Mitä eroa on noilla Fordson traktoreilla. Niitä on ilmeisesti ainakin Power major, super major ja dexta? Miten nuo eroavat toisistaan? Onko jotain koko järjestystä? Onko jotkut harvinaisempia kuin toiset, esimerkiksi power major? Niitä ei ole tullut minulle hirveästi vastaan:
Fordson traktorit
18
22563
Vastaukset
- Ex F-sonni
Ensin oli pelkkä Fordson?
Sitten tuli Power n.-57. Nostolaite ilman asennonsäätöä. Kun veti vivusta, nosti. Jarrurummut lokasuojien kohdalla.
Super tuli n.-61. Nostolaite painonsiirrolla, levyjarrut, tasauspyörästön lukko.
Dexta oli Superin pikkuveli, Super-Dexta oli Dextan isoveli. - ford
ford major taitaapi olla viimeisempiä major
malleja valmistettiin 1965-1966.- farmari
Ensimmäiset Majorit taisivat tulla 50-luvun alkupuolella, veikkaisin jotain vuotta 1954.Siitä sitten tuli hieman parempi malli Power ja viimeisimät olivat Supereita, joita valmistettin vielä ainakin vuonna 1964.Sitten muuttui Fordson Fordiksi ja tuli 1000-sarja, jossa oli alkuun Major=4000(54 hv) ja Super Major= 5000(64 hv).Dextat olivat pienempiä malleja oli perusmalli ja sitten Super, myöhemmin Ford-sarjassa 2000 ja 3000(46 hv).Ford-sarjassa olivat aivan uudet moottorit ja niissä ei ollut lainakkaan erillisiä syllinteriputkia vaan syllinterit suoraan työstetty lohkoon.5000 oli nelipyttyinen muut(4000,3000 ja 2000) olivat kolmipyttyisiä.
- moottoreissa
farmari kirjoitti:
Ensimmäiset Majorit taisivat tulla 50-luvun alkupuolella, veikkaisin jotain vuotta 1954.Siitä sitten tuli hieman parempi malli Power ja viimeisimät olivat Supereita, joita valmistettin vielä ainakin vuonna 1964.Sitten muuttui Fordson Fordiksi ja tuli 1000-sarja, jossa oli alkuun Major=4000(54 hv) ja Super Major= 5000(64 hv).Dextat olivat pienempiä malleja oli perusmalli ja sitten Super, myöhemmin Ford-sarjassa 2000 ja 3000(46 hv).Ford-sarjassa olivat aivan uudet moottorit ja niissä ei ollut lainakkaan erillisiä syllinteriputkia vaan syllinterit suoraan työstetty lohkoon.5000 oli nelipyttyinen muut(4000,3000 ja 2000) olivat kolmipyttyisiä.
putket on mutta kuivat eli jäähdytyneste ei ole putkea vasten. Tällöin ei tule putkien alapäähän nestevuotoja joita märkäputkikoneissa on jos ei huolehdi jäähdytysnesteiden vaihdoista.
- super county
http://www.masinistit.com/index2.htm
koitappas kysellä myöskin Foortin- äijiltä! - Poweri
Ensin oli jokin petroolikäyttöinen major, en ole varma tarkasta mallinimestä... ja niitä saattaa olla useampikin...
Mutta "petrooli-majureiden" jälkeen tuli Major Diesel.
Power Major on tämän "diesel majurin" päivitetty versio... Koneessa on joitain pieniä tavalliselle pulliaiselle lähes huomaamattomia eroja... Monet osatkin ovat täysin vaihtokelpoisia...
Super Major on taas powerin päivitysversio... Superissa oli tosiaan, kuten todettiinkin, paranneltu nostolaitteiden hallintaa... Muistaakseni superissa oli myös tasauspyörästön lukku...
Usko tai älä, mutta 50-luvulla monet pitivät majoria liian suurena, tarkoittaahan nimi "major" "suurta"... Tämän vuoksi Fordson teki pienemmän mallin Dextan... Yleis ilmeeltään Dexta muistuttaa isoveljeään niin paljon, että niitä on vaikea erottaa niitä toisistaan...
Super Dexta on Dextan päivitys versio...
