Jo parin vuoden ajan aina silloin tällöin on mielessäni käynyt ajatus, että ottaisin kolmevuotiaalle leikatulle tyttökissalleni kaverin. Nyt kun tutulla olisi kissanpentuja paikkoin luovutusiässä, olen alkanut tosissani harkitsemaan toisen kissan hankintaa ja käymään läpi kaikki mahdolliset ongelmatilanteet ja lueskellut tietoa kissojen tutustuttamisesta toisiinsa.
Hyviä vinkkejä ja neuvoja on löytynytkin, mutta silti en ole kunnollista vastausta saanut mieltäpainavaan kysymykseeni. Asun suht. tilavassa yksiössä, mutta koska tämä tosiaan on yksiö, kissat joutuisivat alusta alkaen olemaan samassa tilassa, kun ei ole erillistä huonetta mihin toisen voisi laittaa. Kissojen kanssa voisin ensimmäiset päivät (n. 4 päivää) olla kotona, mutta sen jälkeen jo työt kutsuu ja tästä muodostuukin se ongelma: mitä jos kissat tappelevat pahasti vielä tuon neljän päivän jälkeenkin, enkä voi niitä enää jäädä kotiin vahtimaan? Eikai niitä uskalla silloin kahdestaankaan jättää päiväksi? Mielessä on käynyt, että jos tilanne tuntuu pahalta, jättäisin pentukissan kylppäriin/vessaan työpäiväni ajaksi, mutta tuntuuhan se tosi pahalta pikkuinen jättää niin pieneen tilaan useammaksi tunniksi, vaikka sille sinne virikkeitä järjestäisikin. Miten itse olette selvinneet tällaisista tilanteista? Asun yksin ja minulla ei ole sellaista kaveria tai tuttuakaan, joka voisi kissoja tulla katsomaan, kun itse olen töissä.
Pitääköhän minun nyt siis luopua kokonaan tästä ajatuksesta hankkia kissalleni kaveri?
Uusi kissa vanhan seuraksi
2
183
Vastaukset
- cory1213
riippuu ihan kissasi luonteesta. Jos jollain tuttavallasi on kissoja, voisit vähän tutkia, miten ne tulevat toimeen. Sain oman kissani yhdeltä perheeltä. Se oli otettu perheeseen uutena, eikä heidän alkuperäinen kissansa hyväksynyt uutta tulokasta, joten perhe joutui luopumaan siitä. Jos olet ajatellut ottaa aikuisen kissan kissasi seuraksi, voi olla, että se rupeaa pitämään huolta pennusta. Voi myös olla, että ne eivät tule toimeen ollenkaan. Siksi kannattaa ottaa selvää kissasi suhtautumisesta toisiin kissoihin. Muuten voi olla aika riskialtista.
- -N-
Tuskin aikuinen kissa ja luovutusikäinen pentu varsinaisesti tappelevat keskenään. Aikuinen on tuossa asetelmassa selvästi pomo ja reviirin vanha haltija. Tappelut syntyvät yleensä tasavertaisempien kesken. Sen sijaan, jos vanha kissa ei hyväksy tulokasta, voi se ahdistaa pienemmän jonnekin nurkkaan, josta ei salli sen liikahtaa minnekään. Tai jos pentu on pelokas, se saattaa ihan itse piiloutua jonnekin vaikka vanhempi ei edes ahdistelisi sitä.
Olen pari kertaa hoitanut aikuisten kissojen tutustuttamisen yksinkertaisesti pistämällä tulokkaan kantokopassa keskelle lattiaa ja ilmoittamalla, että tämäkin asuu nyt meillä. Ei siitä sähinää pahempaa kärhämää ole syntynyt. Uskon, että on tärkeä tehdä vanhalle kissalle selväksi, että uusi kissa ihmisen kotiin tuoma ja hyväksymä, eikä joku satunnainen reviirille tunkeutuja.
Kissasi joutuu olemaan aika paljon yksin, kun olet töissä, joten kissakaveri olisi sille hyväksi. Mutta kun kissat ovat yksilöitä, joudut vain kokeilemaan, miten kissat tulevat keskenään toimeen. Voitko sopia pennun luovuttajan kanssa, että voit palauttaa sen, jos kissat eivät kertakaikkiaan sopeudu toisiinsa. Neljässä päivässä näet jo varmaan sen, onko tilanne aivan toivoton. Jos kaikki näyttää rauhalliselta, käy välillä sen verran poissa kotoa, että näet, pahentuuko tilanne jos et itse ole paikalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä912900Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991676Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461547- 871391
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021374Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3981292Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21079Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329874Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257855