Fordson traktorit

Kiinnostunut

Mitä eroa on noilla Fordson traktoreilla. Niitä on ilmeisesti ainakin Power major, super major ja dexta? Miten nuo eroavat toisistaan? Onko jotain koko järjestystä? Onko jotkut harvinaisempia kuin toiset, esimerkiksi power major? Niitä ei ole tullut minulle hirveästi vastaan:

18

22631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ex F-sonni

      Ensin oli pelkkä Fordson?

      Sitten tuli Power n.-57. Nostolaite ilman asennonsäätöä. Kun veti vivusta, nosti. Jarrurummut lokasuojien kohdalla.

      Super tuli n.-61. Nostolaite painonsiirrolla, levyjarrut, tasauspyörästön lukko.

      Dexta oli Superin pikkuveli, Super-Dexta oli Dextan isoveli.

    • ford

      ford major taitaapi olla viimeisempiä major
      malleja valmistettiin 1965-1966.

      • farmari

        Ensimmäiset Majorit taisivat tulla 50-luvun alkupuolella, veikkaisin jotain vuotta 1954.Siitä sitten tuli hieman parempi malli Power ja viimeisimät olivat Supereita, joita valmistettin vielä ainakin vuonna 1964.Sitten muuttui Fordson Fordiksi ja tuli 1000-sarja, jossa oli alkuun Major=4000(54 hv) ja Super Major= 5000(64 hv).Dextat olivat pienempiä malleja oli perusmalli ja sitten Super, myöhemmin Ford-sarjassa 2000 ja 3000(46 hv).Ford-sarjassa olivat aivan uudet moottorit ja niissä ei ollut lainakkaan erillisiä syllinteriputkia vaan syllinterit suoraan työstetty lohkoon.5000 oli nelipyttyinen muut(4000,3000 ja 2000) olivat kolmipyttyisiä.


      • moottoreissa
        farmari kirjoitti:

        Ensimmäiset Majorit taisivat tulla 50-luvun alkupuolella, veikkaisin jotain vuotta 1954.Siitä sitten tuli hieman parempi malli Power ja viimeisimät olivat Supereita, joita valmistettin vielä ainakin vuonna 1964.Sitten muuttui Fordson Fordiksi ja tuli 1000-sarja, jossa oli alkuun Major=4000(54 hv) ja Super Major= 5000(64 hv).Dextat olivat pienempiä malleja oli perusmalli ja sitten Super, myöhemmin Ford-sarjassa 2000 ja 3000(46 hv).Ford-sarjassa olivat aivan uudet moottorit ja niissä ei ollut lainakkaan erillisiä syllinteriputkia vaan syllinterit suoraan työstetty lohkoon.5000 oli nelipyttyinen muut(4000,3000 ja 2000) olivat kolmipyttyisiä.

        putket on mutta kuivat eli jäähdytyneste ei ole putkea vasten. Tällöin ei tule putkien alapäähän nestevuotoja joita märkäputkikoneissa on jos ei huolehdi jäähdytysnesteiden vaihdoista.


    • super county
    • Poweri

      Ensin oli jokin petroolikäyttöinen major, en ole varma tarkasta mallinimestä... ja niitä saattaa olla useampikin...

      Mutta "petrooli-majureiden" jälkeen tuli Major Diesel.

      Power Major on tämän "diesel majurin" päivitetty versio... Koneessa on joitain pieniä tavalliselle pulliaiselle lähes huomaamattomia eroja... Monet osatkin ovat täysin vaihtokelpoisia...

      Super Major on taas powerin päivitysversio... Superissa oli tosiaan, kuten todettiinkin, paranneltu nostolaitteiden hallintaa... Muistaakseni superissa oli myös tasauspyörästön lukku...

      Usko tai älä, mutta 50-luvulla monet pitivät majoria liian suurena, tarkoittaahan nimi "major" "suurta"... Tämän vuoksi Fordson teki pienemmän mallin Dextan... Yleis ilmeeltään Dexta muistuttaa isoveljeään niin paljon, että niitä on vaikea erottaa niitä toisistaan...

      Super Dexta on Dextan päivitys versio...

      Sekä Dextoissa että Majoreissa "super" malleilla on joitain helposti havaittavia tunnusmerkkejä...

      Kuten se Fordsonin merkki siinä nokalla, vanhemmissa malleissa se oli pelkkä ellipsi, mutta "supereissa" on semmoiset "ylimääräiset" väkäset... Lisäksi ritilöissä on myös ylimääräisiä "vaakaviivoja"...

      • Hynkkel

        Forson Major E1A tuli myyntiin vuonna 52.Sitä sai diesel että petrolikäyttöisenä.Minulla petrolimalli vm-52


    • Corollaattori

      Super Dexta merkkisestä raktorista, hävesi kaikki uuden ajan muovipaskatraktorit!!! maantiellä otettiin dragracing heinänteonaikaan ja dexta oli ylivoimainen kilpaillessa. Kytkin oli tosiaankin turhan raskas painaa pohjaan ku ei oma elopaino tahtanu riittää :) mummolas on majuri mutta se on haudattu kesänavettaan algaierin(traktorin) kanssa romun ja paskan sekaan. Dexta on Johtaja!!!

      • Ferdinand

      • Nimetön
        Ferdinand kirjoitti:

        > ...mutta se on haudattu kesänavettaan algaierin
        > (traktorin) kanssa romun ja paskan sekaan...

        Merkki Allgaier ei liene kovinkaan tuttu. Kuvista voi nähdä selviä Porschen lentävien linjojen vaikutteita!

        http://www.museumsnett.no/yrjarheimbygdslag/traktor/allgaier_rabben.htm
        http://www.museumsnett.no/yrjarheimbygdslag/traktor/allgaier_dahl.htm

        Eikä tuo yhdennäköisyys ole sattuma: Allgaier taisi kuolla merkkinä 1955; tuotantoa jatkettiin sittemmin toisessa tehtaassa ja Porschen nimellä.

        kysyisin onko tietoa perän stefojen vaihdosta minkälainen homma, olisi kun vuotaa toisen taka renkaan uloimmasta stefasta öljyt ulos.puretaan kesällä moottori ja perä.kunnostetaan kun moottori toimii nyt siten että jäähdyttimessä on öljyt kiertämässä kun moottorissa vika.kaikkea tietoa otan vastaan ja kettingit ostaisin jos jollain on myydä[email protected]


      • traktorimies
        Nimetön kirjoitti:

        kysyisin onko tietoa perän stefojen vaihdosta minkälainen homma, olisi kun vuotaa toisen taka renkaan uloimmasta stefasta öljyt ulos.puretaan kesällä moottori ja perä.kunnostetaan kun moottori toimii nyt siten että jäähdyttimessä on öljyt kiertämässä kun moottorissa vika.kaikkea tietoa otan vastaan ja kettingit ostaisin jos jollain on myydä[email protected]

        Pieni juttu majurista:
        Olin -60 luvulla pieni pojankoltiainen, mutta traktorit kiinnosti.Siihen aikaan oltiin jo 5 v:n iässä traktorihommisa, niin ku yks kirjoittaja kerto, ettei kytkintä tahtonu saada painettua. Ite otin käsikoukulla ratista kiinni ja siitä vetämällä painoin vasemmalla jalalla polinta, oikea jalka nousi taivasta kohti, ja eiku pykälää päälle.
        Meidän kylällä oli semmonen kyläseppä, sielä rakensivat majurista vähä järeämmän pelin siihen aikaan, en muista, mikä oli se pitkä malli. Siihen sai jotenki laitettua Raateri- kuorma-auton 6:s moottorin muistaakseni 115 hv
        Sitte siinä oli iso kuorma-autosta tehty kippikärry, eiku hiekan ajoon.
        Kärrysä oli tietenki vaihelaatikko, sieltä valittiin sopiva pykälä ja vauhti oli aikamoinen.
        Turha siinä oli pärinäpoikien ohi pyrkiä, ei pärjänneet.


      • tietämätön mutta kiinnostunut
        traktorimies kirjoitti:

        Pieni juttu majurista:
        Olin -60 luvulla pieni pojankoltiainen, mutta traktorit kiinnosti.Siihen aikaan oltiin jo 5 v:n iässä traktorihommisa, niin ku yks kirjoittaja kerto, ettei kytkintä tahtonu saada painettua. Ite otin käsikoukulla ratista kiinni ja siitä vetämällä painoin vasemmalla jalalla polinta, oikea jalka nousi taivasta kohti, ja eiku pykälää päälle.
        Meidän kylällä oli semmonen kyläseppä, sielä rakensivat majurista vähä järeämmän pelin siihen aikaan, en muista, mikä oli se pitkä malli. Siihen sai jotenki laitettua Raateri- kuorma-auton 6:s moottorin muistaakseni 115 hv
        Sitte siinä oli iso kuorma-autosta tehty kippikärry, eiku hiekan ajoon.
        Kärrysä oli tietenki vaihelaatikko, sieltä valittiin sopiva pykälä ja vauhti oli aikamoinen.
        Turha siinä oli pärinäpoikien ohi pyrkiä, ei pärjänneet.

        tietääkö kukaan kuinka paljon kovempaa kulkee nämä new performanse super majorit vakiona verrattuna aiempiin super majoreihin. kun luin jostain että viimeistä vaihdetta olisi nopeutettu samalla kun väritys ja ruikutuspumppu vaihtui.


      • bbf
        tietämätön mutta kiinnostunut kirjoitti:

        tietääkö kukaan kuinka paljon kovempaa kulkee nämä new performanse super majorit vakiona verrattuna aiempiin super majoreihin. kun luin jostain että viimeistä vaihdetta olisi nopeutettu samalla kun väritys ja ruikutuspumppu vaihtui.

        63-64 new performance Super Majorin huiput on ilmoitettu 24,5 km/h nimelliskierroksilla ,joka taitaa olla 1700r/min.Rengaskoko on 12,4/11 - 36.Oma -64 Super Major ottaa n.2100 -2200r/min maantiellä,joten nopeus on varmaan yli 25km/h.


    • ihanitevaan

      Petrooli majuri on tyypiltään e27n eli suomeksi mörkö major

      • Vortsoni

        Taisi tuosta petro-majurista olla ensin se piikkipyörä versio. Oli muuten keskustelua tuossa muutama viikko takaperin pikkuserkun kanssa majurin tienopeudesta. Hänellä oli juuri tuo diesel-majuri johon oli ruiskutuspumppu vaihdettu uudempaan versioon. Kehui, että se alipainesääteinen vanha ruiskutuspumppu oli monipuolisempi. Kun halusi lisää tienopeutta, niin ilmanputsarin hattu pois ja tienopeus kasvoi huomattavasti. Alkoi majuri liikkua, ja on toki ittelläkin siitä kokemusta.


    • Ja_höpö_höpö

      Ei se hatun pois otto mitään vaikuttanut! Vasta sitten kun vornotti sitä putsarin ja imusarjan välistä putkea, sai imusäätöisen pumpun häiriintymään, ja kierrokset nousi.

      • Vortsoni

        Kahdesta vortsonista oli tuo kokemus, kun nappasin sen hatun pois. Oliko öljyä putsarissa ollenkaan, sitä en tiedä. Vai olikohan tuos sun tapaukses öljy pölyn kanssa klimppiintynyt putsarin pohjalle, niin ettei saanut ilmaa muutoin?


    • Dextaa

      12 vuotta on kulunut kun joku kysyi Fortsoneista. Super ja Power ovat nykyään jo loppuunajettuja kun olivat aikoinaan ykköstraktoreita. Dexta ja Super dexta ovat vieläkin hyviä ostoksia tuossa hintaluokassa 2-3 tuhatta euroa. Paljon kätevämpiä kuin mönkijät. Uusimmat vuosimallia -64.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7443
    2. 80
      5028
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4859
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4258
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3048
    6. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2689
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2586
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      50
      2237
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2211
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1840
    Aihe