Olen uusioperheessä, omat pojat 17 ja 18 v, miehen poika 16 ja tyttö 12v.
Mieheni on leski ja lapset jääneet 3 ja 7 vuotiaina ilman äitiä.
Minä taistelen meillä siitä että mieheni ei anna minkäänlaisia rajoja ja sääntöjä omille lapsilleen. Tyttö syö jääkaapilla koko ajan pieniä välipaloja, isä antaa siihen luvan, eikä sitten syö oikealla ruualla juuri mitään. Tytöllä nukkumisongelmia ja jatkuvaa päänsärkyä sekä hengenvetokohtauksia, joista kävin jo viime syksynä tytön kouluterveydenhoitajan kautta koululääkärissä ja psykologilla. Isä ei ottautunut asiaan millään tavalla, oli jo viitisen vuotta sitten käyttänyt poikaansa psykologilla syvän masennuksen vuoksi ja koki että tytöllä on kaikki hyvin. Onko oikein että tuon ikäisille lapsille puhutaan kuin kolmevuotiaalle, eikä mitään kielletä. 12-vuotias tyttö hyppii kohta silmille. Olen puhunut rajojen ja sääntöjen tärkeydestä mutta saa nähdä.
Tytön koulukaverit jatkuvasti yökylässä ja aamuisinkin ennen koulua tulevat meille aamupalalle, jota minä en voi sietää enkä hyväksyä. Arki mielestäni pitää pystyä elämään jokaisen omassa kodissaan kerkee sitä lomilla ja viikonloppuisin yökyläillä ja jokainen lapsi voi aamupalansa syödä kotonaan ennenkuin lähtee kouluun! Miehen lapset saavat syödä sitä mitä jääkaapista löytyy, minulta ei kysytä vaan isältä joka lupaa kaiken. Jauhelihakastikkeet ja perunamuussit syödään aamu-, ilta- ja välipalana, jota minä en hyväksy. Olenko minä niin kauhean väärässä asioiden suhteen? Auttakaa ja kertokaa mitä mieltä olette ja miten minun pitäsi asiat käsitellä? Tuntuu että minä olen se paha kiukkuinen akka joka sääntöjä yrittää keksiä ja joka asiasta valittaa ja on eri mieltä.... Vaikka tiedän että rajat on rakkautta!
Uusioperheen ongelmia...
13
479
Vastaukset
- oy.
Minusta pitää olla päivärutiinit, ruoka-ajat, nukkumaanmeno sekä kotiintuloajat ja muutenkin järjestys elämässä.
Eihän siitä mittään tule, jos jokainen perheessä säntäilee miten sattuu, syö mitä sattuu ja tekee ihan mitä mieleen juolahtaa, varsinkaan alaikäiset.
12v on jo esiteini ja parin vuoden kuluttua se tulee teidän kummankin silmille, ja sillon on jo myöhästä alkaa kasvattaan lasta.
Teidän pitää kaikkien yhdessä kokoontua ja pitää palaveri säännöistä ja hyvistä elämäntavoista ja käytöksestä. - jo helpottaa
Tilanteeni oli osittain sama, ja mieheni oli kasvattanut 6v. poikaansa 4 vuotta yksin. Myös hän puhui lapselle kuin 2 vuotiaalle ja antoi kaiken vain "tapahtua", koska poika vinkui ii-ii-ss-äää ja väänsi itkua, jollei saanut tahtoaan läpi.
Poika oli 6v. kun muutimme yhteen, omat lapseni olivat tyypillisiä esiteinejä 11 ja 13v. Aluksi katselimme tilannetta "silmät ymmyrkäisenä" ja oletimme, että se on jonkinlaista pelleilyä, mutta kun se vain jatkui, niin puhuin parin viikon päästä mieheni kanssa ko. asiasta kahdestaan vakavasti. Sanoin hänelle, että kasvatus on jäänyt siihen aikakauteen kun poika oli 2v. ja siihen tarvitaan pikaisesti muutos, koska myös poika kärsii siitä, ettei hänen osaamistaan ja kehitystään oteta huomioon, lisäksi hän vaatii hirvittävästi aikaa, kun jokainen vinkaisu oli huomioitava.
Mies onneksi tajusi juuttuneensa vanhaan tilanteen ja kehittelimme siinä hätäilemättä uudenlaisen lähestymistavan, joka sitoo koko uusperheen käytännöt nippuun, jossa jokainen joutuu tekemään vähän kompromissejä ja saa tilalle jotakin.
Ensimmäinen ja tärkein oli aikuisten yhteinen tuki toisilleen, (vaikka lapset olivat useinkin vinkumassa jotakin etuutta omalta vanhemmaltaan).
Toiseksi yhteiset käytännöt aikatauluihin/rutiineihin. Ruoka ja välipalat sovitaan klo xxx, ja muulloin ei syödä. Jollei joku syö ruoka-aikana, ei ole pakko, mutta hän saa kokeilla onneaan seuraavan kerran vasta, kun muutkin syövät seuraavaa ateriaa/välipalaa.
Kolmanneksi kotiintuloajat, jotka liittyvät ikään ja luotettavuuteen. Siihen liittyy myös illalla rauhoittuminen huoneisiin ja hiljaisuus ja valot pois klo xxx.
Yövieraita vain joskus sovittuna viikonloppuna (max. 1-2kk:n välein) tai lomilla, ei muulloin.
Vieraita lapsia ei kestitä, paitsi ko. yövieraita ja kun koko perheet ovat kyläilemässä. Vettä toki tarjotaan, kun janottaa.
Ja se vinkuminen jatkuu kyllä aika pitkään, mutta loppuu aikanaan, jos molemmat aikuiset jaksavat olla kiinnittämättä huomiota ja kun sääntöjä noudatetaan poikkeuksetta.
Nyt siis ensin tiukka asiallinen keskustelutuokio miehesi kanssa, äläkä anna periksi tuumaakaan, säännöt ja rajat ovat lapsen tärkein turva ja se että kotona tietää, mitä voi tehdä, ja mistä tulee sanktio. Turvallinen peräseinä vanhemmilta luo hyvän alustan ponnistella.
Kyllä sinä saat olla topakka, ei se ole millään tapaa kiukkuisen akan merkki, vaan näyttö siitä, että tiedät, mikä olisi lapsille parasta. Kiukkuisuus on merkki siitä, että olet aika voimaton vaatimaan sitä yksin aikuisena, koska miehesi on vetäytynyt lastensa tasolle ja haluaa vain olla hyvä kaveri-isä. Nosta hänet takaisin aikuisen tasolle ja vaadi pitämään roolinsa.
Ja vielä muista "hiljaa hyvä tulee" älä odota tuloksia äkkiä. - jutut senkun paisuu
Ihania provoja, on kuin itlasatuja lukisi, ja vielä kun ap vastaa itselleen, niin satu senkun jatkuu. Näitä tarinoita lisää...
- pöljä lissu
Vedä sinä lissu ittes jojoon, niin pääset kärsimyksistäsi.
Vain sinä vastaat itsellesi, koska kukaan ei koskaan ole sun kanssa samaa mieltä, kun juttusi on niin sairaita. - pipipäät...
En voi käsittää, että kaikenlaiset tyhjäpäät sekaantuvat asiallisiin viesteihin. Menkää hoitamaan lääkityksenne kuntoon ja etsikää elämä itsellenne. Ap:n asia on aika monella uusioperheellä tätä päivää. Tulevaisuudessa ehkä jopa näille lissuttelijoille ja provottelijoille voi sattua sama tilanne, mikäli joku heidät huolii.. Lukekaa sitten näitä "iltasatuja" uusiolapsillenne täältä.
- SE ON SE SAMA
pipipäät... kirjoitti:
En voi käsittää, että kaikenlaiset tyhjäpäät sekaantuvat asiallisiin viesteihin. Menkää hoitamaan lääkityksenne kuntoon ja etsikää elämä itsellenne. Ap:n asia on aika monella uusioperheellä tätä päivää. Tulevaisuudessa ehkä jopa näille lissuttelijoille ja provottelijoille voi sattua sama tilanne, mikäli joku heidät huolii.. Lukekaa sitten näitä "iltasatuja" uusiolapsillenne täältä.
PROVO-HILMA joka torppaa täällä jokaisen aloituksen lissuttelullaan.Hoitoa tarvitsisi tuo PROVO-HILMAKIN.......
- Aamiaissämpylä
Meillä 2 tytärtä. Suosin kovasti sitä, että lapsilla on sosiaalista kanssakäymistä ikätovereiden kanssa. Kouluun hakijalle kaverille tarjoan myös kaakaota ja piirakkaa.
Lapseni tuovat usein kavereitaan kotiimme. Eipä ole talous köyhtynyt, vaikka kaverillekin on ostettu pitsaa.
Emme ole perhe, joka "elää kuin pellossa", vaan satsaamme ystävällisyyteen, hyviin tapoihin ja toisten huomioimiseen.
Ja kas kummaa! Rakkaudettomuushan se paistaa sieltä äitipuolen kirjoituksesta. Surullista, että lapset ovat menettäneet jo noin pieninä oman äitinsä sylin ja hellyyden.
Entinen sairaalapastorimme sanoi, että hän voi syödä aamiaiseksikin lihasoppaa. Että niin on erilaiset tavat ihmisillä.
Älä ole paha ja liian ankara lapsille, vaan tarjoa omia parempia vaihtoehtoja! - wilma60
Kyllähän perheessä yleensä se ryhtmi on. Aamulla syödään aamupala, sitten lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Meillä ainakin toimitaan näin enkä todellakaan hyväksy sitä että koko ajan napostellaan jotain eikä sitten ruoka-aikana olekaan nälkä. Ehkä tiukkapipo olen minäkin mutta kyllä jauhelihakastike ym. tuntuvat enemmän lounaalta ja päivälliseltä kuin välipalalta. Tokihan ne aamupalaksikin voi syödä jos kovin nälkä on.
Minulla myös 12v tyttö ja usein ne kaverit yökylässä ovat. Useimmiten viikonloppuisin mutta joskus myös viikolla. Toki yövieraalle aamupala tarjotaan mutta ei muille. Eikä kukaan ole kyllä koskaan aamulla syömään tullutkaan, sen verran kiire on jokaisella kouluun.
Minä en edes muista miten puhutaan 3 vuotialle koska nuorin jo 10v ja vanhin 16v. Mutta tokihan puhetapa muuttuu sitä mukaa kun lapseet kasvavat. Kuten myös rajat. Mutta edelleen vanhempi on se joka rajat määrittelee ja jonka mukaan perheessä eletään. Ja uusperheessä pitää ne rajat löytää yhdessä ja vanhempien seistävä yhtenä rintamana puolustamassa rajoja. Siitä ei tule mitään jos vanhemmat ovat eri mieltä asioista. Siinä on toisen edes turha yrittää mitään rajoja asettaa jos toinen ei auta yhtään niiden kiinnipitämisessä. - äitipuoli36
Lapset tarvitsevat rajoja! Ja jos niitä ei ole, niin niitä haetaan kokeilemalla mitä kaikkea voi tehdä ilman seuraamuksia. Tyttö hakee selvästi rajoja tekemällä asioita, jotka ärsyttävät sinua.
Nyt keskustelemaan miehesi kanssa ja laittamaan perheen asiat kuntoon. Lapset saattavat kapinoida hetken, mutta pian sopeutuvat tilanteeseen. Itse huomasin, että rajojen laittaminen teki teini- ikäisestä kiltin ja mukavan. Pohjimmiltaan lapsi kokee turvallisuutta, kun on aikuinen, joka päättää asioista ja osoittaa mikä on sopivaa ja mikä ei.
Älkää arvostelko toisianne lasten kuullen, sillä se murentaa teidän auktoriteettia lasten silmissä. Miehesi tulee osoittaa omille lapsilleen, että sinua tulee totella. Samoin sinun tulee osoittaa omille lapsillesi, että miestäsi tulee totella. Jos biologinen vanhempi ei tue, niin isä- tai äitipuolen on hankala saada auktoriteettia toisen lasten elämässä.- että jotkut jaksaa
Tää on hauska... provoja riittää joka päivälle.
L
- Napostelija myös
Oi, joi...lapset oireilee jo psyykkisesti, siis äidittömät miehen lapset. Pojalla ollut jo masennusta, menetyksiä, tytärkään ei saisi napostella omasta jääkaapistaan, omassa kodissaan, milloin haluaa.
Vääpeli äitipuoli haluaa komentaa, ei olla ystävä joka ymmärtää. On se tuo valta makeaa. Anna lasten olla rauhassa. Kohtahan nuo jättävät "kotinsa", ja saat iloita omien mallikelpoisten lastesi, eli täysikäisten miesten kanssa säännöllisistä ruoka-ajoista.
Onneksi lapsilla on edes oikea isä kodissaan. - avuttomalta tuntuu
Voi hyvä ihme, sinähän olet toinen perheen pää, jonka pitäisi pitää jöötä lapsille, vaikka miehesi lapsia ovatkin! Laittakaa perhekokous pystyyn ja tehkää yhdessä perheellenne (myös miehelle) säännöt, joita kaikkien on noudatettava.
- MITÄ MITÄ MITÄ!!!!
Vitsi nää on hulppeita! Mikä ylväs yksinvaltias se miehen uusi nainen oikein täällä on????
Laittaa koko miehen sakin kuriin, mieskin saa uusiolta omat säännöt, vaikka tossa sanotaan et yhdessa, mutta ylläri ylläri, suluissa miehelle säännöt!!! heh.. entäs ne uusion säännöt? Ai joo eihän hän niitä tarvi, on niin loisto ihminen, että hän vaan sanelee, ja muut tottelee!!!!!!!!!!!!
Voi ihme näitä sairaita ihmisiä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7163425Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3833167Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o782999Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä362829Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja582328- 491999
- 941944
Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise141859Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181849- 571739