Raskaus e-pillereiden jälkeen

ziviivi

Olen käyttänyt e-pilleireitä noin 10 vuotta. Välillä ollut pari taukoa, ja nuvaringiä olen myös käyttänyt muutaman kuukauden noin 5v sitten. Nyt olen ollut noin kuukauden ilman pillereitä ja haluaisinkin kuulla kokemuksia siitä, kuinka nopeasti olette tulleet raskaaksi e-pillereiden lopettamisen jälkeen, minkä ikäisiä olette olleet ja kuinka kauan olette e-pillereitä ennen sitä käyttäneet?

Olen aina ollut sitä mieltä, etten lapsia hanki, mutta kyllä tämä biologinen kello nyt vain alkoi kuitenkin tikittämään. Täytän siis kohta 28v ja vähän huolettaa se, ovatko pillerit voineet jotenkin hankaloittaa raskaaksi tulemista.
Sen tiedän, että ainakin voin (tai olen voinut) tulla raskaaksi, sillä 21-vuotiaana olin raskaana. Se raskaus kuitenkin päättyi aborttiin, mikä oli siinä elämäntilanteessa minulle oikea ratkaisu, enkä ole sitä katunut. En haluaisikaan nyt kuulla saarnoja abortin eettisyydestä, vaan teidän kokemuksianne e-pillereiden vaikutuksesta raskauteen.

19

13468

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tipitii

      pillerit jätin pois syyskuussa 2011 eikä vieläkään ole tärpännyt.. :( Pillereitä söin n 6 vuotta.

    • nöyristelijä

      Itselläni on tuttava, joka söi e-pillereitä 18-vuotiaasta 30-vuotiaaksi. Useamman vuoden yrittivät raskautta mutta pikkaraista ei vain kuulunut. Kävivät lääkärissä tutkittamassa itsensä mutta kummastakaan ei löytynyt "vikaa". Aloittivat kuitenkin hedelmällisyyshoidot, nyt ovat kolmisen vuotta niillä tuloksetta yrittäneet. Tuttava-nainen siis lähentelee jo 40 vuotta.. Oli hänelle kuulemma lääkäri sanonut että "suoraa näyttöä siitä ei ole, että e-pillereiden syönti vaikuttaisi hedelmällisyystasoon, mutta ei myöskään siitä, ETTEIKÖ ne olisi osaltaan vaikuttaneet hedelmättömyyteen".

      E-pillerit ovat kuitenkin olleet markkinoilla sen verran vähän aikaa ihmiskunnan historiasta, ettei kerta kaikkiaan voida sanoa varmaksi kuinka paljon niiden pitkäaikainen käyttö hedelmällisyyteen vaikuttaa. En kuitenkaan ole kuullut muista tapauksista joissa nainen olisi pillereiden jälkeen tahattomasti lapseton.

      Kerrohan täällä kauanko sinulla sitten kesti tulla raskaaksi! ;)

    • mammamiilux

      Aloitin e-pillerit 19-vuotiaana ja käytin 31-vuotiaaksi asti, loppuajasta pari vuotta Nuvaringiä. Mutta siis hormonaalisen ehkäisyn käytössä ei ollut pitempiä taukoja, oli joko pillerit tai sit tuo rengas kaikki nuo vuodet käytössä.
      Renkaan jätin pois huhtikuussa ja sen jälkeen käytin jonkin aikaa kondomia ehkäisynä, heinäkuussa jätettiin sekin sitten pois ja tulin kertayrittämällä alkukierrosta raskaaksi. Sukuni ja mieheni suku ovat molemmat helposti sikiäviä, sillä saattaa olla vaikutusta asiaan.

      Vähän omituinen oli minusta se renkaan poisjättämistä seurannut kuukautiskiertojen kulku. Ne kyllä alkoivat normaalisti sitten kun jätin renkaan pois ja seuraavatkin kuukautiset tulivat joka kuukausi suht normaalisti - ainoa vaan, että kuukautisten välinen aika lyheni ja lyheni joka kierrolla. En tiedä, miten se olisi alkanut käyttäytyä, jos en olisi tullut raskaaksi sitten jo heinäkuussa. Olen paljon miettinyt, että miksi kierto alkoi lyhetä, mutta en ole siihen saanut oikein järkevän kuuloisia vastauksia vielä mistään. Raskauden jälkeen pitänee jutella asiasta gynegologini kanssa.

      Hänen mielipiteensä aikoinaan e-pillerien vaikutuksesta raskautumismahdollisuuksiin oli se, että eivät ne sinänsä lapsettomuutta aiheuta, mutta moni käyttää niitä niin pitkään, että hedelmällisin ikä ehtii mennä jo ohi ja sen takia tulee se vaikutelma, että lapsettomuus olisi pillerien syy. Gynekologini on yksityiseltä puolelta ja hän on erikoistunut myös lapsettomuushoitoihin.

      Pari vinkkiä, mitkä voisivat auttaa raskautumisen kanssa. Heti, kun kuukautisvuoto loppuu, pökköä pesään, vähintään joka toinen tai kolmas päivä. Yhdyntöjä kannattaa jatkaa tuota tahtia sinne kierron puoliväliin asti ja jos siltä tuntuu, niin varmuuden vuoksi voi sen jälkeenkin vielä hässiä, kun osalle on käynyt mystisesti niin, että onkin vastoin kaikkia todennäköisyyksiä raskautunut loppukierrosta. Moni ottaa stressin ovulaation kyttäämisestä ja seksin harrastamisesta kello kourassa tulee pakkopullaa - on tavallaan järkevämpi tehdä niin, että pyrkii harrastamaan seksiä pari kolme kertaa viikossa tasaisesti, niin sitten on sitä tavaraa jemmassa jos arvoisa munasolu sattuu ilmaantumaan paikalle. Siittiöt kuitenkin elävät useita päiviä naisen elimistössä. Ei tarvitse niin stressata, että osuuko ajoitus kohdalleen.

      Kannattaa lueskella vaikka perhesuunnittelun sivustoja netistä ja ajatella sieltä niitä luonnollisia ehkäisymenetelmiä ikään kuin käänteisesti.

      Toivotaan, että tärppää!

    • ziviivi

      Kiitos vastauksista!

      Tipitii: minkä ikäinen olet?

      Mammamiilux: ONNEA tulevasta perheenjäsenestä ja tsemppiä raskauden loppuajalle :)

      Minulla onkin tarkoituksena jatkaa seksin harrastamista ihan normaalisti. Olemme molemmat suhteellisen seksuaalisia, joten seksiä tulee muutenkin harrastettua useamman kerran viikossa, joten tuskin siitä pakkopullaa tai stressiä kummallekaan tulee :)

      Itse en koe olevani vielä mitenkään ikäloppu lastenhankintaa ajatellen, ja jos nainen on keskimäärin hedelmällisimmillään noin 25-vuotiaana, niin en ehkä kauhean myöhässä senkään puolesta ole. Naisen hedelmällisyys alkaa joidenkin lähteiden mukaan laskea 30 ikävuoden hujakoilla, joten pari vuotta olisi vielä sen puolesta aikaa. Koko projekti vain meinaa vähän jännittää, kun en ole koskaan pitänyt itseäni mitenkään äidillisenä naisena. Tai sitten ajattelumalli "omat lapset, toisten kakarat" ovat vain iskostuneet päähän melko syvälle ;) Eläinten suhteen olen kyllä sitten välillä liiankin äidillinen, vaikka tiedän ettei eläimiä saa kohdella kuin lapsia.

      • kesäkuu86

        Hei ziviivi! Kuin lukisin omaa kertomusta tuota sinun tekstiä lukiessa.. Sama juttu mullakin, että luulin aina etten halua lapsia ja etten ole äidillinen persoona. Mutta nyt 26v ajatukset onkin muuttuneet ja e-pillerit heitin pois vajaa kuukausi sitten. Käytin pillereitä noin 10vuotta muutamaa lyhyttä taukoa lukuunottamatta. Tsemppiä siis meille molemmille tässä yrityksessä :)


    • Viivi

      Olen 30 vuotias ja käytin pillereitä ennen raskaaksi tulemista 10v. Tulin samantien raskaaksi ja olin itsekkin yllättynyt mutta niin se vaan menee että joillain tärppää heti ja jotkut odottaa kauemmin. Eli mulla ei vaikuttanut mitenkään.

