Elisa vahtipalvelun kokemukset

vahtimaton palvelu

Otin käyttöön Elisa vahtipalvelun vajaa vuosi sitten suurin odotuksin. Kulut kuukaudessa noin 70 euroa. Palvelua ei ole saatu kunnolla toimimaan kun pieniä hetkiä ja sitten taas ajettiin 40 km ottamaan virtoja pois päältä jotta yhteyttä saataisiin...

Missään vaiheessa ei ole palvelu toiminut kunnolla ja viimeiseen pariin kuukauteen ei kertaakaan edes vähäksi ajaksi. Olen soitellut ja lähettänyt meilejä asiakastukeen ja tehnyt virheilmoituksia koko tämän ajan. Aina ollut uusia neuvoja ja olen niiden mukaisesti vaihtanut piuhoja ja päivittänyt reititintä jne. ja vaihtanut mokkulaa jne. mikään ei ole auttanut, elisa vahtipalvelu ei vaan toimi niinkuin lupaa. Vaihdoimme jopa sähkömiehen toimesta uudet sähköt keskuksesta ettei sekään voisi olla toimimattomuun syy.

Puhelimessa on Elisan vahtipalvelun tuesta luvattu heiltä kahden ihmisen toimesta että jollei saada kohta tätä palvelua toimimaan niin kyllä sitten täytyy tämä kokonaan asiakkaalle hyvittää. Nyt kun ilmoitin sitten viimeisten kaksi viikoa sitten tulleiden ohjeiden pohjalta tuloksetta että en jaksa enää yrittää mitään uusia korjauksia kun aikaa on kulunut tässä hommassa jo miltei vuosi niin nyt Elisan vahtipalvelun asiakassuhdepäällikkö puuttui peliin ja ilmoittikin heidän sopimusehtoihinsa vedoten ettei mitään hyvityksiä tehdä palvelusta johtuen tästä (kts. suora ote heidän vietistään):

"Asiakastapahtumissasi on useita kirjauksia yhteydenotoista liittyen palvelun toiminnan häiriöihin, mutta usein kirjattujen yhteydenottojen välillä on pitkiäkin taukoja, eikä asiaa voida selvittää puuttuvien lähtötietojen vuoksi."

No tottakai on pitkiä taukoja kun ei ihminen jaksa ajaa joka päivä 40 km yrittämään jotain korjausta tai virtojen poisottoa ja kun on aikaa käyttänyt korjaamisiin ja näihin tukipalvelusoittoihin jo satoja tunteja niin oikeasti ei soita enää kuukausien jälkeen jokapäivä ja ilmoita että "yhä on toimimaton....." huh-huh tätä touhua! Eli jos ostat heiltä tuotteita tai palveluiat ja teet vikailmoituksen niin sinun tulisi jokapäivä uudelleen ilmoitta ettei toimi vaikka he eivät mitään edes tee asialle..... ja ei muuta kun laskua maksamaan.

Lisäksi tässä toinen hauska kommentti Elisalta minun tekemiini netin ja puhelimen kautta oleviin häiriö ja vika ilmoituksiin:

"Näin ollen palvelun toiminta on hyväksytty maksamalla sitä koskeva lasku. Kävin läpi aiemmat kontaktisi, eikä niistä suoraan ilmene, että kummankaan tuotteen osalta (Elisa Vahti tai Saunalahti Mobiililaajakaista) olisi vikaa tutkittu häiriöilmoituksena, sillä tietoja ei ole saatu riittävästi asian ratkaisemiseksi luotettavasti. Koska vikaa ei ole selvitetty puuttuvien lähtötietojen vuoksi häiriöilmoituksena, emme ole voineet tehdä korjauksia palveluun ja sitä kautta palvelun laskutukseen. "

huh-huh, tässä on parasta asiakaspalvelua mitä rahalla saa, ostat toimimattomat laitteet ja palvelut, ilmoitat ettei toimi etkä osaa itse korjata, niin myyjä ilmoittaa että koska et osaa kertoa mikä niissä laitteissa on vikana ettei toimi niin ei se ole häiriöilmoitus vaan ilmeisesti ihan tässä seuran puutteessa olen halunnut sinne vika ja häiriöpalveluun soittaa ja käydä liikeessä useita kertoaj saadakseni asiaan apua......

En tiedä pitäisikö nauraa vai itkeä, mutta en annan neuvon, älä astu Elisa vahti miinaan kuten minun perheeni!

29

3909

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samaa palvelua saanu

      Niin tyypillinen tapaus tuolta firmalta, niin tyypillinen. Asiakaspalvelusta ei ole mitään hyötyä, pahoittaa vain mielensä. Ongelmien tullessa on ihan turha kysyä asiakaspalvelusta neuvoa, ainoa ratkaisu on suoraan vaihtaa palveluntarjoajaa (tämän vuoksi kannattaa olla varovainen määräaikaisiin sopimuksiin lähtemisessä).

      Viimeisen vuoden sisään ollut noiden kanssa monenmoista sotkua. Ensin laittoivat toisen SIM-korttini kiinni, kuukauden toimimattomuuden selvittelyn jälkeen huomasivat että "kappas, SIM-kortti on suljettu". Meinasivat vielä laskuttaa minulta erikseen kortin uudelleen aktivoinnista. Siis kortin, joka oli minulla käytössä ja jonka olivat sulkeneet ihan itse oma-alotteisesti, ilman pyyntöä tai tarvetta minulta.

      Toinen tapaus on aivan tuore; hankin mökkiä valvomaan lähettävän riistakameran. Eipä alkanut toimimaan noiden SIM- kortilla. Asiakaspalvelusta ei ollut mitään apua vian selvittämisessä ja kun itse sain vian selvitettyä muista lähteistä (yleinen vika saunalahden korteissa), ei asiakaspalvelusta ole ollut mitään apua sen korjaamiseksi (=uuden kortin saamiseksi). Vika korjaantui lopulta operaattoria vaihtamalla.

      On kyllä viimeinen pulju jonka asiakkaaksi kannattaa ryhtyä.

      • Operaattorin vaihto

        Minulla myös ollut ongelmia lähettävän Uovision Panda riistakamerani kanssa. Olen vuoden verran selvitellyt missä vika voisi olla kun ei lähetä kuvia tekstiviestin saatuaan, reagoi kyllä välillä havaittuaan liikettä mutta ei läheskään aina. Vaihdoit operaattoria, mihin vaihdoit, minullakin on Saunalahti. Toimiiko vielä?


    • - vinkki -

      Minulla on mökillä 3G-reititin, pari ip-kameraa ja Saunalahden mokkula. Mokkula on ollut minulla kesäkuussa 2 vuotta. Aina viime syksyyn asti systeemi pelitti ihan hyvin, kun laitoin kellokytkimet boottaamaan kamerat ja reitittimen pari kertaa vuorokaudessa. Sitten alkoivat toimimattomuuspulmat. Vasta alkuvuodesta syy selvisi...operaattori. Saunalahti oli ottanut käyttöön mokkuloissa satunaisesti arvotun joko julkisen tai sisäverkon ip:n. Jos reititin saa sisäverkon ip:n, niin silloin netin kautta ei pääse kameroille. Mulla kamerat on enemmän sitä varten, että pääsen katsomaan, miltä mökillä näyttää. Nyt siis arvontatulos määrää, pääsenkö katsomaan vai en. Tätä toimimattomuutta tuli pohdittua useampi tunti, kun epäilin ainoastaan omia kytkentöjäni. No Saunalahden asiakaspalvelu saisi muutettua asetukset niin, että reititin saisi ainoastaan julkisen ip:n , mutta samalla reitittimen yksi asetus pitäisi vaihtaa ja se on yli 400km:n päässä. Mitäs luulette, maksaisiko Saunalahti matkakulut, jos kävisin asetuksen muuttamassa, kun vika on heidän aiheuttamansa ?
      En viitsi alkaa kinamaan hyvityksiä; kesäkuussa vaihdan operaattoria.

    • - vinkki -

      Kävin mökillä ja vaihdoin reittittimen APN-asetuksen Saunalahden ohjeen mukaiseksi. Oma-saunalahden sivuilleni oli asetuksiin laitettu "julkinen ip". Ei toiminut. Testisivu kertoi, että käytössä oli edelleen nat. Vikailmoitus tehtiin Elisan kaupassa ja vähän ajan kuluttua alkoi pelittämään. Sen jälkeen systeemi on pelittänyt ihan hyvin. En taidakkaan vaihtaa operaattoria. Tulipahan ajeltua lähes 900km. No, ihan kiva mökillä oli käydä ja seurata jäiden lähtemistä järvestä, kuunnella kuikan huutelua ja teerien pulinaa. Kirjosieppo ilmestyi tarkistamaan linnunpönttöjä. Ihan hieno reissu.

    • repsreps

      Vanha viestiketju mutta pakko kommentoida. Täysin sama ongelma. Vahti päälle ja kun kotiin pääsee se ei toimikkaan kun pari päivää ja sitten ei saa yhteyttä. No kaiken huippuna laitoin viestiä että katkaisen palvelun niin vastaus:

      "Sinun tulisi palauttaa Elisa Vahdin laitteet Itellan kautta asiakaspalautuksena osoitteeseen
      Irtisanomme sopimuksen laitteiden palautuessa varastollemme."

      Onkohan tämä ihan laillista että palvelu katkaistaan vasta sitten kun laitteet on palautettu? Onneksi ei ole mökki 500km päässä jossa käyn kerran vuodessa....
      No jossainhan se varmaan lukee pienellä painettuna sopimuksessa.

      Paska laite jokatapauksessa...en suosittele!

      • - vinkki -

        Minulla on ollut mökillä oma viritelmä yli 3 vuotta. Ihan kohtuullisesti on pelannut, mutta kellokytkin-bootit on oltava. Joskus systeemi kaatuu, mutta bootit ovat nostaneet ne pystyyn. Kustannukset :

        - ip-kamerat, 4 kpl n. 400e
        - hyvä 3G-reititin, 40e
        - Saunalahden liittymän extra-sim, alle 1e/kk, toinen sim on muussa käytössä.
        - mokkula huutonetistä n. 20e.

        Liiketunnistimet perustuvat kuvassa tapahtuviin muutoksiin ( ei PIR ), jonka vuoksi esim. auringon valon muutokset aiheuttavat tarpeettomia laukaisuja. Hälytys ei mene kännykkään vaan sähköpostiin.


    • Hei repsreps,

      näin se tosiaan on, että sopimusehtojen mukaisesti laitteet ovat Elisan omaisuutta ja asiakas saa niihin käyttöoikeuden sopimusajaksi.
      Asiakkaan on palautettava laitteet Elisalle sopimuksen päättyessä. Myös laskutus päättyy, kun laitteet on palautettu.

      Harmillista kuulla, ettei palvelu ole kohdallasi toiminut sinua tyydyttävästi.

      Ilana / Elisan Palstatiimi
      http://palsta.elisa.fi/

      • - vinkki -

        Hmm, mulla on 3 kiinteää ulkokameraa ja yksi käännettävä sisäkamera. Mitähän elisan vastaava systeemi olisi maksanut 3 vuoden ajalta ? Niin, ja laitteet ovat minun...


      • - vinkki - kirjoitti:

        Hmm, mulla on 3 kiinteää ulkokameraa ja yksi käännettävä sisäkamera. Mitähän elisan vastaava systeemi olisi maksanut 3 vuoden ajalta ? Niin, ja laitteet ovat minun...

        Hei,

        tuo perinteinen Vahti -palvelu on poistunut uusmyynnistä, eli sitä noilla vuokralaitteilla ei olisi enää siis saatavilla.

        Tarjoamme nykyään Vahti Live -palvelun, sen kuukausimaksu on 9,90 euruoa/kk. Sen lisäksi Vahti Live vaatii oman kameransa, jonka voi ostaa Elisalta max. 3 vuoden korottomalla maksuajalla. Omia kameroita ei palveluun ole mahdollista liittää.

        Vahti Live yhdellä kameralla 3 vuoden maksuajalla maksaa siis 13,90 euroa/kk. Tuo maksu sisältää siis palvelun ja yhden kameran. Vielä ainakaan samaan palveluun ei ole liitettävissä useampia kameroita. Vahti Live poikkeaa tuosta vanhasta Vahdista kameran osalta niin, että kamera tulee sen maksun myötä jäämään asiakkaalle omaksi.


    • - vinkki -

      "Vielä ainakaan samaan palveluun ei ole liitettävissä useampia kameroita"

      Siis Elisa sallii vain yhden portin ? Typerää, esim. Saunalahdella ei ole tuollaisia rajoituksia. Ei yhdellä kameralla saa katettua kuin pienen alueen; kelvoton syteemi. Vastaa lähettävää riistakameraa, paitsi että riistakameran ominaisuudet ovat paremmat.

    • Tuputhy

      Minulla on aivan kummallinen ongelma kameran kanssa. (elisa vahti live)
      Toinen kamera jo menossa kun edellinen vissiin meni rikki.

      Ensimmäinen kamera ei rekisteröinyt liikettä välillä ollenkaan ja tämä nykyinen taas rekisteröi koko ajan, vaikkei liikettä olisikaan!

      Sekin jana, missä liikkeet näkyy, kääntyy välillä ylösalaisin. Olen tehnyt resetit, katkaissut virrat (viimeksi tänään) mutta ei auta.

      Ihan kuin kameran liikejana näyttäisi liikettä jonkun toisen asunnosta! Öisin kun nukun ja silloin kun olen töissä, on hirveä "trafiikki", siis jos olisi liiketunnistin päällä, ilmoituksia tulisi ihan solkenaan. Mutta kun katselee tallenteita, ei näy yhtään mitään.

      Olen miettinyt johtuisiko tuo siitä, kun kameran vaihdon yhteydessä kameran numero jäi entiselleen asetuksiin, vaikka oikeasti kameran numero on ihan eri.
      Mutta kun silloin kysyin sitä asiakaspalvelusta, että miten se numero muutetaan koneelle, niin sanoivat vaan että entisillä tunnuksilla voi kirjautua.

      Kirjauduin, mutta kameran numero on vanhan kameran.

      Onko kellään muulla samaa ongelmaa ja onko löytynyt ratkaisua?
      Yritin tänään soittaa asiakaspalveluun, mutta kuulemma pitkät jonot..

    • Kunhan pysy Saunalahdesta ja Elisasta erossa, yöuniakin saa, ettei tarvitse yöllä mökkiä vahtia.

    • tuputhy

      1ulkomaalaisen vastaus ei paljon kyllä asiaa selventänyt..

    • Typerä asiakas

      Paska mikä paska. Niin palvelu kun palvelu myyjä. Tekninen tuki tietä saman verran kun asiakas. Aika kuluu paljon kun pitäisi 3-4 henkilölle kertoa sama tarina, ilman lopputulosta. Luurin vastannut henkilö toivoo että seuraava henkilö kenelle puhelu siirretään olisi viisaampi.
      Sama tarina oli vanhan vahti palvelun kanssa. Toivoin nyt että järjestelmä on kehittynyt mutta ottaa päähän että tein saman virheen ja uskoin Elisa.
      Pysykää kaukana hyvät ihmiset Elisa palveluista.

    • haaveillija

      toimiiko jos ostaa elisa vahti
      toimiiko ilman kk maksua
      esim preadpeid liittymillä

    • IT mökkimies

      Unohtakaa Elisa Vahti!

      1. Hanki Sim kortti

      2. Kunnollinen 4G reititin

      3. Langaton web kamera

      Onnistuuko vai pitääkö laittaa tarkemmat tiedot?

      KK kulut max 20€ ja se tulee sim kortista jossa rajaton datan käyttö.

      • tukka päästä

        Kompastuskiviä löytyy silti. Itsekin tullut todettua, että reititin on pakko laittaa kellokytkimen perään, jotta sille tehdään ns. IVO-buutti kerran vuorokaudessa. Muutoin se menee jossain vaiheessa, vajaan viikon kuluessa, jumiin.

        Itse lisäsin vielä vaikeusastetta hommaamalla etäohjattavan kameran. Kaipa mikä tahansa nettiliittymä riittää, jos riittää, että kamera saa sähköpostit matkaan. Mutta etäohjaus vaatii, että kameraan pääsee ulkomaailmasta käsin kiinni. Käytännössä etäohjattava kamera leikkii webbiserveria, joten liittymän pitää olla sellainen, jossa voi olla palvelin. Kiinteä IP on myös kiva, muttei välttämätön.

        Ja tässä kohtaa alkoi tukka harventua....

        Kotona testattuna toimi, vaikka liittymänä DNA taloyhtiöliittymä, jolle ei lainkaan luvata mahdollisuutta oman palvelimen pystyttämiseen. Mökillä oli alkuun käytössä Saunalahden mokkula ja tekninen tuki kiven kovaan väitti, että toimii kyllä, vaikkei missään dokumenteissa tätä luvattu. Muutaman viikon hakkasin päätä seinään laihoin tuloksin. Sitten kyselemään muilta operaattoreilta. DNA ilmoitti suoraan, ettei onnistu, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi Sonera. Tämänkään kanssa ei onnistu automaattisesti, vaan pitää maksaa vielä pari €/kk siitä, että saa ulkomaailmaan näkyvän, vaihtuvan, IP:n käyttöön. Kiinteä IP-osoite on myös saatavana, mutta kustantaa muistaakseni 10 €/kk.

        Näillä systeemit kuntoon ja sain lopulta kamerankin säädeltyä niin, että liiketunnistus toimi. Sitten se kamera hajosi. Hae kamera mökiltä, vaihda takuuseen, ohjelmoi uusi ja kiikuta mökille. Sitten alkoi tulla vääriä hälytyksiä. Matalalta paistava syysaurinko & tuulessa heiluvien puiden varjot laukovat hälytystä.... että vois sittenkin olla oikea liiketunnistin parempi kuin kameran näkemän kuvan muutoksiin perustuva häly.


      • ToimiiSaunallakin
        tukka päästä kirjoitti:

        Kompastuskiviä löytyy silti. Itsekin tullut todettua, että reititin on pakko laittaa kellokytkimen perään, jotta sille tehdään ns. IVO-buutti kerran vuorokaudessa. Muutoin se menee jossain vaiheessa, vajaan viikon kuluessa, jumiin.

        Itse lisäsin vielä vaikeusastetta hommaamalla etäohjattavan kameran. Kaipa mikä tahansa nettiliittymä riittää, jos riittää, että kamera saa sähköpostit matkaan. Mutta etäohjaus vaatii, että kameraan pääsee ulkomaailmasta käsin kiinni. Käytännössä etäohjattava kamera leikkii webbiserveria, joten liittymän pitää olla sellainen, jossa voi olla palvelin. Kiinteä IP on myös kiva, muttei välttämätön.

        Ja tässä kohtaa alkoi tukka harventua....

        Kotona testattuna toimi, vaikka liittymänä DNA taloyhtiöliittymä, jolle ei lainkaan luvata mahdollisuutta oman palvelimen pystyttämiseen. Mökillä oli alkuun käytössä Saunalahden mokkula ja tekninen tuki kiven kovaan väitti, että toimii kyllä, vaikkei missään dokumenteissa tätä luvattu. Muutaman viikon hakkasin päätä seinään laihoin tuloksin. Sitten kyselemään muilta operaattoreilta. DNA ilmoitti suoraan, ettei onnistu, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi Sonera. Tämänkään kanssa ei onnistu automaattisesti, vaan pitää maksaa vielä pari €/kk siitä, että saa ulkomaailmaan näkyvän, vaihtuvan, IP:n käyttöön. Kiinteä IP-osoite on myös saatavana, mutta kustantaa muistaakseni 10 €/kk.

        Näillä systeemit kuntoon ja sain lopulta kamerankin säädeltyä niin, että liiketunnistus toimi. Sitten se kamera hajosi. Hae kamera mökiltä, vaihda takuuseen, ohjelmoi uusi ja kiikuta mökille. Sitten alkoi tulla vääriä hälytyksiä. Matalalta paistava syysaurinko & tuulessa heiluvien puiden varjot laukovat hälytystä.... että vois sittenkin olla oikea liiketunnistin parempi kuin kameran näkemän kuvan muutoksiin perustuva häly.

        Saunalahdella onnistuu kyllä pitää vaan käydä "oma saunalahti" sivulla hotamassa julkisen IP:n mahdollistava asetus, eiikä maksa mitään.

        oiskohan se ohje tuossa:

        http://asiakastuki.saunalahti.fi/ohje/335/


      • tukka päästä
        ToimiiSaunallakin kirjoitti:

        Saunalahdella onnistuu kyllä pitää vaan käydä "oma saunalahti" sivulla hotamassa julkisen IP:n mahdollistava asetus, eiikä maksa mitään.

        oiskohan se ohje tuossa:

        http://asiakastuki.saunalahti.fi/ohje/335/

        Eipä osannut asiakaspalvelu eikä tekninen tuki tuollaista neuvoa viime kesänä. Sanoivat vaan, että toimii ihan automaattisesti...

        Harmi kyllä, koska Saunalahdella oli paras kenttä & aiemmin heidän tekninen tukensa on ollut osaavin (ja Welho/DNA puolestaan täysin kädetön).


      • - vinkki -
        tukka päästä kirjoitti:

        Eipä osannut asiakaspalvelu eikä tekninen tuki tuollaista neuvoa viime kesänä. Sanoivat vaan, että toimii ihan automaattisesti...

        Harmi kyllä, koska Saunalahdella oli paras kenttä & aiemmin heidän tekninen tukensa on ollut osaavin (ja Welho/DNA puolestaan täysin kädetön).

        Kuten täällä jossain kirjoittelin, minulla on mökillä Saunalahden mokkula ja siinä julkinen ip. Se ei maksanut mitään pari vuotta sitten. Kiinteää ip:tä ei ole, mutta dns-palvelin noip pelittää. Kamera lähettää ip:n aina sähköpostiin, jos se vaihtuu. Sillä kameroille pääsee, jos dns-palvelin tökkii. Niinkin on käynyt. Reitittimen kellokytkimen tilalle vaihdoin gsm-pistorasian,, jolla sen saa bootattua koska vain. Oli hyvä ostos. Huonon muistini mukaan DNA:lla ja Soneralla on porttirajoituksia,, joka tekee heidän mokkulaliittymänsä kelvottomiksi useiden kameroiden järjestelmiä ajatellen. Kotona on DNA:n adsl ja siinä ei noita pulmia ole. Voi olla, että muistan väärin. Mökillä mulla on Saunalahden perässä 5 kameraa ja ovat pelittäneet kohtuullisesti. Kuva ei ole kummoinen, kun ovat mallia "halpis".


      • tukka päästä
        - vinkki - kirjoitti:

        Kuten täällä jossain kirjoittelin, minulla on mökillä Saunalahden mokkula ja siinä julkinen ip. Se ei maksanut mitään pari vuotta sitten. Kiinteää ip:tä ei ole, mutta dns-palvelin noip pelittää. Kamera lähettää ip:n aina sähköpostiin, jos se vaihtuu. Sillä kameroille pääsee, jos dns-palvelin tökkii. Niinkin on käynyt. Reitittimen kellokytkimen tilalle vaihdoin gsm-pistorasian,, jolla sen saa bootattua koska vain. Oli hyvä ostos. Huonon muistini mukaan DNA:lla ja Soneralla on porttirajoituksia,, joka tekee heidän mokkulaliittymänsä kelvottomiksi useiden kameroiden järjestelmiä ajatellen. Kotona on DNA:n adsl ja siinä ei noita pulmia ole. Voi olla, että muistan väärin. Mökillä mulla on Saunalahden perässä 5 kameraa ja ovat pelittäneet kohtuullisesti. Kuva ei ole kummoinen, kun ovat mallia "halpis".

        Ei taida DNA:lla olla porttirajoituksia. Minulla on "usean kameran järjestelmä" siinä mielessä, että wlan laitteita on kaikkiaan 4, 1 kamera ja loput etäohjattavia pistorasioita yms.

        "Hauskaa" (ja tukan lähtöä edistänyttä) tässä oli se, että wlan pitää buutata kellokytkimellä kerran vuorokaudessa (jumiutuu itsekseen n. 3 päivässä muutoin) ja käynnistyessään se arpoo uudet sisäverkon IP:t laitteille. Reitittimessä ei ole mitään keinoa saada laitetta X aina saman IP:n taakse (esim. MAC osoitteen perusteella).

        Eihän tuossa muutoin mitään, mutku reitittimessä olevaan palomuuriin pitää tehdä reikä ts. pitää olla portti X, jonka kautta pääsee kiinni IP-osoitteessa XXX olevaan kameraan.

        Onneksi tähän reititinmalliin voi määrittää useita portteja. Eli nyt on portti X yhdistettynä ip-osoitteeseen XXX, portti X 1 yhditettynä osoitteeseen XXX 1 jne. Eli neljä porttia, kun mahdollisia IP-osoitteita, jonka takana kamera piilee on 4.

        Kamera kyllä huutelee IP-osoitteensa ulkomaailman tietoon, mutta yhteyden saa päälle vain yritä&erehdy menetelmällä eli ohjausohjelmaan pitää kokeilla kaikki neljä porttivaihtoehtoa.

        Eli vika rajoitusta ei ole DNA:n liittymässä, mutta päätelaittessa/tukiasemassa sen sijaan voi olla! Minullakin on vanhempi 3G/wlan -tukiasema, jossa ei ole mitään mahdollisuutta tehdä palomuuriin reikiä! Eikä omassa tapauksessani kauheasti lämmittäisi sellainenkaan tukiasema, johon voi määrittää yhden ainoa sisäverkon laitteen ulkomaailmaan näkyväksi.

        Puuh, melko monta kantoa on siis kaskessa ollut, mutta nyt kamera on pelannut useamman viikon hienosti. Mitä nyt lähettää 1-2 hälytystä/vuorokausi, aina vaihtaessaan "päivänäöstä" infrapunaan. Aiemmin syksyllä aurinko & puiden varjot teki hälytyksiä, jopa 70 päivässä....


      • tukka päästä
        tukka päästä kirjoitti:

        Ei taida DNA:lla olla porttirajoituksia. Minulla on "usean kameran järjestelmä" siinä mielessä, että wlan laitteita on kaikkiaan 4, 1 kamera ja loput etäohjattavia pistorasioita yms.

        "Hauskaa" (ja tukan lähtöä edistänyttä) tässä oli se, että wlan pitää buutata kellokytkimellä kerran vuorokaudessa (jumiutuu itsekseen n. 3 päivässä muutoin) ja käynnistyessään se arpoo uudet sisäverkon IP:t laitteille. Reitittimessä ei ole mitään keinoa saada laitetta X aina saman IP:n taakse (esim. MAC osoitteen perusteella).

        Eihän tuossa muutoin mitään, mutku reitittimessä olevaan palomuuriin pitää tehdä reikä ts. pitää olla portti X, jonka kautta pääsee kiinni IP-osoitteessa XXX olevaan kameraan.

        Onneksi tähän reititinmalliin voi määrittää useita portteja. Eli nyt on portti X yhdistettynä ip-osoitteeseen XXX, portti X 1 yhditettynä osoitteeseen XXX 1 jne. Eli neljä porttia, kun mahdollisia IP-osoitteita, jonka takana kamera piilee on 4.

        Kamera kyllä huutelee IP-osoitteensa ulkomaailman tietoon, mutta yhteyden saa päälle vain yritä&erehdy menetelmällä eli ohjausohjelmaan pitää kokeilla kaikki neljä porttivaihtoehtoa.

        Eli vika rajoitusta ei ole DNA:n liittymässä, mutta päätelaittessa/tukiasemassa sen sijaan voi olla! Minullakin on vanhempi 3G/wlan -tukiasema, jossa ei ole mitään mahdollisuutta tehdä palomuuriin reikiä! Eikä omassa tapauksessani kauheasti lämmittäisi sellainenkaan tukiasema, johon voi määrittää yhden ainoa sisäverkon laitteen ulkomaailmaan näkyväksi.

        Puuh, melko monta kantoa on siis kaskessa ollut, mutta nyt kamera on pelannut useamman viikon hienosti. Mitä nyt lähettää 1-2 hälytystä/vuorokausi, aina vaihtaessaan "päivänäöstä" infrapunaan. Aiemmin syksyllä aurinko & puiden varjot teki hälytyksiä, jopa 70 päivässä....

        Arg, siis oma GSM operaattorini on Sonera, ei DNA.

        Kotona sen sijaan on DNA kiinteä netti (valokuitua lie) ja sen takana vehkeet toimi, vaikkei asiakaspalvelun mukaan pitänytkään.


      • - vinkki -
        tukka päästä kirjoitti:

        Ei taida DNA:lla olla porttirajoituksia. Minulla on "usean kameran järjestelmä" siinä mielessä, että wlan laitteita on kaikkiaan 4, 1 kamera ja loput etäohjattavia pistorasioita yms.

        "Hauskaa" (ja tukan lähtöä edistänyttä) tässä oli se, että wlan pitää buutata kellokytkimellä kerran vuorokaudessa (jumiutuu itsekseen n. 3 päivässä muutoin) ja käynnistyessään se arpoo uudet sisäverkon IP:t laitteille. Reitittimessä ei ole mitään keinoa saada laitetta X aina saman IP:n taakse (esim. MAC osoitteen perusteella).

        Eihän tuossa muutoin mitään, mutku reitittimessä olevaan palomuuriin pitää tehdä reikä ts. pitää olla portti X, jonka kautta pääsee kiinni IP-osoitteessa XXX olevaan kameraan.

        Onneksi tähän reititinmalliin voi määrittää useita portteja. Eli nyt on portti X yhdistettynä ip-osoitteeseen XXX, portti X 1 yhditettynä osoitteeseen XXX 1 jne. Eli neljä porttia, kun mahdollisia IP-osoitteita, jonka takana kamera piilee on 4.

        Kamera kyllä huutelee IP-osoitteensa ulkomaailman tietoon, mutta yhteyden saa päälle vain yritä&erehdy menetelmällä eli ohjausohjelmaan pitää kokeilla kaikki neljä porttivaihtoehtoa.

        Eli vika rajoitusta ei ole DNA:n liittymässä, mutta päätelaittessa/tukiasemassa sen sijaan voi olla! Minullakin on vanhempi 3G/wlan -tukiasema, jossa ei ole mitään mahdollisuutta tehdä palomuuriin reikiä! Eikä omassa tapauksessani kauheasti lämmittäisi sellainenkaan tukiasema, johon voi määrittää yhden ainoa sisäverkon laitteen ulkomaailmaan näkyväksi.

        Puuh, melko monta kantoa on siis kaskessa ollut, mutta nyt kamera on pelannut useamman viikon hienosti. Mitä nyt lähettää 1-2 hälytystä/vuorokausi, aina vaihtaessaan "päivänäöstä" infrapunaan. Aiemmin syksyllä aurinko & puiden varjot teki hälytyksiä, jopa 70 päivässä....

        Minulla on Notescolta hommattu 3G-reititin ja sen kanssa ei ole juri ollut pulmia. Kameroissa on kiinteät ip:t ja niille on portit auki. Bootti ei asetuksia nollaa ja bootin jälkeen systeemi pelaa . Vimeisimmän etäbootin tein 19.11, joten kohtuu hyvin pysyy päällä. Kovin hankala on käyttämäsi reititin. Käyttämäni malli löytyy ainakin tuolta :

        http://notesco.net/index_files/3g.htm

        Wlan pelittää vielä n. 30m:n päässä olevan kameran kanssa

        Joo, ir-suotimen päälle/poismeno aiheuttaa hälärin, mutta siitäpä ainakin tietää, että kamera toimii. Mulla on käytössä eräs Foscamin kääntyvä kamera, jossa ir-cut -linssi ei hälytystä aiheuta.


    • kalliiksi on tullut

      Koko ajan on ollut ongelmia tuon Elisa Vahti Liven käytössä, käyttökatkoksia ja käyttö estettiin, salasana ei enää kelvannut. Viikko meni tuotakin ongelmaa ratkoessa ja Elisalta tuli kotiin kaupantekijäisinä muhkea lasku. Elisan omagurut ne vasta oikeita asiakasrahastajia ovat ja olet niiden armoilla.

      Tällä viikolla on taas ollut katkoksia koko ajan ja Elisa vahti live katkaistaan, kun lähden kotoa ja laitan sen päälle. Mikä valvontalaite se tuollainen on? Asiaa itse selviteltäessä kamerani asetuksistani löytyi kolme Wlan-yhteyttä, jotka olivat minulle tuntemattomia ja yhteydessä kameraani. Eli yhteydet olivat HUAWEI-E5776-456C, Arto´s WLAN ja LEIJONALUOLA. Tuo lista tupsahti silmilleni, kun yritin etsiä syitä laitteen tökkimiseen. Tulostin varmuudeksi listan, mutta en tiedä kenelle sen kiikuttaisin. Tuli vaan mieleen se, että ettei vaan noilla WLAN-verkoilla ohjailla tuota Elisa Vahti Liveäni ja tutkiskella mitä kotonani puuhastelen. Tuo LEIJONALUOLA se vasta kuulostaa kamalta ja heti tuli mieleen se, että onkohan tuo jokin rikollisjärjestö, joka valvoo liikkeitäni? PELOTTAA!

      Elisan puoleen ei todellakaan voi kääntyä, koska laskua seuraa tuon porukan auttamishaluista ja se on jo nähty. Kenen puoleen tässä oikein voi kääntyä apua hakemaan, koska kotini valvonta taitaa olla tämän Elisan vehkeen kanssa aika heikoissa kantimissa? Olisiko jollain viisautta antaa vinkkejä tähän tukalaan tilanteeseeni? Tekniikka ei ole kaikille helppo nakki ja vanhemmalle seinä on tullut vastaan. Kokeilenpas kepillä jäitä?

      • - vinkki -

        Nuo mainitsemasi wlanit ovat kamerasi "kuulemia" wlan-asemia, varmaankin naapureitasi. Ei niillä kameroillesi päästä ilman tunnuksia/salasanaa.

        Jos itselle nämä valvontatekniikan asiat ovat hepreaa, niin valmiita paketteja on saatavana esim. tuolta :

        http://www.verisure.fi/?gclid=CIWmhfnhocICFUHbcgodcYgAdQ

        Aloitusmaksu on kyllä aika suolainen, kk-maksu kohtuullinen(?). Hiljattain heillä oli joku kamppanja, jonka aikana asennukset tehtiin 150e halvemmalla.


    • tyhjää kehua

      Unohda koko elisa / saunalampi.

      Myyvät 4G,tä ja kovasti kauppasivat mökille ja ainoa jolla on edes 3G kenttä siellä on Sonera olisi ollut halpa elisan kauppurin mukaan mutta mitä sillä toimimattomalla tekee ihan oikeasti.

      • - vinkki -

        Jos ip-kamerat ovat 4G-mokkulan perässä, niin kameroille ei netin kautta pääse. Siihen käyttöön 4G on kelvoton.


    • raspberry pi

      Jos itse osaa tai tietää jonkun, joka osaa, niin yksi ratkaisu ainakin sisätiloihin voisi olla Raspberry Pi -laite johon kaveriksi kameramoduuli ja usb-porttiin liitettävä wlan-tikku langattomaan nettiin yhdistämistä varten.

      Reilu vuosi sitten kaveri teki itselleen tuollaisen, kuvanlaatu on erinomainen hintaan nähden ja pääsee tarvittaessa etänäkin katsomaan kuvia. En ole varma, mutta varmaan saa ihan live-kuvaakin tarvittaessa ja hälytykset sähköpostiin, jos kamera havaitsee liikettä.

      Hintaa laitteille tuli reilu vuosi takaperin alle 100 euroa, eikä tuohon tule mitään kk-kuluja, joten edullisestikin valvontakameroita saa.

      • vaivan palkka

        Ei mitään kuluja? Eli se sun nettiyhteytesi on täysin ilmainen?

        Toiminnatkin ihan samat kuin perustason webbikameroissa eikä hinnassakaan suurta eroa.

        Rakenteulussa olisi järkeä vasta sitten, kun tehdään jotain, mihin kaupalliset vehkeet ei pysty / pitää hankkia paljon lisäpalikoita (jolloin hinta nousee useampaan sataseen). Esim. lämpötilamittaus useammasta pisteestä, lämmityksen etäohjaus yms.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1368
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1125
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1078
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1022
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1011
    Aihe