Kenen vastuu ja tappio??

Aasiakaspalvelu...

Eli tällainen tilanne minulla:

Työskentelin kosmetologina vuokratuolilaisena kampaamossa. Lisäkseni työpaikassa työskenteli kampaamon omistaja ja toinen kampaaja vuokratuolilla, kaikki siis saman nimen alla mutta omilla toiminimillämme.

Lopetin työpaikassa viime elokuun lopussa, eli jo melkein 8kk sitten. Nyt sitten joku asiakas oli soittanut vanhaan työpaikkaani, että hänellä on lahjakortti kosmetologille. Jo aloittaessani kyseisessä työpaikassa minulla ei ollut vakituista asiakaskuntaa, joten jouduin koko ajan pitämään mielessä mahdollisen kannattamattomuuden ja toiminnan lopettamisen. Tästä syystä lahjakortteja myydessäni laitoin voimassaoloajaksi ainoastaan 3kk. Kirjoitin lahjakorttiin ostopäivän ja tekstin "voimassa 3kk ostopäivästä". Neuvoin myös työkavereitani toimimaan näin, jos he myisivät lahjakortteja asiakkaille minun poissaollessani.

Nyt oli sitten käynyt niin, että jompi kumpi työkavereistani oli myynyt lahjakortin ja unohtanut kirjoittaa siihen voimassaoloajan. Näin ollen asiakas luuli pääsevänsä vielä lunastamaan lahjakorttinsa. Tämä lahjakortti on ollut pakko ostaa viimeistään toukokuun loppuun mennessä, sillä en tietenkään myynyt niitä enää lopettamista edeltäneinä 3 kuukautena. Sanoin myös työkavereille, että älkää myykö enää lahjakortteja, koska olen jäämässä pois.

Nyt kun tämä asiakas oli soittanut vanhaan työpaikkaani varatakseen aikaa, oli ex-työkaverini ottanut asiakkaan numeron ylös ja soitti minulle ja pyysi selvittämään asian hänen kanssaan. Minä soitin asiakkaalle ja yritin selittää, että tässä on käynyt sellainen moka, että tytöt on myyneet lahjakortin ja unohtaneet laittaa voimassaolopäivän. Kerroin myös että itse myydessäni lahjakortin laitan AINA korttiin tekstin voimassa 3kk ostopäivästä ja myös ostopäivän tietenkin. Ja koska en ole ollut kyseisessä työpaikassa enää 8 kuukauteen, on lahjakortti ehtinyt vanhentua. Asiakas oli tietysti erittäin pahastunut ja halusi korvausta. Yritin selittää ettei se ole mahdollista, koska olen lopettanut yritystoiminnan ja moka ei alunperin ollut edes minun vaan jomman kumman työkaverini joka oli lahjakortin myynyt ja unohtanut siihen voimassaoloajan kirjata. Tämä ei kuitenkaan asiakkaan päähän mahtunut vaan hän edelleen oli sitä mieltä että hänen kuuluu saada jokin hyvitys. Sanoin hänelle vain että olen pahoillani etten voi tehdä asialle mitään, lahjakortti on jo moneen kertaan ehtinyt vanhentua. Asia jäi siihen.

Tietenkin itsellenikin jäi paha mieli moisesta, mutta nyt mietityttää kuka oikeasti lain mukaan on vastuussa ja kenen kuuluu kärsiä tappio? Asiakkaan? Minun? Työkaverini joka mokasi? En tiedä viekö tämä asiakas asiaa eteenpäin vai tyytyykö kohtaloonsa, mutta haluaisin varmuuden vuoksi tietää etukäteen mikä on lain mukaan oikein.

Osaako joku neuvoa? Kiitos ASIALLISISTA vastauksista. Tämä on ihan tosi juttu eikä mikään "trolli"...

2

237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yritteliäsminä

      No eihän tuo nyt sen asiakkaan vika ole missään nimessä. Asiakas on ostanut palvelun, jota ei tule saamaan. Sinä olet viimekädessä noista lahjakorteista vastuussa etkä voi siirtää sitä unohtelevan työkaverin harteille, joka sen kortin on myynyt. Korvaa tälle asiakkaalle summa takaisin ja korjaa se tilinpäätökseen.

    • Kuisma.

      Olisit käynyt maksamassa leikkauksen (?) liikkeeseen ja sanonut asiakkaalle, että sinne vaan. Rahathan sinulle on kuitenkin kortista jo tilitetty.

      Välillä joutuu joustamaan omalla kukkarollakin, terv. pitkän linjan yrittäjä.

      Oikeille aasiakkaille ei pidä antaa tuumaakaan periksi, mutta tässä tapauksessa olisi kohtuus ja yleinen hyvä mieli etusijalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      153
      2875
    2. Miten juhlitte ensi lauantaina?

      Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      281
      2566
    3. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      39
      1584
    4. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      38
      1510
    5. Voi mies olit taas niin komea

      Olet silmäkarkkia ❤️ Sua vois katsella vaikka koko päivän. ❤️
      Ikävä
      121
      1222
    6. Kadutko koskaan

      Sitä mun iskiyritystä?
      Ikävä
      108
      1163
    7. Ryöstö Punkaharjulla

      Punkaharjun k-market ryöstetty tänään keskellä päivää, ketä lie asialla? Poliiseja ainakin pörrää ympäriisee
      Savonlinna
      15
      1085
    8. Uudestisyntyminen ei tapahdu kasteessa

      Tässä Apostolien tekojen kohdassa näemme, että Filippus julisti hoviherralle ensin evankeliumia ja kuulusteli sitten tar
      Kaste
      204
      1053
    9. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

      Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      37
      1009
    10. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

      Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      322
      957
    Aihe