Sekä Dextoissa että Majoreissa "super" malleilla on joitain helposti havaittavia tunnusmerkkejä...
Kuten se Fordsonin merkki siinä nokalla, vanhemmissa malleissa se oli pelkkä ellipsi, mutta "supereissa" on semmoiset "ylimääräiset" väkäset... Lisäksi ritilöissä on myös ylimääräisiä "vaakaviivoja"...- Hynkkel
Forson Major E1A tuli myyntiin vuonna 52.Sitä sai diesel että petrolikäyttöisenä.Minulla petrolimalli vm-52
- Corollaattori
Super Dexta merkkisestä raktorista, hävesi kaikki uuden ajan muovipaskatraktorit!!! maantiellä otettiin dragracing heinänteonaikaan ja dexta oli ylivoimainen kilpaillessa. Kytkin oli tosiaankin turhan raskas painaa pohjaan ku ei oma elopaino tahtanu riittää :) mummolas on majuri mutta se on haudattu kesänavettaan algaierin(traktorin) kanssa romun ja paskan sekaan. Dexta on Johtaja!!!
- Ferdinand
> ...mutta se on haudattu kesänavettaan algaierin
> (traktorin) kanssa romun ja paskan sekaan...
Merkki Allgaier ei liene kovinkaan tuttu. Kuvista voi nähdä selviä Porschen lentävien linjojen vaikutteita!
http://www.museumsnett.no/yrjarheimbygdslag/traktor/allgaier_rabben.htm
http://www.museumsnett.no/yrjarheimbygdslag/traktor/allgaier_dahl.htm
Eikä tuo yhdennäköisyys ole sattuma: Allgaier taisi kuolla merkkinä 1955; tuotantoa jatkettiin sittemmin toisessa tehtaassa ja Porschen nimellä. - Nimetön
Ferdinand kirjoitti:
> ...mutta se on haudattu kesänavettaan algaierin
> (traktorin) kanssa romun ja paskan sekaan...
Merkki Allgaier ei liene kovinkaan tuttu. Kuvista voi nähdä selviä Porschen lentävien linjojen vaikutteita!
http://www.museumsnett.no/yrjarheimbygdslag/traktor/allgaier_rabben.htm
http://www.museumsnett.no/yrjarheimbygdslag/traktor/allgaier_dahl.htm
Eikä tuo yhdennäköisyys ole sattuma: Allgaier taisi kuolla merkkinä 1955; tuotantoa jatkettiin sittemmin toisessa tehtaassa ja Porschen nimellä.kysyisin onko tietoa perän stefojen vaihdosta minkälainen homma, olisi kun vuotaa toisen taka renkaan uloimmasta stefasta öljyt ulos.puretaan kesällä moottori ja perä.kunnostetaan kun moottori toimii nyt siten että jäähdyttimessä on öljyt kiertämässä kun moottorissa vika.kaikkea tietoa otan vastaan ja kettingit ostaisin jos jollain on myydä[email protected]
- traktorimies
Nimetön kirjoitti:
kysyisin onko tietoa perän stefojen vaihdosta minkälainen homma, olisi kun vuotaa toisen taka renkaan uloimmasta stefasta öljyt ulos.puretaan kesällä moottori ja perä.kunnostetaan kun moottori toimii nyt siten että jäähdyttimessä on öljyt kiertämässä kun moottorissa vika.kaikkea tietoa otan vastaan ja kettingit ostaisin jos jollain on myydä[email protected]
Pieni juttu majurista:
Olin -60 luvulla pieni pojankoltiainen, mutta traktorit kiinnosti.Siihen aikaan oltiin jo 5 v:n iässä traktorihommisa, niin ku yks kirjoittaja kerto, ettei kytkintä tahtonu saada painettua. Ite otin käsikoukulla ratista kiinni ja siitä vetämällä painoin vasemmalla jalalla polinta, oikea jalka nousi taivasta kohti, ja eiku pykälää päälle.
Meidän kylällä oli semmonen kyläseppä, sielä rakensivat majurista vähä järeämmän pelin siihen aikaan, en muista, mikä oli se pitkä malli. Siihen sai jotenki laitettua Raateri- kuorma-auton 6:s moottorin muistaakseni 115 hv
Sitte siinä oli iso kuorma-autosta tehty kippikärry, eiku hiekan ajoon.
Kärrysä oli tietenki vaihelaatikko, sieltä valittiin sopiva pykälä ja vauhti oli aikamoinen.
Turha siinä oli pärinäpoikien ohi pyrkiä, ei pärjänneet. - tietämätön mutta kiinnostunut
traktorimies kirjoitti:
Pieni juttu majurista:
Olin -60 luvulla pieni pojankoltiainen, mutta traktorit kiinnosti.Siihen aikaan oltiin jo 5 v:n iässä traktorihommisa, niin ku yks kirjoittaja kerto, ettei kytkintä tahtonu saada painettua. Ite otin käsikoukulla ratista kiinni ja siitä vetämällä painoin vasemmalla jalalla polinta, oikea jalka nousi taivasta kohti, ja eiku pykälää päälle.
Meidän kylällä oli semmonen kyläseppä, sielä rakensivat majurista vähä järeämmän pelin siihen aikaan, en muista, mikä oli se pitkä malli. Siihen sai jotenki laitettua Raateri- kuorma-auton 6:s moottorin muistaakseni 115 hv
Sitte siinä oli iso kuorma-autosta tehty kippikärry, eiku hiekan ajoon.
Kärrysä oli tietenki vaihelaatikko, sieltä valittiin sopiva pykälä ja vauhti oli aikamoinen.
Turha siinä oli pärinäpoikien ohi pyrkiä, ei pärjänneet.tietääkö kukaan kuinka paljon kovempaa kulkee nämä new performanse super majorit vakiona verrattuna aiempiin super majoreihin. kun luin jostain että viimeistä vaihdetta olisi nopeutettu samalla kun väritys ja ruikutuspumppu vaihtui.
- bbf
tietämätön mutta kiinnostunut kirjoitti:
tietääkö kukaan kuinka paljon kovempaa kulkee nämä new performanse super majorit vakiona verrattuna aiempiin super majoreihin. kun luin jostain että viimeistä vaihdetta olisi nopeutettu samalla kun väritys ja ruikutuspumppu vaihtui.
63-64 new performance Super Majorin huiput on ilmoitettu 24,5 km/h nimelliskierroksilla ,joka taitaa olla 1700r/min.Rengaskoko on 12,4/11 - 36.Oma -64 Super Major ottaa n.2100 -2200r/min maantiellä,joten nopeus on varmaan yli 25km/h.
- ihanitevaan
Petrooli majuri on tyypiltään e27n eli suomeksi mörkö major
- Vortsoni
Taisi tuosta petro-majurista olla ensin se piikkipyörä versio. Oli muuten keskustelua tuossa muutama viikko takaperin pikkuserkun kanssa majurin tienopeudesta. Hänellä oli juuri tuo diesel-majuri johon oli ruiskutuspumppu vaihdettu uudempaan versioon. Kehui, että se alipainesääteinen vanha ruiskutuspumppu oli monipuolisempi. Kun halusi lisää tienopeutta, niin ilmanputsarin hattu pois ja tienopeus kasvoi huomattavasti. Alkoi majuri liikkua, ja on toki ittelläkin siitä kokemusta.
- Ja_höpö_höpö
Ei se hatun pois otto mitään vaikuttanut! Vasta sitten kun vornotti sitä putsarin ja imusarjan välistä putkea, sai imusäätöisen pumpun häiriintymään, ja kierrokset nousi.
- Vortsoni
Kahdesta vortsonista oli tuo kokemus, kun nappasin sen hatun pois. Oliko öljyä putsarissa ollenkaan, sitä en tiedä. Vai olikohan tuos sun tapaukses öljy pölyn kanssa klimppiintynyt putsarin pohjalle, niin ettei saanut ilmaa muutoin?
- Dextaa
12 vuotta on kulunut kun joku kysyi Fortsoneista. Super ja Power ovat nykyään jo loppuunajettuja kun olivat aikoinaan ykköstraktoreita. Dexta ja Super dexta ovat vieläkin hyviä ostoksia tuossa hintaluokassa 2-3 tuhatta euroa. Paljon kätevämpiä kuin mönkijät. Uusimmat vuosimallia -64.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241566- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761179Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865