Nissin salamalaite

onkotämähyvä?

Olisin ostamassa kameraani lisäsalamaa tänään joten nopea apu olisi enemmän kuin mahtavaa saada. Onko siis kenelläkään kokemusta tuosta Nissin salamasta? tai siis siitä merkistä? Jos sanotaan että ohjeluku on 44, salamassa on kehittynyt TTL järjestelmä ja automaattinen zoom niin mitä se tarkoittaa ja onko se hyvä?
En ole millään tasolla ammattilaiskuvaaja enkä siis tarvitse mitään huippu vehkeitä parin juhlakuvan ottamiseen. Se riittää että sillä saa edes vähän valaistua kuvia...

18

814

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ent. nikotinisti

      Ohjeluku ilmoitetaan tietylle ISO-herkkyydelle ja zoom-salamissa myös tietylle polttovälille, tyypillisesti ISO 100 ja 105 mm. Ohjeluku = etäisyys × aukko. Esimerkiksi ohjeluvun ollessa 44 vaatii 10 metrin etäisyydellä olevan kohteen kuvaaminen aukon 44/10 = 4,4.

      Mitä suurempi ohjeluku, sitä tehokkaampi salama ja sitä enemmän pelivaraa kameran asetuksissa.

      TTL = Through The Lens = valonmittaus objektiivin läpi. Filmijärkkäreissä salama-anturi mittaa jatkuvasti objektiivin läpi pääsevää ja filmin heijastamaa valoa valotuksen aikana, kunnes oikea valotus saavutetaan. Digikameran valokennot eivät heijasta riittävästi valoa TTL-anturiin valotuksen aikana, joten mittaus suoritetaan käyttämällä *esisalamapeilauksen aiheuttamaa, suljinverhosta heijastuvaa valoa ennen valotusta. Kameran mittausjärjestelmä määrittää valotuksen lopun.

      Automaattinen zoom: salamalaitteessa on moottori, joka muuttaa valokeilan leveyttä sitä mukaa kuin kameran objektiivia zoomataan (tai nokalle vaihdetaan eri polttovälin omaava kakkula).

      Kelpo ominaisuuksia kaikki tyynni!

      Itselläni on tehokkaampi Nissin Di866 Mk II -salama (ohjeluku 60). En ole ehtinyt ottaa sillä montakaan kymmentä otosta enkä hyödyntää laitteen ominaisuuksia kuin pieneltä osalta, mutta en keksi mitään moitittavaa. Laite on pelannut kuin ajatus!

      Olen harrastajatasoa itsekin. Ostin ensimmäisen digijärkkärini (Nikon D3100) vasta viime marraskuussa. Filmiaikakaudella olen toki kuvannut parillakin järkkärillä ja parilla erillissalamalla ja vuodesta 2000 lähtien pokkarilla sen yhdysrakenteisella salamalla.

      Asiantuntevammat kommentit ovat puolestani tervetulleita.

    • nyt välähtää
    • Ei osaa

      Pitääkö tuolle Nissinin salamalle jotenkin kertoa, kun vaihtaa objektiivia vai tunnistaako se itse?

      Vaikuttaako salamalla kuvaaminen kameran akun kulutukseen vai kuluttaako se vain salaman akkuja tai paristoja?

      • Jumpin' Jack Flash

        "Pitääkö tuolle Nissinin salamalle jotenkin kertoa, kun vaihtaa objektiivia vai tunnistaako se itse?"

        Ei tarvitse (eikä oikeastaan voikaan), automatiikka hoitaa salaman ja kameran yhteistyön itsenäisesti.


    • kulutukseen

      Vaikuttaako salamalla kuvaaminen kameran akun kulutukseen vai kuluttaako se vain salaman akkuja tai paristoja?

      Salamalla ja ilman salamaa kuvaaminen kuluttaa aina kameran paristoja.

      Kiinteän salaman käyttö ”kuluttaa” vain kameran paristoja.
      Ulkoinen salama kuluttaa vain laitteessa olevia tai/ja siihen kytkettyjä paristoja.

      Akku = paristo
      Uudelleenladattavaa paristoa nimitetään akuksi.
      Kamera ja salama eivät oikeastaan ”kuluta” paristoa vaan paristossa olevaa energiaa.

    • paristo

      Salamaan laitan uudelleenladattavat Eneloop-akut ja varoiksi otan ei-uudelleenladattavan paristosetin tai pari. Ei aavistustakaan, miten paljon on tarve.
      Joo kiireessä tuli käytettyä tuollaista arkikielen sanontaa "kuluttaa paristoa/akkua", vaikka tiedän kyllä, että energiaa se kuluttaa...

      • pattrin

        Loppujen lopuksi ei se väläytteleminen kauhiasti virtaa kuluta. Yhksillä paristoilla väläytteleepi koko viikon läpeensä.


    • ostin myös alkuvuodesta tuon di866 mark kakkosen. se on monipuolisempi kuin 622, vastaa canon 580:stä.
      kaksi aa paristoa. kannattaa ostaa neljän ladattava setti laturin kanssa, maksaa hiukan yli 20 euroo verkkokauppa.comissa. siinä on sitten vara-akutkin.
      muistaakseni kestää täydellä salamalla n 150 väläystä.

    • ekakirjoittaja

      Kiitos vastausista kaikille!!

      Olen nyt ostanut tuon salaman mutta ongelmana on se että en saa sitä toimimaan.
      Mukana tulleet ohjeet ovat hyvin puutteelliset ja veikkaan että ne on käännetty suoraan japanista englanniksi jollakin google kääntäjän tapaisella.. en saa niihin mitään tolkkua.
      Saan salaman päälle, mutta kun pitäisi ottaa kuva niin että se välähtää kamera yrittää käyttää omaa salamaansa.. Teen varmasti jotakin väärin, mutta mitä?

      • asenntoo

        Sinulla taitaa olla se kameran valintakiekko väärässä asennossa. Ota pois oman salaman käyttöautomaatilta, ja valitse toinen asento.


      • Canon all age long

        Ketjun aloittajalla on Canon, jossa ei ole kamerassa omaa salamaa.


      • ekakirjottaja
        Canon all age long kirjoitti:

        Ketjun aloittajalla on Canon, jossa ei ole kamerassa omaa salamaa.

        Tässä olet kyllä ihan väärässä. Minä olen ketjun aloittaja ja minulla ei ole canonia vaan nikon ja siinä on kyllä oma salama..


    • muistin väärin akut, se onkin neljä aa:ta.

      mutta asiaan: eli kun laitat sen salamakenkään se toimii siinä, eikö?

      onko kamerassasi lankaton toiminto? jos on niin laitat virrat päälle nissiniin ja painat kiekosta set, pääset astuksiin. sieltä valkkaat wireless (alarivissä keskellä).
      sitten vaan asetat salaman haluamaasi kohtaan ja se pelittää langattomasti. edellyttäen tietty että kamerassasi on langaton toiminto.
      se toimii orjasalamana myös eli kamerasi salamanvälähdyksestä.

    • ekakirjottaja

      Mulla on käytössä nikonin d3100. jos se vaikuttaa asiaan jotenkin..
      Osaako kukaan sanoa että missä se valintakiekko on? En ole aiemmin ottanut kuvia lisäsalamalla joten olen täysi noviisi siinä asiassa...

      • D3100 täälläkin

        Valintakiekko (ohjekirjassa nimellä tilanvalitsin) on se iso, pyälletty nuppi siinä kameran yläosassa oikealla, heti etsimen ”möykyn” vieressä.

        Tilanvalitsimen toiminta on selitetty manuaalin sivulla 4.

        Etkö löydä kamerasi manuaalia eli ohjekirjaa Nikonin sivustosta netistä?

        Saitko kamerasi mukana paperille painetun ruotsinkielisen manuaalin? Tiesitkö, että saat sen tilalle halutessasi suomenkielisen vastaavan (postitse, kunhan lähetät ruotsinkielisen Nikonille Irlantiin ja annat osoitteesi)? Sitä en osaa sanoa, miksi Nikon-organisaatio on tehnyt hommat niinkin hankaliksi, mutta tällaisten kanssa vain on elettävä...


      • D3100 täälläkin

    • ekakirjottaja

      aaa.. Nyt ymmärsin.. kiitos todella paljon kärsivällisyydestä.
      Teistä oli tosi paljon apua!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2810
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2030
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      42
      1543
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      989
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe