Omakotitalon myynti itse

Tyyntimykki

Ajattelin kokeilla myyntiä ensin itse , koska välityspalkkio 500.000 tonnin talosta on aikamoinen. Jos menee vielä ekalla näytöllä se ei ole missään suhteessa tehtyyn työmäärään.

- Mitä kaikkia dokumenttejä pitäisi varata näytölle jaettavaksi?
- Kuntokartoitus on jo tehty
-Käytännön vinkkejä ja kokemuksia, mikä voisi mennä pieleen
- Mistä virastosta tonttikartat ja rassarit tilattiinkaan?

38

11155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päikkärit virkistää

      "-Käytännön vinkkejä ja kokemuksia, mikä voisi mennä pieleen"

      No hinnoittelu meni heti alkuun ihan p****seelleen :) Ei muuta kun onnea luxus-lukaalisi myyntiin :)))

    • veneen alta

      hmmm... Osakkeen myisin itse ilman heikkousksiakaan mutta kiinteistö onkin monimutkaisempi juttu... Lähinnä myyjän vastuukysymykset jne.... Käsittääkseni juuri tämän kaltaisista tilanteista joissa on ollut noviisi myyjä ja ammatti ostaja on ostaja saanut hienosti myyjältä jälikäteen pumpattu remonttirahat kohtuu helpostikkin ;)

    • Myy itse

      Ketjun avaajalle :

      Olen hiukan vastaavassa tilanteessa ja äkkiseltään sanon että AINA kannattaa myydä ensin itse. Kiinteistövälittäjä ei ole misssään vastuussa kaupassa; aina vastuussa on myyjä !
      En kehtaa enäään näin myöhään illalla selvittää mutta minulla on tuttu joka tietää millä lailla nuo kaupat/kauppakirjat laaditaan siten että kaikki menee ok.
      Yleissääntönä on että :
      - kerro ostajalle kaikki viat (vikojen salaaminen kostautuu)
      - alenna hintaa kaikista vioista ja laita se paperille että vika huomoitu hinnassa ja hintaa alennettu sen vuoksi jne ..

      Olen tehnyt 4 asuntokauppa (2 noista asunto-osokkeita) ja kaikki menneet nappiin :
      - ostaja hyötynyt kun ei ole tarvinnut maksaa välittäjän välistävetoa
      - myyjä hyötynyt kun ei ole mennyt esim 3 % välitttäjän välistävetoa


      Jos ajatukseni kiinnostaa sinua niin vastaappa niin yritän auttaa lisää !

      ps: En luota kiinteistövälittäjiin

    • xcvdvvcxxcv

      Ihmettelen hieman... Tonttikartta sulla pitäisi olla. Toisaalta jos vanha talo, jota et itse ole rakentanut, niin asemakaavan ja tonttikartat pitäisi löytyä rakennusvirastosta, pientä maksua vastaan.
      esim. oikotielle kun laitat asunnon myyntiin, niin sieltä saat tulostettua kauppakirjat, kirjalliset tarjoukset sun muut paperit.
      Jos tunnet jonkun kiinteistövälittäjän, niin tee sen kanssa diili yksityisesti eli se hoitaa sitten sen varsinaisen kaupan, kun ostaja on tehnyt päätöksen. Välittäjä hoitaa pankin kanssa kaupan muutamalla satasella. Näin minä tein aikoinaan.
      Pankkikin hoitaa sen maksua vastaan.
      Omakotitalon myymisessa paperisota ja virastoissa juokseminen kuuluu asiaan ja apua löytyy netistä googlettamalla.
      Ei talon myyminen mitään rakettitiedettä ole, mutta asioista pitää olla selvillä.
      Aika usein mahdolliset ostajat tekevät mielummin kauapna välittäjän kanssa kun suoraan omistajan. Ilmeisesti on jotenkin luotettavampaa hoitaa se välittäjän kanssa,. vaihka välittäjä ei todellakaan ota mitään kantaa vastuu kysymyksiin.
      Aikoinaan kun itse kauppasin edellistä taloani itse, niin sain tarpeekseni niistä "renkaanpotkijoista" jotka etsivät vain vikoja talostani. Ilmeisesti ostajakandidaatin on helpompi valittaa asioista suoraan myyjälle, kun välittäjälle.
      Yhden pariskunnan poistin esittelystätä kohteliaasti, kun mies vaan etsi vikoja... Totesin pariskunnalle, että: "jos olisin tiennyt, että etsitte täysin uutta taloa, niin olisin sellaiset teille osoittanut, tämä talo ei ole teitä varten. Hyvää kesää"

      Huvittavaa sinänsä, että tämä pariskunta sitten myöhemmin jätti tarjouksen kämpästäni, kun se oli myöhemmin välittäjällä. En myynyt. Lopulta asunto meni kaupaksi hieman halvemmalla, kun näiden "valittajien" tarjous oli, mutta ei haitannut minua.

      Myy parikuukautta itse, ja jos kyllästyt, niin anna välittäjälle.

    • Välittajä_LKV

      mullakin oli bensa opel
      Koposkustaa vuanna 1998 Kiiminkin kirkolla kun yritti sutasta jämppäelsaa parvella siipeen, mutta elsalla oli se musta molskiklänninki ullään, nii kustaa ei saanu sitä länninkiä ylös eikä eres tieltä, joten nainti jäi aikeeksi. Ja lähtiessään kiukuspäisään parvelta Koposkustaa huusi elsalle, että "toi sun länninkis on yks helvata rautaesiripu". Tämän tieron tietää toristaa koposkustaan pojanpoika Onanias Runkman kirjassaan "Kiiminkin kiimat ja muita uskonnollisia tarinoita"...

    • ostaja...

      Jos myisin omakotitaloni niin varmasti ensin kokeilisin myydä sen itse. Ilmoituksen saan nettiin kohtuuhinnalla muiden vastaavien sekaan ja joka tapauksessa kiinteistössä pitää teettää kuntokartoitus ihan oman turvallisuuden vuoksi.

      Kaupungin/kunnanvirastosta saa asemakaavan ja maanmittauslaitoksen palvelupisteestä rasitus- ja lainhuutotodistukset.

      Paikallinen valokuvaamo ottaa edustavat kuvat alle satasella.

      Kauppakirjan voi laadituttaa juristilla muutamalla satasella ja kaupanvahvistaja joka tapauksessa leimallaan vahvistaa että muotoseikat on oikein. Myyjä voi rajata vastuutaan ennen kaikkea tutkimalla kiinteistön ja nostamalla esille kaikki epävarmat asiat, mikäli ostaja ei niitä selvitä niin ei voi vaatia korvauksiakaan. Nämä asiat tuodaan esille vasta kun tehdään kauppakirjoja jolloin ostajallakin on syntynyt side ostettavaan kiinteistöön.

      Mutta, jos olisin ostajana niin en menisi esittelyyn jossa myyjänä on omistaja itse. Kun menen ammattilaisen näytölle (enkä puhu nyt myyntiedustajista tai asuntovälittäjistä vaan LKV:stä) tiedän saavani olennaiset tiedot järkevänä kokonaisuutena ja puhun samaa kieltä myyjän kanssa. Lisäksi hinnasta ei tarvitset käydä ihan kohtuuttomia alennuskeskusteluja kun ammattilainen on vastassa, omistaja itse harvoin ymmärtää mitä eroa on asunnon arvolla ja siihen laitetulla rahan määrällä.

    • näin minä' tein

      korjaatko itse auton ja huollat....osaatko tehdä myös sähköhommia? eli anna talo myyntiin heille jotka sen osaa. Minä teen niin ja jos ei kauppaa niin ei mene euroakaan...itse voit lähteä vaikka lomalle ja antaa ammattilaisen hoitaa homma.

    • en ostaisi

      en ikinä ostaisi autoakaan suoraan omistajalta...eikö siinä ole heti jotain epäilyttävää? Miksi ostaisin elämäni suurimman hankinnan talon omistajalta? Kun ostaa välitysliikkeen kautta niin samalla kuluttajasuojan...omistajalta sitä ei saa ja kertooko omistaja talosta kaiken...sen viankin? Välittäjän täytyy ja ottaa vielä selvill epaljon muuta ostajalle tärkeetä asiaa...jos talo maksaa 500 000 euroa ja välityspalkkio on 12.000 euroa niin kysyn vaan miksi myydä itse?

      • fdgdfsgfdg

        Todellisen asiantuntijan vastaus... Kannattiko vaivautua?
        Mistä löytyy välittäjä joka ottaa karvan yli 2 prossaa välityspalkkiota?
        Kuluttajasuoja? Minkälaisen vastuun kantaa välittäjä? Ei minkäänlaista.
        Mitä se välittäjä ihan oikeasti tietää talosta, jossa on kuluttanut aikaansa alle kolme tuntia?
        Mistä se välittäjä saa tiedon asunnon viosta ellei omistajalta?

        Noilla kriteereillä et varmaankaan tule ostamaan kalja keissiä suurempaa tavaraa


      • Muumipeikon veli

        Voi teitä ressukoita. Koittakaa nyt ymmärtää, että välittäjä ei ole vastuussa mistään sen jälkeen kun kaupat on tehty. Jos välittäjä kertoo asiat niinkuin omistaja on ne sille kertonut, niin sen vastuu päättyy tasan tarkaan siihen. Myyjä vastaa itse ja yksin kaikesta sen jälkeen tapahtuvasta.


      • Anonyymi

        12 000 euron voiton takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        12 000 euron voiton takia.

        "12 000 euron voiton takia."

        Vai 120000 € menetyksen takia?

        Juuri tänään omistaja väitti että, talo on omakotitalo, mutta kun ei ole, se on mökki viranomaistietojen mukaan. .

        Pätevä välittäjä säästi taas toimeksintajan rahaa!

        Ja taas yksi omistaja, joka ei tiedä mitä omistaa!!

        Säästäminen asiantuntijapalkkioissa se vasta maksaa!!!


    • Pippuri

      Ystäväni myi itse. Kaikki oli hyvin, pikkuviat eivät ostajia haitanneet -hyvin suurpiirteisiä ja mukavia olivat. Kun kaupat oli tehty, alkoi valitus ja korvausvaatimuksia satoi. Käräjille oltiin menossa kovaa vauhtia. Ystäväni ei ollut osannut kaikkia asioita ottaa selvää. Ostajat vainusivat helpon tavan tehdä rahaa.

    • minä itse

      sehän on itsestään kiinni miten se kauppa menee.jos oot saamaton tai laiska niin silloin joudut maksamaan paljon.mutta jos teet itse paljon asioita niin tiedät myös kertoa miten asiat on.puhun omakotitalon myynnistä.sillä se joka ostaa tai omistaa omakotitalon pitää pystyä itse huolehtimaan sen kunnosta.jos oot ihan tumpelo tai laiska niin silloin kerrostalo asuminen on paikkallaan.

    • ostaisin omistajalta

      Omistaja vastaa aina vioista, olipa välittäjä tai itse myy. Omistaja on kiinteistönsä paras asiantuntija ja osaa esittelytilanteessa kertoa katsojille kaiken. Kun omistaja kertoo välittjälle talosta, voi jotain oleellista välittäjällä jäädä kertomatta ostajalle. Itse myimme taloamme, soitteli välittäjä meille koko ajan kun oli esittely, onko sitä, onko tätä, vaikka kaiken olimme kertoneet välittäjälle. Kun asuttua taloa myy, näkyy tietysti asumisen jälki, sekä minkä verran näkyy, riippuu talon iästä. Jos haluaa uuden talon, on valmis maksamaan enemmän. Netistä löytyy paljon tietoa mitä asiapapereita tarvitsee myyntiin. On hyvä kirjata kaikki puutteet paperille, jotta hyöhemmin välttyy riidoilta.Myynti vaatii hiukan virastoissa juoksua ja neuvottelutaitoa.

      • Itsemyyjien sudenkuoppa on juuri tuo "kohteen tuntemus". Eli kerrotaan vilpittömästi omia paikkansapitämättömiä uskomuksia joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Ja näitä juttujahan sitten riittää, tänä kesänä yksi toimeksiantaja kertoi että hänen saarikiinteistöllään on venepaikkaoikeus eräässä satamassa, todellisuudessa kyseisellä kiinteistöllä ei ollut venepaikkaoikeutta missään. Sitten tullaan näihin naapurin maalla todellisuudessa oleviin kaivoihin, vääriin paikkoihin rakennettuihin rasiteteihin, rakennuksiin jotka on rakennettu luvatta tai loppukatselmusta ei koskaan ole tehty, väärin ilmoitettuihin rajoihin (raja kulkee tuossa missä pensasaita on, ja vuoden kuluttua kaupunki kaataa sen maille pystytetyn pensasaidan ja rakentaa tilalle jalkakäytävän). Eli vaikka omasta mielestään tuntisi kiinteistönsä vaikka kuinka hyvin, niin tuskin tuntee ellei osaa selvittää asioita. Siitähän meille kiinteistönvälittäjille maksetaan, että me selvitetään asiat ja aikaansaadaan turvallinen kauppa, kannattaa muistaa että n. 95 % välittäjän tekemästä työstä ei koskaan näy asiakkaalle, kauppakirja on ainoa näkyvä dokumentti tehdystä selvitystyöstä.

        P.S. Laskin juuri meidän sähköiseen arkistoon tallentamani asiakirjojen määrän perjantaisesta kauppakohteesta, 31 asiakirjaa yhdestä aika perusluontoisesta vapaa-ajankiinteistöstä.


      • Ei_väylää_meille
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Itsemyyjien sudenkuoppa on juuri tuo "kohteen tuntemus". Eli kerrotaan vilpittömästi omia paikkansapitämättömiä uskomuksia joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Ja näitä juttujahan sitten riittää, tänä kesänä yksi toimeksiantaja kertoi että hänen saarikiinteistöllään on venepaikkaoikeus eräässä satamassa, todellisuudessa kyseisellä kiinteistöllä ei ollut venepaikkaoikeutta missään. Sitten tullaan näihin naapurin maalla todellisuudessa oleviin kaivoihin, vääriin paikkoihin rakennettuihin rasiteteihin, rakennuksiin jotka on rakennettu luvatta tai loppukatselmusta ei koskaan ole tehty, väärin ilmoitettuihin rajoihin (raja kulkee tuossa missä pensasaita on, ja vuoden kuluttua kaupunki kaataa sen maille pystytetyn pensasaidan ja rakentaa tilalle jalkakäytävän). Eli vaikka omasta mielestään tuntisi kiinteistönsä vaikka kuinka hyvin, niin tuskin tuntee ellei osaa selvittää asioita. Siitähän meille kiinteistönvälittäjille maksetaan, että me selvitetään asiat ja aikaansaadaan turvallinen kauppa, kannattaa muistaa että n. 95 % välittäjän tekemästä työstä ei koskaan näy asiakkaalle, kauppakirja on ainoa näkyvä dokumentti tehdystä selvitystyöstä.

        P.S. Laskin juuri meidän sähköiseen arkistoon tallentamani asiakirjojen määrän perjantaisesta kauppakohteesta, 31 asiakirjaa yhdestä aika perusluontoisesta vapaa-ajankiinteistöstä.

        Tällaisessa tapauksessa raja voi olla oikeassa tai väärässä paikassa, mutta sillä ei ole mitään merkitystä, sillä kunta saa rakentaa jalkakäytävän juuri siihen mihin se on sen kaavoittanut.

        Kiinteistön omistajan on vain oltava tietoinen, mitä kunnassa on päätetty.

        "väärin ilmoitettuihin rajoihin (raja kulkee tuossa missä pensasaita on, ja vuoden kuluttua kaupunki kaataa sen maille pystytetyn pensasaidan ja rakentaa tilalle jalkakäytävän)."

        Itse kävimme kunnassa asukastilaisuudessa, kun kevyenliikenteenväylästä ilmoitettiin - tulee onneksi toiselle puolelle kuin meidän tonttimme. Jos ei olisi tullut, olisimme valittaneet, kuten meillä olisi ollut oikeus.
        Jos ei tee mitään, niin väylät ja ja jalkakäytävät vain tehdään ja piste.


      • Anonyymi
        Ei_väylää_meille kirjoitti:

        Tällaisessa tapauksessa raja voi olla oikeassa tai väärässä paikassa, mutta sillä ei ole mitään merkitystä, sillä kunta saa rakentaa jalkakäytävän juuri siihen mihin se on sen kaavoittanut.

        Kiinteistön omistajan on vain oltava tietoinen, mitä kunnassa on päätetty.

        "väärin ilmoitettuihin rajoihin (raja kulkee tuossa missä pensasaita on, ja vuoden kuluttua kaupunki kaataa sen maille pystytetyn pensasaidan ja rakentaa tilalle jalkakäytävän)."

        Itse kävimme kunnassa asukastilaisuudessa, kun kevyenliikenteenväylästä ilmoitettiin - tulee onneksi toiselle puolelle kuin meidän tonttimme. Jos ei olisi tullut, olisimme valittaneet, kuten meillä olisi ollut oikeus.
        Jos ei tee mitään, niin väylät ja ja jalkakäytävät vain tehdään ja piste.

        On oikeus valittaa mutta äärimmäisen harvoin se vaikuttaa asiaan.


    • Utelias1

      Olisin hyvin utelias kuulemaan miksi tarvitaan 31 asiakirjaa ja mitä ne ovat? Noin 6-10 asiakirjaa. Ohjeet netissä, mitä tarvitaan kiinteistön myyntiin. Omaa kiinteistöä koskevat asiat löytää helposti. Miksi myyjä ei osaisi ottaa selville kaduista ym? Ymmärrän hyvin vanhat ihmiset, jotka eivät jaksa eivätkä ehkä osaakaan enää hoitaa assioitaan.Heille suositten välittäjän lisäksi etujensa valvojaa, omainen tai joku virkamies.Niistä venepaikoista ym, ostajalla myös vastuu katsoa paperit. Olisi myös mukava tutustua työhönne ja nähdä mitä välittäjän työhön liittyy. Arvostan toki työtänne ja koulutuksen antamaa ammattitaitoa. Mutta on paljon muitakin töitä mitä moni pystyy tekemään vaikka ei olekaan alan koulutuksen saanut ammattilainen.En ole kirvesmies, mutta kykenen tekemään itse talon ja olen tehnyt elämäni aikana kaksi taloa.

      • Alle 7 asiakirjalla et voi myydä. Lainhuutotodistus, kiinteistörekisteriote ja rasitustodistus kun pitää hankkia jo myynnin alkaessa, ja sitten uudestaan kaupantekopäivänä. Lisäksi tarvitset joko lohkomiskartan, tai sitovalla asemakaava-alueella tonttikartan (ja silloinkin vain jos tontinmuodostus on tehtynä, asemakaava-alueella sijatseva tila aiheuttaa pahimmillaan isojakin kustannuksia ostajalle).

        31 välittäjän arkistoimasta asiakirjasta 7 pakollista tuli jo mainittua, loput itsemyyjällekin tarpeelliset:

        - lohkomiskartta
        - toimituspöytäkirja
        - kiinteistöllä sijaitsevan sähkölinjan vuokrasopimus vuodelta 1954
        - rakennuslupapiirrustustukset vuodelta 1952
        - rakennuslupa-asiakirjat vuodelta 1952
        - rakennuslupapiirrustukset vuodelta 1983
        - rakennuslupa-asiakirjat vuodelta 1983
        - asemapiirros vuodelta 1983 (tämä ylimääräinen, olisi mennyt asiakirjana tai kuvana)
        - 2 tiedotetta vesiosuuskunnasta
        - osayleiskavan kartta
        - osayleiskaavan kaavamääräykset
        - sähköliittymäsopimus
        - perukirja
        - sukuselvitys
        - testamentti
        - kahden eri kaivon vesianalyysiraportit

        Loput ovatkin sitten välitysliikkeen arkistointi velovillisuuteen kuuluvia.

        Kuitenkin 17 asiakirjaa, eikä kohteessa edes tehty kuntokartoitusta, jotka ovat omaa kiinteistöä myyvän perusturvaa. Mistä muuten tilaat vuonna 1954 solmitun maanvuokrasopimuksen, tiedätkö? Tai osaatko lukea kiinteistönrekisteriotetta oikein? Joskus ennen syntymääni perustettujen rasitteiden selvittäminen vaatii pahimmillaan lohkomiskarttojen ja toimituspöytätäkirjojen tilaamista 1800-luvulle saakka (ja joskus tätäkin vanhempien, mutta kun niistä ei saa selvää). Tiedäthän, että kiinteistörekisteriote ei nauti valtiollista uskottavuutta, eli sen tietoihin ei saa luottaa.


    • Brochure

      Hah
      Välittäjä_LKV tarttee 31 asiakirjaa kun se on tallettanut kakki bussi- ja taksiveneliput millä se on matkustanut 0 näytöille saareen.

      Ja se yksi tärkeä lomake välittäjällä unohtui , mikä se oli ?

      .......arvatkaa... kertoi sen kauppakirjan mitä se ei tarvinnut 0 näyttöjen takia, mutta
      unohti paperin mikä olisi joka tapauksessa pitänyt olla, myytiin tai ei

      onkohan se oikeesti LKV ? jos ei tiedä sanaa ESITE ?

    • itsemyyjäksikö

      Voisikohan tässä samassa, ihan mielenkiintoisessa, ketjussa kysyä osakkeen myymisestä itse? Mitä tarvitsee ottaa huomioon myyjänä, entä ostajana? Tekevätkö pankit yleensä kauppakirjoja, vai onko se vain joidenkin pankkien toimialaa? Pitääkö tiedustella asiaa pankista jo hyvissä ajoin, pitääkö yleensä odottaa kauan? Miten varmistua, että ostajalla tosiaan on varaa ostaa, eikä hän vain haikaile jonkin perään, johon hänellä ei todellisuudessa ole varaa? Kannattaako pyytää käsiraha, miten suuri? Pitääkö se palauttaa, jos ostaja peruu kaupat? Onko myyjällä oltava paperi valmiina tuohonkin, vai riittääkö, että kirjoitetaan jotain paperille tilaisuudessa, kun ostaja tulee katsomaan asuntoa?

      Pitääkö kertoa meluisista, tupakoivista naapureista, jos itse on yliherkkä, eikä nämä haitat luultavasti keskivertoihmistä rasittaisi? Entä naapureiden uteliaisuudesta? Talossa asuvista useista koirista, jotka joskus haukkuvat? Saunavuoroista, joita ei koskaan saanutkaan? Kylmävarastosta, jota ei koskaan saanut käyttöönsä? Autopaikasta, jossa toinen asukas oli pitänyt autoaan ilmaiseksi, eikä olisi halunnut luopua siitä? Vanhoista kääkistä taloyhtiön hallituksessa, jotka tärkeilevät ja sotkevat asioita? Remonteista, jotka maksavat paljon, mutta nostavat juuri lainkaan asunnon arvoa? Huonosta ilmanvaihdosta? Isännöitsijästä, joka velottaa, mutta ei palvele?

      Ostaisin itse mielellään suoraan omistajalta ja poistaisin kiinteistövälittäjien rahastuksen turhasta. Mieluummin vaikka alennan myyntihintaa kuin maksan tuhansia välittäjälle, joka ei tee muuta kuin tyrkkää paperin eteen ja pyytää nimeä alle. Paperissa tietysti pieni präntti, joka poistaa välittäjältä kaiken vastuun. Eli?

    • Myy itse

      Joku kirjoitti ettei kuluttajasuojaasiamies puutu jos itse myy, kyllä puuttuu. Aina myyjällä itsellä vastuu, olipa välittäjä tai ei.Ei se itse myynti vaikeata ole.

      • Yaaaaap

        kiinteistö = käytä kiinteistönvälittäjää myydessä
        osake = myy itse


    • itsekin
      • Oppettelsit nyt ensin kirjoittamaan suomenkieltä!

        Kaupanvahvistaja tarkistaa kaupanteossa ostajan./myyjän henkilöllisyyden. Lisäksi:

        - Kauppahinnan
        - Hallinnanoikeuden siirtymisen ajankohdan
        - Myytävän maapojan pinta-alan

        Kaikki muu on sitten ostajan tai myyjän vastuulla.

        Tuntuuko turvalliselta?? Ellei tunnu, niin valitse itsellesi hyvä välittäjä!


    • säästäjä

      niin,,on tärkeää tietää miten okt myydään, tarvitaan pakolliset asiakirjat helppo hankkia, tarjouslomake tärkeä. Kaupat tehdään kaupanvahvistajan kanssa, muuten kauppa ei ole maakaaren mukainen.

      tutustu www.omakirppis.com
      www.omakirppis.com/myyntitiedot

      Ps. voit laittaa myyntiin, saat myös tukea sivustolta.

    • säästäjä

      niin,,on tärkeää tietää miten okt myydään, tarvitaan pakolliset asiakirjat helppo hankkia, tarjouslomake tärkeä. Kaupat tehdään kaupanvahvistajan kanssa, muuten kauppa ei ole maakaaren mukainen.

      tutustu www.omakirppis.com
      www.omakirppis.com/myyntitiedot

      Ps. voit laittaa myyntiin, saat myös tukea sivustolta.

    • säästäjä

      niin,,on tärkeää tietää miten okt myydään, tarvitaan pakolliset asiakirjat helppo hankkia, tarjouslomake tärkeä. Kaupat tehdään kaupanvahvistajan kanssa, muuten kauppa ei ole maakaaren mukainen.

      tutustu www.omakirppis.com
      www.omakirppis.com/myyntitiedot

      Ps. voit laittaa myyntiin, saat myös tukea sivustolta.

    • säästäjä

      niin,,on tärkeää tietää miten okt myydään, tarvitaan pakolliset asiakirjat helppo hankkia, tarjouslomake tärkeä. Kaupat tehdään kaupanvahvistajan kanssa, muuten kauppa ei ole maakaaren mukainen.

      tutustu www.omakirppis.com
      www.omakirppis.com/myyntitiedot

      Ps. voit laittaa myyntiin, saat myös tukea sivustolta.

    • säästäjä

      niin,,on tärkeää tietää miten okt myydään, tarvitaan pakolliset asiakirjat helppo hankkia, tarjouslomake tärkeä. Kaupat tehdään kaupanvahvistajan kanssa, muuten kauppa ei ole maakaaren mukainen.

      tutustu www.omakirppis.com
      www.omakirppis.com/myyntitiedot

      Ps. voit laittaa myyntiin, saat myös tukea sivustolta.

    • rehellinenreilu

      Tietenkin välittäjät ovat huolissaan tällaisista ajatuksista. Onhan se selvää. Jos heitä ei käytetä enää, niin joutuvat etsimään oikeita töitä.
      Välittäjän palkka pitäisi olla joku tuntipohjainen kuten muillakin työläisillä.
      Jos se on prossapohjainen, niin maksat täysin turhasta.

      -Välittäjä ei vastaa kohteesta.
      -Välittäjä nostaa kohteen hintaa (sekä ostaja että myyjä maksavat tästä välittäjälle).
      -Tarvittavia dokumentteja saa viranomaisilta ( jotka verovaroillamme asioita tekevät=on jo maksettu näistäkin palveluista veroina).
      -Ostaja ja myyjä on syytä istua alas ja katsoa löytyykö yhteistä säveltä.
      - Jos jokin arveluttaa, unohtakaa homma.
      - Myykää vaan sellaiselle, joka oikeasti haluaa kohteen, aidosti.
      - Älä huijaa. Et itsekään tykkäisi sellaisesta.

      Kun asiat kohtaa, olette tekemässä kauppoja.
      Pankissa hoitavat rahahommat siinä tiskillä ( rahasiirron ja vahvistuksen).

      Reilu kauppa kaikinpuolin on kaikkien etu.

    • Anonyymi

      Moi,
      en tykkää kovista välityspalkkioista, etenkään nyt kun kauppa käy. Mutta suosittelen ammattimyyjän käyttöä jos ei heti mutta melko pian koska hinta ja myynti vaikeutuu kun on ilmoitettu pitkän aikaa myyntiin.

      katso linkistä https://www.facebook.com/asunnonmyyntiitse

      Onnea kaupoille, olen itse myynyt 3 omaa omakotitaloa, kaikki oli loppujen lopuksi yksinkertaista.

    • Anonyymi

      Asunto-osakkeen välityspalkkiotarjousten keskiarvo 1,9% kun pyydetty palkkionkilpailutussivuston kautta.

      Mutta silti oudoksun maksaa 5000e kahden tai viiden tunnin työstä.
      Yrittäisivät eritellä palkkion muodostumista.

      Nyt 1.9.2021 välittäjien perusmerkitys on suostutella myyjä toissavuotisiin hintoihin, jotta saavat provikan olemattoman pienestä työstä nopeasti

    • Anonyymi

      Juu, ei välittäjille pidä maksaa mitään. Ei niitä kulasseja tarvita rahastamassa.
      tonttikartta maanmittaustoimistosta, sieltähän ne huutopaperit nykyään ja rassarit
      kauppakirjan itse osaa laatia ja kirjoittaa vielä siihen, ostajat ja myyjä sitoutuvat olemaan moittimatta tätä asiakirjaa, jolloin ostaja voi välittömästi maksettuaan hakea huudot itselleen.
      kuka ja mitä myy kenelle mihin hintaan, kauppa ehdot, kuten maksusta paikka ja päiväys
      Todistajat ja sitten kaupanvahvistajalle allekirjotettavaksi todistaa kaupan virkansa puolesta.......maanmittaustoimistoon huutoja hakemaan.

      • Anonyymi

        "Juu, ei välittäjille pidä maksaa mitään. Ei niitä kulasseja tarvita rahastamassa.
        tonttikartta maanmittaustoimistosta, sieltähän ne huutopaperit nykyään ja rassarit
        kauppakirjan itse osaa laatia ja kirjoittaa vielä siihen, ostajat ja myyjä sitoutuvat olemaan moittimatta tätä asiakirjaa, jolloin ostaja voi välittömästi maksettuaan hakea huudot itselleen.
        kuka ja mitä myy kenelle mihin hintaan, kauppa ehdot, kuten maksusta paikka ja päiväys
        Todistajat ja sitten kaupanvahvistajalle allekirjotettavaksi todistaa kaupan virkansa puolesta.......maanmittaustoimistoon huutoja hakemaan."

        Voi luoja mitä soopaa, ei edes tiedä mitä maakaaren määrämuotoisuusvaatimus tarkoittaa, ei ymmärrä kauppakirjan sisällöstä mitään yms.

        Mutta ostajahan kiittää tällaisia myyjiä, saa helposti kelattua kymppitonnien hinnanalennukset kaupanteon jälkeen ja saman verran asianajajien palkkioita siihen päälle...


    • Anonyymi

      Itse myynyt 6 okt taloa ja ihan itse, ei mitään ongelmia....ja säästänyt melkoisesti kun grynderiä en väliin ottanut.

      • Anonyymi

        "Itse myynyt 6 okt taloa ja ihan itse, ei mitään ongelmia....ja säästänyt melkoisesti kun grynderiä en väliin ottanut."

        Et siis taida tietää edes mikä on grynderi?!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe