Yllättävä salaman tarve

Mikä noista helpoin

Tarvitsen salamaa Canon EOS 400D:n sekä Canon EOS 5D II:n kanssa, kun pitää mennä viikonloppuna kuvaamaan tilaisuuteen, jonka valoisuudesta en etukäteen ole saanut tietoa, ja varmuuden vuoksi pitää hankkia salamalaite.

En ole salamaa käyttänyt sitten 50-luvun lopun kertakäyttöisten bulb-lamppujen, eli mahdollisimman idioottivarma laitteen pitää olla, koska nyt ei ole aikaa oppaita lueskella eikä kantapään kautta oppia.

Onko jokin seuraavista salamoista sellainen, että laitan vain kameraan haluamani valotusajan ja aukon ja ISO-arvon suhtkoht matalaksi, ja jos ei valo ihan riitä, salama antaa lisävaloa tarpeellisen määrän? Vai millä periaatteella salaman kanssa kuvatessa arvot valitaan? Mitä pitää itse säätää? Käyttäytyvätkö salamat samalla tavalla kummassakin kamerassani?

Mikä seuraavista salamalaitteista olisi helpoin nopeasti oppia? Puuttuuko jostain noista jokin ominaisuus, jota saatan tarvita, jos salamalla kuvaus alkaa tulevaisuudessa enemmänkin kiinnostaa?

Canon Speedlite 430EX II:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/24897/cbnbc/Canon-Speedlite-430EX-II-salama

Nissin Di622 Mark II:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/36420/ctrks/Nissin-Di622-Mark-II-salamalaite-Canon

Metz Mecablitz 44 AF-1 Digital
http://www.topshot.fi/product/5099/metz-mecablitz-44-af-1-digital-ca-salamalaite

YongNuo Speedlite YN-560:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/41590/cxjhb/YongNuo-Speedlite-YN-560-salama

7

743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5D

      Tiedän Canon Speedlitet. Toivottavasti nuo muut ovat vastaavia. Suosittelen kumminkin Speedlite 580EX II canonistille. Sen hinta on tullut järkitasolle. Enkä puhu vielä M-modesta tai salamasta irti kamerasta. Uusi 600 on sitten uusi luku.

      Kun kuvaan ETTL-automatiikalla, Speedlite salama lukee kamerasta vain aukon, kuvakulman ja ISO:n. Matkan se mittaa itse. Käytä rauhassa ISO100, tai korkeintaan ISO200. 580EX II näyttää takaledillä etäisyysalueen, jolla valotus on oikea - hieno ominaisuus. Ei tarvitse laskea mitään.

      Voit asettaa ajaksi minkä tahansa ajan. Salama ei siitä välitä, ja valottaa silti oikein. Jos käytät aikana 1/200 nopeampia, joudut valitsemaan salama-näppäimestä nopean synkan. Ei väliä kumpaan verhoon synkkaat, jos on seisovia henkilöitä, mutta jälkimmäistä verhoa suosittelen. Tietysti voit ottaa mukaan vallitsevaa valoa mittaamalla valotuksen kameran mittarilla. Silloinkin salama pysyy mukana. Vallitsevan valon kuvauksessa ETTL-automatiikalla kannattaa salamaa käyttää vain täytevalona säätämällä sen tehoa -1 pykälää. Salama tyttää varjoon jäävät silmät yms. Kokeile säätöä 0..-1. Kyllä kotona pitää kumminkin harjoitella. Etenkin, jos heijastat katon kautta, voit joutua säätämään salaman tehoa plussan suuntaan aukon verran. Kamerallakin voit säätää salaman tehoa /-. Testaa kohteessa ennen ratkaisevaa kuvaa. Kuvaustilanne tulee turhan nopeasti. Speedliete sen olla pitää, ja sun tapauksessa Canon. Muita en tunne, enkä siksi uskalla suositella. Muista varasarja ladattuja pattereita. Lue salaman manuaali. Myös kameran manuaalissa on tietoja.

    • Metz 28

      jos ei valo ihan riitä niin ylivoimaisesti kätevin on Metz mecablitz 28 CS-2 digital orjana.

    • kysyjä

      Kiitos vastauksista. Mieli tekisi tietenkin Canonin omaa, mutta tuli juuri iso lasku maksettavaksi, joten pakko tyytyä tuohon Nissiniin.
      Onkohan se kuitenkin yhtä helppokäyttöinen salama-aloittelijalle kuin Canonin vastaava? Mitä menetän valitessani Nissinin Canonin sijaan?

      • canon on

        - Mitä menetän valitessani Nissinin Canonin sijaan? -

        En tiedä.

        Mutta minulla on ollut kolmisen vuotta Nissin DI622, ja hyvin on pelittänyt.
        On siinä automaattizoomi ja halutessan valittavat osasalama. Joka suuntaan kääntyy. Taisin ostaa Telefotosta.
        Paljon halvempi silloin kuin Canonin vastaava.


    • Kiitos vastauksesta

      Ostan nyt tuon Nissin Di622 Mark II -salaman, ja urheilutermein sanottuna "katson sitten mihin se riittää".. Ei tule kalliiksi, jos ei riitäkään, sitten rikastuessani hankin tehokkaamman Canonin oman salaman.

      • hookooo

        osta nissinin di822 mark II, ei maksa kuin vähän yli 200 euroa ja vastaa canonin 580:stä.
        itselläni tuo.

        kirurgi


    • Johnnymale

      niin, minulla on tuo yongnuo. täydellinen salama strobistille. halpakin. mutta ensimmäiseksi salamaksi osta canon. kallein sellainen mihin sinulla on varaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1488
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      664
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe