Onko joku syönyt sellaista perinneruokaa, jolla on monta nimeä: Sanakirjoissa hakusanan vari 'kiehuva, kuuma vesi' kohdalla olevaa. Selityksenä on 'kuumalla vedellä imelletty ja hapatettu ruisjauhoista ja maltaista tehty liemimäinen ruoka tai juoma". Saman ruokalajin muita nimiä ovat varihapan, varijuuri, varimakea tai varitaikina.
Sitä on tehty ja syöty talviaikaan.
Varikaa tai varikkoa syöty?
3
290
Vastaukset
- varikako
Tähän samaan sarjaan kuulunee hapan kaurakiisseli. Äitini, kannaksella syntynyt, valmisti sitä lapsena. minusta se oli hyvää, mutta en tiedä miten se tehdään. Täytyypä googlata löytyisikö sieltä.
- *Kukkahame*
Kaurakiisseliä olen minäkin syönyt, se on karjalaisten perinneruokaa.
Eikä mitään muistissa miten se tehdään, mutta erikoisen makuista ja maistuvaa ainakin lapsaena oli.
Uskoisin sen olevan karjalaisten keksintö, oli siihen joku 'juuri'
Ja hapankaalista tehtiin myös keittoa, siihen käytettiin perunaa lisänä tai kuivattua lihaa jos oli.- katleija
Teinpä eilen nopean hätävara-aterian itselleni. Minulla oli rasiallinen Rasilaisen hapankaalia jääkaapissa ja pakkasessa nakkeja.
Huuhtelin lävikössä hapankaalin ja tein keiton: sipuli, pari perunaa kuutioiksi, pari nakkia ja lihaliemikuutio.
Kun perunat pehmenivät, keitto oli valmis. Aika pirteän makuista, eipä hullumpaa.
Kaurakiisseliä lapsena olen minäin syönyt. Pitääpä googlettaa, jospa ohje löytyisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2505201Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1204221- 593961
Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363627- 513580
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest413335Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv122733Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu202606- 232496
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo612397