    • tipitii

      täytän kesällä 21 :D joo todella nuori olen mutta eipä se ikä mitään merkitse ku kaikki muut asiat ovat kunnossa :D

    • mammamiilux

      Raskautumiset näkyy olevan lähinnä vaan niin tuurissaan, että miten helposti tärppää. Onnellisia ne, kenellä tärppää helposti - mullakin on useita tuttuja, kenellä se ei oo niin helposti onnistunut. Onhan se piinallista sitten, kun se ei onnistukaan niin helposti kuin oli arvellut. Harvapa tuotakaan asiaa edes pohtii ennen kuin se tulee ajankohtaiseksi. Eikä se taida olla iästäkään ihan täysin tosiaan kiinni, kun toisaalta sit on paljon sellaisiakin, jotka on raskautuneet helposti vielä nelikymppisinä, vieläpä jopa viiskymppisinäkin. Ja toisaalta sellaisia, että ei parikymppisinäkään. Moneen kertaan on jouduttu toteamaan, että tasan eivät mene nallekarkit tossa asiassa.

      Mutta e-pillereiden osalta ois kyllä todella mielenkiintoista tietää, mikä niiden vaikutus asiaan voi olla... On itselläkin vähän sellainen fiilis, että osan kohdalla pitkäaikainen ehkäisy on voinut vaikuttaa asiaan.

    • semmosta...

      E-pillereiden käyttö ei sinällään vaikeuta myöhempää raskautumista, mutta merkitystä on sillä, miten kenenkin keho herää eloon hormoniehkäisyn lopettamisen jälkeen. Joillakin kuukautiskierto ei käynnisty luonnostaan ja siinä sitten hyvässä lykyssä menee vuosi pelkästään menkkoja odotellessa ja sen jälkeen kiertoa hormoneilla käynnisteltäessä. Tähän ei sinällään vaikuta se, kuinka pitkään ehkäisyä on käyttänyt. Vaikka olisi käyttänyt pillereitä vain vuoden, saattaa kroppa olla ihan sekaisin, eikä ala ehkäisyn lopettamisen jälkeen toimia. Vastaavasti taas joku voi käyttää pillereitä 15 vuotta ja ovuloida heti ehkäisyn lopettamisen jälkeen ja tulla raskaaksi ensiyrittämällä.

      Siitä olisi kyllä ihan kiva kuulla tutkimuksia, että haittaako pilleriehkäisy kehon omaa hormonitoimintaa silloin, kun se on määrätty teini-ikäiselle, jonka oma kuukautiskierto ei ole vielä edes ehtinyt tasaantua ja hankaloittaako se kehon toimintaa sitten, kun ehkäisy joskus kymmenen vuoden kuluttua lopetetaan ehkä vauvan toivossa. Näinhän tehdään nykyään paljon monista syistä: ihon kunnon parantamiseksi, epäsäännöllisen kuukautisten tasaamiseksi (kierto saattaisi kyllä ajan kanssa tasaantua itsekseenkin), kivuliaiden menkkojen takia jne.

    • jfioheiughew

      Aloitin pillerit 14 vuotiaana, viimeisen pillerin söin joulukuun lopulla 2011 ja helmikuun ensimmäinen päivä näytti plussaa.. :D

      • kljsgonrwiovnh

        niin ja siis nyt olen 22


      • ziviivi

        Onnittelut!


    • ziviivi

      Tänään alkoi ensimmäiset "luomumenkat" pillereiden jälkeen. Eli ainakaan ihan heti ei tärpännyt.
      Heti pari päivää pillereiden lopettamisen jälkeen tuli menkat, ja nyt meni vain pari päivää yli, eli näemmä kierto ainakin pysyi säännöllisenä. Itse asiassa ehdin jo hieman ilahtua kun pikkuisen myöhästyivät, mutta ajattelin kuitenkin vähän aikaa vielä menkkoja odotella.
      No kunhan nyt menkat loppuu, niin yritänpäs miestä houkutella lakanoiden heilutteluun vieläkin tiheämpään tahtiin ;)

    • yksiodottaja

      Minä lopetin e-pillerit ja tuli pillerimenkat.. 32pv:n jälkeen tein pos. raskaustestin ja nyt mennään viikolla 8. Ikää 23 :)

    • onnellinen..

      käytin pillereitä n7vuotta ja 2kk meni ku tulin raskaaksi.. nyt ihana 6kk ikäinen tytön tyllerö sylissä :)

    • Lallis

      Käytin pillereitä 10 v ja lopetin viime vuoden kesäkuussa. Ensimmäiset luomumenkat tulivat vasta syyskuussa, eli kropan käynnistymiseen meni tovi jos toinenkin. Sen jälkeen kierto on heitellyt tosi paljon, mutta enimmäkseen ollut melko pitkä (noin 40 pv).

      Vuoden vaihteen jälkeen jo miehen kanssa puhuttiin että odotellaan rauhassa että kierto tasaantuu, että mikäs kiire sen lapsen kanssa toisaalta on. Stressaavaahan se on yrittää laskeskella jotain päiviä kun kierto on mitä on.

      No, viime viikolla aloin ihmetellä kun rinnat olivat tosi kipeät ja turvonneet. Rupesin sitten katselmaan kalenterista viimeisiä menkkoja, ja ne olivat olleet todella niukat ja vuotoa oli ollut vain pari päivää. Olin laittanu sen aiemmin kropan oikkuilun piikkiin. Mutta nyt rintojen kipu oli niin omituista että tiesin olevani raskaana. Ja niin olenkin :) Melkoinen ylläri oli kyllä!

    • Helmikuuvauva 2014

      Kirjoitan tänne vielä oman kokemukseni, vaikka viestiketju onkin vanha. Söin e-pillereitä n. 15-vuotiaasta, välillä tosin pidin taukoja. Nyt ikä lähenee 32-vuotta. Lopetin pillerit ja käytimme kondomia sen aikaa, että tuli yhdet ns. "luomumenkat". Pillereiden jälkeen kierto kesti 32 päivää ja seuraavia menkkoja ei sitten enää tullutkaan, koska tulin heti ensimmäisestä yrityksestä raskaaksi. Tämä oli jotenkin hämmentävä asia, koska olin ajatellut olevani jo niin vanha, ettei raskaaksi tuleminen onnistu ihan noin vaan :) Nyt menossa rv 14 2.

    • minäkintiedän

      Laitanpas nyt itsekin jotain tietoa, kun kerran kysyttiin. Eli Mercilon- ehkäisypillereitä käytin lähes 5 vuotta ja lopetinkin ne viime vuoden heinäkuussa. Tarkoituksella lopetimme pillerit hieman aikaisemmin, koska kerroin miehelleni, että kierron tasaantumiseen voi mennä aikaa. Marraskuusta lähtien kierto tasottui 30-31 päivään ja tammikuun kierrosta nappasimme plussan, joka olikin kuitenkin kohdunulkoinen raskaus. Siitä toivuin nopeasti. Sen jälkeen kesäkuussa, toinen kierto kohdunulkoisen raskauden jälkeen, saimme jälleen plussan :) Tällä hetkellä onnellisesti raskaana rv 11 5. Vielä viikko np-ultraan :)

      En usko ehkäisypillerien syömisen kestolla olevan niinkään merkitystä vaan kiertojen palautumisella. Lapsi on mielestäni lahja, joten ripaus onnea ei ole pahitteeksi. Jokainen on lisäksi omanlaisensa yksilö. Kun oikein alkaa miettimään, on lisääntymiskyky aika upea aikaansaavutus, uskomaton suoraan sanottuna.

      Meillä meni siis 11kk "kunnon" raskautumiseen. Välissä toki kohdunulkoinen, jota en itse ole sisäistänyt vieläkään raskaudeksi. Omalla kohdalla ajattelen, että olisin varmasti raskautunut nopeamminkin, mutta kiertoja ei aina tullut käytettyä riittävän hyvin hyödyksi.

    • Anonyymi

      Täytän kohta 43 ja lopettelen 12 vuoden pillereiden syöpöttely nyt keväällä.
      Näin vanhana nyt rupesin haluamaan lasta.
      Tytär täytti just 12 ja ainoa lapsemme.
      Olin pari-kolme vuotta ajatellut tätä asiaa ja puhunut mieheni kanssa. Luulen, että asia menee hyvin ja tulen raskaaks. Mulle enemmän tärkeä, että perhe pysyy koossaan. En ole yksinhuoltajatyyppi.
      Toisaalta, ajattelen, onko mies koskaan loppuun asti valmis tähän tekoon. Naisen vastuussa tuo perheen huolto kuitenkin on. Mies ja isän rooli perheessä on meillä venäläisillä erittäin vahva.

      Ei ollut aikaisemmin mahdollista toista lasta ajatella, sillä maahanmuutto, opinnot ja työ vaikuttivat lapsiunelmaan. Iskä on suomalainen ja hänelle on erittäin tärkeä oma aika.
      Minulle kaverit ja ympäristö ei ole niin tärkeä, kuin perhe. Rukoilen, että pysytään kuitenkin yhdessä ja pärjätään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8236
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe