni Jeesukseen.
        Ja kastettuna sain vastaanottaa Kristuksen ansion joka ei koske vain jossain nurkassa tapahtunutta vakuuttelua uskosta Jumala ei vanhurskauta itseuskoisia vaan Jumala sydänten ja ajatusten tuomarina näkee onko usko Jeesukseen oikea.
        ps. kyllä uudestikastettu lahkolainenkin voi pelastua siinä missä minäkin mutta se vaatii sisäistä muutosta ja luottamusta vain Kristukseen olematta hereetikko.

Yksi asia unohtui. Ennen uskoa tulee kääntyminen.
        "Kääntykää ja uskokaa evankeliumi".

• kalamos kirjoitti:

Yksi asia unohtui. Ennen uskoa tulee kääntyminen.
        "Kääntykää ja uskokaa evankeliumi".

Kalamos. Tuleeko ihmisen uskoa kaikkiin eri uskontojen erilaisiin evankeliumiin. Mikä niistä mahtaisi olla se oikea?

• ekivaari kirjoitti:

Kalamos, vaaditko sinä minua tiliä tekemään Jumalan töistä, miten hän valittujensa kirkastamisen ja vanhurskauttamisen suorittaa? [Room.8:28-33]

Tuo vaatimusoppi periytyy juuri siltä ajalta kun kolminaisuusoppia ajettiin väkisin kristittyjen yhteisöön. Kolminaisuusoppi on juuri tätä:

Jesaja 28
        10 'Käsky käskyn päälle, käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle, läksy läksyn päälle, milloin siellä, milloin täällä!" -
        13 Niinpä on Herran sana oleva heille: "Käsky käskyn päälle, käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle, läksy läksyn päälle, milloin siellä, milloin täällä", niin että he kulkiessaan kaatuvat selälleen ja ruhjoutuvat, että heidät kiedotaan ja vangitaan.'

Lukekaa lisää Jesaja 28:5-20 ! Sopii mainiosti nykyajan kristilliseen kaatuiluun ja muuhun sikailuun!

Minä vain kysyin eenokilta, mitä hän tarkoitti,
        kun sanoi, että
        "Kun haluamme tulla Jumalan pelastamaksi
        niin täytyy tulla Jumalan vanhurskauttamaksi"

Eenokki asetti ihmeellisen vaatimuksen meille.
        Sitä kysyin, että mitä hän tuolla vaatimuksella tarkoitti.

• lappix kirjoitti:

Kalamos. Tuleeko ihmisen uskoa kaikkiin eri uskontojen erilaisiin evankeliumiin. Mikä niistä mahtaisi olla se oikea?

Uskonto (religion) on minulle kauhistus!

Mutta iloitsen kaikkien uskovien kanssa yhteisestä uskostamme.
        Siis siitä, jonka olemme saaneet lahjaksi.
        Se ei ole omaamme, vaan Jumalan Pojan uskoa meissä.
        Hän on vaikuttanut sen meissä.

• kalamos kirjoitti:

Uskonto (religion) on minulle kauhistus!

Mutta iloitsen kaikkien uskovien kanssa yhteisestä uskostamme.
        Siis siitä, jonka olemme saaneet lahjaksi.
        Se ei ole omaamme, vaan Jumalan Pojan uskoa meissä.
        Hän on vaikuttanut sen meissä.

Onko sinulla Kalamos sama usko ja uskot täysin samaan evankeliumiin kuin jehovat, mormoonit, lestat, hellarit tai muut julistavat?
        Sinulle siis kelpaa kaikki saarnattu opetus katsomatta siihen mitä se pitää sisällään.

• lappix kirjoitti:

Onko sinulla Kalamos sama usko ja uskot täysin samaan evankeliumiin kuin jehovat, mormoonit, lestat, hellarit tai muut julistavat?
        Sinulle siis kelpaa kaikki saarnattu opetus katsomatta siihen mitä se pitää sisällään.

Minulla on sama usko,
        kuin kaikilla uudestisyntyneillä kristityillä:
        "ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa;
        ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa,
        hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni"

• tode*
        eenokki 12 kirjoitti:

tietääkö eenokki, miksi vuoden 1938 Raamatun käännöksestä jätettiin pois Apostolien teot 8:37 ? Hellareita ei voi nyt syyttää, he kun pääsivät mukaan raa20matunkäännöstyöhön vasta paljon myöhemmin.

• * Onko hautaaminen vedenalle myöskin pirskottamista? Paavali antaa ohjeet miten kastetaan, ja hän sanoo, vastoin sinun päätteluäsi, että pitää HAUDATA VEDEN ALLE. Miten muuten voi hautaamalla kastaa, ellei upoteta veden alle. Kun verrataan kastetta hautaamiseen, niin toki se tarkoittaa pinnan alle laskemista? Eikö vainajakin, kun hänet haudataan, lasketa parimetriä syvään hautaan ja peitetään kokonaan, vai oltko nähnyt, että jätettäisiin vaikka pää näkyviin? Sinä Pe.ku tolitat vaan, kun et ymmärrä Raamattua, jota LUULET ymmärtäväsi !

* " Sanan baptidzein perusmerkitys on "upottaa, painaa veden alle." Tämä on selkeästi yhteydessä hautaamisen kanssa, josta Paavali puhuu kasteen yhteydessä, ja ylösnousemuksesta. Ensin haudataan, kastettava upotetaan veden alle, sitten seuraa ylösnousemus, kun noustaan vedenalta, jota kaste on, siinä uskova haudataan Kristuksen kanssa kuolemaan, ja myös päästään osalliseksi ylösnousemuksesta Kristuksessa. Nämä asiat on niin selkeitä. Niitä vaan asiaa käsittämättömät vääntävät omilla aivoillaan ja aivoituksillaan kieroon. Siinä Pe.ku on huippu! Jumalan kieltäjänä ateistina ???

• Näin. Nimenomaan siihen tosiasiaan, että vanha on kuollut ja haudattu
        ja uusi on noussut ylös haudasta, siitä kasteessa on kysymys.
        Me siis olemme Kristuksen kanssa haudatut ja nousseet kuolleista.
        Tämä asia on tapahtunut jo 2000 vuotta sitten,
        ja me tulemme tuosta asiasta osalllisiksi antamalla sovittaa itsemme.
        Ottamalla vastaan Jeesuksen Kristuksen. Antamalla sydämemme Hänelle.

"Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran,
        niin vaeltakaa hänessä, juurtuneina häneen
        ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niinkuin teille on opetettu;
        ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen.
        Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin
        eikä Kristukseen. Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
        ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,
        ja hänessä te myös olette ympärileikatut,
        ette käsintehdyllä ympärileikkauksella,
        vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
        ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa,
        jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta,
        jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista."

• Mohikaani_27 kirjoittaa:
        "Paavali antaa ohjeet miten kastetaan, ja hän sanoo, vastoin sinun päätteluäsi, että pitää HAUDATA VEDEN ALLE."

Raamatussa ei tollasta lue ja olisit varmaan maininnut jakeet jos olisi.

Ei kannata keksiä omia juttujaan Raamatun päähän.

• Pe.ku kirjoitti:

Mohikaani_27 kirjoittaa:
        "Paavali antaa ohjeet miten kastetaan, ja hän sanoo, vastoin sinun päätteluäsi, että pitää HAUDATA VEDEN ALLE."

Raamatussa ei tollasta lue ja olisit varmaan maininnut jakeet jos olisi.

Ei kannata keksiä omia juttujaan Raamatun päähän.

Omassa kommentissani Mohikaanin jälkeen oli suora lainaus siitä,
        että meidät on haudattu Hänen kanssaan,
        ja ei pelkästään haudattu,
        vaan olemme myös nousseet kuolleista Hänen kanssaan.

"ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa,
        jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt" Kol 2

Lue myös Ef 2 ja Room 6

• KTS (Ei kirj.)

On itsestään selvää, että rituaali on rituaali, jolla siis tässä tapauksessa otetaan ryhmän (seurakunnan) jäseneksi. Ei siinä ole mitään taikavoimaa.

Sitten se mitä ihmisen pään sisällä tapahtuu, se on jotakin se. Siellä taphtuu se muutos, jota ulkoinen vesikaste vain symboliseeraa.

• Tuskin siellä ihmisen pään sisälläkään tapahtuu mitään. Kaste on vain eräs muodollisuus, jonka ihminen ottaa vain tavan vuoksi. Sama ihminen jatkaa elämäänsä kasteen jälkeen, ei siinä ole mikään muuttunut. Niin se todellisuudessa toimii.

• näin Raamatussa

Tuo Raamatun lause:

"Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu", on tulkittu väärin siten, että pelastumiseen tarvittaisiin välttämättä myös kaste.
      Niinhän Raamattu ei opeta ja Jeesuksen sanat ryövärille todistavat sen,
      että PELKKÄ USKO HÄNEEN RIITTÄÄ!!

Jeesus olisi voinut sanoa yhtä hyvin:
      "Joka uskoo ja ottaa ehtoolisen, pelastuu"!! Tai: "Joka uskoo ja
      liittyy seurakuntaan, pelastuu".

Kaste, ehtoollinen ja seurakunta ovat vain uskoa vahvistavia toimituksia,
      mutta EI USKOA SYNNYTTÄVIÄ!!

"Usko tuilee kuulemisesta", ja vain Jumala voi vaikuttaa uskon syntymiosen
      kuulijan sydämessä!

• Pe.ku

Tuossa vähän ylempänä jo vastasinkin aloitukseesi,
      että kaste rituaalina ei todellakaan pelasta meitä.

Kun Raamattu sanoo, että
      "joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu",
      niin tuossa kohden ei puhuta tuosta rituaalista.

• Tuossa kohden ei siis puhuta vesikasteesta.
        Sillä se ei pelasta siinä iankaikkisuusmielessä,
        mistä Jeesus tuossa lauseessa puhuu;
        eli kun Jeesus sanoo, että uskova ja kastettu pelastuu,
        mutta ei uskova joutuu kadotukseen.

Tätä jakoa ei ratkaise vesikaste, vaan se kaste,
        mikä tapahtuu siinä hetkessä,
        kun lähdemme liikkeelle ulos egyptistä.
        Silloin meidät kastetaan pilvessä.

Eli juuri sinä hetkenä, kun me jätämme egyptin,
        meidät on siirretty pilven alle.
        Ja tästä kasteesta on noissa kohdin kysymys.
        Siis tuo ratkaiseva kaste on uskoontulohetkellä tapahtuva asia.
        Sitten kyllä kuljemme myös meren läpi,
        ja toki siinä yhteydessä egypti eli maailma jää konkreettisesti taakse.
        Mutta ei siis ole sattuma,
        että Paavali mainitsee asiat tässä järjestyksessä:
        "Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä,
        että isämme olivat kaikki pilven alla
        ja kulkivat kaikki meren läpi
        ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä".

Ratkaisevaa on se,
        että saamme kuulla pelastuksemme evankeliumin ja käännymme.
        Silloin ja siinä hetkessä meidät liitetään Kristukseen
        ja meidät on siirretty Pyhän Hengen pilven alle.
        Jokainen ihminen on siis tämän kasteen saanut uskoontulohetkellään,
        täysin riippumatta tuosta vesikastetoimituksesta.

• Pari asia. Ensinnäkin niitä "evankeliumia" on niin monta kuin on uskontojakin. Ne ovat itse keksineet mitä kuulijoille saarnataan. Siis ihminen uskoo uskonnon evankeliumin / ideologian.
      Toiseksi. Mikä muutos tapahtuu muutaman viikon ikäisen vauvan pään sisällä, joka kastetaan.
      Pohtikaapas nyt aivan ensiksi näitä, ennenkuin liitätte itse itsenne Kristukseen.

• Ota kaste

Jos tulet uskoon, niin tottelet Jeesusta. Jeesus tahtoi, että uskoon tullut ottaa vastaan sen jälkeen kasteen. Niin täytyy tehdä.

• KTS (ei kirj.)

Ei tarvitse ellei tahdo vaihtaa seurakuntaa. Sehän on riitti jolla liitetään seurakuntaan.

• Mikä uskonto tottelee Jeesusta ?

• lappix kirjoitti:

Mikä uskonto tottelee Jeesusta ?

Ilmeisesti sinä et nyt halua millään ymmärtää sitä,
        että Raamattu ei tunne ollenkaan käsitettä uskonto.

Eivät uskonnot tottele Jeesusta.
        Jeesukseen uskovat ova kuuliaisia Hänelle.

• kalamos kirjoitti:

Kyllä Raamatussa on paljonkin kerrottu uskonnoista ja kehoitetaankin uskonnollisuuteen.

Uskonto on uskovien yhteisö, seurakunta, jossa uskovat harjoittavat uskoaan yhdessä.

• kalamos kirjoitti:

Pääasiassa ja käytännössä homma toimii niin, että jokainen jehova, hellari, adventisti ja lesta uskoo ja tottelee järjestönsä kehittämää uskontoa, ja niin tekevät kaikki muutkin. Uskonto on pääasia, Jeesus ei.

Uskonnot eivät tottele Jeesusta, mutta ihmiset tottelevat uskontoa. Mitä siitä seuraa?

• Aloituksesta puuttuu oikeastaan aivan oleellinen vastine alkutekstin ilmaisulle.

Tuo kastaminen tarkoitti erityisesti kankaan värjäämistä.
      Eli tuon upottamisen jälkeen ylösnousi ihan uusi luomus.

Kun meidät on kastettu Jeesukseen Kristukseen,
      niin me emme enää ole vanha luomus,
      vaan läpivärjätyt jokaista säiettä myöten Jeesukseen Kristukseen.

• perämela

Ei Jumala vaadi keneltäkään ristiinnaulitulta minkäänlaisia kasteita eikä mitään muutakaan, paitsi halun saada syntinsä anteeksi.

toinen ryöväri taisi jäähöä ilman paratiisipaikkaa, vaikka oli yhtä lähellä Jeesusta kuin se toinenkin.

Olsiko sittenkin ihmisellä osuutta pelastumiseensa, vai miski se niin meni ?

Olikohan Nooan aikana sama juttu, kun Jumala ei väkisin paiskannutkaan kaikkia ihmsiä sinne, vaan ne vaan, jotka itse omin jaloin sinne kävelivät omasta halustaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      244
      4348
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      122
      2802
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2562
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      86
      1546
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      117
      1488
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      49
      1209
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      85
      1154
    8. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      996
    9. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      993
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      179
      984
    Aihe