Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla. 13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia. 14 Pakanakansatkin, joilla ei ole lakia, saattavat luonnostaan tehdä, mitä laki vaatii. Silloin pakanat, vaikkei heillä lakia olekaan, ovat itse itselleen laki. 15 Näin he osoittavat, että lain vaatimus on kirjoitettu heidän sydämeensä. Siitä todistaa heidän omatuntonsakin, kun heidän ajatuksensa syyttävät tai myös puolustavat heitä. 16 Tämä tulee näkyviin sinä päivänä, jona Jumala minun julistamani evankeliumin mukaisesti tuo ihmisten sisimmätkin salaisuudet Kristuksen Jeesuksen tuomittaviksi.
Nyt hämmentää aika paljon, kun tuo kohta sotii lukemattomia kristinuskon peruspilareita kohtaan. Voisko joku selittää tuota uskonsa kautta?
Kirje roomalaislle 2. luku
3
50
Vastaukset
- oioiouoiou
Vanha käännös on selvempi.
"1800-luvulta alkaen on löydetty runsaasti vielä Konstantinuksen käännettä varhaisempia, papyrukselle kirjoitettuja käsikirjoituksia. Näitä lähteitä vertailemalla tutkijat ovat päässeet varsin pitkälle Uuden testamentin tekstihistorian tutkimuksessa. Tähän tutkimustietoon perustuvat nykyisin käytetyt kriittiset UT:n tekstieditiot, joiden tekstiin mm. viimeisin raamatunkäännös perustuu. "
http://www.helsinki.fi/teol/pro/emo/tutkimuksen/kaantaminen2.html
Se saattaa vaikuttaa paremmalta, kun se perustuu Lutherin tekemiin muutoksiin ja sovellettuun suomennokseen. Se tarkoittaa sitä, että -38 Raamatun ja -92 Raamatun käännöksien lähteet olisi prikulleen sama. -38 perustuu väännöksiin ja -92 perustuu sitten kriittiseen tarkaste
luun, mihin on otettu mukaan vanhimpia Raamatun pätkiä, Papyrukselle kirjoitettuja. Mikä sitten noista on lähempänä, niin se on varmaankin viimeisin malli. Vanha malli on varmaan suositumpi. Niin se oli vuonna32/38 kun tehtiin uusi painos. Uusi oli perseestä ja vanha oli ainoa oikea.
- Kristinusko
mave
19.4.2012 12:54
Nyt hämmentää aika paljon, kun tuo kohta sotii lukemattomia kristinuskon peruspilareita kohtaan. Voisko joku selittää tuota uskonsa kautta?
Kysymys: Miten sotii lukemattomia kristinuskon peruspilareita kohtaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271904
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001660Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy561246Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?521131Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M31988Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47886Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51883Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet42837Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37820Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56798