Onko Yariksessa jakohihna vai jakoketju. Uudehkossa autossa kuuluu niinkuin
ketju ääntäisi. Ihan niinkuin olisi kiristyksen tarpeessa. Autolla ajettu 1,5 vuotta.
Jakohihna
21
27350
Vastaukset
- Mekaanikko
Kaikissa Toyotan VVT koneissa on ketju eli myös siinä Yariksessasi.
- Asiansa tuntija
Yariksen ja Toyotan tyyppivika, jota muuten ei tulla korjaamaan takuuseen. Vaihda ohuempi öljy ja öljynsuodatin eri merkkiseen niin ääni poistuu. Yaristen öljypumpun kapasiteetti on surkean ja ponnettoman välimaastosta. Sama öljynsuodatin joka toimii moitteetta esim corollassa, vastustaa öljyn virtausta niin että jakopään ketju rallattaa yariksessa.
Toyotalla on ollut jakopään ketjun kanssa ongelmia laajemminkin, mutta daijut asiakkaat ei ongelmia tunnista. Ostattelin uutta Toyotaa 2005 ja kylmäkäynnistin koeajoauton jossa 1.4 D-4D. Mekaaninen kolina oli sydäntä särkevää. Öljypumpulta kesti useita sekunteja nostaa paionetta niin että voitelu pelaa. Pitkän linjan dieselistinä osaan erotella mitkä äänet kuuluu mistäkin. Hylkäsin 1.4 D-4D moottorivaihtoehdon ja tein viisaasti. 1,6 bensa on ollut luotettava ja toimiva moottori, joskaan ei mikään raketti.- Rampe7
Ei ole mikään uusi juttu. Olikohan se TM kun aikoinaan testaili erilaisia öljynsuodattimia ja Toyotan alkuperäinen oli siitä poikkeuksellinen, että siinä oli todella alhainen virtausvastus. Toyotan öljypumput on sitten rakennettu tämän alhaisen virtausvastuksen mukaan. Jos autoon iskee sitten jonkin tarvikesuodattimen, se todennäköisesti vastustaa öljyn virtausta enemmän. Öljyn paine laskee ja öljynpaineella toimiva jakopään ketjun kiristin ei enää pelitä. Seurauksena mekkalaa jakopäästä.
Kysymys kuuluu, onko ääni alkanut öljynvaihdon jälkeen?
Mitkä öljyt ja mitkä suodatin?
Laitapa Toyotan alkuperäinen suodatin ja suositusöljyt niin todennäköisesti mekkala lakkaa siihen paikkaan. - Asiansa tuntija
Rampe7 kirjoitti:
Ei ole mikään uusi juttu. Olikohan se TM kun aikoinaan testaili erilaisia öljynsuodattimia ja Toyotan alkuperäinen oli siitä poikkeuksellinen, että siinä oli todella alhainen virtausvastus. Toyotan öljypumput on sitten rakennettu tämän alhaisen virtausvastuksen mukaan. Jos autoon iskee sitten jonkin tarvikesuodattimen, se todennäköisesti vastustaa öljyn virtausta enemmän. Öljyn paine laskee ja öljynpaineella toimiva jakopään ketjun kiristin ei enää pelitä. Seurauksena mekkalaa jakopäästä.
Kysymys kuuluu, onko ääni alkanut öljynvaihdon jälkeen?
Mitkä öljyt ja mitkä suodatin?
Laitapa Toyotan alkuperäinen suodatin ja suositusöljyt niin todennäköisesti mekkala lakkaa siihen paikkaan.Tarkoitit ilmeisesti minua? 1.3 VVT-i jakopään ketju rupesi rallattamaan 15 tkm ajettuna. Kokeiltu useita eri öljylaatuja 0W-30, 0W-40, 5W-30. Vika alkoi hiipien eräänä keväänä ja jatkui parin vuoden ajan, kunnes kerran öljyt ja suodattimen vaihdettuani totesin että ääni on poissa. Avasin käytetyn suodattimen, eikä suodattimen sisältä löytynyt mitään muuta ihmeellistä kuin muita merkkejä pienempi suodatinpanos. Suodatin oli Fram-merkkinen, joka oli pärjännyt TM:n öljynsuodatinvertailussa muistaakseni noin arvosana 8 veroisesti.
Merkkihuolloissa ei osattu sanoa äänen aiheuttajasta yhtään mitään muuta kuin että "eihän tuo ole kunnossa". äänen aiheutuminen jakopäästä kiistettiin jyrkästi. Eräällä kerralla valehdeltiin päin näköä löydetyn äänen aiheuttaja. Tunnustivat kun otin äänen löytäneen asentajan kyytin ja puhutin.
Toyotan oma suodatin muuten reputti Tuulilasin vertailussa yli 10 vuotta takaperin. Kaikki testatut Toyotan suodattimet repesivät vertailussa. - Asiansa tuntija
Asiansa tuntija kirjoitti:
Tarkoitit ilmeisesti minua? 1.3 VVT-i jakopään ketju rupesi rallattamaan 15 tkm ajettuna. Kokeiltu useita eri öljylaatuja 0W-30, 0W-40, 5W-30. Vika alkoi hiipien eräänä keväänä ja jatkui parin vuoden ajan, kunnes kerran öljyt ja suodattimen vaihdettuani totesin että ääni on poissa. Avasin käytetyn suodattimen, eikä suodattimen sisältä löytynyt mitään muuta ihmeellistä kuin muita merkkejä pienempi suodatinpanos. Suodatin oli Fram-merkkinen, joka oli pärjännyt TM:n öljynsuodatinvertailussa muistaakseni noin arvosana 8 veroisesti.
Merkkihuolloissa ei osattu sanoa äänen aiheuttajasta yhtään mitään muuta kuin että "eihän tuo ole kunnossa". äänen aiheutuminen jakopäästä kiistettiin jyrkästi. Eräällä kerralla valehdeltiin päin näköä löydetyn äänen aiheuttaja. Tunnustivat kun otin äänen löytäneen asentajan kyytin ja puhutin.
Toyotan oma suodatin muuten reputti Tuulilasin vertailussa yli 10 vuotta takaperin. Kaikki testatut Toyotan suodattimet repesivät vertailussa.Käytin vain Mobilin ja Teboilin öljyjä. Mobil 0W-40, Teboil 5W-40, Teboil 0W-30, Mobil 5W-30.
- Rampe7
Asiansa tuntija kirjoitti:
Tarkoitit ilmeisesti minua? 1.3 VVT-i jakopään ketju rupesi rallattamaan 15 tkm ajettuna. Kokeiltu useita eri öljylaatuja 0W-30, 0W-40, 5W-30. Vika alkoi hiipien eräänä keväänä ja jatkui parin vuoden ajan, kunnes kerran öljyt ja suodattimen vaihdettuani totesin että ääni on poissa. Avasin käytetyn suodattimen, eikä suodattimen sisältä löytynyt mitään muuta ihmeellistä kuin muita merkkejä pienempi suodatinpanos. Suodatin oli Fram-merkkinen, joka oli pärjännyt TM:n öljynsuodatinvertailussa muistaakseni noin arvosana 8 veroisesti.
Merkkihuolloissa ei osattu sanoa äänen aiheuttajasta yhtään mitään muuta kuin että "eihän tuo ole kunnossa". äänen aiheutuminen jakopäästä kiistettiin jyrkästi. Eräällä kerralla valehdeltiin päin näköä löydetyn äänen aiheuttaja. Tunnustivat kun otin äänen löytäneen asentajan kyytin ja puhutin.
Toyotan oma suodatin muuten reputti Tuulilasin vertailussa yli 10 vuotta takaperin. Kaikki testatut Toyotan suodattimet repesivät vertailussa.Ketjun aloittajalle oli tarkoitus vastata, mutta lipsahti väärään kohtaan. Mielenkiintoisia huomioita joka tapauksessa.
Muistaakseni TM:n testissäkään tuo Toyotan oma suodatin ei mitenkään kummoisesti menestynyt. Virtausvastus oli sen sijaan huomattavan pieni verrattuna muihin.
Ketjun "rallatuksen" yhteydessä öljynpaine ei kuitenkaan ilmeisesti niin paljon tipu, että öljynpainevalo syttyisi?
Mitenköhän tämä vaikuttaa tuohon venttiilien ajoitusta säätävään VVT-i systeemiin, sillä sekin toimii öljynpaineella...
Ilmeisesti se suodatin on siis ratkaiseva tekijä tähän ongelmaan eikä öljy. Omassakin huoltokirjassa näkyy, että aiemmin on käytetty jos jonkinmoisia eri viskositeetin öljyjä. Nyt näyttäisi olevan Castrolin 5W-40. (Ostin auton juuri..) Täytyypä olla tarkkana kun tulee omaa Yarisiin öljynvaihto eteen, ettei sinne päädy mikään pilipalisuodatin. - Asiansa tuntija
Rampe7 kirjoitti:
Ketjun aloittajalle oli tarkoitus vastata, mutta lipsahti väärään kohtaan. Mielenkiintoisia huomioita joka tapauksessa.
Muistaakseni TM:n testissäkään tuo Toyotan oma suodatin ei mitenkään kummoisesti menestynyt. Virtausvastus oli sen sijaan huomattavan pieni verrattuna muihin.
Ketjun "rallatuksen" yhteydessä öljynpaine ei kuitenkaan ilmeisesti niin paljon tipu, että öljynpainevalo syttyisi?
Mitenköhän tämä vaikuttaa tuohon venttiilien ajoitusta säätävään VVT-i systeemiin, sillä sekin toimii öljynpaineella...
Ilmeisesti se suodatin on siis ratkaiseva tekijä tähän ongelmaan eikä öljy. Omassakin huoltokirjassa näkyy, että aiemmin on käytetty jos jonkinmoisia eri viskositeetin öljyjä. Nyt näyttäisi olevan Castrolin 5W-40. (Ostin auton juuri..) Täytyypä olla tarkkana kun tulee omaa Yarisiin öljynvaihto eteen, ettei sinne päädy mikään pilipalisuodatin.TM:n uusimmassa suodatinvertailussa ei mitattu virtausvastuksia. Tarkistin juuri äskettäin. Tieto virtausvastuksesta olisi ainakin itselleni hyvin mielenkiintoinen. Testailen eri merkkisiä öljynsuodattimia. Ajan kullakin 15 tkm, leikkaan auki ja valokuvaan, jotta voin vertailla. Työn alla on Bosch ja Heart Buchs.
Yariksen öljynpainevalo ei syttynyt ajon aikana ikinä koskaan. VVT-i mokkulan kanssa mahdollisesti saattoi olla ongelmia. Kaasuvaste kiihdyttäessä oli epämääräinen ja etenkin kierrosten noustua ja nousuvaiheessa ja moottori pätki. Huipputeho vaihteli. Toisinaan tuntui kuin kaikki luvatut hevosvoimat olisivat olleet tallessa, toisinaan kaasu pohjassa 6000 rpm tuntui kuin pari kymmentä hevosvoimaa olisi puuttunut. Käytin muuten yariksen Rototestin dynossa ongelmien aikaan. Testaajien näkemyksen mukaan tulos oli että moottorissa on kutakuinkin kaikki teho tallessa voimansiirron häviöillä vähennettynä. Omasta mielestäni tehoa puuttui muutama hevosvoima.
Merkkihuolto kertoi pätkimisiä tutkitun jonkun toisen uudesta yariksesta ja vika oli ollut ruiskun ohjelmoinnissa. Akun kengän irroittaminen oli poistanut ongelman.
Kunnossa ollessaan, tuulettomalla ilmalla, suoralla tiellä yaris kelaa huippua vajaat 170 mittariin tasaisella. Luvattu on 175. Huiput jää luvatusta noin 10 km/h. Hevosvoimissa on eroja. 90 hv dieselillä 300 kg raskaammassa autossa ei ollut vaikeuksia kelata 185 mittariin. Saman tehoisella yariksella vauhti jää 15 km/h hitaammaksi. - Anonyymi
Daiju on pää juntti
- goood
Voi hyvät erkit.Yariksen vvt moottori tarkoittaa sitä,että öljynpaineen vaihtelu,vaihtelee myös venttiilien ajoitusta kierrosten mukaan.Joskus aiemmin lähes kaikissa autoissa nokkaketju rapisi enemmän tai vähemmän.(ladoissa enemmän.)Se on normaali ääni jakoketju koneessa.Lievä rahina,mutta kone kestää kyllä,kauemmin kuin hihnavetoiset.Myin yhden yariksen,ja ostaja luuli normaalia jakoketjun ääntä viaksi.Ei riitänyt rautalanka selittään että kyse on normaalista surinasta.Ei ostanut.Luojan kiitos.Fiksumpi kaveri sai silmäteräni.
- Rampe7
Minä en kyllä osaisi mitenkään äänen perusteella sanoa, onko kone ketjulla vai hihnalla. Mitään rapinaa en ole kuullut yhdestäkään nykyaikaisesta ketjukoneesta vielä tähän päivään mennessä. Ehkä vika on sitten kuulossa.
- goood
No,joo.Kyllä ketjukoneella on erilainen saundi.Tosin nykyaikaisessa autossa se on hyvin vaimea.Mutta.Kun toyotassa öljynpaine vaihtelee ketjun kireyttä,se vaikuttaa ketjun kireyteen ja sen mukana ääneen.Kuunteleppa joku päivä 1200 ladaa,saat vertailukohdan.Muuten.Ladassahan venttilit säädettiin sirpillä ja vasaralla.
- Asiansa tuntija
Miksi 2007-mallin Toyotan pitäisi kuullostaa 1982 vuosimallin Ladalta?
Tiedän kyllä miltä latuskan venttiilikoneisto kuullosti jo uutena. Kunnossa ollessaan yariksen moottorin ääntä on luonnehdittu esimerkilliseksi. A. Liinpää Startin koeajossa 2006-2007 moottorina 1,3 VVT-i. Totta moosees öljynpaine vaihtelee ja kiristäjän toiminta paineen mukana. Ajossa koppiin kuuluvan ketjun rallatus ja rapina eivät ole normaalia ääniä. Kun venttiilikoneisto ääntää, ääni ei ole terveen kuuloinen. Ei vaikka olisi ajanut ikänmsä ladalla. Toyotan merkkihuolloissa (2) todettiin että ei ole kunnossa. - sitähänsäkysyit
Asiansa tuntija kirjoitti:
Miksi 2007-mallin Toyotan pitäisi kuullostaa 1982 vuosimallin Ladalta?
Tiedän kyllä miltä latuskan venttiilikoneisto kuullosti jo uutena. Kunnossa ollessaan yariksen moottorin ääntä on luonnehdittu esimerkilliseksi. A. Liinpää Startin koeajossa 2006-2007 moottorina 1,3 VVT-i. Totta moosees öljynpaine vaihtelee ja kiristäjän toiminta paineen mukana. Ajossa koppiin kuuluvan ketjun rallatus ja rapina eivät ole normaalia ääniä. Kun venttiilikoneisto ääntää, ääni ei ole terveen kuuloinen. Ei vaikka olisi ajanut ikänmsä ladalla. Toyotan merkkihuolloissa (2) todettiin että ei ole kunnossa.Olet todella asiasi tuntija jos pystyt perstuntumalta havaitsemaan 10 hv.n katoamisen.Oliko se tasan 10 vai vähän alle?
- Asiansa tuntija
sitähänsäkysyit kirjoitti:
Olet todella asiasi tuntija jos pystyt perstuntumalta havaitsemaan 10 hv.n katoamisen.Oliko se tasan 10 vai vähän alle?
Toisinaan kiihtyvyys on ihan olematonta jo 130 mittarinopeudessa. Toisinaan pirraa samasta vauhdista huomattavasti irtonaisemmin. Toisinaan jopa kesken ylämäkeen kiihdyttämisen yhtäkkiä löytyy tehoa lisää kun kaasu on pohjassa. Yariksessa on pitkä kokonaisvälitys. Kakkonen riittää sataseen asti menemättä ylikierroksille. Ylämäissä on helppo ajaa karstoja pois jopa rajoitusten puitteissa.
Rototestin dynossa pyörännavoilta irtosi 75 hv. Luvattu moottorin huipputeho 87 hv.
- 25
Luupäädatsuni ja Izusu Bellet siinä parhaat japsit.
- jonasyy
Suosittelen cipramillin käyttöä ainakin 2kk ajan.Jos vielä rapinaa tuntuu,käänny expertin puoleen.
- merkki..
Niin että mikä se on hyvä öljynsuodatin sitten Yarikseen. Ettei jakoketju rallata.
- åöplojuhg
Haet alkuperäisen suodattimen niin ei tarvitse tuollaisen asian kanssa arpoa. Hinta 10-15e.
- Anonyymi
mann suodatin ei ainakaan minulla ole rallattanut
- liy
itse käytän mann filtteriä
- Anonyymi
käytän mann merkkistä öljynsuodatinta eikä ole koskaan ketju rallattanut todella hiljainen käyntiääni ostin motonetista laturin se pitää ihme ulinaa, jota ei kuulunut aiemmasta laturista mutta lataa kuitenkin autolla ajettu 433000km yaris.99
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384208- 892049
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152021Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi611661Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541472Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1341437VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1021352- 741246
- 981171
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181080