Unreal World RPG, Iron age Finland

Rautaa ja puuta

Otsikon peli on suomalainen, jo vuodesta 1994 kehitetty nk. roguelike rooli/toimintapeli joka sijoittuu rautakautiseen Suomeen. Pelintekijä ja käyttäjät ovat aktiivisia ja viimeisin suuri päivitys julkaistiin vasta muutama viikko sitten.

Tehtävänäsi on selviytyä luonnossa ja tietenkin selviytyä kylmästä talvesta. Tulet kokemaan taisteluja valloittajia vastaan, voit käydä kauppaa, kerätä marjoja ja sieniä, rakentaa oman asuntosi ja valmistaa tarvikkeesi ja paljon muuta. Luonto tarjoaa kaiken tämän, puutavaraa, nahkoja, lihaa ja kalaa, marjoja ja sieniä. Kuulostaako helpolta ja yksinkertaiselta?

Sitä se ei ole. Suomalainen luonto, rautakautiset jumalat ja taistelutahtoa uhkuvat valloittajat tarjoavat haasteen joka ajaa selviytymään.

Peli on kuin Sims elämäsimulaatio, mutta tässä metsästetään ja taistellaan, ei harjata heppoja ja silitellä kissanpentuja sateenkaaren alla! Vaatteita ei osteta simsstoresta vaan ne leikataan itse metsästetystä, puhdistetusta, parkitusta ja kuivatusta karhuntaljasta!

Tämä peli näyttää sinulle, kaupunkilaissontiaiselle, että metsässä ei elele pelkkiä Nalle Puheja!

Peli ei maksa 60 euroa kuten kaikenmaailman EA:n vuosittaiset rahastusautomaatit.

Pelin päivityksiä ei tarvitse odottaa vuosia ja pettyä kun EA lykkääkin uuden version pelisarjasta ulos ja lopettaa tuen.

Ongelmissa sinun ei tarvitse soittaa kalliisiin tukipalveluihin joiden ainoa neuvo on: ”asenna uudestaan”

Ei. Sinä saat täyden tuen ja voit vieläpä ehdottaa uudistuksia foorumilla.

Pelin kokoversion hinta on eurosta ylöspäin. Hinta riippuu siitä haluatko kokeilla täyttä peliä kerran, kahdesti tai tukea Suomalaista pelintekijää ja hankkia elinikäisen lisenssin vain 30 eurolla. Ilmaiseksi peliä saa tietenkin kokeilla niin paljon kuin haluaa, mutta täyden pelin pelipäivät on rajoitettu aina 10 pelipäivään.

Tämä peli on se vanha kunnon peli jossa pelaajia kuunnellaan ja peliä tehdään pelaajille, ei kerätäkseen rahat mahdollisimman nopeasti pois kuluttajilta hirvittävän hypetyksen saattelemana.

Jos haluat selviytyä Suomen perkeleellisestä talvesta, suosittelen tutustumaan.

Pääsivu:
http://www.jmp.fi/~smaarane/urw.html

Foorumi:
http://z3.invisionfree.com/UrW_forum/index.php?

Fanifoorumi:
http://www.phpbbplanet.com/urw/

vinkkisivusto:
http://unrealworld.wikia.com/wiki/Unreal_World_Wiki

Arvosteluja:
http://www.jmp.fi/~smaarane/urw_reviews.html

4

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      http://www.unrealworld.fi/

      Se peli on hyvä, koska se perustuu selviytymiseen, mutta...

      Pelin nykyinenkin ongelma on se, että tulet sinne "ei mistään", tai vähintäänkin "avaruudesta". Voit valita heimon, mutta synnyinkylää ei ole. Et myöskään voi valita laajemmasta ammattialavalikosta, että mikä kiinnostaa - kalastaja, metsästäjä, maanviljelijä, soturi, kauppias, tai talon emäntä (sukupuolen valinta on mahdollista). Tämän pitäisi hieman vaikuttaa fysiikkaan ja alussa omistettaviin välineisiin.

      Toinen ongelma on pelin alkuun käytettävä aika, koska joudut valitsemaan tyypin persoonan ja fysikaaliset taidot randomilla, samoin alueen, mistä haluat aloittaa.
      Tämä edellyttää yleensä kymmeniä kertoja painaa "n" tai "w".
      Parempi olisi, jos taidot olisivat yhteydessä kiinnostavaan ammattialaan, koska jos 17 vuotiaasta aloitetaan, on siihen mennessä jo ehtinyt tutustua alaa vaativiin asioihin ja välineisiin.

      Et voi myöskään aloittaa vihollisheimosta, ja maailma on rajallinen. Lisäksi et voi olla tekemisissä vihollisheimon kanssa, koska he hyökkäävät heti kimppuun, ja surmaavat, ja tunnistat heidät "kiroamisesta".
      Naisetkin juokevat maratoneja, ja taistelevat kuolemaa halveksuvalla urheudella sen sijaan, että kun tappio on näkyvissä, pakenisivat naapurikylään.
      Kuka lähtee taistelemaan miekkaa vastaan muulla kun miekalla? He, jopa lapset, joita ei voi kaapata, eikä naisiakaan, ja hlön sitomista ei pelissä ole.

      Arvoja ei ole esim. kylän päälliköitä. Vanhoja miehiä löytyy, mutta ei vanhoja naisia. Tytöt ilmestyivät jokunen vuosi sitten. Sudet tappavat tyypin alta aika yksikön, ja verenvuotoon saattaa joskus kuolla sekunnissa kun yrittää hoitaa haavaa, ja yleensäkin se tuppaa olemaan liiallista.
      Talvella voi tulla niin kylmä, että tyyppi kuolee parin sadan metrin hiihdon jälkeen nuotiolta poistuttuaan, vaikka on hyvin pukeutunut (lämpimyyden kannalta vihreä, eli paras). Sen sijaan metsässä talvella saattaa tulla vastaan seikkailija, jolla ei ole päällään juuri mitään.

      Märät vaatteet eivät kylmetä, ja pelissä ei tarvitse ulostaa. Myöskään tuulta ei ole, joka tekisi pakkasen purevammaksi, tai toisi hajua seikkailijan tai riistan nenään. Näin ollen eläimillä yms. ei ole hajuaistia, ei tarvi miettiä mistä suunnasta hirveä täytyisi lähestyä.

      Kyläläiset nukkuvat katkonaisesti, ja saattavat häärätä jatkuvasti kylässä, joten varkaudet ja tihutyöt ovat vaikea toteuttaa, ellei lähes mahdottomuus. Kylä on helppo tuhota tekemällä ansat sen länsi., tai pohj.puolelle... niille tiedoksi jotka haluavat uida omaisuudessa.
      Peliin tarvii muistilapun, johon kirjoittaa paikkojen tietoja tai hlö nimiä.

      En ole päässyt kahta - kolmea vuotta pidemmälle pelissä, koska on tavaran hankkimisen tarve ja sen jakaminen omille on suuri, ja myös surmaamisen halua on.

      Peli on koukuttava, mutta sitä kehitetään uskomattoman hitaasti. Ehkä vuoden välein kannattaa vilkaista, että mitä uutta. Onhan se Guinessin enkkakirjaankin päässyt. Olen pelannut sitä about 20 vuotta, ja kaipaan pääasiassa laajempaa karttaa ja inhimillisempiä ihmisiä, ja 3D versiota auringon nousuine ja laskuineen.

      • Anonyymi

        Ai niin, ja ukonilmoja ei ole, ja tyyppi ei osaa sateella suojautua taljan tai turkiksen alle, ja sateella nukkuminen on siis mahdotonta. Rautakaudella lisääntymiskyky oli suuressa arvossa, mutta naimisiin meno aikoinaan poistettiin jostain syystä, ja nyt sitä harkitaan uudelleen. Minusta tuon pelin voisi ulkoistaa 3D versioksi toteutettavaksi jollekin pelifirmalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai niin, ja ukonilmoja ei ole, ja tyyppi ei osaa sateella suojautua taljan tai turkiksen alle, ja sateella nukkuminen on siis mahdotonta. Rautakaudella lisääntymiskyky oli suuressa arvossa, mutta naimisiin meno aikoinaan poistettiin jostain syystä, ja nyt sitä harkitaan uudelleen. Minusta tuon pelin voisi ulkoistaa 3D versioksi toteutettavaksi jollekin pelifirmalle.

        Kuitenkin peli olisi melko hyvä opetuspeli mm. nuorille etenkin selviytymistä ajatellen. Peli opettaa, että vaikka olisit mestariampuja, ja ase parasta laatua, ei aseella ole mitään tekemistä riistan löytämisen kanssa. Ase ei ole tae ruuan saamisesta.
        Asetta ei oteta mukaan kuin rahaa siksi, että "lähden hakemaan ruokaa", vaan siksi, että jos riistaa sattuu löytymään, niin aseella pyritään vain keskeyttämään sen matka.

        Ja kuten todettua:
        Kun rahat loppuu, lentää rakkaus ikkunasta ulos,
        kun ruoka loppuu, lentää uskonto ikkunasta ulos.

        Kun tarpeaksi nälkä tulee, on valmis kokeilemaan vaikka mitkä taikatemput saadakseen jatkaa elämää. Joten pelissä esiintyvät "taiat" yms. ei pitäisi säikäyttää muita kun tosikoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai niin, ja ukonilmoja ei ole, ja tyyppi ei osaa sateella suojautua taljan tai turkiksen alle, ja sateella nukkuminen on siis mahdotonta. Rautakaudella lisääntymiskyky oli suuressa arvossa, mutta naimisiin meno aikoinaan poistettiin jostain syystä, ja nyt sitä harkitaan uudelleen. Minusta tuon pelin voisi ulkoistaa 3D versioksi toteutettavaksi jollekin pelifirmalle.

        "Et myöskään voi valita laajemmasta ammattialavalikosta, että mikä kiinnostaa"

        Voi valita mihin hommaan haluaa, ja saada sitä vastaavat välineet aloituksessa, mutta huono puoli on, että mahis saada vaimo on poistettu. Eläimiä ei myöskään välttämättä tarvitse ruokkia, mutta lantaa voi käyttää pellossa lisukkeena.

        Mystisiä asioita on tapahtunut. Kerran himoitsin erään kuikkaheimon metsästäjän northern spearia (käy suksisauvana), ja päättäessäni ottaa sen väkisin (yritin surmata omistajan), jouduin tappeluun kyläläisten kanssa, ja pakenin rampana järven rantaan. Hoidin haavat ja lähdin raahautumaan rannalla etsien sulkia nuoliin, ja huomasin kuikan sulkia. Vedessä oli kuikka, joka lähestyi sitä mukaan kun lähestyin sulkia, ja juuri kun olin ottamassa niitä, joku hyökkäsi takaa, ja iski kuoliaaksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1652
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1379
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1212
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1086
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      68
      842
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      723
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      717
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe